بازدید 13704

توضیح وزیر اقتصاد درباره مالیات تراکنش‌های بانکی

وزیر اقتصاد با اعلام اینکه پزشکان برای نصب کارت خوان تا پایان بهمن ماه مهلت دارند، گفت: بعضی‌ها انتقاد می‌کنند که چرا از عایدی دارایی نجومی مالیات اخذ نمی‌کنیم، چون قانون نداریم.
کد خبر: ۹۵۶۲۶۲
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۰ 02 February 2020

به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، فرهاد دژپسند، وزیراقتصاد در برنامه پارک شهر رادیوتهران درپاسخ به اینکه گفته می‌شود درآمد اصلی دولت در بودجه ۹۹ از مالیات است گفت: در بودجه ۹۹ قسمت اصلی منابع اصلی دولت بر روی مالیات است، آرزوی چند دهه تحلیل گران اقتصادی است.

وی با اشاره به اینکه در تمام دنیا بخش قالب توجه هزینه‌های دولت از درآمد‌های مالیاتی تأمین می‌شود افزود: متأسفانه یک عقب ماندگی نسبت به دنیا داریم، نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی در ایران بسیار پایین است. این نسبت بر اساس برنامه ششم باید به ۱۰درصد برسد و در حال حاضر ۶درصد است.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه در حال حاضر امکان فروش بالای نفت نیست گفت: تأمین درآمد از هزینه مالیاتی را باید به فال نیک بگیریم. باید از مالیات تأمین مالی کنیم. آنچه مسلم است این است که باید تلاش کنیم عدالت مالیاتی دچار خدشه نشود. یعنی همان طور که اشاره درستی داشتیم، وقتی در دورترین نقاط کشور معلمی حقوق ۳میلیونی دریافت می‌کند، زمانی که حقوقش به ۳ میلیون و ۵۰۰ برسد، باید فاصله بین ۳میلیون تومان و ۳میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را مالیات پرداخت کند.
 

تلاش‌های زیادی کردیم و توانسته ایم درآمد مالیاتی را افزایش دهیم


دژپسند افزود: از سوی دیگر باید به این توجه داشت که آن دسته از افرادی که در کلان شهر‌ها مشغول کار هستند و حقوق‌های آنچنانی دریافت می‌کنند، نیز باید مالیات پرداخت کنند. تلاش‌های زیادی کردیم و توانسته ایم درآمد مالیاتی را افزایش دهیم و توانستیم بخشی از جای خالی نفت را پر کنیم. برای اینکه بتوانیم به دانه درشت‌ها برسیم از روش‌های مختلفی استفاده کردیم، به دنبال اصلاح قانون مالیات مستقیم هستیم، پیش نویس لایحه را به دولت ارسال کردیم و در حال بررسی هستیم. در این لایحه پایه‌های مالیاتی را افزایش دادیم. در برخی موارد نمی‌توانستیم مالیات دریافت کنیم. بعضی‌ها انتقاد می‌کنند چرا از عایدی دارایی نجومی مالیات اخذ نمی‌کنیم، چون قانون نداریم.

وی گفت: به نوعی عمل کردیم که بتوانیم معافیت مالیاتی را ساماندهی می‌کنیم. متناسب با سطح درآمد یک معافیت مالیاتی را متناسب با سطح مشاغل طبقه بندی می‌کنیم. در لایحه قانون مالیات بر مجموع درآمد افراد را نیز برنامه ریزی کردیم.

وی ادامه داد: این لایحه در دولت در دست بررسی است امیدواریم به زودی در دولت نهایی و به مجلس برود. از سوی دیگر نیز سعی کردیم مالیات را مجهز به فناوری نوین کنیم و تأکید کنیم بر جمع آوری اطلاعات مورد نیاز برای اعمال مالیات و عدالت مالیاتی. در دو زمینه اقدامات لازم را انجام داده ایم. امیدواریم در آینده‌ای نزدیک به سهم قابل توجهی از مالیات از تولید ناخالص داخلی برسیم که انشاالله وابستگی دولت به بودجه نفت کم شود.
 

پزشکان جامعه فرهیخته و علمی کشور هستند

 
وزیر اقتصاد بیان کرد: پزشکان جامعه فرهیخته و علمی کشور هستند. برای اینکه این مشکل را رفع کنیم، جلساتی را با معاونت نظام پزشکی گذاشتیم، خوشبختانه منتهی به امضای تفاهم نامه بین رئیس سازمان مالیاتی و رئیس نظام پزشکی شد. در آنجا مقرر شد تا آخر بهمن ماه تمام الزامات مورد نیاز وصول مالیات از جامعه پزشکان فراهم شود. در صورتی که عزیزی از جامعه پزشکان تن به این امرقانونی ندهد درآمد آن‌ها مشمول جریمه می‌شود. تفاهم نامه ۱۰ روز قبل امضا شده است و تا آخر بهمن قرار است کارت خوان پزشکان وصل شود.

وی درباره کسر مالیات از تراکنش‌های بالا گفت: موضوع به این شکل نیست که هر کس تراکنش دارد، مالیات کسر شود. این اصولی نیست و غیر عادلانه است. متناسب با تراکنش‌ها از آن‌ها اطلاعات میخواهیم، اگر درآمدی داشت و مشمول مالیات شود آن وقت اعمال مالیات میشود.

وی ادامه داد: سعی میکنیم در این زمینه اجحافی صورت نگیرد. در دنیا دولت‌ها با مالیات سپری میکنند. وزیر امور اقتصاد دارایی رئیس مقابله با پولشویی است. تمام مواردی که مقابله با پول شویی است در این شورای عالی که متشکل از نمایندگان سه قوه است بررسی می‌شود. در این شورا سه نفر از نمایندگان مجلس هستند، وزیر اطلاعات، تعدادی از وزرا در این شورا حضور دارند، دبیرخانه در وزارت اقتصاد است. همچنین مرکز اطلاعات مالی به وزارت اقتصاد وابسته است.

دژپسند افزود:کارمزد تراکنش مالی بین بانکی هنوز در دستور کار نیست. ممکن است فعالان صنایع بانکی علاقه‌مند باشند. اما هنوز خبر خاصی در این باره نیست. یکی از روش‌های مرسوم در دنیا برای تأمین مالی دولت، استفاده از فروش اوراق قرضه است. عددی که داریم نسبت به بسیاری از کشور‌ها قابل مقایسه نیست. ما اوراق را می‌فروشیم و خریدار می‌خرد و سود دارد. تا به حال نداشته ایم اوراق دولتی که به سررسید رسیده، حتی با یک ساعت تأخیر نقد شده باشد. اینکه هر نفر هنگام تولد بدهکار است اشتباه است. این روشی است که در همه دنیا استفاده می‌شود. همه باید در این شرایط در یک جبهه باشند تا از تحریم‌های دشمن به خوبی عبور و مقاومت کنیم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان