بازدید 26022

عرضه اولیه چیست؟ (توضیح کامل روش بوک بیلدینگ)

کارگزاری آگاه - در روش بوک بیلدینگ دیگر نیازی نیست تا همه افراد متقاضی یک سهام در زمانی خاص سفارش خود را ثبت کنند و به جای یک زمان خاص می توانند سفارش خود را در یک بازه زمانی ثبت کنند. پس از ثبت سفارش هسته معاملات به طور مساوی تعداد سهامی که باید در عرضه اولیه تقسیم می شده را بین تمامی افرادی که درخواست خرید خود را ثبت کرده اند به طور مساوی تقسیم می کند.
کد خبر: ۹۵۷۱۹۵
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۶ 06 February 2020

عرضه اولیه چیست؟ (توضیح کامل روش بوک بیلدینگ)

شاید شما هم تا به حال اصطلاح عرضه اولیه در بورس را شنیده و با آن آشنایی داشته باشید. اما تعریف دقیق و درست عرضه اولیه چیست؟ عرضه اولیه به معنی عرضه سهام یک شرکت برای اولین بار در بورس می باشد. یعنی تا قبل از عرضه اولیه سهام یک شرکت در بورس خرید یا فروش سهام، برای همه افراد در بورس امکان پذیر نبوده و تنها در اختیار تعداد خاص یا محدودی از افراد بوده است.

اما سوالی که مطرح می شود این است که یک شرکت در چه صورت وارد بورس شده و سهام آن برای مردم قابل معامله می شود. به طور کلی هنگامی که یک شرکت چندین سال متوالی سودآور باشد و تراز مالی مثبتی را تجربه کند در صورت رضایت سهامداران عمده خود می تواند سهام خود را به صورت یک شرکت سهامی عام در بورس تهران عرضه کند. و تمامی افرادی که دارای کد بورسی می باشند می توانند در صورت تمایل سهام این شرکت را با روش بوک بیلدینگ خریداری نمایند.

روش بوک بیلدینگ چیست؟

در این روش دیگر نیازی نیست تا همه افراد متقاضی یک سهام در زمانی خاص سفارش خود را ثبت کنند و به جای یک زمان خاص می توانند سفارش خود را در یک بازه زمانی ثبت کنند. پس از ثبت سفارش هسته معاملات به طور مساوی تعداد سهامی که باید در عرضه اولیه تقسیم می شده را بین تمامی افرادی که درخواست خرید خود را ثبت کرده اند به طور مساوی تقسیم می کند. به یاد داشته باشید شما تنها می توانید در بازه قیمتی تعیین شده از طرف بازار بورس و تعدادی که توسط سازمان تعیین شده است اقدام به خرید کنید. برای مثال اگر سهمی با تعداد حداکثر 1000 سهم تعیین گردید شما میتوانید با هر تعدادی از 1 تا 1000 اقدام به خرید آن سهم کنید. شما می توانید برای خرید عرضه اولیه و ثبت نام در کارگزاری آگاه به آدرس EX.AGAH.COM مراجعه کنید.

بهترین قیمت خرید عرضه اولیه

معمولا در قیمت گذاری هایی که توسط کارشناسان بازار سرمایه برای تعیین قیمت یک سهم انجام می شود قیمتی پایین تر از ارزش واقعی آن سهم برای آن سهم تعیین می شود. همین مساله موجب جذابیت زیاد خرید عرضه اولیه در بین مردم شده است زیرا می توانند با خرید سهام این شرکت تا چند روز شاهد سبز بودن و مثبت بودن قیمت روی نماد خود باشند. تقریبا می توان گفت تمامی عرضه اولیه ها موجود در بازار تا چندین روز سود خوبی را نصیب سهامداران و خریداران خود کرده اند . اما این عرضه ها شامل استثناهایی هم هست که از جمله آن ها می توان شرکت برکت و سخوز را نام برد. این دو شرکت به عقیده کارشناسان و تحلیل گران بازار سرمایه قیمتی بیش از قیمت واقعی را در هنگام عرضه داشتند و در نتیجه یک یا دو روز پس از عرضه شاهد صف فروش در این نماد ها بودیم. برای همین می توان گفت با توجه به روند پیشین بازار سرمایه بهترین قیمت برای سفارش عرضه اولیه سقف قیمتی تعیین شده برای آن سهم می باشد.

خرید عرضه در روز های بعد از عرضه چگونه است؟

پس از روز عرضه اولیه شما می توانید همانند بقیه سهم های موجود در بازار سرمایه با گذاشتن سفارش در ساعت 8:30 صبح درخواست خود را برای خرید عرضه اولیه به سامانه معاملات ارسال کرده و پس از حدود 15 تا 20 دقیقه ردیف و جایگاه خود را در بین باقی خریداران مشاهده کنید. البته با توجه به حجم سفارشاتی که در روز های بعد از عرضه اولیه در سامانه معاملات ثبت می شود و همچنین حجم عرضه(فروش) پایینی که دارد می توان گفت فرآیند خرید و جایگاه در صف کاملا با شانس شما رابطه مستقیم دارد!

بهترین زمان فروش عرضه اولیه

یکی از مهم ترین دغدغه های هر سرمایه گذاری آگاهی از زمان مناسب برای فروش عرضه اولیه می باشد. با فهمیدن بهترین زمان فروش عرضه شما می توانید سود سرمایه گذاری خود را به حداکثر برسانید. بهتر است برای کسب سود حداکثری نکات زیر را در هنگام فروش عرضه اولیه مد نظر قرار دهید:

  • بررسی وضعیت فعلی و آینده شرکت عرضه شده در بورس
  • توجه کافی به میزان سرمایه و حجم شرکت عرضه شده در بورس
  • تابلو خوانی و بررسی رفتار سهامداران در خرید و فروش سهم و حجم معاملات آن سهم
  • بررسی وضعیت اقتصادی کشور و روبه رشد بودن یا در رکود بودن بازار سرمایه

اما به این نکته توجه داشته باشید که بهترین زمان فروش عرضه اولیه نظر قطعی و دقیقی وجود ندارد و هرفرد باید یا توجه به موارد بالا و میزان ریسک پذیری، حاشیه سود و ... اقدام به فروش سهم در نقطه مناسب کند.

خرید عرضه اولیه از چند کارگزاری

به این نکته دقت داشته باشید که خرید عرضه اولیه از چند کارگزاری مختلف با توجه به استفاده سازمان بورس از روش بوک بیلدینگ امکان پذیرنیست؛ هر سرمایه گذار با یک کد ملی و کد بورسی مختص خود تنها یک بار می تواند اقدام به خرید عرضه اولیه از کارگزاری های مختلف نماید. خرید تعداد بیشتر سهم تنها در روزهای پس از عرضه اولیه و در ساعت هشت و نیم امکان پذیر است.

به عنوان جمع بندی هدف اصلی عرضه اولیه را می توان تامین سرمایه برای راه اندازی یک کسب و کار جدید یا رشد یک کسب و کار دانست. با توجه به قیمت گذاری سهم پایین تر از ارزش واقعی سهم ها در عرضه اولیه میتوان به طور کلی گفت که عرضه اولیه با سود حداقل 20 درصدی برای خریداران خود همراه است. البته تعداد سهم در عرضه های اولیه محدود است و نمیتوان روی رشد یکباره سرمایه در طول چند روز حساب باز کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر