بازدید 27042
مدیریت بحرانی که خود بحران شد

نارضایتی شدید مردم رشت از خدمات رسانی

بارش برف حدود یک متری در شهر رشت و بسته شدن اکثر معابر، عدم پاسخگویی و خدمات رسانی درست مسئولان شهری نارضایتی مردم این شهر را در پی داشت.
کد خبر: ۹۵۸۶۴۲
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۸ 13 February 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، بحران؛ نمی دانم شهرها و کشورهای سردسیر چگونه با بارش برف حداقل یک و نیم سانتیمتری اوضاعشان رو به راه است. چون نه پاسپورتی دارم برای سفر به آنجا و نه هزینه مسافرت‌های خارجی، شاید خدا قسمت کند تابستان امسال سفری به امامزاده ابراهیم شهرستان شفت برویم.

می‌گویم مدیریت بحران؛ مدیریت بحران یعنی همان طور که از اسمش کاملاً پیداست مدیریت در زمان بروز بحران (حوادث و بلاهای طبیعی) وگرنه در حالت عادی مدیریت را به هر کسی بدهی از پس آن بر خواهد آمد. مسئولان محترم، عزیزان سازمان‌های امدادی و خدماتی برف ۸۰ سانتی‌متری بحران نیست نعمت خداوندی است فقط کمی همت، تفکر، تعقل و مشورتی نیاز دارد.

وقتی جاده اصلی و مواصلاتی تا ۲۰ سانتیمتر برفی که تبدیل به یخ شده و امکان تردد برای خودروها هم فراهم نیست می‌بینیم یعنی اینکه؟؟؟؟ وقتی از دو هفته قبل هشدار بارش برف ۸۰ سانتی متری داده شده اما هنوز برای اتصال برق یک منطقه دنبال فیوز می‌گردیم یعنی اینکه؟؟؟؟ وقتی قبل از شروع بحران نانوایی‌ها را به تجهیزات لازم مجهز نمی‌کنیم یعنی اینکه؟؟؟ وقتی برای اتصال برق مناطق باید هر کس خودش به اداره برق زنگ بزند و کارش را پیگیری کند و اگر آشنایی داشت کارش راه می‌افتد یعنی اینکه؟؟؟؟ وقتی مطالبات پیمانکاران و کسانی که دارای ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین هستند چند سالی پرداخت نمی‌شود و از دست ادارات شاکی هستند یعنی اینکه در زمان بحران هیچکس از بخش خصوصی نمی‌تواند انتظار همکاری داشته باشد مگر آنکه این بخش با دیدن وضعیت تنها برای کمک به مردم خودجوش وارد میدان شده و راه‌ها را باز کنند.

وقتی می‌دانیم مثلاً بحران برف در راه است چرا نباید به فکر هرس درختان باشیم تا این نعمت‌های خداوندی که چندین سال زحمت کشیده شده تا به اینجا برسند با چند ساعت بارش برف نشکنند و زحمات چندین ساله به هدر نرود و به دنبال آن برق قطع نشود. به نظرم باید یک سازمان دیگر به نام «مدیریت بحران ستاد مدیریت بحران» تشکیل شود و بحران مدیریت بحران در سازمان مدیریت بحران را مدیریت و برطرف کند و بعد از آن تازه به برسیم به مدیریت بحران در مناطق و رفع مسائل و مشکلات. اما چیزی که در این میان برای مردم روشن شد این است که مدیریت جهادی را تنها باید در حرف شنید نه در عمل.

مردم از عدم پاسخگویی مدیران شهری گلایه دارند

اینها تنها بخشی از درد دل‌های شهروندان گیلانی به خاطر عدم مدیریت صحیح دستگاه‌های عضو ستاد بحران استان در بارش برف دو روز گذشته و بروز مشکلات فراوان بود به اینها باید نارضایتی مردم به ویژه شهروندان رشتی از قطعی چند روز برق، آب و عدم دسترسی مناسب به راه‌های درون شهری و خدمات رسانی ضعیف مدیریت شهری رشت با وجود هشدارهای هواشناسی و اعلام آمادگی کامل از سوی این دستگاه را نیز اضافه کرد.

هنوز به رغم گذشت دو روز از بارش برف شدید در استان گیلان بسیاری از شهروندان گیلانی به ویژه رشتی فاقد برق و آب هستند و بسیاری از کوچه‌ها و معابر هنوز از برف پاکسازی نشده است. مردم از عدم مدیریت درست مدیران شهری خود گلایه دارند. برفی که می‌توانست مایه خوشحالی و نشاط مردم استان گیلان به ویژه شهروندان رشتی شود چند سالی است که بخاطر مدیریت نامناسب و بحرانی به دردسر تبدیل شده و مردم هیچ لذتی از بارش این نعمت الهی نمی‌برند.

مردم شهر رشت بعد از ناامید شدن از مدیران شهرشان خود دست به کار شده و با پارو و بیل به جان برف‌های کوچه‌ها و معابر رفت و آمدشان افتاده‌اند و تا حدودی موفق شدن مسیری برای تردد خانواده‌ها باز کنند. البته در این میان نباید تلاش نیروهای بسیجی، سپاه و گروه‌های جهادی را نادیده گرفت که همانند همیشه در کنار مردم بوده و از هیچ کمکی دریغ نمی‌کردند از باز کردن مسیر کوچه‌ها گرفته تا تهیه اقلام مورد نیاز برخی شهروندان که توانایی حضور در خیابان و تهیه مواد مورد نیاز خود را نداشتند.

مسئولان و مدیران شهری از مردم عذرخواهی کنند

عدم مدیریت درست مدیران شهری رشت حتی صدا آیت الله فلاحتی نماینده ولی فقیه در استان گیلان را نیز درآورد و وی در جلسه بررسی آسیب‌های ناشی از برف خواستار عذرخواهی مدیران از مردم به دلیل عدم پاسخگویی و مدیریت صحیح شرایط شد و گفت: مسئولان باید در هر شرایطی پاسخگو باشند.

آیت الله فلاحتی ادامه داد: حضور مسئولان در عرصه میدانی و کنار مردم موجب آرامش جامعه می‌شود.

عذرخواهی فرماندار رشت از مردم

میرشمس مؤمنی زاده در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: علیرغم برنامه ریزی های انجام شده برای مقابله با بحران، بسیاری از محورهای شهری و روستایی شهرستان رشت بعد از بارش شدید برف مسدود شد.

وی با اشاره به قطعی برق ۸۰ درصد حوزه روستای و ۶۰ درصد حوزه شهری، افزود: با توجه به بارش یک و نیم متری در محدوده امامزاده هاشم و سراوان راه ورودی به شهر رشت مسدود شد.

فرماندار رشت در ادامه با بیان اینکه متأسفانه عده‌ای از مسافران برای مدت طولانی در این مسیر گرفتار شدند، گفت: در این مدت زمینه اسکان ۳ هزار نفر پیش بینی و ۷ هزار بسته خوراکی توزیع شد.

مؤمنی زاده ادامه داد: در حوزه روستایی تأسیسات ژنراتور و مولد برق وجود ندارد و آب آشامیدنی بیش از ۹۰ روستا قطع شده و در حال تلاش برای رفع این مشکلات هستیم.

وی ادا مه داد: ۱۰۰ اکیپ عملیاتی و اجرایی در سطح شهرستان رشت در تلاش برای رفع خاموشی‌ها هستند تا الان حدود ۸۰ درصد حوزه شهری و بخش عمده‌ای از روستاها برقرار شدند

فرماندار رشت با اشاره به اینکه پیش بینی می‌شود تا پایان امشب ۷۰ درصد قطع برق مرتفع شود، افزود: از مردم شهرستان رشت برای وجود نواقص و مشکلات در خدمات رسانی عذرخواهی می‌کنم.

محلاتی که دچار خاموشی هستند در اولویت بازگشایی قرار دارند

ناصر حاج محمدی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه بر اساس برنامه ریزی های انجام شده بازگشایی خیابان‌های اصلی، بزرگراه و محورهای مواصلاتی در اولویت بود، اظهار کرد: از صبح امروز بازگشایی محورهای درجه دو در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در همین راستا ۱۴ دستگاه بکولودر نیز به ۵۴ دستگاه شهردار رشت اضافه شد، گفت: شهروندان توجه داشته باشند عوامل شهرداری تلاش می‌کنند تا به نوبت در محله‌ها حاضر و اقدام به بازگشایی مسیر کنند.

شهردار رشت با اشاره به اینکه در برخی محلات شاهد افتادگی تیر برق و قطعی هستیم، گفت: بازگشایی این کوچه‌ها در اولویت قرار دارند.

وی با بیان اینکه تعدادی از رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی که شفیت کاری آنها نبود را فراخوان کرده‌ایم، ادامه داد: ۴۰ دستگاه اتوبوس نیز برای جابه جایی شهروندان فراخوان شدند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۲۱
همه اش به کمبود بودجه بر می گرده که استانداری ها و شهرداری ها نمی توانند نیرو و امکانات کافی را برای حتی امور روزمره تمین کنند چه برسه به موارد اضطراری. فقط نگاهی به خیابان هی شهرتانا بیندازید و ببینید نسبت به دو سه سال پیش چقدر کثیف تر هستند تا جریان دستتان بیاید.
وقتی راه ها بازنیست ۴۰اتوبوس اضافه کردن به ناوگان یعنی چی؟تبلیغ کارشونه؟ لطفا کمی تفکر
جالبه که توی بحرانها، مسئولان هم شاکی میشن!!!!
اهالي رشت بهتره راي ندهند تا مسئولين از خواب بيدار شوند البته اگر بيدار شوند
آخه این عذرخواهی مسخره واقعا یعنی چه ؟ عذرخواهی باید همراه با اصلاح امور باشد همراه با تکرار نشدن باشد این کار تفننی که یاد گرفتید و هی همدیگر را به اون ترغیب می کنید یعنی چه
در شهرداری‌های رشت جز رابطه هیچ قانون و مقررات جاری نیست ،رابطه درنمام موارد ومناصب جای ضابطه است عموما کارکنان بطریقی با رابطه بکارگمارده شده آند .که یا از اقوام کارکنان یا سفارشی های شورای شهر هستند که با بی اعتنایی به ارباب رجوع فقط دنبال ارتباطات ناسالم جهت انجام امور مردم هستند درغیر اینصورت برای کار یک روزه ماهها باید در شهرداری‌ها سرگردان باشی ،متاسفانه مسولین نیز هیچ مدیریتی بر امور ندارند که این عدم کارایی در اینگونه موارد خود را نشان می دهد.درشهرداری نواحی رشت امور بصورت بزن در رو می باشد و مقررات وسایر ضوابط قانونی هیچ نقشی در انجام امور مردم ندارند .متاسفانه هیچ مرجع رسیدگی نیز وجود ندارد بازرسی شهرداری‌ها که درون سازمانی است هیچ اشرافی بر امور ونوع برخورد کارکنان ندارد .وهیچ نظارتی برامور زیانبار کارکنان ندارد .

.
گلایه مردم کاملا بی جا است زیرا همانقدر که آنها درگیر این مشکلات هستند کارکنان امور شهری و راهداری هم که تعدادشان برای رسیدگی به این وضعیت کافی نیست مشکل دارند.
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
ببخشید اصلا خودتان متوجه می شوید. چی چی می فرمایید آیا تعقل پشتش هست؟
عذر خواهی به چه درد میخوره از یماه پیش گفتن برف شدید میاد مسولین اونجا منتظرن آفتاب برفها رو آب کنه شاید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
فقط استعفای دسته جمعی کلیه مسولین بی لیاقت گیلان بخصوص استاندار بیکفایت غیربومی گیلان و البته فرماندار بی لیاقت لاهیجان و محاکمه انان که میدانیم در این کشور این مورد اصلا اتفاق نمیفتد
دولت هم دنبال انتخابات بازی و کلا کوجه علی چپ
متاسفانه به شهرهای کوچک خیلی بیشتر از شهرهای بزرگ رسیدگی میکنند...
چرا وضعيت مديريت ايران اينطوري شده؟ چرا مسئولان روز به روز ضعيف تر عمل ميكنند؟ چرا؟
مگر غیر از این است ، نیاز نیست به کشور های پیشرفته رجوع کنیم ، پیش کش . کافی مسئولین بخصوص شهرداری ها به تاریخ و نوع و روش خدمات در زمان جنگ تحمیلی مراجعه کنند ، با تمام کمبود ها حتی برف معابر باریک هم بازگشایی میشد بماند که خیابان ها و کوچه ها ظرف دو تا سه روز پاکسازی میشد حداقل به حدی که مردم بتوانند عبور و مرور داشته باشند . پس مشکل کجاست . متاسفانه هر چه جلو آمدیم تمامی بخش های کشور ابعاد سیاسی به خودش گرفته .مسئولین بی کفایت جذب امور شدند و برای پوشش ضعف خود ظاهر سازی سیاسی و مذهبی پیشه کردند . و در دیگر سو در بدنه اجرایی به بهانه کاهش هزینه و برون سپاری (ای کاش این برون سپاری ها بر اساس شایستگی صورت میگرفت ) امور از ارائه خدمات ذاتی طفره رفته . و در حال حاظر ضعف پشتیبانی بودجه نهاد های مرتبط تیر خلاص زده است . دیر زمانی هزینه های خدمات اجتماعی و فرهنگی و امنیتی جزو ملزومات دولت ها بود . و برای همین در هر حالی این بودجه ها تامین و پشتیبانی میشد . متاسفانه با الگو گرفتن اشتباه از کشور های پیشرفته دو بخش خدمات اجتماعی و فرهنگی از مجموعه پشتیبانی دولت حذف گردید ، این در حالی است که متاسفانه ساختار اقتصادی ایران هر روز متمرکز تر و بخش خصوصی نحیف تر شده است . از این روست که بطور مثال شهردار تهران خودش را به در و دیوار میزند برای تامین بودجه با ارائه راهکار های خلق الساعه و یا اخیرا" رقم بدهکاری تهرانی ها به شهرداری تیتر شده است . لذا ساده باید گفت از طلا شدن گشتن پشیمان گشته ایم مرحمت فرموده ما را مس کنید .
هیچکس استعفا نمی دهد هیچکس برکنار نمی شود هر قدر هم بی لیاقتی نشان داده باشد چون همگی همینطورند!
تقریبا در هیچ حوزه ای مدیریت و برنامه ریزی نیست متاسفانه
مردم باید بدونند ما مسول نداریم اینها یک مشت کارمند بودند که دری به تخته خورده اسم مدیر گذاشتن کارهم بلد نیستند.تو بحران ها فقط می تونند دعا کننند براتون.
الونوقت عوارض شهرداری چقدر است دو میلیون!!!!!!!!!!!!
واگذاری امور به بخش خصوصی انهم با دستپاچگی و هول هولکی ؛ نتایج بدتری درآینده بروز خواهد داد همه چیزی که در قرار دادها درج شده درست هستند ولی اولا هزینه و قیمت تمام شده الکی الکی دهها برابر شده که بودجه اش را نداریم؛ و هم بجای ادم کاردان برفروب؛ یک کارگر ساده را گماردیم؛ در سطح مدیران هم انتصاب های جناحی بیداد میکند
کشور ما سالهاست که روی لبه تیغ است . با کوچکترین اتفاق یا حادثه ایی بحران بوجود می آید. یعنی برای مردم عادی شده که مسئولین جوابگوی کارشان نباشند. بعد از بحران که همه چیز عادی شد هیچ مسئولی برکنار نمی شود . و استعفاء هم که در ذات این آدم ها نیست.
واقعا جای تاسف داره که مسئولان سه روز بعد از حادثه اقدام میکنند اون افرادی که در روستا زندگی میکنند چه گناهی کردند اینقدر بی عدالتی باشد اب نداریم برق نداریم تلفنمون قطعه !!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان