بازدید 14951
پیمانه اقتصادی؛

حسابهای بانکی شخصی و تجاری جدا می‌شود/ رکورد جدید بورس در آخرین روز کاری/ شوک «کرونا» به بازار‌های جهان/ تثبیت دلار در صرافی‌های بانکی/ فرار یک خودروساز دیگر از ویروس مرگبار چینی/ ۱۱ قلم کالا ارزان شد

این پیمانه تیتر‌هایی همچون روند افزایشی قیمت جهانی طلا متوقف شد، حال ناخوش بازار نفت، ادامه نوسان سکه امامی در کانال ۵ میلیون، احتمال بروز جنگ تجاری میان انگلیس و آمریکا، افزایش صادرات ایران به اقلیم کردستان عراق، زمان واریز سومین یارانه معیشیتی اعلام شد و ژاپنی‌ها به دنبال ارز دیجیتالی را در بر دارد.
کد خبر: ۹۵۵۲۶۱
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۷ 28 January 2020

تابناک اقتصادیتابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون روند افزایشی قیمت جهانی طلا متوقف شد، حال ناخوش بازار نفت، ادامه نوسان سکه امامی در کانال ۵ میلیون، احتمال بروز جنگ تجاری میان انگلیس و آمریکا، افزایش صادرات ایران به اقلیم کردستان عراق، زمان واریز سومین یارانه معیشیتی اعلام شد و ژاپنی‌ها به دنبال ارز دیجیتالی را در بر دارد.

همتی: حسابهای بانکی شخصی و تجاری جدا می‌شود

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی طی یادداشتی در صفحه خود در اینستاگرام نوشت:

«با هدف تداوم حمایت و پشتیبانی نظام بانکی از فعالان اقتصادی و توسعه کسب و کار و فعالیت‌های شفاف در کشور، یکی از اقدامات بر زمین مانده و بسیار مهم بانک مرکزی، برای جلوگیری از پولشویی و سفته بازی، اعمال نظارت مؤثر و مبتنی بر اصول بانکداری مدرن، بر حجم، دلیل و ذینفعان تراکنش‌های پولی در شبکه بانکی است. پس از اعمال موفق کنترل‌های لازم در تراکنش از طریق پوزه‌ای بانکی، محدودیت پشت نویسی چکهای تضمینی، تعیین سقف برای تراکنش‌های غیرحضوری بین بانکی (ساتنا) و درون بانکی، دیروز و در ادامه اقدامات اصلاحی برای مبارزه با پولشویی، تصمیم بانک مرکزی، مبنی بر ضرورت ارائه اسناد مثبته برای انتقال وجوه بیش از یک میلیارد تومان در درون بانک و بین بانکی (ساتنا) را به کلیه بانک‌ها ابلاغ کردم. این اقدامات، جهت ساماندهی نقل و انتقالات پولی و نظارت کامل بر چرخه ریال ادامه خواهد یافت. در هیچ کشوری مقام ناظر بانکی اجازه نمی‌دهد که نقل و انتقال بانکی، بدون مستندات و اطلاع بانک از مبدا و مقصد و دلیل انتقال وجوه و ذی نفعان، انجام گیرد. قدم بعدی بانک مرکزی، جداسازی حساب‌های شخصی و تجاری است. با تشدید نظارت، درجه توفیق سیاست پولی هم بهبود خواهد یافت.»

رکورد جدید بورس در آخرین روز کاری هفته

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز، با افزایش 6471 واحدی معادل 1.54 درصد به رقم 427 هزار و 139 واحد رسید. این در حالی است که در فرابورس شاخص کل با رشد 81 واحدی به رقم 5 هزار و 404 واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش 1727 واحدی معادل 1.54 درصد به رقم 113 هزار و 994 واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد 1726 واحدی معادل 1.25 درصد، عدد 139 هزار و 961 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 1151 واحدی معادل 1.25 درصد به رقم 93 هزار و 369 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 8123 واحد افزایش معادل 1.61 درصد را رقم زد و به سطح 512 هزار و 286 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 5616 واحد افزایش معادل 1.87 درصد به رقم 306 هزار و 440 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با 9070 واحد افزایش معادل 1.03 درصد همراه بود و عدد 886 هزار و 657 واحد را به نمایش گذاشت.

همتی: حسابهای بانکی شخصی و تجاری جدا می‌شود/ رکورد جدید بورس در آخرین روز کاری هفته/ شوک «کرونا» به بازار‌های جهان/ تثبیت دلار در صرافی‌های بانکی/ فرار یک خودروساز از ویروس مرگبار چینی/ ۱۱ قلم کالا ارزان شد

شوک «کرونا» به بازار‌های جهان

در معاملات امروز بازارهای جهان، به دنبال گسترش سریع ابتلاء به ویروس کرونا در چین، سهام‌های آسیایی به شدت سقوط کردند. مقامات سلامت چین روز سه‌شنبه اعلام کردند که تعداد مرگ‌ومیر ناشی از ویروس کرونا به ۱۰۶ نفر رسیده است و ۴۵۱۵ نفر دیگر هم به آن مبتلا هستند. کوسپی کره جنوبی با بدترین سقوط مواجه شد و با از دست دادن ۳.۰۹ درصد از ارزش خود در ۲۱۷۶.۷۲ واحد بسته شد. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن ۰.۸۱ افت کرد. بازارهای چین و هنگ‌کنگ به علت تعطیلات سال نو بسته بودند. نیکی ژاپن ۰.۵۵ درصد افت کرد. در بازار ارز، یوآن چین ۰.۴۷ درصد دیگر از ارزش خود در برابر دلار را از دست داد و در بازارهای خارجی به نرخ برابری ۶.۹۳۴۶ رسید.

روند افزایشی قیمت جهانی طلا متوقف شد

روند افزایشی قیمت طلا در معاملات روز سه‌شنبه بازار جهانی تحت تاثیر رشد ارزش دلار که نگرانیها نسبت به شیوع اپیدمی جدید را تحت‌الشعاع قرار داد، متوقف شد. ارزش هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۱ درصد کاهش پیدا کرد و به ۱۵۷۹ دلار و ۳۸ سنت رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۱ درصد افزایش، به ۱۵۷۸ دلار و ۱۰ سنت رسید. قیمت طلا در چهار روز گذشته تحت تاثیر شیوع اپیدمی ویروس کرونا که بازارهای مالی را بهم ریخته و باعث شده مقامات به وضع محدودیتهای سفر در طول تعطیلات سال نوی چینی اقدام کنند، افزایش پیدا کرده بود.

حال ناخوش بازار نفت

قیمت نفت روز سه‌شنبه تحت تاثیر گسترش سریع اپیدمی کرونا در چین که نگرانیها نسبت به آسیب دیدن رشد اقتصادی و تقاضا برای نفت را برانگیخته است، برای ششمین روز متوالی کاهش پیدا کرد. بهای معاملات آتی نفت برنت ۳۷ سنت معادل ۰.۶ درصد کاهش پیدا کرد و به ۵۸ دلار و ۹۵ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز دوشنبه که شیوع اپیدمی جدید فروش گسترده داراییهای پرریسک در بازارهای جهانی را به دنبال داشت، تا مرز ۵۸ دلار و ۵۰ سنت سقوط کرده بود. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۲۹ سنت معادل ۰.۶ درصد کاهش یافت و به ۵۲ دلار و ۸۵ سنت در هر بشکه رسید.

ادامه نوسان سکه امامی در کانال 5 میلیون

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران امروز (سه‌شنبه) با رشد حدود ۲۰ هزار تومانی نسبت به روز معاملاتی گذشته به بهای پنج میلیون و ۳۰ هزار تومان به فروش رسید. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم در بازار آزاد تهران امروز به بهای پنج میلیون تومان فروخته شد. همچنین نیم سکه نیز دو میلیون و ۵۵۴ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۳۲ هزار تومان داد و ستد شد. هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۵۱۲ هزار تومان و هر مثقال طلا نیز دو میلیون و ۲۲۲ هزار تومان به فروش رسید.

تثبیت دلار در صرافی‌های بانکی

در معاملات امروز، شاهد ثبات نرخ گذاری در صرافی های بانکی و مجاز بودیم. به گونه ای که هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ 13150 تومان از مردم خریداری و به قیمت 13400 تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد که نسبت به روز قبل، تغییری نداشته است. همچنین هر اسکناس یورو در صرافی های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ 14650 تومان از مردم خریداری و بدون تغییر نرخ نسبت به روز قبل، به قیمت 14900 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته  شد. در کنار نرخ اعلام شده در صرافی های بانکی، شاهد رشد نسبی شاخص ارزی در بازار آزاد هستیم. به گونه ای که هر اسکناس دلار امریکا در معاملات بین فعالان بازار آزاد، به نرخ 13740 تومان و هر اسکناس یورو به نرخ 15100 تومان رسیده است.

احتمال بروز جنگ تجاری میان انگلیس و آمریکا

وزیر خزانه‌داری آمریکا در جریان دیدار از لندن تاکید کرده که نسبت به امضای یک توافق تا آخر سال جاری که سخت مورد توجه طرفداران خروج انگلیس از اتحادیه اروپاست، خوشبین است اما با این وجود اعلام کرده که این توافق مشروط به نتیجه بخش بودن مذاکرات لندن با بروکسل است. منوچین خاطرنشان ساخته که پیش از آنکه واشنگتن بتواند توافقی برای گسترش بازرگانی با بریتانیا امضا کند، انگلیس باید مسائل خاصی که با اتحادیه اروپا وجود دارد، حل کند. لازم به ذکر است، منوچین در مجمع جهانی اقتصاد در داووس بر سر مالیات بر خدمات دیجیتالی با ساجد جاوید، همتای انگلیسی خود درگیری لفظی داشته است. ایالات متحده و انگلیس در مورد وعده جاوید برای وضع ۲ درصد مالیات بر گوگل و فیسبوک و دیگر غول‌های دیجیتالی، مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند. آمریکا تهدید کرده است در آن صورت، با وضع تعرفه بر صادرات خودروهای ساخت انگلیس به آمریکا، مقابله به‌مثل خواهد کرد. منوچین در اظهاراتی در اتاق فکر «چَتَم هاوس» در لندن، گفت: «ایالات متحده قویاً احساس می‌کند که وضع هرگونه مالیات بر مؤسسات دیجیتالی، تبعیض‌آمیز و نامناسب است.» در حالی که دولت انگلیس امیدوار است بتواند به محض خروج از اتحادیه اروپا در روز جمعه، با آمریکا وارد یک توافق سریع برای کاهش تعرفه‌ها و دیگر موانع بازرگانی شود، اما احتمال بروز یک جنگ تجاری میان دو طرف نیز بعید به نظر نمی‌رسد. /مهر

فرار یک خودروساز دیگر از ویروس مرگبار چینی

پس از آنکه گروه خودروسازی پژو-سیتروئن از خارج کردن ۳۸ نفر از پرسنل خود در کارخانه‌های ووهان چین، کانون شیوع ویروس کرونا خبر داد، اکنون نوبت به شرکت ژاپنی هوندا رسیده است تا فراخوان تخلیه کارکنان و خانواده‌های آنها را از تاسیسات خود در منطقه ووهان اعلام کند. ووهان، در ۱۰ روز گذشته مرکز اصلی شیوع ویروس مرگبار کرونا بوده که تاکنون جان حدود ۶۰ نفر را گرفته است و از آن با نام «طاعون قرن» یاد می‌شود. این خبر به دنبال آن اعلام شد که دولت ژاپن از تلاش برای تخلیه همه کارکنان ژاپنی تبار در منطقه قرنطینه شده ووهان با هواپیماها خبر داد. هوندا با سفارت خود در پکن تماس گرفته و هماهنگی‌های لازم را انجام داده و اکنون آماده است تا ۳۰ پرسنل خود در این منطقه به همراه خانواده‌های آنها را به ژاپن بازگرداند. سازمان تجارت خارجی ژاپن به تازگی اعلام کرد که حدود ۶۰ کارخانه ژاپنی هم‌اکنون در ووهان فعالیت می‌کنند.

۱۱ قلم کالا ارزان شد

بررسی متوسط قیمت اقلام خوراکی مناطق شهری در دی ماه نشان می‌دهد که در این ماه نرخ ۱۱ قلم کالا نسبت به آذرماه با کاهش مواجه شده است.

متوسط قیمت اقلام خوراکی مناطق شهری دی ١٣٩٨ از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد. بر اساس نتایج به دست آمده در دی ماه ١٣٩٨، اقلام «پیاز» (٢٤.٤ درصد)، «موز» (٩.٤ درصد) و «عدس» (٣.٤ درصد) نسبت به ماه قبل افزایش قیمت داشته ­اند. در این ماه اقلام «گوجه فرنگی» (٢٣.١ درصد)، « خیار » (١٠.٠ درصد) و «پرتقال محصول داخل» (٦.٩ درصد)‌ نسبت به ماه گذشته، کاهش قیمت داشته اند.

همتی: حسابهای بانکی شخصی و تجاری جدا می‌شود/ رکورد جدید بورس در آخرین روز کاری هفته/ شوک «کرونا» به بازار‌های جهان/ تثبیت دلار در صرافی‌های بانکی/ فرار یک خودروساز از ویروس مرگبار چینی/ ۱۱ قلم کالا ارزان شد

افزایش صادرات ایران به اقلیم کردستان عراق

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق در گفت‌وگویی در مورد وضعیت تجارت با عراق، گفت: مسائل و مشکلات ناشی از ناامنی‌های اخیر در عراق بر وضعیت تجارت دو کشور موقتی و گذرا است. وی با بیان اینکه امنیت یک شاخه اصلی از توسعه اقتصادی است، گفت: اگرچه وضعیت اخیر تاثیراتی بر تجارت دو کشور داشته و صادرات ما به جنوب عراق کاهش یافته اما در مقابل صادرات ایران به اقلیم کردستان افزایش یافته است و از این طریق کاهش صادرات جبران شده است. آل اسحاق با بیان اینکه چهارشنبه  گذشته (دوم بهمن 98)  2 هزار کامیون کالا به عراق صادر شد، گفت: در 9 ماهه ابتدای امسال 9 میلیارد دلار صادرات کالا و خدمات به عراق داشته‌ایم و تا پایان سال قطعا این رقم افزایش می‌یابد. وی با اشاره به صادرات 13 میلیارد دلاری ایران به عراق در سال 97 اظهار داشت: اما باید به این نکته توجه کرد، بازار عراق یک مسیر اتوبانی نیست بلکه مسیر سنگلاخی است و برای عبور از این مسیر بایددارای شرایط خاص بود. /فارس

زمان واریز سومین یارانه معیشیتی اعلام شد

سخنگوی سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: با توجه به تعطیلی روز ۴شنبه سومین مرحله از حمایت های معیشتی ساعت ۲۴ امشب ۸ بهمن به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

ژاپنی‌ها به دنبال ارز دیجیتالی

پس از چین، حالا بانک مرکزی ژاپن نیز به دنبال صدور ارز دیجیتالی رفته است. به نقل از رویترز، نمایندگان مجلس از حزب حاکم در حال تلاش برای تصویب لایحه صدور ارز دیجیتالی این کشور هستند. برخی از کارشناسان معتقدند تحرکات اخیر ژاپنی ها برای صدور ارز دیجیتالی بیش از هر چیز دیگری به دلیل ترس از سلطه چین بر بازار این ارزها در آینده است. به گفته مقامات بانک مرکزی چین این کشور در حال سپری کردن مراحل آزمایشی صدور ارز دیجیتالی خود است. قرار است ارز دیجیتالی ژاپن به نام " ین دیجیتالی" نام گذاری شود و در صدور و عرضه آن شبکه بزرگی از شرکت های دولتی و خصوصی ژاپنی مشارکت خواهند داشت.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲
حساب های شخصی آقازاده ها در بلاد کفر را چکار خواهید کرد ؟
ما میگیم زدیم شمام بگو زدی. آخه هر روز داره دلار گرون میشه یعنی ارزش پول ملی میاد پایین تر اونوقت شماحرف از رکورد بورس و ارزونی کالا میزنی!!! تا آخر هفته دلار ۱۴ تومنم رد میکنه
بورس بی اعتنا به خبربسیارمهم عدم تصویب اف ای تی اف همچنان داره رشد میکنه ( رشدش میدن) بااین روند حتی اگرجنگ هم بشه بازهم بورس به رشدش ادامه میده ( ادامه میدن) !!!!! کلا دیگه به هیچ خبراقتصادی ونظامی و سیاسی واکنش نشون نمیده وای به اون روزی که این حباب عظیم بترکه
به هر حال بانک مرکزی یادش افتاد که جابجای بی حساب و کتاب پول تورم را بر کشور غالب کرده و هیچ مالیاتی گرفته نمی شود و سر چشمه اکثر پولهای باد اورده معلوم نیست در نهایت کنترل پولشویی و مبارزه با فساد و قاچاق کالا و ارز و دلالی و رانت فقط از طریق بانک مرکزی قابل کنترل است مثل تمام دنیا در ضمن هیچ جای دنیا به این راحتی برای اتباع خارجه حساب باز نمی کنند
شک نکنیدسال ۹۹ ازسپرده های بانکی مالیات خواهندگرفت واین یعنی جهش دلار
آقازادها سفیران این آقایون هستند و جا رزرو کردن برای مسوولین برای روزهای مبادا
تا دست از سر مسکن واجاره بر ندارید در این مملکت چیزی ارزان نمی شود.زیرا کرایه های مغازه داران بیشتر رویاجناس اثر میگذارد تا دلار......این مسکن نه ربطی به دلار دارد نه ربطی به هیچ جیز دیگر....زمین خدا مجانی به متری فلان قیمت فروختند یک سوله به قیمت باباشان دادند یااجاره میلیادری گرفتند ..ب این باعث شد که اجناس گران شوند زیرا مغازه دار نمی تواند حتی اجاره مغازه را به پردازد باید جیب مردم را بزند ....دست از سر مسکن بردارید .......قیمتها را برسانید به سال 82 که قیمت واقعی مسکن است ............ببننید چطور خود به خود همه چیز درست می شود .شما اولین کارتان باید بستن درب بنگاههای معالاتی باشد یا قانون را در مورد انها عوض کنید که در هر معامله 2 الی 3 میلیون به جای یک درصد قیمت خانه فروخته شده .نصیب انها بشود .ببنید قیمت مسکن یک شبه از متری 20 میلیون به متری یک میلیون نزول خواهد کرد .چرا باید خانه 2 میلیادری 20 میلیون به بنگاه داده شود .که خرج یک سالش را بدون مالیات دریک معامله سود باد اورده در بیاورد .شما راه رااستباه رفته اید.برگردید
خودروهای چینی میتواند عامل شیوع بیماری کرونا در ایران شود؟
در بسیاری از شرکت‌های بامسولیت محدود برای فرار مالیاتی درآمد شرکت بحسابهای مختلف سهامداران ونزدیکان آنها واریز می شود ،کههیچگونه پیگیری نمی گردد تا مالیات متعلقه آن وصول گردد .باالزام نمودن اشخاص حقوقی به جدانمودن حسابها شاید اندکی از فرار مالیاتی اگر اراده ای باشد کاسته می شود .
در مورد حساب‌های آقازاده ها نگران نباشید قوانین ما تبصره های مختلف برای این افراد همیشه دارند
باید ابتدا تعریف دقیقی از پولشوئی بشود و با ثابت شدن آن در دادگاه صالحه آنرا به کسی نسبت داد! اگر بانکی می داند کسی خلافکار است و پول خود را از راه خلاف بدست می آورد چرا بری او حساب باز می کند که پول بحسابش ریخته شود؟! و بعد دیگران را متهم به پولشوئی کند!
بهتر است بانکها پول نقد در بانکها داشته باشند و به مشتری پول نقد بدهند تا از پولشوئی جلوگیری نمایند به دیگران تهمت نزنند!
پیشبینی من
بورس با ورود ایران به لیست سیاه اف ای تی اف درسراشیبی سقوط قرارمیگره وبه همین دلیل و اخذمالیات ازسپرده های بانکی دلاربشدت میره بالا
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار