بازدید 13675

ایران بزرگ‌ترین تولیدکننده زعفران در جهان

کاشت زعفران در ایران قدمتی چند هزار ساله دارد اما در سالهای اخیر کشت این کالای ارزشمند به منبع درآمدی قابل توجه برای کشاورزان و بازرگانان ایرانی تبدیل شده است, به همین منظور کشت این محصول بسیار مورد توجه و با اهمیت است.
کد خبر: ۹۵۷۴۹۷
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۲ 08 February 2020

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاری صدا و سيمابه نقل از تلویزیون المیادین, مالک عابده خبرنگار المیادین در گزارشی از مشهد، با به تصویر کشیدن کشتزار‌هایی با گل‌های زیبای بنفش، می‌گوید، زمان برداشت محصول زعفران برای کشت کنندگانش، بهترین دوران سال به شمار می‌آید، ایران در تولید زعفران، در دنیا رقیب ندارد، این کشور بیش از نود درصد زعفران جهان را تولید می‌کند و در این میان استان خراسان رضوی از نظر سطح و کیفیت تولید زعفران جایگاه اول را در ایران دارد.

یکی از کشاورزان به المیادین می‌گوید، منطقه تربت حیدریه آب و هوای خوبی برای تولید زعفران دارد، تربت حیدریه نسبتا منطقه‌ای کوهستانی است، زعفرانی که در این منطقه کشت می‌شود، بر اساس نتایج آزمایشات علمی، باکیفیت‌ترین نوع زعفران در جهان است.

خبرنگار المیادین می‌افزاید، برداشت زعفران کار دشواری است,، زیرا به دقت و صبر زیادی نیاز دارد. اگر می‌خواهی به یک کیلوگرم زعفران دست بیابی باید حدود صد و پنجاه هزار شکوفه را برداشت کنی. زمان برداشت زعفران تقریبا یک و نیم ماه است، مدت زمانی که برای به حرکت در آوردن بازار، کافی به نظر می‌رسد. در این جا نام بازار زعفران را، بورس گذاشته اند، در این بورس است که قیمت زعفران تولیدی در کل کشور مشخص می‌شود.

یکی از تجار زعفران می‌گوید، به صورت روزانه حدود چهار تن زعفران وارد بازار می‌شود، ما شکوفه‌های این محصول را از کشاورزان می‌خریم، آن را خشک و سپس زعفران خالص را از آن جدا می‌کنیم، زعفران خالص، شاخک‌های مستقیمی دارد و رنگ آن قرمز تیره است.

در ادامه گزارش المیادین آمده است، جدا سازی رغفران باکیفیت از دیگر انواع آن، ماه‌ها کار و تلاش می‌خواهد و با توجه به مهارت زنان در این بخش، این کار غالبا به زنان سپرده می‌شود. با زعفران مثل طلا و جواهر برخورد می‌شود، این کالا مثل جواهر به گرم یا مثقال فروخته می‌شود ضمن اینکه محل نگه داری آن، غالبا مناطق دارای امنیت بالاست، حتی صادرات این محصول تابع قوانین و مقررات خاصی است.

احسان صبوری مدیر بازاریابی یکی از شرکت‌های زعفران به المیادین می‌گوید، ما زعفران را به اسپانیا، چین، امارات، آلمان و فرانسه صادر می‌کنیم. در جهان سالانه ۲۵۰ تن زعفران مصرف می‌شود و تولید ایران از این محصول، بالاتر از تمام کشورهاست.

در انتهای گزارش المیادین آمده است، آن سوی دیگر چهره تولید زعفران، چندان جالب به نظر نمی‌رسد، خشکسالی و صحرازایی از مشکلات کشاورزان زعفران کار است ضمن اینکه نوسانات آب و هوایی هم بر تولید این محصول تاثیر منفی دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل