بازدید 18593
۹
تاملی بر تغییر کاربری یک کاخ مشهور؛

همه به صف برای تماشای تازه‌ترین، متفاوت‌ترین و نوترین موزه ایرانی! +تصاویر

آن گونه که مدیر امور توسعه خدمات موزه‌ای موسسه فرهنگی موزه‌های بنیاد مستضعفان می‌گوید، «چیزی حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار اثر در گنجینه‌های موسسات بنیاد مستضعفان وجود دارد که در ۴۰ سال گذشته نگهداری شده‌اند و قرار است در این موزه حدود ۴۰۰ اثر از آن‌ها در این کاخ به نمایش درآیند.»
کد خبر: ۹۵۵۰۲۱
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۴ 27 January 2020
تابناک اجتماعی
به زودی قرار است موزه‌ای تازه در کشورمان متولد شود؛ موزه‌ای که اگرچه فارغ از محتویاتش، حتی بنای سن و سال داری دارد، همه چیزش نو است، حتی نوع شکل‌گیری‌اش.
 

به گزارش «تابناک»؛ در محدوده مرکزی تهران، در میان فضای سبزی که یکی از ریه‌های تنفسی پایتخت به شمار می‌آید، سازه‌ای جاخوش کرده که سالهاست توصیف و شرح زیبایی هایش دل بسیاری را برده، اما تا همین اواخر مورد استفاده مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار می‌گرفت و راهی برای دیدنش نبود.

کاخی که در دوره رضاخان ساخته شده و «مرمر» نام دارد. مجموعه کاملی از هنر‌های ایرانی که در دوران پهلویِ پسر، کاربری موزه یافته بود و بعد از انقلاب به مالکیت بنیاد مستضعفان در آمد و کاربری اداری یافت، مدتی در اختیار دادستانی انقلاب بود، بعد به ریاست قوه قضاییه واگذار شد و سپس در اختیار مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفت.
 

چرخه‌ای که در انتهای آن، با جابجایی مجمع تشخیص به بخشی از ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی، بار دیگر کاخ مرمر در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گرفت تا فرجامی متفاوت برای این سازه تدارک دیده شود. فرجامی از جنس تبدیل این سازه ثبت ملی به «موزه هنر ایران» که مقدماتش در حال طی شدن است.

تبدیل سازه‌ای که در ساخت و معماری اش از انواع هنر‌های ایرانی، از نقاشی‌های دیواری، تزئینات معماری، آیینه‌کاری، گچ‌بری و دست‌بافته‌های ایرانی بهره گرفته شده و بهترین نام برایش همان موزه هنر ایران است. موزه‌ای واقع در کاخی که به دلیل مرمر‌های سبزی که در نمای آن استفاده شده، کاخ مرمر نامگذاری شده و راز‌های زیادی را از تاریخ ایران در خود نهفته دارد.
 

همین که در‌های چنین عمارتی به روی مردم گشوده شود و از کاربری اداری و خسارات گریزناپذیر این نوع کاربری مصون بماند، اتفاقی مثبت رقم خورده که در خور تقدیر است، اما آنچه موجب می‌شود این تغییر کاربری بیش از این ارزشمند به نظر برسد، اتفاقی است که قرار است با تدبیر بنیاد مستضعفان رقم بخورد و گنجینه‌ای گرانبها را به رویت تمام ایرانیان و مشتاقان تاریخ این سرزمین برساند.

آن گونه که حمیدرضا قنبری، مدیر امور توسعه خدمات موزه‌ای موسسه فرهنگی موزه‌های بنیاد مستضعفان می‌گوید، «چیزی حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار اثر در گنجینه‌های موسسات بنیاد مستضعفان وجود دارد که در چهل سال گذشته نگهداری و صیانت شده‌اند و قرار است در این موزه حدود ۴۰۰ اثر از آن‌ها در این کاخ به نمایش درآیند.»
 

بله درست خوانده اید؛ حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار اثر تاریخی و ارزشمند که تا کنون به نمایش درنیامده اند و قرار است با افتتاح موزه هنر ایران، گوشه کوچکی از آن‌ها در معرض دید عموم قرار گیرند. گنجینه عریض و طویلی که به گفته قنبری شامل آثاری از سه‌هزار سال قبل تا عصر معاصر هستند و بخشی از آن‌ها برای نمایش به نوزده تالار کاخ مرمر منتقل خواهند شد.
 

رونمایی از آثار تاریخی ارزشمندی که در کاخی مشحون از جلوه‌های هنر ایرانی به نمایش درخواهند آمد و احتمالا مقدمه‌ای خواهد بود از شکل گیری موزه‌های دیگر در زیرمجموعه بنیاد مستضعفان در نقاط مختلف؛ اتفاقی که در گام نخست آن، موزه کاخ مرمر افتتاح خواهد شد و چه بسا فتح بابی باشد برای شکل گیری موزه‌های دیگر در زیرمجموعه دیگر نهادها، ارگان‌ها و مجموعه‌ها و رونمایی از آثار تاریخی دیگری که سال‌های طولانی است در انبار‌ها جا خوش کرده اند.
 
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۶
انتشار یافته: ۹
دو سوال :
چرا این آثار به سازمان های مربوط به موزه و آثارباستانی و در کل به نهاد های دولتی تحویل نمیشود؟
و سوال دوم اینکه فرضا اگر هم تحویل نمیشود، آمار دقیق این دارایی را چگونه حسابرسی میکنند؟ فرض کنید یکی کم شد!
اقای فتاح نگران ساختمانهای دیگر مانند کاخ هایی که اقای محسن هاشمی خیلی ظریف اشاره کرده اند به ان نیستند؟؟؟؟؟
در خاطرات آیت الله هاشمی روند بازسازی کاخ مرمر و نیز جلسات روسای قوا در نوبت قوه قضاییه وقت در زمان اقای یزدی به ان اشاره گردیده.
اقای فتاح ؟؟؟؟؟
آقای فتاح از معدود مدیران زحمتکش کشور است
حرف نمی زند . وعده توخالی نمی دهد . شعار نمی دهد .کار میکند . زحمت می کشد .
کاش همه مدیران مانند فتاح بودند
چرا باید ۱.۲ میلیون اثر تاریخی ایران و میراث جهانی در اختیاری نهادی به نام بنیاد مستضعفان باشه تا سازمانی به نام میراث فرهنگی؟
کجای این نگهداری و شاید احتمالا فروش برخی آثار به مستضعف مرتبطه؟؟؟
آقای فتاح که باعث شد مردم به مرحوم نسبت سلطنتی بدهند باید عذرخواهی کنند و توبه
محسن هاشمی در حساب شخصی خود در توئیتر نوشت: «در مورد اظهارات آقای فتاح مبنی بر استقرار آیت‌الله هاشمی در کاخ مرمر، معتقدم این حرکت کاملا انحرافی و تخریبی و تنها برای تبلیغات و انتخابات بود. البته فکر نمی‌کنم منظور آقای فتاح تخریب بوده بلکه از صحبت ایشان سوءاستفاده شده. بعید می‌دانم آقای فتاح قصد تخریب آیت‌الله هاشمی را داشتند یا اینکه ایشان نمی‌دانسته در طول ۴۰ سال بیست‌و‌خرده‌ای سال قوه قضائیه در کاخ مرمر بوده است. در همه سال‌های پس از انقلاب، مقاماتی که مسئولیت‌های حکومتی داشته و دارند، در کاخ‌های بازمانده از دوره پهلوی مستقر هستند. مثلا محوطه ریاست‌جمهوری از قدیم معروف به کاخ سفید بود که آقای روحانی در آن مستقر است. یا کاخ شاهپورغلامرضا که قوه قضائیه در آن مستقر است. جاییکه آقای جهانگیری در آن مستقر و هیئت دولت تشکیل می‌دهد هم کاخ نخست‌وزیری بوده، پایین‌تر از آن کاخ فرح است که شورای نگهبان آنجاست. کاخ مرمر، بعد از انقلاب اولین‌بار قوه قضائیه در آن مستقر شد، آقایان صانعی و موسوی‌اردبیلی و یزدی تا سال ۷۴ یا ۷۵ در همین کاخ مستقر بودند؛ بعد از آن، چون این کاخ به ترمیم نیاز داشت، قوه قضائیه جابه‌جا شد و به کاخ شاهپورغلامرضا رفت. پس از فوت آیت الله هاشمی، آقایان موحدی و هاشمی‌شاهرودی به مرمر رفتند، یعنی تا حدود١/٥سال بعد از فوت حاج آقا. پس از آن، مجمع به مجلس قدیم نقل مکان کرد ادعای زندگی آیت‌الله هاشمی در کاخ مرمر هم کذب است، خانواده ما اصلا در این کاخ حضور نداشت و تنها جلسات مجمع در آن برگزار می‌شد.»
فضای سبز اطراف کاخ مرمر را با دیوارهای سیمانی پوشانده اند لطفا دیوارها را خراب کنید
شما چی ساختید ؟ البته در داخل کشور رو میگم و منظورم خارج کشور نیست
فارغ از سابقه تاریخیش ، این کاخ زیباترین کاخ ایران هست و بدون اشیا تاریخی هم به اندازه کافی جاذبه بصری داره
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل