بازدید 7795

کانون‌وکلا‌بستری‌برای‌نزدیک‌شدن‌مردم به‌وکلا باشد

سید امیرحسین بحرینی عضو کانون وکلای دادگستری گفت: در تمام انتخابات و کارزار‌های انتخاباتی که بودم و نامزد‌ها و کاندیدا‌هایی را که در طول زندگی در رده‌های مختلف دیدم با این مسئله که افراد صرفاً برای تبلیغات در کارزار‌های انتخاباتی و به عبارتی جمع کردن رأی به هر قیمتی اقدام می‎کنند با تمام تارو پود وجودم سلول‌های بدنم مخالف بودم و هیچ گاه خود را در آن صف قرار نخواهم داد.
کد خبر: ۹۵۵۲۴۳
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۷ 28 January 2020

به گزارش  تابناک سی و یکمین انتخابات هیئت رئیسه کانون وکلای مرکز به زودی برگزار می‎شود از این رو در گفتگو با "دکترسید امیرحسین بحرینی" از نامزد‌های این دوره در جریان روند برگزاری این دوره از انتخابات و دغدغه‌ها و مطالباتی که وکلا دارند به گفتگو نشستیم.

 

متن این گفتگو به شرح زیر است:

: جناب آقای بحرینی، در ابتدا با تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید، ممنون می‎شویم معرفی اجمالی را از خودتان انجام دهید؟

بحرینی: بنده سید امیر حسین بحرینی متولد شمیران تهران هستم.

: دوران تحصیلی خود را در کدام مدرسه و دبیرستان سپری کردید؟

بحرینی: تمامی دوران تحصیلی خودم تا اخذ مدرک دیپلم را درمدارس و دبیرستان‌های منتطقه ۱ تهران بخش شمیران سپری کردم.

: مدارک آکادمیک و دانشگاهی خود را از در کدامیک از دانشگاه‎های کشور اخذ نموده اید؟

بحرینی: مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه آزاد واحد تهران شمال دریافت کردم و پس از آن دوره کارشناسی ارشد را در رشته حقوق خصوصی در دانشگاه تهران و در نهایت دکترا حقوق خصوصی را از دانشگاه خوارزمی دریافت نموده ام.

بنده همچنین در حوزه مدیریت DBA ,MBA)) دارای مدرک بین‎المللی از دانشگاه‌های داخل و خارج از کشور هستم.

: آقای بحرینی لطفاً خلاصه‎‌ای از سوابق علمی، عملی و صنفی خود را بیان کنید؟

بحرینی: تاسیس و راه اندازی بزرگترین موسسه حقوقی و داوری رسمی کشور بین سال‌های ۸۹ تا ۹۵ با نام "موسسه حقوقی و داوری اعتماد و اندیشه پویا”، عضو انجمن بین المللی داوری بلژیک، عضو کانون وکلای دادگستری مرکز ایران، عضو کانون وکلای بین المللی آمریکا و عضو انجمن حقوق بین‌الملل انگلستان از جمله سوابق علمی و البته تخصصی بنده در حوزه حقوق است.

 

همچنین بنده در حوزه‌هایی همچون حیطه اطلاع رسانی به موکلین با بهره گیری از حوزه IT از طریق سامانه سایت، چندین سال قبل از ایجاد و تاسیس این اقدام در قوه قضائیه (ثنا)، عضو هیأت مدیره انجمن لنت ایران تاسیس و مدیریت هلدینگ گروه کارخانجات صنعتی هوشبرگ (تولید در حوزه‌های قطعات خودرو و مواد غذایی)، تاسیس و مدیریت شرکت آرمان گسترعرشیا (واردات مواد اولیه صنایع غذایی)، تاسیس و مدیریت استودیو نمونه عکاسی و فیلمبرداری صنعتی پدانت، مدیر بازرگانی و فروش شرکت خرما بن جنوب، مدیر کارخانه شرکت خزر لنت، فعالیت در صنعت ساختمان و ساخت چندین مجتمع مسکونی، تجاری و اداری فعالیت نموده ام؛ و در زمینه شغل حرف‌هایی وکالت / وکالت صد‌ها اشخاص حقیقی و حقوقی من جمله:

وکالت شرکت هیدرولیکی دقایق، وکالت شرکت کاله، وکالت هلدینگ رازی (چسب رازی، بیمه رازی)، وکالت هلدینگ سرمایه گذاری بانک ملت، وکالت هلدینگ بهساز ملت، وکالت مجتمع تجاری تندیس (تجریش)، وکالت مجتمع تجاری برند سنتر (فرمانیه)، وکالت مجتمع تجاری قائم (تجریش)، وکالت شرکت خزر لنت، وکالت شرکت سازو گستر ایران، وکالت لیزینگ خودرو، وکیل بسیاری ازاملاک واقع شده در طرح‌های عمرانی شهرداری‌ها و سازمان‌های دولتی (املاک واقع شده در طرح دو طبقه شدن اتوبان صدر، اتوبان یادگار امام تقاطع چمران، طرح تعریض خیابان نیاوران و طرح تعریض خیابان شوش) از دیگز موارد کاری بنده در طول حضور در مسند وکالت بوده است که سعی کردم به بهترین شکل ممکن اهداف مدنظر را در حیطه‎‎های کاری بیان شده اجرایی کنم.

: دکتر بحرینی با توجه به سابقه و تجربه بالای شما در حیطه کاری شما درباره انتخابات کانون وکلای مرکز چه نظری دارید؟

بحرینی: انتخابات بر اساس قوانین و آیین نامه‎های مختلف داخلی برای دوره ۳۱ با هدف انتخاب هیئت رئیسه کانون وکلای دادگستری برگزار می‎شود از این روامیدواریم امسال با توجه به جلساتی که در شورای تشکل‎ها و جلسه مشترک شورا و هیئت مدیره محترم صورت گرفته فرآیند رأی گیری و یا حداقل خوانش آراء به صورت اتوماسیون و الکترونیکی صورت گیرد.

ما امیدواریم همچنین با توجه به وجود نهاد‌های موازی با کانون وکلای دادگستری شاهد مشارکت هرچه بیشتر و تمام عیار همکاران محترم در این انتخابات و در راستای حمایت از استقلال و لایحه استقلال کانون وکلا باشیم.

: لطفا در مورد اختیارات کانون وکلا توضیحاتی را ارائه دهید؟

بحرینی: شرح وظایف و اختیارات کانون وکلا در لایحه قانونی استقلال کانون وکلا مصوب ۱۳۳۳ احصاء شده بر همین اساس برخی وظایف و اختیارات کانون وکلا عبارت است از صدور پروانه وکالت به داوطلبان واجد شرایط، اداره امور راجع به وکالت و نظارت براعمال وکلا، رسیدگی به تخلفات انتظامی و حرفه‌ای وکلا، خدمات معاضدت قضائی و فراهم نمودن ارکان و مقدمات پیشرفت علمی و عملی وکلا.

رخداد اقتصادی: شما کاستی‎های قوانین کانون را در چه مواردی می‌بینید و چه راهکار‌هایی برای رفع این کاستی‌ها در نظر گرفته‎اید و پیشنهاد می‏دهید؟

بحرینی: اولا در لایحه استقلال راهکار‌های چندانی در برخورد و رویارویی و مقابله با نهاد‌های موازی که در زمان بعد از تصویب این قانون توسط ارگان‌ها و سازمان‌های دیگر تاسیس و راه اندازی شود ارائه نشده است و متأسفانه درزمان تصویب آن قانون احتمال وقوع چنین تأسیسی غیر ممکن و غیر عقلائی بود به همین علت این موضوع چندان دیده و به آن پرداخته نشده از این رو باید برای رفع ابهامات و مشکلات آن وارد عمل شد از این رو راهکاری که به ذهن بنده خطور می‎کند آشنایی هرچه بیشتر مردم (غیر حقوقی) با این نهاد مستقل و شناختن خدمات کانون در بخش معاضدت قضایی و سایر قسمت‌ها به مردم می‌باشد.

*رویکرد کانون وکلا باید با مردم و وکلا روشن باشد

ثانیا باید رویکرد کانون وکلا برای برای مردم و وکلا روشن، مشخص و فرهنگ سازی شود و مشخص شود که علت و نیاز استقلال این نهاد (همانند سایر کشور‌های توسعه یافته جهان) چیست.

: نقش و جایگاه کدامیک از نهاد‌ها و کمیسیون‎های کانون را در جهت حفظ حقوق و تضمین جایگاه وکلای دادگستری مثمرثمرتر از بخش‎های دیگر می‎دانید؟

بحرینی: همه کمیسیون‎های مندرج در لایحه و آیین نامه‎ها و سایر مصوبه‌های داخلی که امروز در محل کانون وکلا مستقر هستند در راستای هدف کانون وکلا که اصلی‎ترین آن حفظ حقوق به حق آحاد ملت و پس از آن حقوق اعضاء (وکلا) و حفظ شأن وکیل تلاش می‎کنند و نمی‌توان یک بخش و یا کمیسیون را به دیگری ارجع دانست.

همچنین تأمین امنیت و آسایش مردم و وکلا، رسیدگی به اختلافات احتمالی بین وکیل و موکل و در صورت نیاز ایفای نقش دادسرا و دادگاه کانون از دیگر رویکرد‌های مهم کانون وکلا است

*کانون وکلا می‎تواند و باید تمام ظرفیت فاصله بین مردم و وکلا را کاهش دهد

رخداد اقتصادی: مهمترین نقیصه موجود در مدیریت کانون را در کجا می¬دانید و اگر به عضویت هیئت مدیره کانون انتخاب شوید اولین اقدامی را که برای حفظ شأن و جایگاه وکلای دادگستری انجام خواهید داد چیست؟

بحرینی: به نظر بنده و همانطور که در سؤالات پیشین اشاره کردم مهمترین بخش‎هایی که در دوره‎های پیشین اعضاء محترم کانون با وجود زحمات بی شائبه و انکارناپذیر به آن پرداخته نشده یا کمتر پرداخته شده عبارتند از: عدم وجود راهکار‌ها و سازکاری مناسب با معیار‌های و شاخص‎های علمی روز در فرهنگ‎سازی و آشنایی مردم با نهاد مستقل کانون وکلا و همچنین خود وکیل و شأن واقعی او، عدم وجود سازکار‌های کافی و وافی برای مشارکت همه جانبه وکلا در فعالیت‌ها و تصمیمات کانون و خارج نمودن کانون از انحصارعده‌ای خاص و تعلق به همه همکاران و آشنایی وکلا بالاخص وکلای تازه کار با دوایر، کمیسیون‌های کانون و تشکل‌ها وعدم سازکار‌های علمی و عملی در رفع مشکلات و نیاز‌های اساسی وکلا بالاخص مشکلات معیشتی ایشان وکلا و به ویژه وکلای جوان تازه کار و وکلای کم کار.

: کانون وکلا چگونه می‎تواند در زمینه ارتقاء شأن و منزلت اجتماعی وکلا ایفای نقش کند؟

بحرینی: همانگونه که اشاره کردم کانون وکلا می‎تواند با بالا بردن سطح آگاهی و آشنایی مردم با نهاد کانون وکلا و خدمات شایانی که این نهاد به مردم در بخش معاضدت و سایر بخش‌ها ارائه می‎دهد، نزدیک کردن هرچه بیشتر مردم با وکلا و از بین بردن فواصلی که در طی سال‌ها بین وکیل و موکل ایجاد شده است وارد عمل شود.

همچنین از بین بردن ذهنیت منفی که مردم نسبت به وکیل و این حرفه مقدس که در قرآن و روایات از آن نام برده شده و ایجاد ذهنیت سالم، مثبت و به حق در مورد وکیل از دیگر رویکرد‌های مهمی است که باید در کانون وکلا به آن توجه و البته پرداخته شود.

: جناب بحرینی جایگاه فعلی وکلا در نزد افکار عمومی را تا چه اندازه متأثر از عملکرد همکاران خود می‎دانید و مهمترین عامل رشد و ارتقاء منزلت اجتماعی وکلا را در چه مولفه‎هایی خلاصه می‏شود؟

بحرینی: اینکه در هر جامعه، قشر و صنفی برخی انگشت شمار افراد سودجو و منفعت طلب که صرفاً منافع خود را دیده و منفعت فردی خود را به هر چیز دیگر درعالم خارج ارجحیت می‎بخشند وجود دارند غیرقابل انکار است، اما نمی‌توان و نباید به این بهانه و مصداق‌های دیگرشمشیری در دست گرفت و گردن همه افراد آن قشر و صنف را از دم تیغ گذراند یا با این بهانه نقش حساس و حیاتی وکیل در احقاق حق ذی حق و اصلی‌ترین عامل و ابزار دفاع مظلوم در برابر ظلم ظالم را نادیده انگاشت.

به نظر بنده مهمترین عامل رشد و تکامل هر وکیل و بلکه هر انسان اینست که در مرحله اول و آخر به فکر خدمت به خلق باشد و الباقی به دنبال آن خواهد آمد.

: از منظر شما نحوه تعأمل کانون وکلا با نهاد‌های حکومتی و قوای سه گانه باید چگونه باشد؟

بحرینی: اصلی‎ترین هدف کانون وکلا و قطعا همه نهاد‌های حکومتی و همه قوا نقطه گذاری و اجرای دقیق‌تر و منظم‌تر قوانین مصوب در راستای خدمت به ملت و مردم و جلوگیری هرچه تمام عیارتر از تضییع حق ایشان و در صورت تضییع آن دفاع از مظلوم و احیاء حق آن‌ها است از این رو هر تعاملی و گامی غیر از رسیدن به این هدف عبث، بیهوده و غیر عقلائی و انسانی است.

 

*با افرادی که صرفا در کارزار‌های انتخاباتی به دنبال جمع کردن رای هستند مخالفم

 

: یکی از د¬ل¬مشغولی¬های وکلا این است که در زمان انتخابات هیئت مدیره شعار‌های زیبایی از طرف نامزد‌ها داده می‎ شود، اما غالباً بعد از انتخابات، به این بهانه که وعده¬¬های داده شده در هیئت مدیره رأی نمی ‎آورد، به فراموشی سپرده می¬ شوند و از اجرای آن‌ها خبری نیست. شما چه ضمانت اجرایی برای عملی شدن شعار‌های انتخاباتی خود درنظر گرفتید؟

بحرینی: در تمام انتخابات و کارزار‌های انتخاباتی که شاهد آن بودم و نامزد‌ها و کاندیدا‌هایی را که در طول زندگی در رده‌های مختلف دیدم با این مسئله که افراد صرفاً برای تبلیغات در کارزار‌های انتخاباتی و به عبارتی جمع کردن رأی به هر قیمتی اقدام می‎کنند با تمام تارو پود وجودم سلول‌های بدنم مخالف بودم و هیچ گاه خود را در آن صف قرار نخواهم داد.

در همین جا و همین نقطه که ایستاده‎ام اعلام می‌کنم اولاً قول و وعده‌ای در احقاق و عملی شدن صد درصدی هیچ زمینه‌ای حتی مواردی که عنوان کردم نمی‌دهم و تنها با تمام وجود به همه وکلا و کسانی که من را قابل و لایق این موضوع دانستند قول می‌دهم که نهایت سعی خود را در به وقوع پیوستن آنچه بیان کردم انجام خواهم داد و ثانیاً هر کجا و لحظه که احساس کنم کاری از دستم ساخته نیست و فردی شایسته‌تر می‌تواند اقدام بهتری انجام دهد یا قدم بهتری بردارد چه قبل از انتخابات و چه بعد از آن انصراف و استعفاء خود را اعلام خواهم کرد.

: به نظر شما مهمترین تخلفات انتظامی وکلا شامل چه مواردی است و چگونه می‌توان از بروز آن‌ها پیشگیری کرد؟

بحرینی: هر اقدامی از سوی وکیل که منفعت خود را به موکل را در اولویت قرار دهد محکوم به رد است و براین اساس تخلفات انتظامی وکلا بر اساس مجازات آن‌ها در مواد ۱۳ و ۱۴ لایحه قانون استقلال کانون وکلای دادگستری و آئین نامه آن احصاء شده که برخی از مهمترین آن‌ها عبارتندازعدم حضور وکیل در جلسات دادگاه بدون عذر موجه، عدم ارائه رسید در قبال وجوه دریافتی و اسناد به موکل، فعالیت وکیل و تمرکز در امر وکالت در غیر از محل مجاز، اشتغال به شغل منافی با شئونات وکیل، تحصیل وجه یا مال زائد بر حق الوکاله، ایجاد اطاله دادرسی، عدم تحویل نسخه وکالتنامه مربوط به موکل و تبانی با طرف مقابل و تخلفات مشابه دیگر.

 

رخداد اقتصادی: در صورت موفقیت در انتخابات دوره ۳۱ هیات مدیره کانون چه اهدافی در سر دارید و چه اقداماتی انجام می‌دهید؟

بحرینی: در صورت خواست خداوند و منت گذاردن همکاران بر بنده و لایق دانستن اینجانب بر کرسی هیئت رئیسه کانون وکلای دادگستری مرکز با استعانت از خداوند و یاری سایر همکاران و استفاده از تخصص و تجربه بنده در حوزه حقوق و مدیریت، برخی از اهداف و برنامه‌های بنده به شرح زیر است:

- قبل از هر اقدامی ابتداعاً و راساً اقدام به عارضه یابی در سیستم و شناسایی نقاط ضعف و قوت کانون بر اساس نیاز‌ها و طبقه بندی آنها، با در نظر گرفتن اولویت‌ها و یاری و مساعدت و همفکری با سایر اعضاء محترم هیات مدیره برنامه‌ای جامع و مانع به صورت مکتوب برای یک دوره ۲ ساله تنظیم و در اختیار کلیه وکلا قرار خواهد گرفت.

-

- هر ۳ ماه مرقومه‌ای مبنی بر گزارش عملکرد هیات بر اساس برنامه (road map) و زمانبندی‌های موجود در آن به صورت مکتوب و همه جانبه به وکلا تقدیم خواهد شد و میزان پیشرفت در برنامه‌های جاری و همچنین در صورت انحراف از برنامه دلایل آن ذکر خواهد گردید.

-

- اولین هدف اصلی که قطعا نهایت تلاش در رسیدن به آن مبذول خواهد گردید؛ فرهنگسازی و شناساندن کانون وکلا و وکلا به مردم و آشنایی با خدمات شایانی که در قسمت معاضدات و سایر بخش‌ها به صورت روزانه به ایشان ارائه می‌گردد. لازم به ذکر است که متاسفانه نه تنها در این زمینه که ریشه و بنیان همه اهداف دیگر و اولویت تمام امور بوده پرداخته نشده بلکه هر روز فاصله و ذهنیت مردم نسبت به وکیل و نهاد کانون وکلا دورترو خارج از واقع‌تر شده.

-

- بنده به همراه هیات مدیره می‌کوشم که قدم‌های اصولی و مدیریت محور شایسته در این زمینه در این دوره برداشته شده تا اولا فن آشنایی هر چه بیشتر مردم با این نهاد و شأن واقعی وکلا ثانیا گام اصولی در راستای استقلال تمام و عیار کانون وکلا برداشته شود، زیرا که اگر شناختی نسبت به این نهاد بزرگ و مردمی نباشد واژه استقلال آن نیزعبث و بیهوده می‌نماید.

-

- خارج نمودن کانون وکلا از انحصار افراد خاص و تعلق هر چه بیشتری آن به همه وکلا و مشارکت همه جانبه و دخیل کردن همه همکاران در اخذ تصمیمات خرد و کلان و استفاده از خرد جمعی همه وکلا برای خودشان به جای تصمیم گیری توسط فرد یا افراد خاص برای همه جامعه وکلا، زیرا که ما بیش از هر جمعیتی دیگر مدعی و پرچمدار حق و حقوق جمع و اولویت آن به منافع فردی هستیم.

-

- آشنا کردن هر چه بیشتر همکاران محترم با بخش‌های مختلف کانون، دوایر، کمیسیون‌ها و تشکل‌ها که بازوی اجرائی هیات مدیره هستند شرح وظایف و فعالیت و مسئولیت آن‌ها

- پس از برداشتن گام‌های اصلی در احقاق موارد معنونه فوق با مشارکت و همه پرسی بین وکلا به ویژه وکلای تازه کار و کم کار مشکلات ایشان بالاخص مشکلات معیشتی را شناسایی و به همراه سایر اعضاء محترم هیات و یاری و کمک از سایر همکاران به رفع هرچه تمام‌تر این نیاز‌ها و مشکلات می‌پردازم.

 

- رأی زنی با سازمان دارایی و نهاد‌های مربوط در مساعی در رفع مشکلات و معزلات مالیاتی وکلا و سازماندهی و نظام‌مند کردن هر چه بیشتر اخذ مالیات از وکلا در راستای قانون

- رأی زنی با بانک و موسسات مالی در پرداخت تسهیلات به وکلا برای خرید دفتر کار و تجهیزات

- ایجاد جایگاه مخصوص در محل کانون وکلا برای قرار ملاقات‌ها وکلا و موکلین ایشان.

-

- و سایر اهداف و برنامه‌ها بر اساس عارضه یابی که در ابتدا خدمت شما عرض نمودم مشخص و به صورت دقیق نقطه گذاری خواهد شد.

-

- و نهایتا قبل از پایان دوره گزارش کاملی از عملکرد دو ساله هیات در راستای اهداف و برنامه‌هایی که در ابتدای دوره در اختیار همکاران محترم قرار داده شد ومیزان موفقیت در بخش‌های مختلف و همچنین عدم موفقیت و دسترسی به برخی از اهداف با ذکر توضیح و دلایل آن خدمت کلیه همکاران محترم که لایق و شایسته برخورد شفاف این چنینی هستند قرار خواهد گرفت.

 

: در پایان اگر مورد قابل ذکری دارید ذکر کنید؟

بحرینی: به امید آشنایی هر چه بیشتر مردم با نهاد مستقل کانون وکلا و خدمات ایشان و ارتقاء و حفظ شأن و منزلت وکیل در بین مردم.

همچنین امیدوارم شاهد دیدن روزی باشم که در هیچ نقطه از دنیا ظلمی نباشد که هیچ ظلمی پایدار و ماندگار نیست و انشاءالله هیچ حقی از صاحب حق تضییع نگردد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر