بازدید 15347

ویروس کرونا و ایجاد هراس بی دلیل در اجتماع

حسین قناعتی
کد خبر: ۹۵۷۴۴۸
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۷ 07 February 2020
هموطنان عزیز متاسفانه لابی‌های قدرت در جهان در جنگ آشکاری با چین آنچنان وحشت کاذبی ایجاد کردند که دلیلی برای اینهمه وحشت وجود ندارد.

اولا علامت‌های کرونا مشابه سرماخوردگی است و از ۱۰۰ نفر مبتلا فقط ۵ نفر فوت می کنند.

هنوز یک مورد ثابت شده در ایران نداریم.

اثبات آن حدود دو هفته زمان میبرد و فوری نیست.

مرگ میر تصادفات و سکته قلبی و سرطان روزانه در کشور ما حدود صد‌ها نفر است.

با قرهنگ ترافیکی درست ورزش غذای مناسب و دوری از فرهنگ تغذیه‌ای غربی (fast fòod) نکشیدن سیگار و عدم مصرف الکل ایجاد آرامش و ایجاد یک زندگی دارای معنویت میتوانید ۶۰ در صد از موارد مرگ ومیر ناشی از سکته قلبی سرطان و تصادفات را کاهش دهید.

در مورد اپیدمی اخیر ویروس کرونا میدانیم که تطابق حدود ۷۰% کد ژنتیکی اش با ویروس شناخته شده‌ی سارس SARA را داریم این ویروسها، از خانواده‌ی کرونا ویروس هستند (قبلاً ۶ نمونه از این خانواده در جهان شناخته شده و اولین موردش در ۱۹۶۰ میلادی اپیدمی و شناخته شد، مورد اخیر هفتمین سوش شناخته شده از این گروه هست) این گروه، شبیه ویروس سرماخوردگی معمولی اند.

زوائد تاج مانندی بر سطوح cell wall ویروس موجوده که وجه تسمیه‌ی کرونا به این دلیل ویروس کرونای جدید از گروه RNA تک رشته ایست و در هنگام ابتلا، دوره کمون از ۲ روز تا ۱۴ روز را دارد (غالباً پنج تا هفت روزه) علایم ابتلا غیر اختصاصیست و مشخصاً شامل تب گلودرد و درد ژنرالیزه و آبریزش بینی و عطسه و سپس سرفه‌های خشک که بعد از حدوداً یک هفته سرفه‌ها تبدیل به تنگی نفس میشود و طبق گزارشات واصل شده در مناطقی مثل اروپا، در حدود نیمی از مبتلایان، اختلال تنفسی ایجاد شده آنقدر شدیده که منجر به بستری شدن بیمار میگردد، ولی بستری شدن نشانه‌ی مورتالیتی بالای کرونای جدید نیست.

چون باز می دانیم که موارد مرگ و میر گزارش شده مربوط به مبتلایانی بوده که دچار بیماری زمینه‌ای بوده اند (مثل کهنسالان و مبتلایان به دیابت غیر کنترل شده، اختلال سیستم ایمنی، یا دارنده گان بیماری‌های بدخیم، یا بیماران تحت شیمی درمانی و..)

روش انتقال اولیه‌ی کرونای اخیر احتمالاً از راه فروش غیر قانونی حیوانات وحشی در چین و سپس انتقال از حیوان (ظاهراً از خفاش) به انسان بوده و سپس الگوی سرایت انسان به انسان را حتی در طی دوره کمون بیماری داریم.

ابتلای کرونای جدید در اطفال زیر ده سال به ندرت گزارش شده و اگر هم بوده، علایم شدیدی ایجاد نکرده گرچه طبق تخمین WHO پتانسیل واگیرسازی هر مبتلا به حداکثر ۲/۵ نفر موجود است.
ولی در مقام قیاس با پاندمی‌های (= شیوع جهانی) قبلی این گروه ویروس‌ها باید اشاره کرد که:
●در ۲۰۰۲ شیوع سارس SARS از چین را داشتیم و تبدیل به پاندمی شد (میزان مرگ ومیر سارس ده درصد مبتلایان بود)
●در ۲۰۰۹ H۱N۱ از مکزیک شروع (انفلوانزای خوکی) و پاندمیک شد
● اپیدمی کرونا ویروس خاورمیانه‌ای بنام MERS-COV در ۲۰۱۲ که در چهار قاره پاندمیک شد (و در ایران هم شیوع یافت) و جلوه‌ای از کشنده‌ترین سوش کرونا را نمایش داد (چون در مناطقی، آمار مورتالیتی تا سی درصدی هم داشت )،
 
ولی طبق گزارشات مستند، overall مورتالیتی جهانی مرس، حدود ۴درصد تخمین زده شد حالا در مورد اپیدمی کرونا ویروس جدید که یک ماه اخیر از خواستگاهش کشور چین بوده، تاکنون به بیش از ۲۰ هزار مورد ابتلا رسیده است و آمار مرگ در کمتر از ۵۰۰ نفر گزارش شده باید یادآوری کرد که در موارد پاندمی‌های سرماخوردگی ویرال معمولی  (بجز کرونا ویروس) حداکثر ِ. آمار مورتالیتی ایجاد شده در جهان، نیم درصد بوده است.

و طبق تحلیل گزارشات فعلی، در اپیدمی کرونا ویروس اخیر، میزان مورتالیتی ۲/۱% از مبتلایان بوده است بنابراین از سه پاندمی قبلی این گروه یعنی سارس، H۱N۱، و مرس بسیار کمتره و جهت قیاس باید گفت:مثلاً میزان ابتلای ویروس کرونای اخیر از ویروس سرخک بسیار کمتر است و  طبق گزارش WHO مثلاً در مورد ابتلای به اِبولا ۵۰% مبتلایان جان باخته اند.

دکتر حسین قناعتی استاد رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۲
آره بابا 5 در صد تلفات که عددی نیست ، وای به حال ما ملت بی نوای ایران که این آقا استاد دانشگاه تهران مونه
ای کاش هر کسی در رابطه با تخصص خود به اظهار نظر می پرداخت. خوب بود نگارنده محترم هم در رابطه با رادیولوژی مردم را مستفیض می فرمودند که در این صورت بعنوان مثال از واژه خودجوش و ابداعی Cell Wall بجای Viral membrane استفاده نمی کردند. شاید اگر جناب استاد هم پیگیر شوند که طی همین سه روز از نگارش این متن تعداد مبتلایان ثابت شده از 40 هزار و تعداد موارد مرگ از 800 نفر گذشته نظرشان در مورد اهمیت موضوع عوض شود. همچنین خاطرنشان میکنم در برآورد عوارض فردی و اجتماعی یک بیماری فقط مورتالیتی ملاک نیست، چه بسا بیماریهایی که مرگ و میر بالایی ندارند ولی موربیدیتی ناشی از آن یک جامعه و اقتصاد آنرا فلج می کند. با تشکر
جسارتا یک نگاهی به این متن آقای دکتر قناعتی بندازید. جملات نه فعل داره نه فاعل و همگی بی سر و ته هستند. درثانی با وجود اینهمه اساتید پزشکانِ اجتماعی, اپیدمیولوژی و ویروس شناسی چه لزومی داره که یک فرد با تخصص غیرِ متناسب و با این متنِ افتضاح که نه فهمش برایِ متخصصین راحت هست و نه مردم به این مسئله ورو کنه؟
متاسفم برای سایت تابناک که حداقل یکبار هم این متنِ بدونِ ورایش را نخوانده و به اشتراک گذاشته.
شما پزشک هستید ؟؟ !!!
واقعا شرم آور نیست این مقاله
استاد بزرگ و فوق العاده با شخصیت
اگه اینجوری که این اقا میگن باشه چین چهار تا شهرشو قرنطینه نمیکرد ماسک کم بیاره.
استاد کلام
ممکنه تشریف بیارید یک ساعت در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان .......
در خدمت باشیم ؟؟!!!!
آمو فعلا دو نفر رسما فوت کردند . الکی بود ؟
شرمتان باد همین عدم مسئول بودن در برابر مردم باعث شده به حد ایپدمی تو ایران برسه طبق سازمان بهداشت جهای. بچه های خودتون که نمیمیرن مردم بیچاره میمیرن. تاریخ بد قضاوت خواهد کرد در مورد شما
متوهم
هنوز یک مورد ثابت شده در ایران نداریم.
اطلاعات این استاد بروزشد.ما مورد داریم ولی جرات اعلام نداریم
آقای دکتر بعنوان یک همکار براتون متاسفم که جان انسانها براتون ارزش نداره. وظیفه یک پزشک ممانعت از مرگ انسانها، حتی یکی از اونها هست. اونوقت شما میگی نترسید زیاد نمیمیره؟
اگر بی دلیله به امام جمعه قم بگو تو ویترین نماز نخونه
دولتی که شماها تایید کردین بیش از این انتظاری نداشته باشین
این مقاله هنوز در سایت شما هست و جالبه که چقدر هم خلاف واقعیته.

نگارنده الان حالش خوبه؟ مطمئن هست که مبتلا نشده؟
استاد، کرونا در ایران اپیدمی شده. اینطوری به مردم دلخوشی ندید. درسته که باید جلوی وحشت مردم رو گرفت اما اینکه با خوش‌خیالی بگیم درصد کشندگی کرونا فقط چهار درصده یا بیماری‌های دیگه خیلی کشنده‌تر هستند یه بی‌تفاوتی و سنگدلی عجیبی طلب میکنه! توجه داشته باشید که اگر آزمایش کرونای فردی مثبت بشه، اون فرد و کل خانواده و اطرافیانش تحت تأثیر قرار می‌گیرند. ممکنه لازم بشه که همگی قرنطینه بشن. توجه دارید که با امکانات پزشکی کشور این موضوع چه معنایی داره؟ حالا باز هم بگید وحشت نکنید! در کشوری که هنوز هیچی نشده ماسک و ژل ضد عفونی نایاب شده، این دلخوشی‌ دادن‌ها چه معنایی داره؟
[در ضمن «خاستگاه» درسته نه «خواستگاه»]
وای بر ما و خانواده هامون از این مسولین نالایق و بی تعهد! آزموده را آزمودن خطاست.... گرچه جان انسانها برای شما بی ارزشترین هاست.... وای بر ایدیولوژی که وجدان انسانها رو هدف میگیره!
خطاب به نویسنده این نوشته!!
چه ربطی داره ک 100 ها نفر تو روز دارن میمیرن . خود ماشین های ایرانی اونقد بی کیفیت هستن که تصادفات جاده ای امار خیلی بیشتری از اینا داره . اینا هیچ کردوم به هم ربط نداره خود مستنداتی که چین اعلام کرده دقیقا با این گفته شما در تضاد هستند!
بنابر گزارش وزارت بهداشت تاکنون ۴۷ نفر در کل کشور مبتلا به «کرونا» شده‌اند و از این میان ۱۲ نفر تا امروز فوت کرده‌اند. این یعنی میزان مرگ و میر در ایران 15 برابر چین هستش. به عنوان کسی که با جامعه پزشکی مرتبط هستش بهتون عرض می کنم لطفاً اعتماد به نفس الکی ندهید چندین پزشک با مرگ دست و پنجه نرم می کنند
اما این آمار وزارت بهداشت چیز دیگه ای رو میگه از 95 نفر 15 نفر فوت شدن یعنی از هر 100 نفر 17 نفر میمیرن(حداقل نرخ مرگ و میرش تو ایران اینطوری رفتار میکنه!)
سایت محترم تابناک به چه دلیلی شما به خودتان اجازه می دهید فردی که تخصص رادیولوژی دارد در مورد بیماری ویروسی اظهار نظر نماید و آن را در سایت خود درج نمایید؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان