بازدید 6010
۱

استفاده از فناوری‌نانو برای مقابله با ویروس کرونا

محققان درصدد هستند که با فناوری نانو واکسنی برای مقابله با ویروس کرونا تولید کنند.
کد خبر: ۹۵۶۲۱۶
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۹ 02 February 2020


به گزارش تابناک به نقل از ستاد توسعه فناوری نانو، تهیه واکسن با هدف پیشگیری و تهیه دارو با هدف درمان، دو راهکار موجود جهت مقابله با هر عفونت میکروبی از جمله ویروس کرونا است که فناوری نانو به عنوان یک فناوری نوظهور می تواند در هر دو جنبه به سلامت و بهداشت عمومی جامعه کمک کند. به تازگی دستاوردهای مختلفی در بخش استفاده از نانومواد برای مقابله با کرونا گزارش شده است.

با شیوع ویروس کرونا در چین، تلاش‌ها برای یافتن راهکار مقابله با این بیماری در حال افزایش است. در میان یافته‌های علمی به دست آمده در این مسیر، استفاده از نانومواد یکی از راهبردهای جالب توجه بوده است به طوری که در حال حاضر دستاوردهایی در کشورهای مختلف به دست آمده است که در آنها از نانومواد برای مقابله با ویروس کرونا یا ساخت واکسن برعلیه این ویروس استفاده شده است.

کروناویروس (corona virus) نام دسته بزرگی از ویروس‌ها بوده که دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی را در انسان درگیر می‌کنند و عامل بیماری‌های مختلفی از سرماخوردگی معمولی تا سارس هستند.

اندازه متوسط این ویروس‌ها حدود ۱۲۵ نانومتر است و دارای پوشش ویروسی (viral envelope) و ژنوم RNA تک رشته‌ای هستند. این ویروس بین انسان و حیوان مشترک بوده و از انواع گوناگون حیوانات از قبیل شتر، گربه و احتمالا خفاش به انسان منتقل می‌شوند.

ویروس‌های کرونا دارای چهار نوع پروتئین هستند: پروتئین spike (s)، envelope (E)، membrane (M) و nucleocapsid (N) که پروتئین s متصل به غشای ویروس نقش مهمی در اتصال و ورود آن به سلول میزبان دارد. از این رو هدف قرار دادن این پروتئین با داروها و ترکیبات بازدارنده مختلف یک راهکار برای مبارزه با این نوع ویروس است.

نانومواد مختلف از جمله نانوذرات طلا و نقاط کوانتومی کربنی (CQDs) به دلیل نسبت سطح به حجم زیاد و همچنین امکان عامل‌دار کردن آنها با انواع گروه‌های عاملی گزینه مناسبی برای برهم‌کنش با ویروس‌ها و جلوگیری از ورود آنها به سلول هستند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
یکی از بهترین راه جلوگیری از ابتلای آن آگاهی دادن گسترده به مردم و قرار دادن امکانات بهداشتی و مراقبتی در اختیار مردم است
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر