کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس تابناک؛

بورس در انتظار واکنش به مقاومت ۴۴۰ هزار واحدی/ برخی سهام‌ها مثل بمب متحرک در حال دست به دست شدن هستند/ توصیه مهم برای خرید سهام

این روز‌ها جای عرضه اولیه‌ها خالی است، چنانچه تعداد عرضه‌های اولیه افزایش یابد، می‌توانیم جذب نقدینگی بیشتر و با کیفیت تری را به بازار شاهد باشیم که جذب و گردش این نقدینگی وضعیت بهتری را برای بازار رقم می زند.
کد خبر: ۹۵۵۷۱۵
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۴ 31 January 2020

بازار در انتظار واکنش به مقاومت  440 هزار واحدی/اشتباه تعمیم رشد یک نماد به سایرشرکت های گروه بدون ارزیابی بنیادی/ کدام صنایع زیانده پس از افزایش سرمایه سودده می شوند

تابناک اقتصادیکارشناس بازار سرمایه گفت: مقاومت روانی محدوده ۴۴۰ هزار واحدی را برای شاخص کل در پیش داریم و باید منتظر واکنش سهامداران به این مقاومت باشیم که می‌تواند به اصلاح زمانی شاخص بینجامد.

ابراهیم سپیانی در گفت‌وگو با خبرنگار بورس تابناک با بیان اینکه فاکتور اصلی در بازار سرمایه فعلاً جریان نقدینگی است، گفت: قیمت سهام اکثر شرکت‌ها رشدهای خوبی را ثبت کرده؛ هرچند گزارش های  ۹ ماهه انتظارات عمده گروه ها را برآورده نکرد، ولی همچنان شاهدیم که خیلی از نمادها را می خرند.

وی با بیان اینکه برخی افراد با توجه به جریان نقدینگی و بر اساس سوار شدن بر موج صعودی در حال ورود به بازار هستند، ادامه داد: بخشی از شرکت‌ها نیز گزارش‌های ۹ ماه مناسبی منتشر کردند. با وجود این، قیمت سهام آن‌ها نیز جلوتر از گزارش بود یعنی در واقع این گزارش را پیشخور کرده بودند، ولی کماکان قدرت خرید مشهود است.

سپیانی افزود: اتفاقی که به نظر می‌رسد، می‌تواند بازار را تحت تاثیر قرار دهد، موضوع فروش استقراضی است که توسط مسئولان سازمان بورس نیز وعده اجرایی شدن آن در پایان بهمن ماه داده شده که به نظر می‌رسد شرکت‌های بزرگ بازار در لیست این طرح باشند.

وی اظهار کرد: بررسی جریان نقدینگی گویای درهم شکسته شدن اکثر مقاومت‌هاست و با اینکه در بسیاری از موارد قیمت‌ها بیشتر از ارزش ذاتی رشد داشته اند، بازار حتی قیمت‌های بالاتر را نیز خریدار است.

وی با بیان اینکه سال بعد با در نظر گرفتن سناریو‌های خاص نمی‌توانیم دلار کمتر از ۱۵ هزار تومان را در اقتصاد شاهد باشیم، تاکید کرد: بازار کماکان می‌تواند رشد کند و طبیعی است که اصلاحاتی نیز وجود داشته باشد.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این که کدام گروه‌ها پس از افزایش سرمایه می‌تواند فعالیت تولیدی خود را در مدار سودآوری قرار دهند، یا احتمال تداوم زیان دهی برای آن‌ها وجود دارد نیز گفت: در مورد وضعیت شرکت‌هایی که افزایش سرمایه می‌دهند، چندان خوش بین نیستم و انتظار یک عملکرد متفاوت بعد از افزایش سرمایه‌ها از سوی عمده شرکت‌ها ندارم.

سپیانی همچنین با بیان اینکه پیش بینی می‌شود، سال بعد تقسیم سود کمتری در بسیاری از مجامع را شاهد باشیم، گفت: این موضوع نیز می‌تواند سبب کاهش جذابیت سرمایه گذاری بر مبنای سود تقسیمی شود.

وی با بیان اینکه با توجه به میزان افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی در برخی شرکت‌ها همچنان شاهد رشد قیمتی آن‌ها خواهیم بود، تاکید کرد: از نظر تکنیکالی شاخص نیاز به استراحت دارد و ارتفاع محدوده ۴۴۰ هزار واحدی مقاومت روانی بازار خواهد بود و باید منتظر واکنش سرمایه‌گذاران در آن محدوده باشیم چنانچه ارزش معاملات افزایش یابد، ولی ارزش بازار رشد نکند می‌توان گفت: اولین سیگنال نیاز به استراحت شاخص و بازار صادر می‌شود بنابراین دنبال کردن این فاکتور در خصوص جریان نقدینگی حاضر در بازار مهم است.

سپیانی با بیان اینکه در آن مقطع زمانی احتمالاً اصلاح زمانی خواهیم داشت، اذعان کرد: این روز‌ها جای عرضه اولیه‌ها خالی است، چنانچه تعداد عرضه‌های اولیه افزایش یابد، می‌توانیم جذب نقدینگی بیشتر و با کیفیت تری را به بازار شاهد باشیم که جذب و گردش این نقدینگی وضعیت بهتری را برای بازار رقم میزند.

بیشتر بخوانید:

بورس در انتظار واکنش به مقاومت ۴۴۰ هزار واحدی/ برخی سهام‌ها مثل بمب متحرک در حال دست به دست شدن هستند/ توصیه مهم برای خرید سهام

وی با انتقاد از برخی مقایسه ها که بعضا در گروه ها و صنایع انجام می شود، گفت: مقایسه شرکت‌ها با یکدیگر به دلیل اینکه در یک گروه قرار گرفته اند، اشتباه است.

سپیانی با هشدار نسبت به این گونه سنجش ها و اشتباه دانستن آن نسبت به حبابی شدن برخی قیمت ها اشاره کرد و افزود: برخی سهام ها درست مثل بمب های متحرکی در حال دست به دست شدن هستند و مشخص نیست کجا و در دست چه کسانی منفجر می شوند، از این روی، توصیه می شود در خرید سهام شرکتها تا جایی که امکان دارد بر مباحث سود آوری و تقسیم سود شرکتها تمرکز شود.

وی همچنین با اشاره به نگرانی برخی فعالان بازار در خصوص راه اندازی فروش استقراضی با بیان اینکه مخالف ابزارهای جدید نیستیم و ابدا با توسعه بازار مخالف نیستیم، افزود: انتظار این است چنین طرح هایی، آزمایشی و محدود انجام شود، چون با توجه به عمق نداشتن بازار و مکانیسم هایی که هنوز دقیقا شفاف نشده، فروش استقراضی در سهام شاخص ساز و بزرگ بازار می تواند شرایط متفاوتی را برای بازار رقم بزند و در آینده چنانچه این ابزارها نتوانند موثر عمل کنند، دردسرساز شود.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان با بیان اینکه با توجه به شرایط کلی بازار و ساختار شرکت ها به نظر مقطع فعلی برای راه اندازی این بازار مناسب نیست، اظهار کرد: انتظار این است چند ماه قبل از اجرا شدن چنین طرح هایی مقدمات و سازوکارهای آن برای سرمایه گذاران شفاف شود و در چند مرحله، آزمایشی و مقدماتی اجرایی شود و سپس با پردازش خروجی های طرح نسبت به عملیاتی کردن کامل آن اقدام نماییم.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۷
سهام شفن بخر و شش ماه نگهدارید حداقل 100 درصد سود خواهید برد.
پاسخ ها
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
به تازگی رشد کرده ریسک به ریوارد بالاست ضمن اینکه سهم کندی هست
جهان در عجب است از اینهمه خوشبختی در بورس ایران !!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
چه عجب بالاخره یه نفرپیداشدنسبت به حبابی بورس هشداربده !!!
بااعلام رسمی خبرعدم تصویب اف ای تی اف و ورود به لیست سیاه و ارجاع پرونده برجام به شورای امنیت بورس محکوم به سقوط ازاد است ودیگرازعددسازی هم کاری برنمیاد !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
تا حالا هم همین بوده . اکثر شرکتها الان متکی به فروش داخلی و کشورهای همسایه هستند بخصوص دارو و غذا.
بورس به زودی یک میلیون واحد میشود!!!!!!!!!!!
شاخص بعد از یه اصلاح کوچک تا ۸۰۰ هزار واحد رشد خواهد کرد
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
شایدم دو میلیون واحد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
کی به کیه!!!؟
شاخص بزودی میشه 20 میلیون!!!!!!!!!!!!!!!!
بورس شاخص اقتصاد کشوراست با وضع اقتصاد فعلی متوجه میشویم چقدر رشد شاخص واقعی است نکته دیگر اینکه با توجه به اینکه اکثر سهام شرکتها متعلق به دولت یا خصولتی هاست مثل این میمونه که من سهامدار با کسی شریک بشم که سرمایه اش صد ملیون تومانه ومن با سرما ده تومن (صدریال) باهاش شریک بشم معلومه که اون تصمیم گیرنده است دوستان خیلی مراقب باشند وبا احتیاط عمل کنند من یکبار همه سرمایه ام رو توی بورس از دست دادم....بمب همیشه تو دست مردم عادی وسهامداران خرد منفجرمیشه.
پاسخ ها
بهزاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
بنظر میرسه که شما اصلا با ساز و کار بورس آشنایی نداری و فقط پای اخبار یک کامنتی میذاری. توی بورس ایران هیچ سهمی نمیتونه روزانه بیشتر از پنج درصد کاهش یا افزایش داشته باشه و حتی در موارد اضطراری که بورس سقوط میکنه مثل زمانی که حمله موشکی به پایگاه های آمریکا انجام شد، اون محدودیت رو به دو درصد کاهش دادند. در نتیحه امکان نداره کسی کل سرمایش رو توی بورس ایران از دست بده .
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
مگر دلار ۴ برابر نشد مسکن ۳ برابر نشد ؟؟؟ طبیعی هست که تمام این شرکت ها سرمایشون تقریبا ۳ برابر شده و شرکت های صادرات محور درآمدی چند برابری داشتن پس مشخصا رشد می کنند .ضمن اینکه شما قطعا بدون آگاهی و در زمان نامناسب وارد بورس شدید
بورس نگو بادکنک در حال باد شدن بگو بیچاره کسانیکه سر آخر در تله خواهند افتاد حتی با ارز ۱۵۰۰۰ تومان این شاخص بادکنکی است حالا اگر ترامپ رای نیاره که انشاءالله نمیاورد تازه واردان گرفتار میشوند هر بادکنکی را زیاد باد کنی میترکد مثلا ایران خودرو با هزاران میلیارد تومان ضرر بالا میره یا تعدادی از بانک های ورشکسته یا بعضی سهام های دیگر که فاصله بسیاری با ارزششان دارند مجموعه ضرر ده را حالا با تجدید ارزیابی تنفس مصنوعی بدهی آیا سود آور میشود
پاسخ ها
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
مشخصه تمام اطلاعاتت از بورس اطلاعات خبری و روزنامه ای هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
نمی توان در مورد کل بورس نظر داد بلکه شرکت به شرکت باید بررسی کرد
بورسی که ماهی ۱۲ درصد سود بوه معلومه کاملا عدد سازی هست .
اینقدر بی جهت وغیر واقع بورس را بالا نبرید انهم به دروغ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
شما خودت در بورس نیستی به دیگران کاری نداشته باش.
کار بورس دیگه تمومه....
بورس یعنی:
ب: بازار
و: ورشکسته
ر: روبه
س: سقوط
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
همه کسانی که اینجا از بورس بد می گویند اصلا" در بورس نیستند و مفاهیم اولیه سرمایه گذاری در بورس را نمی دانند .
بورس ایران فقط یک شرکت هرمی است سود کلان عده کمی از ضرر هنگفت عده زیادی است بورس ایران فقط برای شرکت های کارگزاری و دولت سود تضمین شده دارد کارگزاری ها در خرید و فروش سهمشان را از شما میگیرند دولت هم که از فروش سهم مالیات از شما می گیرد.
بالاخره ازیه نفریه حرف درست و غیردستوری شنیدیم :
وی با بیان اینکه سال بعد با در نظر گرفتن سناریوهای خاص نمی توانیم دلار کمتر از ۱۵ هزار تومان را در اقتصاد شاهد باشیم
دوستان عزیز باورکنید حرف اینجانب را؛ ۱: سرمایه گذاری دربورس یقینا محکوم به شکست وضرر است امروز مدیرکل بورس واوراق بهادار گفت در بورس نباید به دنبال سود ظرف کوتاه مدت بود و۳ الی ۴ سال زمان میبرد حال خودتان قضاوت کنید ۲؛ مسکن هم با این بازار رکودی که درپیش دارد یعنی حبس نمودن سرمایه تا حداقل ۴ سال مگر فروش به زیر قیمت انهم خیلی نازل۳: دلار هم که بگیر وببند وسیاسی وامنیتی است ۴؛ سکه وطلا هم شبیه دلار فقط یک راه وجود دارد بی ریسک وبدون نگرانی قانع بودن به سود ۲۰ درصدی دربانک ومهم این است هنگام رونق مسکن ۶ ماه قبل از رونق ورود به بازارمسکن دوستدار ایرانیان دکتر حمید س
پاسخ ها
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
شما قانع باش به ۲۰ درصد من عرض ۲ ماه ۵۰ درصد از بورس گرفتم و تا وقتی صعودی هست هستم .دیگه هیچ موجی رو از دست نمیدم از دلار و سکه و مسکن جا موندم
ارزش سهام با دلار روز باید ارزیابی بشه هنوز خیلی جا دارد با دلار ۱۴ تومان تا ۷۰۰ هزار جا دارد گول حرف های کارشناس نخورید
پاسخ ها
حمیدخان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
تورم 40 الی 50 درصد است ولی
سود بانک 18 درصد در ماه . د
بورس بای بای
خیلیها مثل من ازخبراتش سوزی درتالاربورس خوشحال شدن امیدوارم بزودی شاهدنابودی کامل بورس باشیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
دلال ها به همه جا نفوذ کردن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
خدا شفات بده .مراقب باش خونه خودت آتش نگیره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
شما خودت علم کار در بورس را نداری بنابراین ازآن می ترسی و می خواهی آتشش بزنی!
بورس موردحمایت بی چون وچراست واقایان با افزایش تعمدانه شاخص بورس میخواهنداثباتذکنندکه تحریمها تاثیری دراقتصادکشورنداشته ودرعین حال بااین حمایت ها میخواهند ازانتقال سرمایه هابه بازارهای دیگرجلوگیری کنند
بورس بر مدار صعود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
منظورت سقوطه دیگه؟!!!!
بنظر من بورس با در نظر گرفتن سایر فاکتورهای اقتصادی، اوضاع خوبی داره
بورس هرگز سقوط نمیکنه دلیلش هم ساده است سرعت خلق پول بی ارزش و تورم به قدری زیاد است که شما هر چیزی را حتی گران هم بخرید بسرعت به قیمتش میرسد در واقع رشدی در کار نیست بی ارزش شدن پول است
بورس بزودی کانال 450هزار را رد خواهد کرد
توصیه یک کارشناس اقتصادی :
هرچه سریعترسرمایه هاتونو ازبورس بادکنکی بکشیدبیرون
باید مدیران بورس وال استریت بیان پیش وزیر اقتصاد ایران دوره ببینن!
در بورس ایران رانت خواران سود خوبی میبرن اکثر مردم عادی در نهایت سرمایه شان را از دست میدن.
FATF هم که رد شد تکیلف بورس هم به زودی روشن می شه
شاهکار عددسازی !
درادامه رکوردزنی های بی دلیل وغیرمنطقی بورس امروز هم شاخص کل ۲۰ هزارواحد رشد کرد !!!!!!!!!
بورس سهام طبیعی است که تحلیل خریداران و فروشندگان خلاف هم باشد .
بورس تا کانال 045هزار بزودی خواهد رسید
بورس من ....توی بورس باشیم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها