بازدید 15153

بلایی که کرونا بر سر اقتصاد چین می‌آورد!

ویروس کرونا به جان اقتصاد چین افتاده و تاکنون ضررهای فراوانی به اقتصاد این کشور وارد کرده و با گذشت کمتر از یک ماه از شیوع آن، رشد اقتصادی چین را به شدت کاهش داده است. بورس این کشور طی این مدت ۴۰۰ میلیارد دلار متضرر شده است.
کد خبر: ۹۵۷۹۰۱
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۲ 09 February 2020

 

به گزارش تابناک به نقل از خبرآنلاین،‌ ویروس کرونا در حالی در چین انتشار یافته و تاکنون جان ۸۱۳ نفر را گرفته که تئوری‌های توطئه در خصوص چگونگی شیوع این ویروس روز به روز در حال قوت گرفتن بیشتر است.

از همان روزهای ابتدایی، شایعاتی در مورد دست داشتن آمریکا در شیوع این ویروس مطرح بود. این تئوری کم‌کم رنگ جدی‌تری گرفت. به خصوص که تاجرمسلکان حاکم در آمریکا از مواهب این ویروس و کوچک شدن اقتصاد چین برای آمریکا حرف زدند.

اما آنچه در سخنان سیاستمداران و رسانه‌ها مطرح است، اتهامی است که غربی‌ها به چین می‌زنند و می‌گویند پنهان‌کاری پکن باعث گسترش ویروس شده است. در مقابل چینی‌ها هم غربی‌ها را به وحشت‌پراکنی متهم می‌کنند و معتقدند آنها برای ضربه زدن به اقتصاد چین ماجرا را زیادی بزرگ کرده‌اند.

اما یک مساله دیگر که باعث نگرانی‌های جهانی شده، بروز چینی‌ستیزی پس از شیوع کروناست. شایعه بروز این بیماری به دلیل خوردن خفاش و همچنین عکس‌العمل منفی دیگر کشورها در مورد سفر چینی‌ها به کشورهایشان احتمال بالا رفتن چینی‌ستیزی را جدی کرده است.

اما بروز کرونا و بحران‌هایی که بعد از آن گریبانگیر چین شده، چه تاثیری بر سیاست و امنیت چین دارد؟ به نظر می‌رسد که مقامات این کشور به شدت نگرانی‌هایی بابت وضعیت چین بعد از همه این اتفاقات دارند.

رقم ضرر و زیان کرونا به استان هوبئی
محمدحسین ملائک، سفیر سابق ایران در چین در این زمینه می‌گوید: با توجه به نحوه برخورد بسیار سنگین چین و سپس اکثر کشورهای جهان در مقابله با این ویروس، در بدو امر شاید بتوان گفت غیر از آنچه که در مطبوعات و عکس‌العمل‌های رسمی مشاهده می‌شود، ظاهرا لایه‌ای که فعلا قرار نیست افشا شود، وجود دارد.

ملائک اظهار می‌کند: قبلا هم جهان با ویروس‌هایی همچون ابولا و سارس مواجه شده بود و اقدامات پیشگیرانه وسیعی در جهان اتخاذ شد اما به نظر می‌رسد این ویروس ظاهرا از نوع خاصی است که اگرچه می‌گویند ناشناخته است اما می‌دانند که رفتارش چگونه است و تبعات زیادی دارد.

او می‌گوید: از نظر فنی چند نکته قابل‌ توجه است: اول این که بنا به گفته چینی‌ها این ویروس از یک مرکز عمده‌فروشی خوراکی‌های دریایی در شهر ووهان، مرکز استان هوبئی انتشار یافته است. گزارش مستند برخی از خبرگزاری‌ها هم دال بر این است که در اواخر دسامبر ۲۰۱۹ (اواخر دی امسال) یک پزشک به بیمارانی در این منطقه برمی‌خورد که مبتلا به این ویروس خطرناک بوده‌اند اما پلیس و مسئولان امنیتی وی را از انتشار این خبر نهی می‌کنند.

ملائک می‌افزاید: دوم این که ووهان با ۱۱ ملیون جمعیت، یکی از مراکز مهم صنعتی و تکنولوژیک نوین و یکی از مراکز با اهمیت تحقیقاتی در چین محسوب می‌شود. ۳۵۰ موسسه تحقیقاتی از جمله مرکز تحقیقات بیولوژیک چین در این شهر مستقر است.

سفیر سابق ایران در چین ادامه می‌دهد: سوم این که هوبئی، هفتمین استان چین از نظر قدرت اقتصادی با تولید ناخالص ملی ۳.۲۳ تریلیون یوان است و بیش از ۱۰۰ شرکت منتخب مجله فوربز در این استان حضور دارند و یکی از مراکز ملی مواصلاتی چین محسوب می‌شود.

او اضافه می‌کند: چهارم این که برخورد چین با این ویروس قابل توجه است. مثلا دولت، خانه‌های مبتلایان را با یک نشان قرمز علامت‌گذاری کرده و ارتباط با آنها ممنوع شده است و از این بدتر، یک شهر ۱۱ ملیون نفری بسته شده و کسی اجازه تردد در آن را ندارد. طبیعی است که چنین اقدامات و واکنش‌هایی تاثیرات اجتماعی، اقتصادی و امنیتی فراوانی برای چین دارد.

ملائک در پاسخ به این سوال که ضرر اقتصادی این بیماری به چین چقدر است، می‌گوید: هنوز رقم مشخصی از تاثیر اقتصادی این ویروس که منجر به تعطیلی شهر ووهان و استان هوبئی شده، انتشار نیافته اما گفته می‌شود تا ۲ درصد بر تولید ناخالص این استان تاثیر داشته است. چیزی حدود ۶۴ میلیارد یوان که رقم خیلی بالایی است.

سفیر سابق ایران در چین اظهار می‌کند: به نظر نمی‌رسد که منشأ این بیماری خارج از چین باشد. از ۴۲۵ نفر تلفات، ۴۱۴ نفر اهل استان هوبئی چین بوده‌اند و از ۲۰ هزار و ۶۰۰ مبتلا به این ویروس ۲۰ هزار نفر اهل و ساکن چین هستند. یک احتمال ضعیف می‌تواند فرار چنین ویروسی از آزمایشگاهی در خود چین باشد. اما نباید به آن توجه کرد.

ملائک در پاسخ به این سوال که موضوع جدی شدن چینی‌ستیزی چقدر می‌تواند مردم این کشور را دچار مشکل کند و جو بین‌المللی را به سمت ایجاد مشکل برای چینی‌ها پیش ببرد، می‌گوید: بالاخره چین در فرایند افزایش قدرت خود و تنگ کردن جایگاه دیگر قدرت‌ها با انواع ترفندها از طرف کشورهایی مثل آمریکا و انگلیس مواجه است. بنابراین آنها خود را برای انواع تحریم‌ها و ممانعت‌ها و حتی چینی‌ستیزها آماده کرده‌اند. چین هم تاکنون راه ساده‌ای را نپیموده و راه بی دردسری هم پیش رو ندارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار