بازدید 4021

سنا ترامپ را از ۲ بند اتهامی استیضاح تبرئه کرد

با رای مجلس سنای آمریکا، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا از هر دو بند اتهامی خود در قطعنامه استیضاح مجلس نمایندگان تبرئه شد.
کد خبر: ۹۵۷۱۱۹
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۵ 06 February 2020
به گزارش تابناک به نقل از فارس، مجلس سنای آمریکا در خصوص دو بند اتهامی رئیس‌جمهور این کشور بر اساس قطعنامه استیضاح مصوب مجلس نمایندگان رای‌گیری کرد. پیش از آغاز این رای‌گیری نمایندگان موافق و مخالف استیضاح در خصوص آن به سخنرانی پرداختند. «چاک شومر»، رهبر اقلیت دموکرات سنا و «میچ‌مک‌کانل»، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه آخرین سخنرانان صحن علنی سنا پیش از رای‌گیری بودند.

در ابتدا در خصوص اتهام سوءاستفاده از قدرت در پرونده اوکراین‌گیت رای‌گیری شد. در این رای‌گیری ۵۲ نفر از سناتور‌ها ترامپ را تبرئه کردند و تنها ۴۸ نفر به گناهکار بودن او رای دادند. برای رای آوردن استیضاح، ۶۷ سناتور باید ترامپ را گناهکار تشخیص می‌دادند.

سپس در خصوص بند ممانعت از اجرای عدالت در مجلس سنای آمریکا رای‌گیری شد. در خصوص این بند نیز ۵۳ سناتور ترامپ را گناهکار ندانستند و ۴۷ سناتور به گناهکار بودن او رای دادند.

به این ترتیب ترامپ از هر دو بند استیضاح تبرئه شد. شیوه رای‌گیری به این شکل بود که ابتدا بند اتهامی قرائت می‌شد و سپس با خواندن نام هر یک از سناتور‌ها وی با صدای بلند قضاوت خود را در خصوص گناهکار بودن یا نبودن ترامپ اعلام می‌کرد.

روند رای‌گیری در خصوص بند‌های استیضاح کاملا حزبی بود و سناتور‌ها جز در یک مورد بر اساس تمایلات حزبی رای دادند. تنها «میت رامنی»، سناتور جمهوری‌خواه در خصوص بند اول استیضاح رای به گناهکار بودن ترامپ داد.

مجلس نمایندگان آمریکا در تاریخ ۱۸ دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی به استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص سوءاستفاده از قدرت و ایجاد مانع در اجرای عدالت (کارشکنی در کار کنگره در مسیر تحقیقات استیضاح) رای داد. مجلس نمایندگان آمریکا دارای اکثریت دموکرات است. در پی این رای مجلس نمایندگان، استیضاح ترامپ برای برگزاری دادگاه استیضاح به مجلس سنای آمریکا ارجاع شد.

بر اساس مورد اول، رئیس‌جمهور آمریکا با سوءاستفاده از قدرت خود و تهدید به توقف کمک‌های آمریکا به اوکراین، خواستار آن شده که دولت اوکراین در خصوص شرکتی که فرزند «جو بایدن»، رقیب احتمالی او از حزب دموکرات در انتخابات آینده ریاست جمهوری در هیات مدیره آن حضور دارد، تحقیق کند. قصد ترامپ از این اقدام، آسیب زدن به موقعیت بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ ارزیابی شده و این پرونده به اوکراین‌گیت شهرت یافته است.

در خصوص دومین مورد استیضاحی ترامپ هم گفته شده که او در کار دستگاه‌های تحقیق‌کننده در مورد فوق ایجاداخلال کرده است.

ترامپ، پس از «اندرو جانسون» و «بیل کلینتون»، سومین رئیس‌جمهور آمریکاست که استیضاح می‌شود. دو رئیس‌جمهور قبلی با استیضاح از قدرت برکنار نشده بودند.

سناتور‌های دموکرات تلاش داشتند شهود بیشتری را به روند دادگاه سنا دعوت کنند، اما با رای روز یازدهم بهمن سنا، تلاش آن‌ها ناکام ماند. یکی از این شهود، «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید بود که با کتاب اخیر خود خشم دونالد ترامپ را برانگیخته است.

رئیس‌جمهور آمریکا از ابتدا روند استیضاح را امری حزبی توصیف کرده و گفته دموکرات‌ها از ابتدا هم نمی‌خواستند که نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ را بپذیرند. وی قرار است روز پنجشنبه بیانیه‌ای را در خصوص شکست استیضاحش صادر کند.

از ابتدا پیش‌بینی می‌شد که با توجه به اکثریت جمهوری‌خواهان در مجلس سنای آمریکا، استیضاح ترامپ در سنا موفق نباشد. ۵۳ کرسی از یکصد کرسی مجلس سنای آمریکا در اختیار اعضای حزب جمهوری‌خواه آمریکاست.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان