بازدید 7922

وزیر اقتصاد: جلوی فرار مالیاتی را می‌گیریم

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: تمام تلاش ما این است که با هوشمندسازی سیستم‌ها جلوی فرار مالیاتی را بگیریم.
کد خبر: ۹۵۶۸۴۹
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۹ 04 February 2020
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، فرهاد دژپسند امروز (سه‌شنبه ۱۵ بهمن‌ماه) در حاشیه نشست خبری خود در پاسخ به سوال ایسنا درباره تحقق درآمد‌های مالیاتی و مقابله با فرار‌های مالیاتی، گفت: بحث مالیات و تحقق درآمد‌های مالیاتی یکی از رویکرد‌های جدی ما است و برای افزایش درآمد‌های مالیاتی نباید بر مودیان خوش‌حساب فشار وارد کنیم؛ نباید عدالت را زیر پا بگذاریم و بخش‌های تولید اقتصادی را تحت فشار قرار دهیم. تمام تلاش ما این است که با هوشمندسازی سیستم‌ها جلوی فرار مالیاتی را بگیریم.


مقابله یکپارچه با فرار مالیاتی در سال آینده


در ادامه امید علی پارسا، رئیس سازمان امور مالیاتی نیز برای توضیح بیشتر به ایسنا اظهار کرد: مالیات هوشمند پاسخ بسیاری از این مسائل در نظام مالیاتی را می‌دهد. در تمام کشور‌های دنیا مردم اظهار مالیاتی می‌کنند و سازمان‌های مالیاتی تمرکزشان صرفا بر آن ۱۰ درصدی است که ممکن است فرار مالیاتی انجام دهند و در حقیقت ریسک بالایی دارند. برای تحقق این هدف باید به سمت هوشمندسازی مالیاتی گام برداریم و همه داده‌های اقتصادی دستگاه‌های اجرایی باید به سمت سازمان امور مالیاتی بیاید که این مورد رشد خوبی داشته است. هوشمندسازی مالیات، معاملات را رصد می‌کند و در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: سازمان امور مالیاتی با علم و آگاهی از همه تراکنش‌های واقعی مودیان، هر اظهارنامه دریافتی را با شرایط واقعی اقتصادی افراد بررسی می‌کند که این کار سبب تحقق عدالت اجتماعی، کارآیی اقتصادی، رضایت و اعتماد مردم به نظام مالیاتی می‌شود.

پارسا افزود: با هوشمندسازی نظام مالیاتی باید این ریزداده‌های اقتصادی را اضافه کنیم که اولین قدم در این راستا، اجماع نظام مالیاتی است که این موضوع به نحو احسن در حال انجام است. سال آینده بحث مقابله یکپارچه با فرار مالیاتی را دنبال می‌کنیم. انشالله سال آینده با مجموعه اطلاعات قوی و هوشمندسازی مالیات، مشکلات درآمد‌های مالیاتی هم برطرف می‌شود.
 

از افشای اطلاعات شبکه صرافی‌ها از طریق مرکز fIU وزارت اقتصاد بی اطلاعم

 
در ادامه خبرنگار دیگری از دژپسند در مورد اظهارات مدیر سابق امور بین الملل شرکت ملی نفت که گفته بود «اطلاعات شبکه صرافی‌های کشور دو سال قبل توسط مرکز fIU وزارت اقتصاد افشا شد»؛ حالا چه تضمینی وجود دارد که در شرایط تحریمی، اطلاعات محرمانه‌ای که راه‌های دور زدن تحریم در آن‌ها مستتر است، بار دیگر توسط این مرکز افشا نشود؟ سوال پرسید که وی در پاسخ گفت: این یک اظهارنظر است. بنده دو سال پیش وزیر نبودم و از این موضوع اطلاع ندارم. جدیداً هم اتفاقی در این حوزه رخ نداده است.

وزیر اقتصاد در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه تضمینی وجود دارد که مجددا شاهد این طور اتفاقات نباشیم؟ افزود: اصلاً چه دلیلی دارد که این موضوع اتفاق بیافتد؟ البته این مسئله که شما مطرح کردید را نمی‌دانم که اتفاق افتاده است یا نه و باید بررسی شود. به هر حال من آن زمان وزیر نبودم.
 

دلیل تعارض آمار‌های داخلی و خارجی از رشد اقتصادی ایران


دژپسند همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اعلام رشد اقتصادی منفی هفت درصدی ایران در سال ۲۰۲۰ از سوی سازمان ملل و اینکه چرا آمار‌های مربوط به رشد اقتصادی داخلی با آمار‌های بین المللی تعارض دارد؟ گفت: بعید است که کسی بگوید رشد اقتصادی منفی نداریم. البته باید بین بخش نفتی و غیر نفتی اقتصاد تمایز قایل شویم. مثلا ما در سال‌های گذشته ۲.۸ میلیون بشکه نفت فروش داشتیم که اکنون این رقم را نداریم و طبیعتا رشد بخش نفتی اقتصاد ما منفی خواهد بود، اما در بخش غیرنفتی رشد اقتصادی ما مثبت است.


نباید به اینستکس متکی باشیم


وی درباره احتمال راه‌اندازی راهکار اینستکس در روز‌های آینده، گفت: در جلساتی که با مقامات داشتیم اخبار نویدبخشی در این باره داده شد، اما ما نباید کاملا به آن متکی باشیم و کار خودمان را رها کنیم.


مالیات بر عایدی سرمایه در دست دولت


این مقام مسئول در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طرح مالیات بر عایدی سرمایه چه زمانی نهایی می‌شود، بیان کرد: تمام مراحل بررسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه انجام شده که البته موارد بسیار زیادی بار‌ها مجدد مورد بررسی قرار گرفت و هم اکنون این طرح در دولت است.

وی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر تسهیلات ویژه مستاجران، خاطرنشان کرد: وزارت اقتصادی و دارایی در ابتدا طرحی به عنوان وام یا تسهیلات ویژه مستاجران را در قالب صندوق رهن و اجاره به دولت برد و موارد زیادی را بیان کرد. این نهاد تنها سیاستگذار و پیشنهاد دهنده است و مجری این طرح بانک مسکن است.

دژپسند ادامه داد: هنوز نمی‌دانیم که چه زمانی این تسهیلات تایید و به مستاجران پرداخت می‌شود، بلکه بانک مسکن باید بازو‌های اجرایی آن را بچیند.


تصویب CFT و پالرمو به آینده موکول شد


وزیر اقتصاد در مورد تصویب دو لایحه CFT و پالرمو گفت: براساس قانون، اگر بین شورای نگهبان و مجلس اختلافی وجود داشته باشد آن موضوع به مجمع تشخیص مصلحت رفته و در آنجا بررسی و تصمیم‌گیری می‌شود. این موضوع در آخرین جلسه مجمع تشخیص مصلحت مورد بحث قرار گرفت، اما تصمیمی در این مورد گرفته نشده و برای بررسی بیشتر به آینده موکول شد. ما در جلسه مقدماتی که با این گروه مالی داشتیم گزارشی ارائه کردیم مبنی بر اینکه از ۴۱ اکشن پلن ۳۶ مورد آن را اجرا می‌کنیم. وقتی این تعداد مورد را ما در کشور اجرا می‌کنیم نباید رفتن به لیست سیاه را مطرح کرد.


مالیات بر سود سپرده‌ها مطرح نبوده است


دژپسند در مورد احتمال اخذ مالیات بر سود سپرده‌های بانکی، خاطرنشان کرد: متاسفانه در این موضوع یک جمع‌بندی اشتباهی وجود دارد مبنی بر اینکه مالیات بر سود سپرده‌ها را جزو مالیات بر عایدی سرمایه طبقه‌بندی می‌کنند. اگر سپرده را سرمایه تلقی کنیم، در شرایطی که ارزش ریال کاهش پیدا می‌کند، ارزش آن نیز کاهش می‌یابد.


مالیات بر سود سپرده‌های بانکی به اقتصاد ضربه می‌زند


وی ادامه داد: اغلب اقتصاددانان نیز معتقدند حجم نقدینگی بالا است که این مالیات موجب کوچ نقدینگی به بازار‌های موازی می‌شود که می‌تواند به عنوان ضربه به اقتصاد باشد؛ بنابراین مالیات بر سود سپرده‌ها مطرح نبوده است.


دادن جایزه به افشاگران فساد


وزیر اقتصاد در مورد جایزه دادن به افشاکنندگان فساد نیز گفت: بنده گفتم که هرگاه این افشاگری منجر به صدور حکم شود، پاداش داده خواهد شد، اما در موارد مطرح شده تا به حال منجر به نتیجه نشده است. تاکنون نیز دو مورد در این زمینه در حال بررسی است که اگر به نتیجه برسد مشمول جایزه خواهد شد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر