بازدید 6487

محروم‌کردن‌مردم‌از‌حق‌انتخاب،‌خشونت‌سیاسی‌است

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: خشونت سیاسی در عرصه اجتماعی فقط از طریق زور و قوه قهریه اعمال نمی‌شود، مرحوم کردن مردم از حق انتخاب شدن و انتخاب کردن، خود نوعی از انواع خشونت سیاسی است که در انتخابات اعمال می‌شود.
کد خبر: ۹۵۷۱۴۳
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۳:۵۸ 06 February 2020
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا «پروانه سلحشوری» روز چهارشنبه در نشست "نسبت خشونت سیاسی و بی اشتهایی شرکت در انتخابات" که در باشگاه اندیشه و به ابتکار گروه علمی-تخصصی جامعه شناسی صلح برگزار شد، اظهار کرد: مردم ما در سال ۵۷ همه با هم انقلاب کردند، در انقلاب همه گروه‌های اجتماعی و فکری متفاوت و گاه مخالف حضور داشتند و بنا براین بود که در ادامه در همه شئون حکومت حضور داشته باشند.

وی افزود: قرار بود در ایران جمهوری جدیدی بر مبنای اصول اسلامی داشته باشیم و وقتی به صحبت‌های رهبران انقلاب، بخصوص حضرت امام (ره) مراجعه می‌کنیم می‌بینیم بعد جمهوریت از نظر آن‌ها تزئینی نیست تا جایی که این اواخر در کلیپی که از سخنان امام (ره) منتشر شده بود دیدم که می‌فرمود؛ مردم حتی اگر در انتخابشان اشتباه هم بکنند باید به رای آن‌ها احترام گذات و تمکین کرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اهداف انقلاب و نظر بزرگان انقلاب به تدریج نادیده گرفته شد و بعد از وفات امام (ره) تا امروز به مرور تفکرات و نگاه‌های مختلف انقلابی حذف شدند و هر روز دایره تنگ‌تر از روز قبل می‌شود و حاکمیت یک تفکر مد نظر است.

وی ادامه داد: از همان ابتدا هم عده‌ای به دنبال حکومت اسلامی و گروهی به دنبال جمهوری اسلامی بودند که امام را باید رهبری تفکر جمهوری اسلامی دانست و اگر خشونتی در عرصه سیاسی امروز اعمال می‌شود ناشی از قوی شدن تفکر حکومت اسلامی است.

سلحشوری با بیان اینکه بین شرع و قانون مشکلی وجود ندارد، اضافه کرد: مشکل اصلی به تفاسیری بر می‌گردد که عده‌ای برای مسائل شرعی قائل هستند. در خصوص مسایل شرعی همیشه بین مجتهدین اختلاف نظر وجود داشته در حالی که در حکومت تلاش می‌شود یک خوانش از آن حاکم باشد. گروه‌ها و تفکرات ذی نفع و ذی نفوذ همه مسائل را بر مبنای موجودیت و منافع خود تفسیر می‌کنند.

وی ادامه داد: بر اساس اصل ۸۴ و ۸۶ قانون اساسی نماینده مجلس می‌تواند و حق دارد در دفاع از موکلین خود اظهار نظر کند و از اظهاراتی که انجام می‌دهند، مصون هستند. با اینکه هر سال فرصت یک نطق به نمایندگان می‌رسد از همین نطق‌های سالیانه هم نمی‌توانیم در جهت دافاع از حقوق مردم استفاده می‌کنیم و به عنوان نماینده به دادگاه احضار و تحت بازجویی قرار می‌گیریم.

این نماینده مجلس اظهار کرد: در تفسیر اصول ۸۴ و ۸۶ قانون اساسی می‌گویند نماینده فقط در صحن مجلس مصون است و اگر در چهارچوب وظایف نمایندگی بیرون از مجلس اظهار نظری انجام دهد و خلاف سلیقه آن‌ها باشد متهم و بازخواست می‌شود.

سلحشوری با بیان اینکه تفسیر قانون اساسی در کشور متفاوت است، خاطرنشان کرد: برای اصلاح مرجع مفسر قانون اساسی معتقدم خود قانون اساسی نیاز به اصلاح دارد. قانون اساسی ما قانونی مترقی است، ولی نیاز به تجدید نظر دارد، چون طی این چهل سال مشخص شده در جا‌هایی خوب کار نمی‌کند یا تفسیر‌های نادرست و ناصوابی از آن می‌شود که نمونه بارز آن تفسیر مصونیت نمایندگان مجلس و نظارت بر انتخابات است.

وی افزود: خشونت سیاسی در عرصه اجتماعی فقط از طریق زور و قوه قهریه اعمال نمی‌شود، مرحوم کردن مردم از حق انتخاب شدن و انتخاب کردن خود نوعی از انواع خشونت سیاسی است که در انتخابات اعمال می‌شود. وقتی دایره انتخاب را به حدی تنگ کنند که نتوانیم انتخاب ایده‌آل خود را داشته باشیم، خشونت است.

سلحشوری تاکید کرد: می‌گویند حق انتخاب دارید، ولی از بین کسانی که ما برای شما مشخص کردیم و ما باید بدون اعتراض به این رای و نظر که تفسیری ویران کننده از قانون اساسی است عمل کنیم، آیا این خشونت آشکار در عرصه سیاسی نیست؟

وی عنوان کرد: به نظرم در این کشور دین هم در حال قربانی شدن است. چطور به خود اجازه می‌دهیم به یک مسلمان بگوییم، غیر مسلمان است؟ این دخالت در کار خدا است. خیلی عجیب است که چنین تفسیری از قانون به وجود آمده است. به نظرم از دین و جمهوریت فاصله گرفته ایم و کم کم به همان حکومت اسلامی که گروهی از اول انقلاب به دنبال آن بودند نزدیک می‌شویم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان