بازدید 15329
پیمانه اقتصادی؛

جزئیات را‌ه‌اندازی کانال مبادله دارو از طریق سوئیس/ شیوع ویروس کرونا، مشتریان این بازار را افزایش داد/ جدایی شکر از دلار ۴۲۰۰؛ واردات با ارز نیما

این پیمانه تیتر‌هایی همچون پیش بینی قیمت طلا در صورت پیروزی سندرز در انتخابات آمریکا، بورس‌های جهانی قرمزپوش شدند، سقوط نفت با گسترش سریع ویروس چینی، ویروس کرونا بازار فلز زرد را داغ‌تر کرد، شیوع ویروس کرونا، مشتریان این بازار را افزایش داد، کاهش درآمد بوئینگ پس از زمین‌گیر شدن ۷۳۷ مکس، اثر کرونا بر بازار ارز و افزایش قیمت جوجه یکروزه را در بر دارد.
کد خبر: ۹۵۵۶۲۷
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۰ 31 January 2020

تابناک اقتصادیتابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون پیش بینی قیمت طلا در صورت پیروزی سندرز در انتخابات آمریکا، بورس‌های جهانی قرمزپوش شدند، سقوط نفت با گسترش سریع ویروس چینی، ویروس کرونا بازار فلز زرد را داغ‌تر کرد، شیوع ویروس کرونا، مشتریان این بازار را افزایش داد، کاهش درآمد بوئینگ پس از زمین‌گیر شدن ۷۳۷ مکس، اثر کرونا بر بازار ارز و افزایش قیمت جوجه یکروزه را در بر دارد.

پیش بینی قیمت طلا در صورت پیروزی سندرز در انتخابات آمریکا

پترشف، تحلیلگر ارشد اقتصادی و رئیس کارگزاری بورس وتران روسیه، اعلام کرد: قیمت طلای جهانی که در حال حاضر به بیشترین میزان هفت سال گذشته رسیده، همین روند افزایشی را ادامه خواهد داد. پترشف گفته که افزایش قیمت جهانی طلا در صورتی که سناتور برنی سندرز پیروز انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا شود، ادامه خواهد یافت.

اعلام نظرخواهی فاکس نیوز ـ که یکشنبه منتشر شد ـ نشان می‌دهد حزب دموکرات آمریکا در سال ۲۰۲۰ برای پیروزی در انتخابات شانس امیدوار کننده‌ای دارند. شف رئیس مرکز آنالیز جهانی در یورو پاسیفیک اعلام کرده، قیمت فلزات گرانبها در صورتی که این نتیجه حاصل شود سندرز می‌تواند در انتخابات آمریکا موفق شود حتی به دوهزار دلار هم خواهد رسید. پیروزی سندرز در این انتخابات به این معناست که کسری بودجه آمریکا به شدت افزایش خواهد یافت و پول زیادی توسط فدرال رزرو آمریکا چاپ می‌شود، زیرا این دولت هیچ راهی برای حمایت مالی با شرایط افزایش مالیاتی که انجام می‌دهد، نخواهد داشت. شف گفته که ما مالیات را افزایش دادیم، اما زمینه افزایش درآمد برای سرمایه‌گذاری در برنامه‌ها ایجاد نکردیم.

جزئیات را‌ه‌اندازی کانال مبادله دارو از طریق سوئیس

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران در واکنش به اخبار منتشرشده درمورد سازوکار مبادله کالا‌های کشاورزی و دارو اعلام کرد: داروی مبادله شده با پیگیری و درخواست سفارت دولت سوئیس و درحد ۲.۵ میلیون دلار آن هم از طریق منابع موجود بانک مرکزی نزد یک بانک سویسی و از طریق شرکت‌های سویسی بوده است. همتی با اشاره به کارشکنی مداوم آمریکایی‌ها در نقل و انتقال منابع برای مبادلات کالا‌های اساسی و دارو تأکید کرد: اگر آمریکایی‌ها واقعاً مدعی همراهی برای تأمین دارو و کالا‌های کشاورزی هستند، باید مکانیزم بانکی برای انتقال و تأمین منابع خرید کالا‌های اساسی را فراهم سازند. رئیس کل بانک مرکزی صرف انجام مکانیزم فنی مبادله بدون امکان انتقال منابع را کافی ندانست و فراهم سازی مکانیزم انتقال منابع و تأمین مالی آن را معیار مهمی برای ارزیابی صحت ادعای آمریکایی‌ها اعلام کرد.

بر اساس اعلام سفارت سوئیس در ایران در روز هفتم بهمن ماه، یک پرداخت اولیه برای محموله‌ای از دارو به مقصد ایران، مورد تأئید قرارگرفت. /مهر

بورس‌های جهانی قرمزپوش شدند

روز گذشته بازار‌های بورس جهانی با نگرانی شدید از شیوع ویروس کرونا در دیگر کشور‌ها به ویژه پس از اینکه خبر تعداد کشته‌شدگان در چین به ۱۷۷ تن رسید بازار‌ها قرمزپوش شدند. بر اساس این گزارش، شاخص MSCI که در ۴۹ کشور جهان عرضه می‌شود ۰.۵ درصد کاهش یافت، چون سهام‌های اروپایی دنباله‌رو شاخص‌های آسیایی شدند و سرمایه‌گذاران را به سمت بازار‌های امن‌تر مانند طلا و اوراق قرضه هدایت کرد. شاخص استاکس ۶۰۰، اروپا نیز ۰.۹ درصد در اوایل وقت امروز کاهش یافت و دیگر شاخص‌های FTSE نیز حدود ۷ درصد کاهش داشتند. سایه تاریکی از وضعیت امن بازار‌های بورس و ناامیدی سرمایه‌گذاران باعث شد حتی ارزش سهام‌های طلایی موسوم به بلوچیپ با افت همراه باشد. شاخص رویال داچ شل پس از اینکه سود سه ماهه آخرش به نصف رسید امروز نیز با ۴.۸ درصد کاهش همراه شد و کمترین ارزش را در سه سال گذشته ثبت کرد. در آمریکا نیز معاملات آتی نظیر شاخص ESCL در بازار‌های وال‌استریت منفی بودند. /فارس

سقوط نفت با گسترش سریع ویروس چینی

قیمت نفت در معاملات روز پنجشنبه با گسترش سریع ویروس کرونای جدید در چین و افزایش بالاتر از حد انتظار ذخایر نفت آمریکا، روند نزولی خود را از سر گرفت و کاهش یافت. بهای معاملات آتی نفت برنت با ۶۲ سنت، معادل یک درصد کاهش، به ۵۹ دلار و ۱۹ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز چهارشنبه ۰.۵ درصد رشد قیمت داشت. بهای معاملات آتی نفت آمریکا ۵۱ سنت معادل یک درصد کاهش داشت و به ۵۲ دلار و ۸۲ سنت در هر بشکه رسید.

ویروس کرونا بازار فلز زرد را داغ‌تر کرد

روز گذشته در بازار‌های جهانی قیمت هر اونس با ۱.۷ دلار افزایش نسبت به روز چهارشنبه به قیمت ۱۵۷۸ دلار معامله شد. قیمت این فلز زرد در کمترین زمان ۱۵۷۲ و در بیشترین زمان ۱۵۸۳ دلار معامله شد. قیمت فلز زرد نسبت به یک ماه گذشته ۶۱.۳ دلار و نسبت به یک سال گذشته ۲۵۸.۷ دلار افزایش داشت. در گروه سایر فلزات گران‌بها هم نقره رشد ۳۲ سنتی داشت و هر اونس از این فلز به قیمت ۱۷.۸۳ دلار معامله شد. فلز پلاتینوم تغییر نداشت؛ اما فلز پالادیوم ۴ دلار کاهش داشت. رویترز نوشت: قیمت طلا تحت تأثیر نگرانی از شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد جهان رشد کرد. این ویروس که سریع گسترش می‌یابد، تا کنون ۱۷۰ نفر را در چین به کام مرگ کشیده است.

شیوع ویروس کرونا، مشتریان این بازار را افزایش داد

فوربس: شیوع ویروس کرونا در سطح جهان باعث افزایش تقاضای خرید ارز‌های دیجیتالی در بین معامله گران شده است. بیت کوین که روز چهارشنبه خیز بلندی را به سمت فتح کانال ۱۰ هزار دلاری برداشته بود، در معاملات دیروز عقب نشست و در محدوده ۹۳۰۰ دلار قرار گرفت. آرتور هایز، مدیرعامل موسسه " بیت مکس" گفت: سال جدید چینی در شرایطی آغاز شده که تقاضا برای ارز‌های دیجیتالی به سطح بسیار بالایی رسیده است. اکنون زمان جشن گرفتن بیت کوین است و معامله‌گران می‌توانند انتظار سود خوبی از نوسانات بازار داشته باشند.

کاهش درآمد بوئینگ پس از زمین‌گیر شدن ۷۳۷ مکس

شرکت هواپیمایی بوئینگ پس از زمین‌گیر شدن هواپیمایی ۷۳۷ مکس کاهش ۳۷ درصد درآمدی را نسبت به سال گذشته تجربه کرد که نخستین کاهش سالانه در ۲۰ سال گذشته محسوب می‌شد. براساس اسناد شرکت بوئینگ از درآمد‌های سه ماهه اخر امسال، زمین‌گیر شدن هواپیمایی ۷۳۷ مکس بوئینگ تأثیر شدیدی را بر وضعیت مالی شرکت بوئینگ در سال ۲۰۱۹ برجای گذاشت. این شرکت افشا کرد در سه ماهه آخر سال ۲۰۱۹ تنها ۱۷.۹۱ میلیارد دلار درآمد داشته که کاهش ۳۷ درصدی را نسبت به ۲۸.۳۴ میلیارد دلار گذشته د. رسه ماهه آخر سال ۲۰۱۸ داشته است. علاوه بر این، بوئینگ اعلام کرد: از کاهش ۶۳۶ میلیون دلاری درآمد در سال ۲۰۱۹ رنج برده است که نخستین کاهش سالانه از سال ۱۹۹۷ تا کنون محسوب می‌شود. البته شرکت بوئینگ سود ۱۰.۴۶ میلیون دلاری را برای سال ۲۰۱۸ اعلام کرده بود. این گزارش یک هفته پس از آنکه بوئینگ گزارش داد در حال گفت‌وگو با تعدادی از بانک‌ها برای اعطای وام ۱۰ میلیارد دلاری است اتفاق افتاده است. رئیس بوئینگ گفت: «ما می‌دانیم که کار زیادی در پیش داریم ما برای برگرداندن ۷۳۷ مکس به خط تلاش می‌کنیم تا اعتماد عمومی را هم برگردانیم و قول می‌دهیم که در این زمینه از هیچ‌گونه شفافیت دریغ نکنیم.»

اثر کرونا بر بازار ارز

پس از آن که روند انتشار بیماری ویروسی مسری جدید به سه قاره جهان کشیده شده، ارزش دلار در بازار‌های جهانی روندی صعودی داشته است.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارز‌های جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات دیروز با صعود ۰.۰۶درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۷.۸۸۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۲۸۳ دلار اعلام شد. همچنین در آخرین دور از معاملات، پوند با افت ۰.۰۶ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۰۱۵ دلار مبادله شد. یورو ۰.۰۳ درصد پایین رفت، اما در محدوده کانال ۱.۱۰ باقی ماند و به ۱.۱۰۱۲ دلار رسید. همچنین نرخ برابری هر دلار آمریکا معادل ۱.۳۲۰۳ دلار کانادا اعلام شد. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۶۲۹ دلار سنگاپور مبادله شد. همچنین در معاملات بازار‌های ارزی جهانی، هر دلار با ۰.۱۷ درصد کاهش به ۱۰۸.۹۳۶۱ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۸۳۸دلار مبادله شد. هم‌چنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۹۳۸۳ یوان چین اعلام شد.

جدایی شکر از دلار ۴۲۰۰؛ واردات با ارز نیما

براساس تصمیمات وزارت صمت، شکر از گروه یک به گروه دو کالا‌های وارداتی تغییر کرد و از این به بعد با ارز نیمایی وارد خواهد شد.

مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صمت، در نامه‌ای خطاب به مدیرکل عملیات و تعهدات ارزی بانک مرکزی با اعلام این خبر گفته است: مستدعی است کلیه ثبت سفارشات معرفی شده شکر، که تاکنون ارز دریافت ننموده‌اند، ابطال و از فهرست ابطال تخصیص ارز بانکی حذف شود.

حدود یک ماه پیش عباس کشاورز سرپرست وزارت جهاد کشاورزی به خبرنگار فارس درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از شکر و برنج خبر داده بود. یک هفته پس از آن مسئولان وزارت صمت این موضوع را رد کردند. همان زمان هم سرپرست وزارت جهاد اعلام کرد که تصمیم حذف ۴۲۰۰ تومانی در دولت قطعی شده، اما در مورد برنج بحث وجود دارد.

قیمت جوجه یکروزه به ۴۸۰۰ تومان افزایش یافت

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی گفت: قیمت مصوب جوجه یکروزه ۲،۵۵۰ تومان است، اما در حال حاضر نرخ آن در بازار به ۴،۸۰۰ تومان رسیده ضمن اینکه احتمال افزایش قیمت در روز‌های آینده نیز با توجه به رشد تقاضا وجود دارد. اسدالله نژاد با بیان اینکه براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار قرار بود واحد‌های تولیدکننده با حواله اتحادیه سراسری مرغداران از واحد‌های مرغ مادر جوجه یکروزه را به نرخ مصوب تهیه کنند، گفت: این مصوبه به دلیل اینکه ساز و کار و زیرساخت‌های آن فراهم نشده، اجرا نمی‌شود ضمن اینکه تقاضا برای جوجه یکروزه زیاد است و نرخ دستوری نمی‌تواند در کنترل قیمت آن مؤثر باشد. /مهر

نوسان دلار در کانال ۱۳

در معاملات روز پنجشنبه، شاهد نوسان دلار در کانال سیزده هزار تومانی بودیم، به گونه‌ای هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور، به نرخ ۱۳۲۰۰ تومان از مردم خریداری و به قیمت ۱۳۴۵۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد که نسبت به روز سه شنبه، ۵۰ تومان رشد داشت. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به نرخ ۱۴۷۰۰ تومان از مردم خریداری و به قیمت ۱۴۹۵۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد که نسبت به روز سه شنبه، همانند دلار، ۵۰ تومان گران‌تر گشت.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۷
جدای شکر از ارز42000ریالی خدمت دیگریی از دولتمردان کسور به مردم خود بمناست دهه مبارک فجر می باشد
دقیقاهمان سناریوی عراق قبل ازجنگ خلیج فارس
نفت دربرابردارو وغذا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
اصلا ناراحت نباش عزتتو حفظ کن داداش فقط بگو مرگ بر امریکا
شکر گران شد جوجه یکروزه گرون شد دلارم که ۱۳۷۰۰ تومن شده به زودی با نزدیک شدن به عید تورم شروع میشه و با ته کشیدن منابع ارزی وضع هر روز بدتر و بدتر میشه
قبول صدقه درقالب عذا ودارو
هیهات من الذله
مابیماران خاص بیش از اینکه ازتحریمهای خارجی اذیت شویم از خود وزیربهداشت صدمه دیده ایم.ایشان به علت روابطی که با شرکتهای دارویی داخلی دارند دستوراکید فرموده اند که داروهایی که مثلا مشابه داخلی دارند وارداتشان ممنوع شود وما بیماران خاص الان درمعنای تام وتمام کلمه با مرگ دست وپنجه نرم میکنیم.اسم اینکارشان راهم گذاشته اند حمایت از تولیدداخلی. درحالیکه اولا دارو با سایر کالاها فرق میکند چون با جان انسانها سروکاردارد ونمیتوان به بهانه حمایت ازتولیدداخلی وارداتش راممنوع کرد ثانیا برای به قول خدشان حمایت ازتولیدداخلی حداکثر میتوانند بگویند ارزدولتی به واردات نمیدهیم یا بیمه نمیکنیم ولی دیگر به هیچ وجه حق ندارند دستوردهند که واردات به کلی ممنوع است.واقعا جای تعجب است درکشوری واردات سیگار ازاد ولی واردات دارو انهم داروهای بیماران خاص ممنوع باشد.ایشا لطف کنند از بین 194 کشورسازمان ملل وحدود 25 کشور غیرعضوسازمان ملل فقط یک کشوررا نام ببرندکه واردات دارو را ممنوع کرده باشد .حتی کره شمالی هم چنین کاری نکرده. محض رضای خداپیام بنده رامنتشر کنید شاید این جناب وزیر را وادار کنند دستورش را پس بگیرد.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
حرفتان کاملا درست و متین.
همچنین سایر داروها هم همین گونه است و داروهای داخلی معده را منفجر می کند وقتی به ادم نسازد
منم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
داداش کدوم کار درست بوده که اینو توقع داری درست و عاقلانه انجام بدن؟ منم باهات موافقم که داروهای داخلی هیچ اثری ندارن و قابل مقایسه با خارجی ها نیستن متاسفانه، صنعت دارو هم مثل خودرو، بانکداری، پوشاک، لوازم خانگی و حتی پوشک و دستمال کاغذی داغون و فشله. تابناک منتشر کن حرف دل مردمو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
مسئله ممنوعیت واردات داروهای خارجی مشکلات واقعا کمرشکنی برای بیماران به ویژه بیمارن خاص درست کرده.از هموطنان عزیز درخواست داریم به این کامنت مثبت بزنند شاید صدای مردم را بشنوند.
ورود قیمت بازار شکر به کیلویی ده هزار تومان و بالاتر به مسولین تبریک میگوییم
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
شکر خیلی وقته ارزش بالای ارز نیمایی دارد محاسبه میشود
بزرگانی که انحصار شکر در کشور را از سالها قبل در دست داشتند .
حالا دستشان بازتر شده تا قیمت ها را بنا به دلخواه خودشان بالا ببرند !؟
بیچاره مردم که باید ب نج و شکر را هم با قیمتهای گرانتر از قبل خریداری کنند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
همین لزرگان از جمله سلطان شکر باعث تعطیلی کارخانه های قند و بیکاری مردم بیچاره شدن بعد میان ژست مردم دوستی هم میگیرن
10 میلیارد ارز ۴۲۰۰ در بودجه ۹۹ باید حذف و تماما به ارز حداقل ۸۵۰۰ بودجه ۹۹ تبدیل شود تا فاصله بازار ازاد و ارز رسمی حداقل کمتر باشد و سود کمتر دست فرصت طلبان کالاهای اساسی اید.
۱۰ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ چیزی در حدود ۱۰۰ هزار میلیارتومان رانت در خودش دارد حداقل
افزایش قیمت مرغ دراستانه دهه فجر خدمتی دیگر از دولتمردان کشور ایران هست.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
بازار دستوری نابود میکند تمام بازارها را.
پارسال من نوشتم جوجه یک روزه خیلی گران شده و ارز به بیراهه میرود منتهی یکسری زدند دلار خریدی و جوجه خریدی و ...
چه ربطی داشت ؟؟؟؟؟
اقایان و خانم های گرامی اقای همتی و نوبخت تمام بازارها را دستوری و به نفع دولت کرده اند و سایر بازارها که دست مردم است را فِیک کردند تا مردم مالشان را مفت بدهند اقای همتی و نوبخت تا مردم بدبخت شوند و اقایون خوشحال.
بازارهای دستوری این است که یک روز که بلند میشوید ببینید کالایی که تا دیروز میگفتند هیچ مشکلی ندارد ناگهان دوبله و سوبله شده و اقایون دولتی به روی مبارکشان نیاورند و بگویند این افزایش قیمت فقط ۴ درصد تورم دارد و ....وقتی اقای همتی میگوید بازارساز هستم یعنی همه دارند فریب بانک مرکزی را میخورند و تمام بازار اقتصادی به نفع دولت مهندسی شده.
چه دارویی از کدام کانال ، الان لوو تیروکسین دارویی برای کم کاری تیرویید هرچه بسته آلمانی میبینید همه تولید ماه سه و چهار ۲۰۱۷ میباشد دیگه داروهای نایاب را خدا کمک کنه. یعنی سه سال است هرچه میخریم تولید این زمان است.
شکر یکی از کالای مهم در کشور است که افزایش قیمت ان باعث افزایش بسیاری از کالاها خواهد شد
دولت چاره ای ندارد ورشکسته است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
نه اینطورنیست
ظاهرا شماری از تجار خاص مقادیر زیادی برنج هندی وارد کرده اند که به واسطه عدم تخصیص ارز قادر به ترخیص ان نیستند ظاهرا دوستان فهمیده اند که دوران دلار ۴۲۰۰ تومانی برای برنج رو به اتمام است و می خواهند از اخرین فرصت برای واردات با ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده کنند
خوشبختانه دیگه بهانه ندارند به نام دارو ارز مملکت را بگیرند موبایل و دسته بیل وارد کنند بعد بگویند دارو تحریم است!!!!
پاسخ ها
یحیی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
واردات دارو را
داروممنوع کرده اند. تا شرکتهای رفقا وشرکا بتوانند محصولاتشان به خلق الله قالب کنند.
شرکت توسعه نیشکر تولید دارد پس نیار به واردات نیست بهانه دست شرکتهای دولتی میدهید که نرخ را افزایش دهند
بااعلام رسمی خبرعدم تصویب اف ای تی اف و ورود به لیست سیاه و ارجاع پرونده برجام به شورای امنیت بورس محکوم به سقوط ازاد است ودیگرازعددسازی هم کاری برنمیاد !!!
تمام برنامه آمریکا تخریب امنیت روانی و افسرده کردن مردم ایران است. ایجاد فضای تاریک و سرد و احساس بدبختی در جامعه. اقتصاد و فرهنگ و جامعه را به خود مردم برگردانید.
اگر غذای سگ و دسته بیل و رژ لب و سنگ پا بود با ارز 4200 باید وارد شود چون نیاز اساسی مردم است علی برکت الله
چرا اعراب در رفاه هستند و ما بخاطر دریافت دارو باید گدایی کنیم...
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار