بازدید 7447
دیپلمات‌های اروپایی:

ایران تسلیم خواسته‌های واشنگتن نمی‌شود

دیپلمات‌های اروپایی در گفتگو با المانیتور تأکید کرده‌اند که با ارزیابی دولت آمریکا مبنی بر اینکه نظام حاکم ایران در اثر فشار‌ها سرنگون می‌شود و یا اینکه تهران تسلیم خواسته‌های واشنگتن خواهد شد موافق نیستند.
کد خبر: ۹۵۷۴۶۴
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۹ 08 February 2020
به گزارش تابناک به نقل از فارس، دیپلمات‌های اروپایی در مصاحبه‌ای به امیدواری‌هایی در دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای براندازی نظام ایران اشاره کرده‌اند.

پایگاه المانیتور در گزارشی پنجشنبه نوشته دیپلمات‌های اروپایی که در تلاشند از سیاست دولت آمریکا موسوم به «فشار حداکثری» به عنوان اهرم فشاری جهت باز کردن باب مذاکرات جدید با ایران استفاده کنند این نگرانی را مطرح کرده‌اند که ظاهراً مقام‌های دولت ترامپ در ماه‌های گذشته به خودشان قبولانده‌اند که حکومت ایران در آستانه سقوط است و به همین دلیل علاقه‌ای برای بازگشت به میز مذاکره ندارند.

مقام‌های اروپایی علی‌رغم اذعان به اینکه ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا تحت فشار قرار گرفته با دیدگاه دولت ترامپ مبنی بر اینکه حکومت ایران در آستانه سقوط است یا اینکه تهران ممکن است مجبور به پذیرش فهرست خواسته‌های واشنگتن شود هم‌نظر نیستند.

یک منبع اروپایی که نخواسته نامش فاش شود به المانیتور گفته است: «ما فکر می‌کنیم ایران قادر است مقادیر زیادی سختی را جذب کنند.»

وی اضافه کرد: «مشکل سیاست فشارحداکثری این است که پرخطر است. ما واقعاً فکر می‌کنیم پاسخی برای این مشکل وجود ندارد که اگر فشار حداکثری باعث شود ایران کاملاً از برجام خارج شود و آن‌ها توسعه برنامه هسته‌ای خودشان را از سر بگیرند چه برنامه‌ای داریم؟»

دیپلمات‌های اروپایی می‌گویند نخستین طرفی که به طرح «امانوئل ماکرون»، رئیس جمهور فرانسه برای گشودن باب مذاکره میان ایران و آمریکا علاقه زیادی نشان داد شخص ترامپ بود. در آن زمان طرف ایرانی اصرار کرد که هر گونه مذاکره با آمریکا منوط به این خواهد بود که آمریکا برخی از تحریم‌ها را کاهش دهد.

المانیتور مدعی شده طرح‌هایی که متعاقب طرح چهار ماده‌ای فرانسه برای برقراری مذاکره بین ایران و آمریکا آغاز شده بودند هم در نتیجه اعتراضات آبان‌ماه ایران بر سر افزایش قیمت بنزین به درب بسته خورد.

المانیتور به سخنرانی ترامپ موسوم به «وضعیت کشور» در بامداد چهارشنبه اشاره کرده و نوشه او که قبلاً گفته علاقه‌ای به سرنگونی نظام ایران ندارد به صورت مختصر به «اعتراضات» اخیر در ایران اشاره کرد.

ترامپ در آن سخنرانی گفت: «در ماه‌های اخیر شاهد بوده‌ایم ایرانی‌های مغرور صدایشان را روی حاکمان ظالمشان بلند کرده‌اند.»

او در ادامه گفت: ««رژیم ایران باید تلاش برای دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای را کنار بگذارد، گسترش ترور، مرگ و ویرانی را و تلاش در جهت بهزیستی مردم خودش را آغاز کند.»

ترامپ اضافه کرد: «وی در ادامه گفت: «به دلیل تحریم‌های قدرتمند ما، اقتصاد ایران عملکرد بسیار ضعیفی دارد. ما می‌توانیم به آن‌ها کمک کنیم ظرف مدت کوتاهی اقتصادشان را خوب کنند، اما شاید آن‌ها زیادی مغرور یا زیادی احمق هستند که این کمک را درخواست کنند. ما اینجا هستیم. ببینیم کدام راه را انتخاب می‌کنند. کاملاً به خودشان بستگی دارد.»

دولت آمریکا بعد از خروج از توافق هسته‌ای برجام در اردیبهشت‌ماه سال گذشته تحریم‌ها علیه ایران را احیا کرده و تحریم‌های جدیدی اعمال کرده است.

ترامپ گفته هدف از اعمال این تحریم‌ها «بازگرداندن» ایران پای میز مذاکره، برای رسیدن به توافقی جدید بر سر مسائل هسته‌ای، موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران است.

جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر اینکه آمریکا با خروج از برجام میز مذاکره را ترک کرده تصریح کرده وارد مذاکره با واشنگتن نخواهد شد.

در ماه‌های گذشته ترامپ بار‌ها از سوی منتقدانش به دلیل شکست خوردن سیاست‌هایش در قبال ایران مورد سرزنش قرار گرفته است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار