بازدید 6864
اظهارات قاطعانه نبیه بری در مخالفت با «خیانت قرن»

بیانیه پایانی نشست پارلمان‌های عربی در اردن

رئیس پارلمان لبنان در سی‌امین دوره نشست فوق العاده اتحادیه پارلمانی عربی که با هدف حمایت از ملت و مسئله فلسطین و بررسی طرح شوم «معامله قرن» در اردن برگزار شد، بر مقاومت در برابر رژیم اشغالگر قدس و حمایت از آن تاکید کرد.
کد خبر: ۹۵۷۷۳۷
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۵ 08 February 2020

به گزارش تابناک به نقل از تسنیم به نقل از پایگاه خبری العهد، «نبیه بری» در این نشست که در امان برگزار شد، اظهار داشت فلسطین نیاز دارد تا شمشیر‌ها همراه آن شوند نه علیه آن و معامله قرن، طرح جنگی است نه طرح صلح. وی این سئوال را مطرح کرد که بدون قدس و کلیسای قیامت و مهد عیسی مسیح (ع) چه اسلام و مسلمانی و مسیحیتی باقی می‌ماند؟

رئیس پارلمان لبنان همچنین بر مخالفت قاطع با تحمیل پروژه اسکان آوارگان فلسطینی در سرزمینی غیر از فلسطین و در کشور‌هایی که آواره هستند، تاکید کرد.

نبیه بری اظهار داشت معامله قرن، کپی برابر اصل پروژه نتانیاهو در یهودی‌کردن سرزمین فلسطین از سال ۲۰۱۱ میلادی به شمار می‌رود، فلسطین امروز با فریاد بلند، ارزش‌های شجاعت و جوانمردی و شهامت را از اعراب طلب می‌کند، نه درخواست برای اینکه حلقه نجاتش باشند، همچنین شاهد فریاد بلند فلسطینی و درخواست از تمام اعراب هستیم برای اینکه در قبال خطری که امت را از جغرافیای فلسطین تا تمام جغرافیای عربی احاطه کرده، هوشیار باشند، چرا که سقوط فلسطین به معنای سقوط امت اسلام خواهد بود.

وی افزود معامله قرن خواهان خلع سلاح مقاومت در نوار غزه شده که بیانگر دعوت و درخواست صریح برای جنگ و درگیری فلسطینی-فلسطینی است.

نبیه بری تصریح کرد من به نام لبنان و پارلمان، طرح معامله قرن با تمام محتویات آن را رد و محکوم می‌کنم.

رئیس پارلمان لبنان تصریح کرد وحدت و مقاومت ما را به فلسطین نزدیک می‌کند و از طریق آنهاست که رویای فلسطینیان برای آزادی و بازگشت به سرزمینشان محقق می‌شود.

وی با اشاره به یکی از مفاد طرح معامله قرن مبنی بر مشارکت ۵۰ میلیارد دلاری رژیم‌های ثروتمند عربی در اجرای طرح‌های اقتصادی گفت:: در این معامله رشوه ۵۰ میلیارد دلاری مطرح شده است، آیا مسئله فلسطین به مسئله املاک و مستغلات تبدیل شده است؟ آیا قدس و فلسطین، املاک و مستغلات است که کسی حق تصرف در آن را داشته باشد؟

رئیس پارلمان لبنان افزود سازشی که برای آن تبلیغ می‌کنند، فلسطینیان و از طریق آنها، اعراب، مسلمانان و تمام کشور‌ها را الزام می‌کنند که اسرائیل را به عنوان یک دولت یهودی که تمام قدس چه شرق و چه غرب آن پایتخت همیشگی آن باشد، به رسمیت بشناسند، همچنین این سازش در زشت‌ترین صورت آن، حق بازگشت را تحت عنوان حل مسئله آوارگان در اماکن حضورشان (در کشور‌های دیگر) حذف می‌کند.

نبیه بری خطاب به مقامات عرب شرکت کننده در این نشست گفت:: بله‌ای آقایان، بیانیه‌های مخالفت و محکومیت در این مرحله ضروری است، به ویژه آنچه از سوی سازمان‌های دارای ماهیت قانونی صادر می‌شود، ولی در مقابل لازم است که این بیانیه‌ها و توصیه‌ها دربرگیرنده سازوکار‌های الزام آور باشد که رای دهندگان و امضا کنندگان را از نظر اخلاقی و قانونی به پایبندی به آن ملزم کند.

وی افزود:عالی‌جنابان، فلسطین به صداقت و نه ریا و تظاهر نیاز دارد، فلسطین به جسارت و شجاعت گفتن کمله «نه به اشغالگری، نه به سازش ومعامله» نیاز دارد نه اینکه کسی جرات ارتکاب سازش یا خیانت را پیدا کند.



بیانیه پایانی نشست فوق‌العاده پارلمان‌های عربی در اردن؛ تاکید بر لزوم حمایت از مسئله فلسطین



اتحادیه پارلمانی عربی تاکید کرد هر راه حلی که دربرگیرنده تشکیل دولت مستقل فلسطین در مرز‌های چهارم ژوئن ۱۹۶۷ میلادی به پایتخت قدس نباشد، مردود است و هرگونه خدشه وارد شدن به قدس و به رسمیت شناختن آن به عنوان پایتخت اشغالگران، اقدام تنش آمیز خطرناکی است که امنیت منطقه را تهدید می‌کند.

در بیانیه پایانی این نشست آمده است: مسئله فلسطین امروز از پیامد‌های خطرناکی پس از اعلام آنچه معامله قرن آمریکا خوانده می‌شود، رنج می‌برد، این طرح به اصول عربی خدشه وارد می‌کند، طرحی که جانبداری آشکار و کامل آمریکا از اشغالگران و زورگویی و قلدرمآبی آنهاست، این طرح فصل جدیدی از فصول نقض حقوق فلسطینیان و رنج آن‌ها در طول چندین دهه و سال‌های گذشته است که این وضعیت، وحدت صف و اتحاد مواضع برای حمایت از مسئله فلسطین را به عنوان یک اولویت عربی ضروری می‌کند.

شرکت کنندگان در این نشست اعلام کردند با هرگونه راه حل غیر عادلانه برای مسئله فلسطین که فلسطینیان آن را نپذیرند، و بر حقوق مشروع آن‌ها مبنی بر تشکیل دولت مستقل به پایتختی قدس تاکید نکند، مخالف هستند. آن‌ها اعلام کردند معامله قرن یک توافق یک طرفه است که بیانگر هیچ گامی برای حل و فصل نیست.

در این بیانیه آمده است اولین گام برای مقابله با تمام توطئه‌هایی که مسئله فلسطین را هدف قرار داده، تاکید بر تحقق آشتی فلسطینی است تا اولین جبهه از جبهه‌های مخالفت عربی با هرگونه تلاش برای حذف مسئله فلسطین را تشکیل دهد. هرگونه خدشه به قدس و به رسمیت شناختن آن به عنوان پایتخت یکپارچه اشغالگران، یک اقدام تنش آمیز خطرناک و اقدامی محکوم به موجب قطعنامه‌های بین المللی است و باید تلاش‌های سیاسی و قانونی و حقوقی برای حمایت از شهر مقدس در برابر هرگونه اقدام نژادپرستانه‌ای که امنیت و ثبات منطقه را تهدید می‌کند، انجام شود.

شرکت کنندگان در نشست امان در ادامه بیانیه خود بر مخالفت با مصادره حق بازگشت آوارگان فلسطینی و نیز چنگ زدن خود به قطعنامه‌های بین المللی به عنوان یک مرجع برای حفظ حقوق آن‌ها تاکید کردند.

در این بیانیه از تمام کشور‌های جهان خواسته شد تا تجمعات اعتراض آمیز را در برابر موسسات رسمی برای رسواکردن چهره وحشی اشغالگران و رساندن پیام مخالفت عربی در سطحی وسیع برگزار کنند. شرکت کنندگان در این نشست بر پایبندی به موضع اتخاذ شده در بیست و نهمین کنفرانس عربی در مارس ۲۰۱۹ هم تاکید کردند که بر مخالفت با تمام اشکال عادی‌سازی روابط (با رژیم صهیونیستی) و پایبندی پارلمان‌های عربی به موضع قاطع و ثبات در بستن تمام در‌های همسویی یا عادی‌سازی روابط با اشغالگران تاکید می‌کند.

سی‌امین نشست فوق العاده اتحادیه پارلمان‌های عربی با عنوان حمایت و یاری برادران فلسطینی در مسئله عادلانه آن‌ها به عنوان مسئله اعراب و مسلمانان در امان با مشارکت نمایندگان بیست پارلمان عربی از جمله ۱۶ رئیس پارلمان برگزار شد که هدف از آن بررسی تحولات جهان عرب به ویژه مسئله فلسطین و یکپارچه شدن مواضع در برابر طرح معامله قرن آمریکا اعلام شده بود، طرحی که هدف از آن حذف مسئله فلسطین است.



تاکید حلبوسی بر اهمیت وحدت عربی در قبال مسئله فلسطین


رئیس پارلمان عراق بر ضرورت حمایت یکپارچه اعراب از مسئله فلسطین تاکید کرد.

بر اساس بیانیه دفتر رئیس پارلمان عراق، محمد حلبوسی روز شنبه با عاطف الطراونه رئیس پارلمان اردن و رئیس اتحادیه پارلمانی عربی و همچنین علی عبدالعال رئیس پارلمان مصر دیدار کرد که طی آن مصوبات سی امین نشست فوق العاده اتحادیه پارلمانی عربی و سازوکار‌های نشست‌های آتی در مارس آینده و انتقال ریاست به دولت امارات بررسی شد.

این بیانیه افزود در این نشست، حلبوسی بر اهمیت موضع یکپارچه عربی در قبال مسئله فلسطین و ایجاد اجماع در کنفرانس آینده اتحادیه پارلمانی عربی تاکید کرد که حق ملت فلسطین در تشکیل دولت آزاد و مستقل به پایتختی قدس شریف را مورد تاکید قرار دهد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار