بازدید 19757
پیش بینی مسیر حرکت ویروس بر اساس پرواز هواپیماها

هوش‌مصنوعی نشانه‌های کرونا را شناسایی کرده‌بود

لگوریتم مبتنی بر هوش مصنوعی " BlueDot" گزارش‌های خبری و داده‌های بلیت هواپیما را بررسی می‌کند تا بیماری‌های مسری حاد مانند شیوع آنفولانزا در چین را پیش بینی کند.
کد خبر: ۹۵۵۰۴۵
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۰ 27 January 2020
به گزارش تابناک به نقل از انتخاب؛ در تاریخ ۹ ژانویه برابر با ۲۰ دی ماه، سازمان بهداشت جهانی در خصوص شیوع یک بیماری خطرناک مانند آنفلوانزا به چین هشدار داد. در این هشدار ذکر شده بود که یک دسته از موارد ذات الریه در ووهان گزارش شده است که احتمالاً ناشی از قرار گرفتن فروشندگان در معرض بیماری‌های حیوانات زنده در بازار غذا‌های دریایی است. این هشدار پس از آن صادر شده بود که الگوریتم‌های هوش مصنوعی مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا در ۶ ژانویه برابر با ۱۷ دی ماه این هشدار را چند روز قبل از آن دریافت کرده بودند.

BlueDot از یک الگوریتم مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده می‌کند که گزارش‌های مربوط به اخبار خارجی، شبکه‌های بیماری حیوانات و گیاهان و اعلامیه‌های رسمی را مورد هدف قرار می‌دهد تا به کاربران خود هشدار دهد تا از مناطق خطرناک مانند ووهان دوری کند.

سرعت خبررسانی در حین شیوع بیماری اهمیت دارد و مقامات چینی نیز سابقه خوبی برای به اشتراک گذاری اطلاعات در مورد بیماری‌ها، آلودگی هوا یا بلایای طبیعی ندارند. اما مسئولان بهداشت عمومی WHO و CDC برای نظارت بر بیماری خود باید به همین مقامات بهداشتی اعتماد کنند؛ بنابراین ممکن است هوش مصنوعی سریعتر از خبر‌های رسمی اطلاع رسانی کند. کامران خان، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت BlueDot می‌گوید: "ما می‌دانیم که ممکن است به دولت‌ها اعتمادی نباشد که به موقع اطلاعات را ارائه دهند. ما می‌توانیم اخبار مربوط به شیوع احتمالی بیماری را با سرعتی فراتر از حد انتظار منتشر کنیم. "

خان می‌گوید که این الگوریتم از اطلاعات شبکه‌های اجتماعی استفاده نمی‌کند، زیرا این داده‌ها بسیار ناخالص هستند. اما او یک برگ برنده دارد. شرکت او با دسترسی به داده‌های بلیت هواپیمایی‌های جهانی می‌تواند به شما کمک کند پیش بینی کنید که ساکنان آلوده بعدی به کجا می‌روند. این سازمان به درست پیش بینی کرده بود که ویروس از ووهان به بانکوک، سئول، تایپه و توکیو در روز‌های بعد از ظهور اولیه خود می‌رود.

خان که به عنوان متخصص بیماری‌های عفونی بیمارستان در تورنتو در خصوص اپیدمی SARS در سال ۲۰۰۳ مشغول به کار بود، در آرزوی یافتن راهی بهتر برای ردیابی بیماری‌ها بود. این ویروس در استان‌های چین شروع شد و در هنگ کنگ و سپس به تورنتو گسترش یافت و در آنجا ۴۴ نفر کشته شدند. خان درباره شیوع ویروس کرونامی گوید: "اکنون یک نوع تکرار تاریخی وجود دارد. در سال ۲۰۰۳، من تماشا کردم که ویروس در سطح شهر غلبه کرده و بیمارستان را فلج کرد. بین کادر‌های درمان و بیماران مقدار زیادی از خستگی ذهنی و جسمی وجود داشت، و من فکر کردم بهتر است راهی جدید پیدا کنیم. "

خان پس از آزمایش چندین برنامه پیش بینی، BlueDot را در سال ۲۰۱۴ راه اندازی کرد و ۹.۴ میلیون دلار بودجه سرمایه گذاری را جمع آوری کرد. این شرکت در حال حاضر ۴۰ کارمند دارد؛ پزشکان و برنامه نویسان که برنامه تحلیلی نظارت بر بیماری را تهیه می‌کنند؛ از تکنیک‌های پردازش زبان طبیعی و یادگیری ماشینی استفاده می‌کنند تا گزارش‌های خبری را در ۶۵ زبان به همراه داده‌های هواپیمایی و گزارش‌های شیوع بیماری بررسی کنند. خان می‌گوید: "آنچه ما انجام داده ایم استفاده از پردازش زبان طبیعی و یادگیری ماشین برای آموزش یک موتور هوشمند است.

خان می‌گوید، پس از پایان یافتن خودکار بررسی داده‌ها، تجزیه و تحلیل انسانی وارد عمل می‌شود و اپیدمیولوژیست‌ها بررسی می‌کنند که نتیجه گیری از دیدگاه علمی معنا پیدا می‌کند یا خیر و سپس گزارشی به مراجعین دولتی، تجاری و بهداشت عمومی ارسال می‌شود.

گزارشات BlueDot سپس به مقامات بهداشت عمومی در ده کشور (از جمله ایالات متحده و کانادا)، خطوط هوایی و بیمارستان‌های اصلی که بیماران آلوده ممکن است در آنجا بستری شوند ارسال می‌شود. خان می‌گوید BlueDot داده‌های خود را به عموم مردم نمی‌فروشد.



این که BlueDot این بار موفق شده است بیماری را پیش از شیوع گسترده ردیابی کند، بسیار مهم و یک نقطه عطف است. جیمز لاولر، متخصص بیماری‌های عفونی در مرکز پزشکی دانشگاه نبراسکا، که بیماران قرنطینه شده ابولا را در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ درمان می‌کرد، می‌گوید: -برای محاسبه این که چه تعداد مسافر از چین در یک هفته معین وجود دارند و درصدی که ممکن است تحت تأثیر بیماری قرار گرفته باشد، بسیار سخت و در عین حال ارزشمند است. "

روزنامه نیویورک تایمز روز جمعه گزارش داد، منطقه‌ای شامل هشت شهر و ۳۵ میلیون نفر اکنون در چین قرنطینه شده است، در حالی که روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داده است که بیمارستان‌های واقع در مرکز شهر ووهان، بیماران را به سختی بستری می‌کنند و لوازم پزشکی مانند ماسک و مواد ضد عفونی کننده نیز رو به اتمام است.

لاولر و برخی دیگر از پزشکان ویروس شناس می‌گویند شیوع ویروس کرونا همچنان ادامه خواهد داشت، زیرا مسافران از چین به کشور‌های دیگر سفر می‌کنند، در حالی که فاقد علائم اصلی بیماری هستند؛ بنابراین ما هنوز نمی‌دانیم که چند نفر بیمار خواهند شد و قبل از شروع شیوع بیماری در کشوری جدید، چه تعداد از آن‌ها خواهند مرد.

برای متوقف کردن شیوع بیماری، مسئولان بهداشت عمومی باید حقیقت را بگویند و سریع آن را بیان کنند. اما در این میان، ممکن است ارزش آن را داشته باشد که به اپیدمیولوژیستی مبتنی بر هوش مصنوعی اعتماد کنیم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان