بازدید 2976

ناامیدی سازمان ملل از تشدید درگیری‌ها و نقض تحریم تسلیحاتی لیبی

فرستاده سازمان ملل به لیبی اعلام کرد که طی روزهای اخیر تبادل آتش در طرابلس به شدت افزایش یافته است و آتش‌بسی که با میانجیگری روسیه و ترکیه در این کشور برقرار شد صرفا یک آتش‌بس اسمی بود.
کد خبر: ۹۵۵۶۷۴
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۹ 31 January 2020

فرستاده سازمان ملل به لیبی اعلام کرد که طی روزهای اخیر تبادل آتش در طرابلس به شدت افزایش یافته است و آتش‌بسی که با میانجیگری روسیه و ترکیه در این کشور برقرار شد صرفا یک آتش‌بس اسمی بود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، غسان سلامه، فرستاده سازمان ملل به لیبی در گزارشی به شورای امنیت اعلام کرد: تبادل آتش در روزهای اخیر در طرابلس افزایش یافته و موجب کشته شدن غیرنظامیان شده است.

وی گفت: آتش‌بسی که با میانجیگری روسیه و ترکیه در لیبی برقرار شد صرفا یک آتش‌بس اسمی است و اجرایی نمی‌شود. از ۱۲ ژانویه که نیروهای طرابلس با نیروهای خلیفه حفتر با آتش‌بس توافق کردند بیش از ۱۱۰ بار آتش‌بس نقض شده است.

کلی کرافت، سفیر آمریکا به اعضای شورای امنیت گفت: متأسفیم که نشست برلین تهدید شده است. اکنون زمان آن فرا رسیده که کسانی که ممنوعیت ارسال سلاح را نقض کرده‌اند با عواقب واقعی روبرو شوند.

بسته شدن مرکز آوارگان در مرکز طرابلس موجب محدودیت در راه‌های حمایت از مهاجرانی می‌شود که همواره در معرض بدرفتاری و شکنجه هستند. در این مرکز ۱۰۰۰ تن ساکن هستند که با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

رئیس هیئت کمیساریای پناهندگان سازمان ملل در لیبی اعلام کرد: متأسفانه ما بعد از اینکه فهمیدیم مانورهایی با مشارکت نیروهای پلیس و ارتش در چند متری ما انجام می‌شود، هیچ گزینه‌ای جز تعلیق فعالیت نداریم. ما نگران این هستیم که این منطقه به یک هدف نظامی تبدیل شود که زندگی آوارگان را در معرض خطر قرار دهد.

ساحل غربی لیبی یکی از نقاط اصلی مهاجرانی است که تلاش می‌کنند از طریق دریا به اروپا بروند.

غسان سلامه گفت:  من از روند تحولات اوضاع در لیبی از زمان برگزاری نشست برلین بسیار ناراحت و ناامید هستم. طرف‌های درگیر مقادیر زیادی تجهیزات دریافت کرده و حامیان خارجی‌شان نیرو و مستشار به این کشور فرستاده‌اند که این نقض ممنوعیت سلاح و همچنین تعهداتی است که نمایندگان این کشورها در برلین ارائه کرده‌اند.

از آوریل نیروهای حفتر برای سیطره بر طرابلس که مقر دولت توافق ملی لیبی است تلاش می‌کنند. حفتر از سوی امارات، مصر و روسیه حمایت می‌شود و فایز السراج، نخست‌وزیر دولت توافق ملی لیبی نیز از سوی ترکیه حمایت می‌شود.

سلامه اعلام کرد دو طرف تجهیزات نظامی زیادی را مستقر کرده‌اند که نشان می‌دهد نزاع بزرگتری در پیش است که به تمام منطقه آسیب خواهد زد.

وی تأکید کرد: تمامی این مانورها نقض نشست برلین است. من از سازمان ملل می‌خواهم فورا قطعنامه‌ای صادر کند.

سلامه تأکید کرد که کشتی‌های خارجی نیز در سواحل طرابلس دیده شده است.

 شورای امنیت از هفته گذشته درحال بررسی پیش‌نویس قطعنامه‌ انگلیس برای تأیید نتایج نشست برلین است. در این پیش‌نویس بر لزوم آتش‌بس و اجرای قطعنامه ممنوعیت ارسال سلاح تأکید شده و از اعضای کشورهای عضو خواسته شده در نزاع مداخله نکنند. همچنین از دبیرکل سازمان ملل خواسته شده پیشنهاداتی را برای نظارت بر آتش‌بس ارائه کنند.

برلین و لندن مایلند این پیش‌نویس هرچه‌سریع‌تر به رأی گذاشته شود اما واشنگتن و مسکو تعلل می‌کنند و اعلام کرده بودند که منتظر گزارش غسان سلامه هستند.

همچنین درحالی که فرانسه تلاش می‌کند تا حنگ به نفع خلیفه حفتر پیش برود پاریس آنکارا را به انتقال مزدوران سوریه به لیبی از طریق دریا برای حمایت از دولت السراج متهم کرد.

هنوز نتایج نشست برلین درباره تشکیل کمیته نظامی مشترکی که هدف آن مشخص کردن شروط آتش‌بس و عقب‌نشینی از پایگاه‌های نظامی است اجرایی نشده است. غسان سلامه تأکید کرد که اولین نشست کمیته قرار بود ۲۸ ژانویه تشکیل شود اما اعضای آن آماده نشدند.

این کمیته متشکل از پنج نماینده نیروهای حفتر و پنج نماینده از دولت توافق ملی لیبی است. سلامه گفت: نمایندگان حفتر در ژنو حاضر نشدند. من دو روز دیگر به الرجمه در نزدیکی بنغازی می‌روم تا با حفتر صحبت کنم.

همزمان با این مذاکرات الجزایر پنجشنبه پیشنهاد میزبانی از "نشست آشتی ملی" میان طرف‌های درگیر را داد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی