کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «بورس تابناک»؛

بورس، تشنه عرضه شرکت‌های بزرگ/ ارتش میلیونی سهامداران؛ لزوم افزایش حداقل ۱۰ درصدی سهام شرکت‌ها در عرضه اولیه/ دو مزیت عرضه اولیه شرکت های زیرمجموعه دولت/ شستا همچنان در حسرت عرضه/ توصیه به سهامداران برای سرمایه گذاری پرسود

از سازمان بورس انتظار می‌رود که با توجه به افزایش کد‌های مشارکت کننده در عرضه اولیه، حداقل ده درصد سهام شرکت‌ها در نخستین روز معامله را به بازار اختصاص دهند این موضوع از یک طرف سود سرمایه گذاران را افزایش می‌دهد و از طرف دیگر نقدینگی بیشتری برای شرکت‌ها به ارمغان می‌آورد.
کد خبر: ۹۵۷۴۴۳
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۰ 07 February 2020

بورس، تشنه عرضه شرکت‌های بزرگ/ ارتش میلیونی سهامداران؛ لزوم افزایش حداقل ۱۰ درصدی سهام شرکت‌ها در عرضه اولیه/ دو مزیت عرضه اولیه شرکت های زیرمجموعه دولت/ شستا همچنان در حسرت عرضه/ توصیه به سهامداران برای سرمایه گذاری پرسود

تابناک اقتصادیکارشناس بازار سرمایه گفت: از سازمان بورس انتظار می رود که با توجه به افزایش کدهای مشارکت کننده در عرضه اولیه، حداقل ده درصد سهام شرکت ها در نخستین روز معامله را به بازار اختصاص دهند این موضوع از یک طرف سود سرمایه گذاران را افزایش می دهد و از طرف دیگر نقدینگی بیشتری برای شرکت ها به ارمغان می آورد.

محسن تقی نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار بورس تابناک در خصوص وضعیت بازار سرمایه تا پایان سال گفت: در رسانه‌های جمعی شاهد آن هستیم که هر روز اخبار مثبتی در مورد وضعیت بازار سرمایه منتشر می‌شود مسئولان مردم را دعوت به بورس می‌کنند و افراد نیز نقدینگی مازاد خود را برای سرمایه‌گذاری به بورس می‌آورند. سال گذشته شاهد بودیم که در هر عرضه اولیه ۱۲۰ هزار کد بورسی شرکت می‌کردند لیکن امسال در آخرین عرضه های اولیه فرابورس یک میلیون و ۲۰۰ هزار تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار کد بورسی شرکت کردند که این نشان‌دهنده استقبال از بازار سرمایه است.

وی با بیان اینکه جریان نقدینگی نیز موید این مطلب است، ادامه داد: در حالی که در ابتدای سال شاخص در محدوده 200 هزار واحد بود حجم معاملات ۳ هزار میلیارد تومان بود، اکنون حجم معاملات به هفت هزار میلیارد رسیده که نشان دهنده رشد نقدینگی در بورس و تمایل سرمایه گذاران به حضور در این بازار است .

تقی نژاد در خصوص لزوم افزایش درصد سهام شرکت‌ها در عرضه اولیه نیز گفت: با توجه به آرایش قابل توجه کد های بورسی مشارکت کننده درعرضه های اولیه تا سقف یک میلیون و ۳۰۰ هزار کد بورسی، توقع می رود سازمان بورس و ارکان آن شرکت‌ها را موظف به عرضه حداقل ۱۰ درصد سهام خود کنند.

وی ادامه داد: به طور مثال توسعه مالی مهر آیندگان با نماد ومهان هفته آینده ۵ درصد از سهام خود را در بازار عرضه می کند که در نهایت به هرکد بورسی حدود ۲۵۰ هزار تومان سهام تخصیص می‌یابد در حالی که اگر ۱۰ تا ۱۵ درصد این شرکت روز عرضه اولیه به بازار داده می‌شد از یک طرف سود شیرینی برای افرادی مشارکت کننده به همراه خواهد داشت و حجم نقدینگی بیشتری نیز به دست شرکت می رسد.

تقی نژاد افزود: این تصور وجود دارد که شرکت‌ها درصد بیشتری از سهام خود را در روزهای بعد از عرضه اولیه و زمانی که نماد تازه عرضه شده با صف خرید سنگین مواجه می شود، به بازار می دهند و به این صورت سهام شناور خود را افزایش می‌دهند و این موضوع بستگی به خواست مدیران شرکت دارد ولی شرایط کنونی بازار دارد ایجاب می کند، حداقل ۱۰ درصد شرکت‌های بزرگی که بیشتر از ۵۰۰ میلیارد ارزش ثبتی دارند، عرضه اولیه شود.

این کارشناس بازار سرمایه با انتقاد از بورس تهران تصریح کرد: در بهمن ماه شاهد ۳ عرضه اولیه از شرکت فرابورس هستیم ولی موضوعی که به چشم می‌آید این است که بعد از عرضه اولیه کویر، شرکت دیگری در بورس تهران عرضه نشده است.

وی با بیان اینکه علی رغم شرایط بسیار مساعد بازار، بورس تهران از این فرصت طلایی استفاده نمی کند، ادامه داد: مسئولان شرکت بورس وعده داده بودند که تا آبان ماه شستا عرضه اولیه خواهد شد ولی هنوز خبری از این عرضه نیست و بازار با توجه به حجم نقدینگی، تشنه عرضه شرکت‌های بزرگ است.

کارشناس بازار سرمایه افزود: عرضه اولیه شرکت های زیرمجموعه دولت با توجه به کسری نقدینگی لایحه بودجه 99 از یک طرف نقدینگی دولت را تامین می کند و از سوی دیگر گسترش فرهنگ سهامداری در بین آحاد مردم قطعاً به نفع دولتمردان است.

بورس، تشنه عرضه شرکت‌های بزرگ/ ارتش میلیونی سهامداران؛ لزوم افزایش حداقل ۱۰ درصدی سهام شرکت‌ها در عرضه اولیه/ دو مزیت عرضه اولیه شرکت های زیرمجموعه دولت/ شستا همچنان در حسرت عرضه/ توصیه به سهامداران برای سرمایه گذاری پرسود

بیشتر بخوانید:

 

وی ادامه داد: دارایی هر فردی در بورس به طور شفاف مشخص است در حالی که در بازار سکه و طلا این موضوع قابل ردیابی نیست ولی دارایی سهام کاملا از طرف شرکت سپرده‌گذاری مرکزی قابل پیگیری است دوم اینکه در فروش سهام نیم درصد مالیات نقل و انتقال در همان لحظه از حساب فروشندگان کسر می‌شود و دولت درگیر بحث فرار مالیاتی افراد نیست و این قضیه نیز می‌تواند برای دولت مفید باشد چون هم مالیات خود را سریعتر دریافت می‌کند و هم اینکه بحث شفافیت در دارایی ها نیز مطرح است.

تقی نژاد در خصوص صنایع پیش‌رو نیز گفت: با توجه به اینکه کشور تحریم است ولی باید این نکته را مدنظر داشته باشیم که صادرات در همین ایام بسیار افزایش پیدا کرده و چنانچه بتوانیم نیازهای صادراتی کشورهای اطراف خودمان را تامین کنیم قطعاً صادرات بیشتر نیز خواهد بود.

وی در ادامه با توصیه به سهامداران برای سرمایه گذاری در شرکت هایی که صادرات محور هستند همچون صنایع معدنی، فلزی، پتروشیمی‌ها و صنایع مستعد صادرات بیشتر، افزود: اگر کشور ما تحریم نبود، قطعا حجم صادرات از این ارقام نیز بیشتر بود لیکن در همین اوضاع و با توجه به تحریم‌های تحمیل شده به اقتصاد ما، در این صنایع صادرات خوبی داریم.

به گفته تقی نژاد، اینکه کدام شرکت‌ها قراردادهای جدیدی امضا کرده، اهداف صادراتی جدیدی در آنها تعریف شده یا خط تولید جدیدی به شرکت اضافه شده، باید حتماً بررسی شود تا میزان تاثیر گذاری این وقایع در صورت‌های مالی مشخص شود و این موضوعی است که در فصل مجامع قابل ردیابی است.

وی در پایان گفت: احتمالاً صنایع صادرات محور با توجه به افزایش حجم صادرات با توجه به کاهش ارزش پول ملی می‌تواند در فصل مجامع تقسیم سود خوبی داشته باشند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۸
شستا یا همون شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی یه شرکت دم ورشکستگی هستش که با کاغذ بازی سود ده نشونش میدن

چه دلیل وجود داره که یه شرکت کامل زیان ده رو وارد بورس کنن؟ بازی با سرمایه مردم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
زیان ده بودن صرفا ملاک برای قیمت سهم نیست.شما حجم املاک و مستغلات و پول نقد و تجهیزات شرکت های زیر مجموعه رو هم باید در نظر بگیرید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
تیتر اول جهان صنهت شنبه ۱۹ بهمن : تله بورس (دستکاری شاخص کل بورس توسط دولت) !!!
درودبه شرفت که تنها رسانه ای هستی که درمقابل شاخص سازی وحباب عظیم بورس سکوت نکردی
من به شخصه از بازار بورس بسیار راضی هستم و فقط هفته گذشته ۹۷ میلیون تومان سود نصیب من شد در حال حاضر از بازار ملک و ارز و سکه بسیار بهتر است
پاسخ ها
سپید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۸
اشتباه منفی دادن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۸
زینال

شر به پا نکن
من خودم دیدم تو حساب بانکی ات ۵ هزار تومن هم نبود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
تو 97 تا تک تومنی هم نمیتونی از بورس دربیاری چون بورس سواد میخواد و دلالی ارز نیست که هرکی از راه رسید بتونه معامله کنه.
این تشنه ها و گشنه ها هستند که پول مردم را هاپولی میکنند ! مثلا خداییش ایران خودرو چقدر میارزه ! ده برابر ارزشش پول گرفتن از مردم ! تو اقتصاد بیمار ایران همه ورشکسته هستند ! مانند کاسبی که پول نداره چک میکشه ! یکروز باید پس بده یا فرار کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
اگر واقعا یه قیمت ملک بخصوص خونه تو تهران واقعی باشه.ارزش هر سهم ایران خودرو با این همه دارایی و املاک و مستغلات بسیار بیشتر از این حرف هاست
تعجب میکنم از این افراد یا حتی برخی رفتارهای دولت. جوری حرف میزنند که انگار نه انگار شرکتهای زیر مجموعه شستا در اصل متعلق به سهامداران اصلی آن یعنی بیمه دهندگان تامین اجتماعی هستند. آخه چقدر سود پرستی و چقدر بی تقوایی. آدم گاهی اوقات از رفتارهای این قبیل افراد حیران میماند.
پاسخ ها
بهزاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
کی گفته شسنا متعلق به بیمه دهندگان تامین اجتماعیه ؟ یعنی همه شرکتهای بیمه هم متعلق به
کسانیه که ازش بیمه خریدن ؟ ایران خودرو هم متعلق به همه کسانیه که ازش پیکان و پژو خریدن ؟ تامین اجتماعی یک شرکته که توسط دولت تاسیس شد و وظیفش همزمان هم صندوق بازنشستگیه و هم بیمه درمانی. نحوه کارش هم مثل تمام شرکتهای بیمه اینه که پولی رو از اعضا میگیره و با اون پول کار میکنه و درآمدزایی میصکنه و با درآمدش خرج درمان و حقوق مستمری و بازنشستگی همون اعضای بیمه شده رو میده. همبن.
الان یه عده دلال میان میگن بورس زمین میخوره. اینا همونایی هستن که میگفتن دلار ۵۰ تومن میشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۸
من قربانی بورس هستم
قسم میخورم این بورس حبابه و هیچ فرقی با دلالی بازار خودرو نداره
آدرس غلط نده. مردم رو به دهان گرگها هدایت نکن
کاش بورس چنان رونقی پیدا کند که دلال های طلا و دلار و کسانی که با احتکار مسکن مردم را به دردسر انداخته اند دچار رکود شوند و دست از طمعکاری بردارند
من در بازار مسکن فعال هستم
فردی را می شناسم که حدود هفت آپارتمان با قیمتهای بین پانصد تا هشتصد میلیون با پولی که از احتکار دلار به دست آورده بود در منطقه دو و پنج تهران خریده و در هر کدام حدود شصت یا هفتاد میلیون هزینه کرده و الان برای هر کدام به سود کمتر از ششصد تا هشتصد میلیون راضی نیست !
آپارتمان 80 متری را که خودم در پونک پانصد میلیون برایش معامله کردم فقط حدود 50میلیون برای بازسازی هزینه کرده و یک میلیارد و دویست هم حاضر به فروش نیست !
مابقی آپارتمانها هم همینطور !
استدلالش هم اینه که با این پول اگر دوباره دلار خریده بودم سودم از این هم بیشتر بود !
این وسط تکلیف کسانی که دلار نخریدند و احتکار نکردند و بی خانمان هستند چیست ؟؟
از این افراد فراوان داریم که بازار مسکن را به گند کشیده اند
کاش بازار بورس رونق بگیره و این افراد سرمایه های باد آورده ی خود را به بورس ببرند و دست از بازار مسکن بردارند تا همه ی مردم بتوانند سقفی بالای سر خود داشته باشند
پاسخ ها
دادستان جهنم
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۸
اون فرد رو معرفی کن تا هم مژدگانی بگیری و هم اموال شخص مدکور رو توقیف و خودش رو اعدام کنم
بورس همش حبابه جباب رو آبه؟؟؟؟
تحلیل های گذشته رو کنار بزارید.اگر ریسک های سیاسی رخ نده شاخص بورس ۱ میلیون واحد رو هم براحتی رد میکنه.شما ارزش املاک تو چندتا خیابون مثل جردن و فرشته رو جمع بزنید متوجه میشید که ارزش بورس ایران با این همه دارایی های با ارزش این نیست.و چیزی که تا الان باعث شده ارزش بازار بورس ایران اینقدر پایین باشه مسائل فرهنگی و عدم شناخت جامعه از بورس هست.وقتی شما در تهران ملکی رو میخرید ۱۰ میلیارد که اجاره ماهانه اون ماهی ۱۵ میلیون تومن هست این یعنی ارزش بورس ایران حتی سهم هایی که پی به ای ۵۰ هم دارند بالا نیست(البته به این شرط که قیمت سهم با ارزش ذاتی اون تناسبی داشته باشه) و اینجا صرفا یه دیدگاه فرهنگی در سرمایه گذاری سبب چنین اختلافاتی هست.
باوجودهمه حمایت ها بادکنک بورس بزودی وباصدای مهیبی خواهدترکید
سرنوشت پدیده در انتظار بورس ...نگی نگفتم ...۱۰ درصد میبرند ۹۰ درصد میبازند
امسال در آخرین عرضه های اولیه فرابورس یک میلیون و ۲۰۰ هزار تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار کد بورسی شرکت کردند که این نشان‌دهنده استقبال از بازار سرمایه است.
خیلی رقم بالایی است
سهام فایرا تا 20 اردیبهشت 99 بازدهی 180 درصدی خواهدداشت . حتما قبل از خرید ترازنامه و گزارش فروش ماهیانه ان را مطالعه کنید . دولت باید از بازار بورس حمایت کند وگرنه دلالان بازار مسکن را بهم خواهند ریخت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
سوال دارم ایا دولت و بانک مرکزی ضامن قیمت خرید سهام بورس هست منظورم اگر من امروز ده میلیون تومان خرید کردم دولت ضامن ده میلیونم یا نه
نابودی بورس نزدیک است (؛
این بورس حبابه
هیچوقت در این حد حباب نداشته
رونق بورس به نفع اقتصاد ، تولید و عموم مردم است و باعث رکود در بازار ارز و سکه و مسکن میشه اون افرادی که از رونق بورس ناراحتند عمدتا دلال سکه و ارز و مسکن هستند با رونق بورس مسکن از کالای سرمایه ای خارج میشه و این یعنی کمک به خانه دار شدن مردم و حل مشکل مسکن . مردم همباید سرمایه های خود را از سکه و ارز و حتی مسکن بیارند تو بورس چون بازارهای دیگه در آینده نزدیک نزولی یا ثابت میشه و فقط بورسه که رشد خواهد داشت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
شما دلال بورس هستید چطور در بورس سود ۱۸۰ در صد حلال است ولی در کارهای ساختمانی حرام است
به لطف عددسازی بورس داره هرروز ۱۰ هزارواحد رشد میکنه اونم تواین اوضاع اقتصادی همه کارشناسان هم چشماشونوبستند وفقط نظاره گرهستند تاروزیکه حباب عظیم بورس بترکد
قیمت سهام ، حبابه ؛ قیمت دلار ، حبابه ؛ قیمت طلا ، حبابه ؛ کاسبی هم خرابه ؛ دل ملت کبابه ؛ داداش بجنب ، ثوابه ، ثوابه
تیتر اول جهان صنهت درروزشنبه ۱۹ بهمن : تله بورس (دستکاری شاخص کل بورس توسط دولت) !!!
درودبه شرفت که تنها رسانه ای هستی که درمقابل شاخص سازی وحباب عظیم بورس سکوت نکردی
اندسته از کارشناسان اقتصادی که درمقابل حباب عطیم بورس سکوت کرده اند بدانند درنابودی سرمایه مردم شریک خواهندبود
بورس ایران مصداق بارز پروپاگاندا
سهامداران بورس
اگردلتان به حال پولی که دربورس بادکنکی سرمایه گذاری کردید میسوزد بادقت مقاله امروز (شنبه ۱۹ بهمن ۹۸) روزنامه اقتصادی جهان صنعت باعنوان «تله بورس» راحتما بخوانید
بورس بهترین جا برای سرمایه گذاری است
باوجوداینکه بورس حباب است امابرای رشد اقتصادی وهدایت نقدینه گیری پول خیلی خوب است دولت مجبوراست از بورس همایت کند وصد البته بابد جلوی دلالها بورس سهام شرکتها رابه میل خو نگه یا افزایش می دهند باید بگیرند
متاسفانه غیر از دو سه نفر، بقیه حضرات حتی تابلوی بورس هم توی عمرشون ندیدن و فقط پرت و پلا مینویسن.
اینی که الان هست بورس نیست سفته بازیه! دولت هم کمک میکنه!
تو این شرایط فعلی همه در ضرر هستیم
در معاملات بورس مالیات کسر می کنند . آیا قانونی است ؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل