بازدید 12028
عصائب‌اهل‌الحق:

گزینه‌ نظامی علیه‌ آمریکا همچنان پابرجاست

دبیر کل عصائب اهل الحق عراق در مصاحبه با شبکه «العهد» تأکید کرد که گزینه پاسخ نظامی به نیرو‌های آمریکایی مستقر در عراق همچنان پابرجاست.
کد خبر: ۹۵۷۷۴۳
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۵ 09 February 2020

به گزارش تابناک به نقل از فارس، دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق عراق ترور فرماندهان ایرانی و عراقی به دست آمریکا را شکست راهبردی این کشور در منطقه دانست و گفت که این ترور آغازی برای پایان دادن به حضور نظامیان آمریکایی در عراق است.

«شیخ قیس خزعلی» شنبه (۱۹ بهمن) در گفتگو با شبکه تلویزیونی «العهد» گفت که این حرکت از پارلمان عراق شروع شد و با ترور فرماندهان شهید «سردار حاج قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه و «ابومهدی المهندس»، جانشین رئیس سازمان الحشد الشعبی، پروژه مقاومت در عراق واقعا آغاز شده است.

او با بیان اینکه دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا با این ترور به ویژه ترور شهید مهندس همه خطوط ممکن را زیر پا گذاشته، گفت که شخصاً به این مسئله که پاسخ سریع و قوی از سوی عراقی‌ها به این ترور باشد، کاملاً اعتقاد داشت.

قیس خزعلی گفت که قرار بر این بود که پاسخ نظامی عراقی‌ها به نظامیان آمریکایی ظرف ۴۸ ساعت باشد، ولی ایران خواستار تعویق این پاسخ تا زمان پاسخ خود شد.

او گفت که پاسخ مقاومت عراق تا جمعه بعد از ترور شهیدان سلیمانی و مهدی (بیستم دی) به تعویق افتاد، ولی گفتگو‌های داخلی باعث شد که این پاسخ به زمان دیگری موکول شود.

دبیرکل عصائب اهل الحق عراق در چرایی تعویق پاسخ نیرو‌های مقاومت این کشور به آمریکا گفت که خروجی گفتگو‌ها این شد که فرصت اقدام سیاسی و مردمی علیه نظامیان آمریکایی صورت گیرد و تظاهرات میلیونی بزرگ در بغداد، میوه این توافق در تاریخ عراق بود.

او با بیان اینکه گزینه پاسخ نظامی علیه نظامیان تروریست آمریکایی همچنان پابرجاست، تصمیم پارلمان عراق برای اخراج این تروریست‌ها را «تصمیم شیعی»، ولی با انگیزه‌های کاملاً ملی خواند. خزعلی در مورد عدم رأی نمایندگان سنی و کرد به لایحه اخراج نظامیان آمریکا گفت: این اقدام آن‌ها به معنای این نیست که آن‌ها با خروج آن‌ها موافق نیستند؛ چرا که برخی از آن‌ها به دلیل فشار‌های برخی از کشور‌های عربی خلیج فارس اصلا در صحن پارلمان حاضر نشدند.

دبیرکل عصائب الحق گفت که اگر تصمیم به پاسخ به آمریکا گرفته شود، تصمیم فردی نخواهد بود و نیرو‌های مقاومت همه تلاش خود را خواهند کرد که این عملیات آسیبی به شهروندان عراق وارد نکند.

او گفت که حملات راکتی به ویژه حملاتی که به سفارت آمریکا در بغداد صورت می‌گیرد، مشکوک است و شخصاً در برابر این گونه حملات علامت سؤال قرار می‌دهد. شیخ خزعلی گفت که همه گروه‌های مقاومت مبرأ از حملات به سفارت آمریکا هستند؛ چرا که این حملات دولت را در تنگنا قرار می‌دهد و به آمریکا برای ماندن در عراق بهانه می‌دهد.

او شرط حمایت از دولت «محمد علاوی» نخست‌وزیر مأمور تشکیل کابینه جدید را منوط به اجرای طرح پارلمان عراق دانست که خواهان پایان دادن به حضور نظامیان اجنبی در عراق به ویژه نظامیان آمریکایی است.

خزعلی گفت که در صورت عملی شدن پاسخ به جنایت‌های عراقی، این پاسخ منحصر در گروه‌های مقاومت شیعه نخواهد بود و گروه‌های مقاومت سنی از استان‌های صلاح الدین و الانبار و الموصل نیز در این پاسخ مشارکت خواهند داشت. او گفت که مخالفت با اشغالگری آمریکا محدود به شیعیان عراق نیست.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل