بهره‌برداری فروش تعهدی تا چند روز آینده

کد خبر: ۹۵۸۰۰۳
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۵ 09 February 2020

خدابخش: «فروش تعهدی بدون محدودیت استفاده برای ۵ نماد در اسفند ماه راه اندازی می‌شود. این ابزار به مدیریت بهتر بازار کمک خواهد کرد و افرادی که پیش‌بینی‌های مختلفی دارند می‌توانند از این طریق، سرمایه‌گذاری مناسبتری برای آینده تدارک ببینند.»

محسن خدابخش در گفتگو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، با اشاره به اینکه توسعه ابزارهای مالی در بازار سرمایه رسالت اصلی سازمان بورس است، گفت: تکمیل فرآیند ابزارهای مشتقه، آپشن، فیوچرز و ابزارهای اسلامی از برنامه‌های اصلی سازمان بورس است، البته فروش استقراضی نیز در قالب فروش تعهدی برای سرمایه‌گذاران در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: بازار سرمایه محل تلاقی پیش‌بینی‌های مختلف است که این موضوع به شکل‌گیری قیمت می‌انجامد، بنابراین ابزارهایی مانند فروش تعهدی که افراد بتوانند در شرایط رکودی بازار از آن استفاده کنند تاکنون در بازار مورد استفاده قرار نگرفته است، اما حالا استفاده از این ابزارها برای سهامداران مهیا شده است. این ابزار به مدیریت بهتر بازار کمک خواهد کرد و افرادی که پیش‌بینی‌های مختلفی دارند می‌توانند از این طریق سرمایه‌گذاری مناسبتری برای آینده تدارک ببینند.

مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس با تاکید بر نکاتی در خصوص «فروش تعهدی» اظهار کرد: در نظر داشته باشید که این ابزار در هر شرایطی از بازار فعال نیست، به عنوان مثال اگر قیمت‌ها در بازار هیجانی باشد و شرایط فروش تعهدی هم به این موضوع دامن بزند، با توجه به دستورالعمل موجود، فروش تعهدی متوقف خواهد شد. همچنین در فروش تعهدی، نحوه فروش باید مدیریت شده باشد تا بازار از آن متاثر نشود، به بیان دیگر این ابزار برای کسب بازدهی در شرایط مختلف است.

خدابخش در ادامه با اشاره به اینکه فروش تعهدی در چهارم اسفند ماه سال جاری راه اندازی خواهد شد، ابراز داشت: دستورالعمل‌های این ابزار طی چند ماه اخیر نهایی و آزمایشات فنی هم در این رابطه انجام شده است. این ابزار محدودیت استفاده ندارد اما اینکه روی چه نمادهایی اتفاق خواهد افتاد را شرکت بورس قاعده‌گذاری می‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نوسانات قیمتی متاثر از وقایع، ذات بازارهای مالی است و معتقدم که ریسک و بازده باید همراستا با هم باشد. هم اکنون نیز این اتفاق افتاده است. البته باید تاکید کرد که این رویه برای سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت تداوم دارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان