بازدید 82398

دو سر خط مهم درباره طرح کلان دونالد ترامپ برای ایران

چارچوب کلان طرح یکپارچه شده دولت ترامپ برای مواجهه با ایران، در این رویکرد مذاکره با ایران در مورد مسائل منطقه ای، مسائل هسته‌ای یا موشکی و ... مشکل را حل نخواهد کرد. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در سخنرانی اش در موسسه هوور و در حضور کاندولیزا رایس وزیر خارجه اسبق و ژنرال مک مستر، چارچوب این رویکرد نوین را ترسیم می‌کند.
کد خبر: ۹۵۴۸۸۳
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۸ 27 January 2020
دو سر خط مهم، درباره طرح کلان دونالد ترامپ برای ایران
 
تحریریه تابناک جهان؛ دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا به عنوان یک بازیگر مهم سیاسی در عرصه جهانی، در ابتدای دوران ریاست جمهوری اش، مجموعه‌ای فعل منحصر بفرد در عرصه سیاست خارجی از خود بروز می‌داد که چندان موفقیت آمیز نبود و به تدریج با انسجام تیم سیاست خارجی و امنیتی او، سیاست ترامپ به ویژه در مقابل ایران، یکپارچه‌تر شد و دیگر کمتر از مواضع متناقض او درباره فشار و مذاکره، سخنی به میان آمد. شناخت حتی نسبی رویکرد یکپارچه شده دولت ترامپ در قبال ایران، برای اتخاذ واکنش مناسب، ضروری است.

به گزارش «تابناک»؛ چارچوب کلان طرح یکپارچه شده دولت ترامپ برای مواجهه با ایران، ترکیبی از دکترین ریگان در مواجهه با اتحاد جماهیر شوروی و دکترین جرج بوش پسر در خاورمیانه جدید و صدور دمکراسی به منطقه است. در این رویکرد، مذاکره با ایران در مورد مسائل منطقه ای، مسائل هسته‌ای یا موشکی و ... مشکل را حل نخواهد کرد، بلکه باید با فشار بر ایران، زیربنای اسلام سیاسی را در منطقه هدف قرار داد و البته در کنار آن پیکار با دیگر گروه‌های اسلام گرای غیر شیعی هم ادامه خواهد یافت.
آنچه در این رویکرد نقطه عطف محسوب می‌شود که آنان در نگاه جدید خود بین گروه‌های مقاومت شیعی با گروه‌های جهادی یا تروریستی که ادعای خلافت دارند، تفاوتی قائل نیستند و اسلام سیاسی را عامل زایش گروه‌های مقاومت و همچنین فعالیت‌های تروریستی در منطقه می‌دانند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در سخنرانی اش در موسسه هوور و در حضور کاندولیزا رایس وزیر خارجه اسبق و ژنرال مک مستر، چارچوب این رویکرد نوین را ترسیم می‌کند؛

«ایران و گروه‌های نیابتی اش در منطقه به فرماندهی قاسم سلیمانی، مادر همه بدبختی‌ها هستند. تنها قاسم سلیمانی است که بیش از تروریستی به نام بن لادن آمریکایی‌ها را به قتل رسانده؛ او ۶۰۰ تن از سربازان ما را کشته؛ جوان‌هایی را که من برخی از آنان را می‌شناسم. اما من در اینجا می‌خواهم چارچوب کلان‌تر تیم امنیتی و سیاست خارجی دولت ترامپ را ترسیم کنم.
اهمیت موضوع
اگر در یک تقسیم بندی استراتژی‌های سیستم بازدارندگی به چهار استراتژی، دفاعی، تهاجمی، سازش و اطمینان ساز، تقسیم شود، استراتژی بازدارندگی دولت ترامپ در یک سال اخیر از فاز دفاعی به بازدارندگی تهاجمی در قبال ایران تغییر جهت داده است. در این استراتژی تلاش می‌شود توان نابودکنندگی با کمک تجهیزات پیشرفته در داخل خاک یا حوزه نفوذ دشمن به کار گرفته شود تا دشمن مجازات‌ سخت و کشنده را احساس کند. این عبارت وزیر خارجه آمریکا که آمریکا دیگر رفتار سابق ایران را کنترل نمی‌کند، در کنار این موضع که باید از تجهیزات پیشرفته نظامی برای بازدارندگی استفاده کرد، در واقع همان بازدارندگی تهاجمی است که آمریکا در قبال ایران پیش گرفته است. در آن سو، برابر دانستن گروه‌های مقاومت در عراق، سوریه، لبنان و یمن با گروه‌های تروریستی مانند القاعده، مجوز انجام حملات نظامی به این گروه‌ها را در قالب بازدارندگی تهاجمی فراهم کرده است. هدف این است که توضیح داده شود عقلایی نیست رفتار کشوری مانند ایران در قبال بازدارندگی تهاجمی، همان رفتاری باشد که در مواجهه با سایر استراتژی‌های و از جمله بازدارندگی تدافعی، انجام شده است.

ما یک سیستم بازدارندگی واقعی علیه جمهوری اسلامی راه اندازی کرده ایم؛ بازدارندگی در واقع دنبال کردن رقیب است تا جایی که هزینه یک رفتار خاص او بر منافعش غلبه کرده و او آن را رها کند. رقیب شما باید بفهمد که شما چه ابزاری برای اقدام علیه او دارید و البته استفاده از آن ابزار را هم لمس کند. شما می‌توانید بزرگ‌ترین ارتش جهان را داشته باشید، اما اگر آمادگی استفاده از تجهیزات نظامی برای رسیدن به اهداف استراتژیک خود نداشته باشید، ارتش بزرگ به چه دردی می‌خورد؟ توجه کنیم که ایجاد سیستم بازدارندگی سخت است، اما از دست دادن آن راحت است.
 
بگذارید شفاف باشیم؛ برای چند دهه مقامات ایالات متحده آنگونه که باید برای مهار ایران اقدام نکرده اند تا ما در ایالات متحده امنیت کافی داشته باشیم؛ به همین دلیل، ما فشار اقتصادی، انزوای دیپلماتیک و همچنین مهار نظامی ایران را برنامه ریزی کرده ایم. هدف مان هم روشن است؛ اول می‌خواهیم ایران از دسترسی به منابع مالی برای سازماندهی فعالیت‌های نظامی اش در سراسر جهان محروم شود و دوم اینکه همچون یک دولت نرمال مانند نروژ رفتار کند.

از لحاظ دیپلماتیک دوستان ما در مساله تنگه هرمز به ما پیوسته اند و برخی کشور‌ها، حزب الله لبنان را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده اند. در بعد اقتصادی ۸۰ درصد درآمد نفتی ایران را قطع کرده ایم و به دنبال قطع آن ۲۰ درصد دیگر هم هستیم. از بعد نظامی به ایران هشدار داده ایم که کشتن آمریکایی‌ها را تحمل نمی‌کنیم. آنان دولت ترامپ را مانند دیگر دولت‌های آمریکا تست کردند و کشتن قاسم سلیمانی واکنشی بود که از اراده دولت ترامپ گرفتند. ایران اکنون باید فهمیده باشد اگر تنش‌ها را بخواهد افزایش دهد، ما به شیوه خودمان آن را به پایان می‌رسانیم. ایران پس از حمله موشکی به پایگاه عین الاسد باید درک کند که اگر بار دیگر سربازان ما را در معرض ریسک قرار دهد، چه اقدامی انجام خواهیم داد.

هرچند ایران هفته‌های گذشته شلوغ کاری‌هایی درباره ترک توافق هسته‌ای انجام داد،  رئیس جمهور به صراحت هشدار داد تا زمانی که من رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا هستم، ایران به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت و این اظهارات همان تقویت سیستم بازدارندگی است. ما البته نمی‌دانیم در حالی که مهار ایران را ادامه می‌دهی،م این کشور چه واکنشی نشان می‌دهد، اما اگر برگردیم به گزینه‌های درست و احترام متقابل بین دو کشور، این برای همه جهان بهتر خواهد بود».
 
این اظهارات خلاصه‌ای از چارچوب دکترین جدید امنیتی دولت ترامپ است. مهار به هدف فروپاشی که البته بر خلاف گذشته به صراحت از آن نامی نمی‌برند و همسان دانستن گروه‌های مقاومت با گروه‌های تروریستی نظیر القاعده و داعش.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۲
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۱۱۱
بابا بايك ديوانه تمام عيار طرف هستيم نبايد بي گدار به اب بزنيم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
آمریکایی های جنایتکار هم ما ایرانی هارو تست کردن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
اونقدرها هم دیوانه نیستند. از نظر بعضی فیلسوفان سیاسی ما، آنها دیوانه هستند
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
تنها راه مقاومت هست و البته درست کردن رویه های فاسد داخلی. وگرنه دشمن بیرونی و نارضایتی داخلی آینده خوبی برای ایران و ایرانی رقم نخواهد زد،
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
اونا جوابی که باید از ایران میگرفتن
خوب به اصلاح طلبا گر میدن با دوگانگی جنگ یا صلح رای بیارن
پاسخ ها
mostafa
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
آمریکا باید جلوی او ایستاد ماجرای عین الاسد درس خوبی هم برای آمریکا و هم برای ترسوهای ایران بود
من هم دوست دارم تو یه کشور نرمال زندگی کنم که مسولیت و نگرانی ملتش در اولویتش باشه چون این وظیفه را ملت ایران به عهده دولتش گذاشتن ..مسلما ما نمیتوانیم بی تفاوت باشیم ولی به عنوان مثال من اول باید بچه خودم را تامین کنم بعد دیگران ،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
محمود گلبرگم اگه راحت سوریه رو تصرف میکردنو ماهم فقط نگاه می کردیم واونها هیچ هزینه ای نمیدادن اونجا بعدش نوبت ایران بود طرحی داشتن که 7کشورروتوی5سال بهم بریزن که آخریشون ایران بود که خداره شکر نتونستن وانشالله هم نخواهندتوانست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
ناشناس 13:59 خسته نشدید با این طرحهای خیالی پدر مردم را در می آورید، شما مردم کشور را به رفاه برسانید، کسی شلوغ کاری نمی کند،
علی
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
چرا فقط ما نگران سوریه هستیم. چرا مثلا ترکیه یا آذربایجان یا اردن این نگرانی را ندارند. چرا هیچکدام از کشورهای منطقه وجود آمریکاییها را ضد منافعشان نکی دانند. ما هم مثل آنها شویم. تمام
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
ناشناس 14:16 اینقدر نترس ، کدام طرح خیالی ، شمایید که قدرت تشخیص دوست و دشمن را از دست دادید و ساده لوحانه فکر میکنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
قربان سوریه را اخوان المسلمین با تحریک ترکیه بهم ریخت .ارتش آزادیبخش یعنی همان سپاه ..... جنگ را بر علیه بشار اسد راه انداخت بشار اسد که با غرب مشکلی نداره .تمامی اقوام در سوریه با امنیت زندگی می کنند.
می خواستند مصر را بگیرند نتونست به سوریه حمله کردند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
هرگز حاضر نيستند شما اندكي آرامش داشته باشيد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
دوستان ما مردم همه نظرمان یکی است اگر صادقانه حرف دلمان را بزنیم.
همه ایرانی هستیم و مسلمان.یه نگاه به اطرافت کن چند نفر از نزدیکان بیکار و معتادند?
ایا از فساد گسترده بی خبری?
ایا بخاطر دیگران می روی ذهنم.?
خودت را فریب نده صادق باش .نفاق و دو رویی را کنار بگذار با خدا خلوت کن.ایا کاری که ما می کنیم راه و رسم مسلمانی است ?
روشنایی ده
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
من نمی فهمم یه عده خودشونو زدن به خواب یا واقعا خوابن عزیز اگه قرار به رفاه و زندگی راحت و بدون زحمت بود که انقلاب نمی کردیم قطعا راه سعادت از خوشگذرانی راحتی تو این دنیا نمیگذره اصل دعوا روی دعوای حق و باطل وعدالت و ظلمه ....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
نگران نباش داداش اینا یعنی امریکایی ها زیاد حرف مفت میزنند اگه به سخنان رهبر توجه کرده باشی گفتن ماهرتهدیدی رو با همون تهدید جواب میدیم امریکایی ها جواب رو گرفتن شما هم توجه داشته باش
با قاتلان قاسم سلیمانی ملاقات می‌کنیم نه برای مذاکره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
من ترجیح میدم آقازاده های آمریکانشین برن با قاتلین قاسم سلیمانی ملاقات کنن اونم از جنس ملاقاتی که مدنظر شماست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۸
در خفا مذاکره میکنید
اين حرفها چيز تازه اى نيست فشار حداکٽرى که ميگن يعنى اين و تازه به زبان خودمون ميگن ميخواهيم شما را فلج کنيم بشين مٽل نروژ کشورى که هم هست و هم نيست. سوال اينجاست که جبهه داخلى ايران ايا انقدر محکم خواهد ماند که اين موج را رد کند اين دولت البته کمى نرم و مخمل گونه با قضيه برخورد ميکند شايد چيزهايى ميدانند که ما ى عوام ازآن بيخبريم الاَه و اعلم.
پاسخ ها
اشکان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
مثل نروژ که هم هست هم نیست ... !!؟؟؟ بدبختی ما امسال تو هست که نمیفهمی چی میگی و اظهار فضل هم میکنی ... برو یکم مطالعه کن ببین نروژ کجاست ... البته اگه مملکت نروژ بود امسال شما جایی نداشتند توش
بنده خدا
| Spain |
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
اشکان خان شما برو اول املای امثال رو یاد بگیر بعد بیا به امثال ایشون گیر بده . ما چه بخوایم و چه نخوایم تو منطقه ایی هستیم که محاله یه کشور عادی باشیم. الان ترکیه عادیه؟؟ عربستان عادیه؟؟ یا باید تا کمر واسه بیگانه خم بشی و استقلال و شرفت رو بدی یا مقاومت کنی. مقاومت هم شرایط و الزاماتی داره که اینجا جای بحثش نیست
چیزجدیدی در رویکرد آنها دیده نمیشود.این هدف آنها از ابتدا تا کنون بوده است و به تعبیری اعلام آن حاکی از نقطه ضعفشان میباشد.
همان ابتدا کارشناسان هشدار داده بودند که ترامپ یک شخص نیست یک جریان است
متاسفانه مسئولان همه چیز را دستکم میگیرند
بچه هم میفهمه داره چرت میگه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
چه چرتی میگه مثلا؟؟
حتما میخوای بگی "ما با مقاومت و تکیه بر تولید داخلی و مبارزه با استکبار جهانی و مرگ بر آمریکا گویان پوزه آمریکا را به خاک میمالیم" احتمال این حرف منطقیه از نظر تو نه؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
ناشناس 13:49 از دید تو حتما امریکا راست میگه اون با 7000 میلیارد دلار کجاست ؟
هر اتفاقی می افته فقط مردم بدبختتر و اقتصاد ویرانتر میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
داداش بدبختی رو هنوزندیدی بروعراق وسوریه تا یشب جرات نکنی سرراحت زمین بزاری.خداره شکرامنیت هست توی کشور
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
ناشناس 14:00 اون چیزی که شما بهش امنیت می گویید ما بهش خفقان می گوییم!
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
حرفاش چرته، کاملا مشخصه
ناشناس
| France |
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
داداش تو خیلی خوشبختی چون وقتی میخوابی سرتو نمیبرن
دولت ترامپ از سر استیصال برای انتخاب مجدد یک موضوع را برجسته کرده اند و آن اینکه اجازه نمی دهند ایران سلاح هسته ای داشته باشد یعنی دستشان کاملا خالی است زیرا ما خودمان اعلام کرده ایم سلاح هسته ای به جهت حرمت آن نمی خواهیم. اما ما برای بستن دهان این یاوه گویان باید غنی سازی را تا 100 درصد انجام بدهیم تا آخرین میخ را بر تابوت ترامپ بزنیم.
پاسخ ها
مسعود
| Norway |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
دوستانی که مردم رو مدام از ناامنی و داعش میترسانید
۱- ج. اسلامی قبل از پدیده داعش در عراق, به صورت نظامی (جند الله و سپاه قدس ) و سیاسی (مجلس اعلای عراق ) حضور داشت
۲- در سوریه, حضور ج. اسلامی برای دفاع از بشار اسد در مقابل مخالفان داخلی (۲۰۱۱) بود ۲۰۱۴).
۳- حضور نظامی میبایست با تایئد و نظارت دولت و مجلس یک کشور باشه و۴- در منطقه خاورمیانه ۱۷ کشور وجود داره که داعش تنها در ۳ تای آنها نفوذ داره.
۵- امنیت منطقه در گرو همکاری منطقه ایست و نه ماجراجویی.
۶پس لطفا ما را از ناامنی توسط امثال داعش نترسانید,
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
حناب مسعود با پرجم غیر ایر انی چرا اینقدر براشفته شدی یه مدت انگلیس و امریکا وفرانسه تو منطقه ایی که مربوط به انها نیست حضور غاصبانه پیدا کردند حالا که داریم بیرونشون میکنیم چرا شماها ناراحت میشید نکنه کیف انکلیسی هم گیر تو میاد و کسی خبر نداره ، این کشورها فقط برای خودشان و اسایش خودشون در منطقه هستند نه برای ایران و ایرانی . اگر به اینها بود فیلم تاریخی یتیم خانه ایران را برای جند بار تکرار میکردند تا تو وامثال تو وفتی یاد انکلیسی حرام خوار می افتید حتی فکر نون خوردن هم نکنی ، بهتر تاریخ بیشتر بخونی
موجی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
ناشناس 16:10
عزیز گرامی انگلیس برای جنابعالی همین تلفن و اینترنت و همین سبک اموزشی رو اورد تو چی اختراع کردی برای بشریت تو هدفت برای ارامش بشریت چیه تو که هدفت فقط نابودی فلان کسک و فلان کشوره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
اقای ناشناس با پرچم پر افتخار ایران لطفا بجای توهین جواب مسعود انگلیسی را بده .با ادب و احترام.
مثل یک ایرانی مومن.
آمریکا یچ غلطی نمی تونه بکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
امریکا غلطها زیادی می تواند بکند اما راه حل مشکل این نیست.
امریکا با ید با ادب و احترام و منطق با ایران سربلند صحبت کند.
ایرانی در مقابل حرف حساب کوتاه می اید.
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۸
امروز دلار چنده
باید چند صدتا امریکایی میفرستادیم جهنم تا بفهمه امتحان کردن ایران با هدف گرفتن نماد امنیت ملی مملکت چه معنای داره، نه اینطوری پرروتر بشن اون ظریف هم بگه بیاین مذاکره،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
موافقم اما چرا نكردين
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
چند صد تا ؟ شما من را کشتید جیگر جان . به خوردن قرص هایت اهمیت بده .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۸
جرات دارید بفرستید
اینو همه آدم های آزاده دنیا می دانند سردار سلیمانی هرچی گشته تروریست را گشته آنهم داعش چرا شما ناراحت میشوید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
ایران از سال 2011 در سوریه فعال بوده هست یعنی 2 سال قبل از تشکیل داعش!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
امریکا و انگلیس هم از سال 1990 در منطقه پرسه میزدند یعنی 19 سال قبل از تشکیل داعش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
انگلیس که 400سال اینجا وله آمریکا هم که از زمان قبل مصدق. فلذا نگو 1419
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
بله ایران از ۲۰۱۱ در سوریه فعال بوده چرا که بخ خوبی ماهیت مخالفان رژیم اسد را می دانست. لابد توقع داشتید مثل افغانستان اجازه بدهند دولت تشکیل بدهند و وقتی با یک دولت داعشی طرف شدیم ان وقت به مقابله برخیزند
موجی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
و توی این 19 سال امارات شده عروس خاورمیانه و بحرین شده بحرین الان
و قطر شده میزبان جام جهانی دوره بعد و عوضش بیروت از عروس خاورمیانه شده چی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
در جنگ انسان های بیگناه زیادی کشته می شوند .جنگ پارتیزانی نبوده که فقط تروریست ها کشته شوند.مسلما در گلوله باران روستاها و شهرهایی که داعش حضور داشته انسان های زیادی هم که وابسته به آنها نبوده ولی امکان ترک منطقه را هم نداشته اند بوده اند .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
به نظر من ایران باید تقاضای تشکیل یک حکمیت بین الملل کند تا تمامی ادعاها را رسیدگی کنند.
عربستان باج می دهد همانگونه که اروپا جرات مخالفت ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
فارغ از هر گونه تحليل و نگاهي ، واقعيت اينه كه ما بايد خودمون رو براي يك شرايط محاصره كامل اقتصادي و نظامي آماده كنيم .
هنوز لاشه های سربازانت در عین الاسد به آمریکا نرسیده، برسه خیس خواهی کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
داداش تو فضایی ها . واقعاً فکر میکنی خون از دماغ کسی آمده ؟ کجایی ؟ بیدار شو و بگذار سرت یک هوایی بخوره .
میگه 80 درصد درآمد نفت رو قطع کردیم، و دنبال قطع آن 20 درصد هستیم! نامرد ، حداقل بذار این 20 درصد باشه خرج بیمارها و دوا درمان مریض ها تامین بشه
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
مشکل اینه که هر چقدر هم فروش بره خرج اینا نمیشه.
اینایی که نشستن هی دم به دقیقه طوطی وار هربلایی سر مردم میاد میگن عوضش امنیت داریم و الا الان عراق سوریه بودیم،۱بار فکرکردن چرا اگر یک کشور نرمال بودیم الان مثل امارات قطر کویت ...نبودیم؟؟؟حتی چین یا روسیه بزرگترین دشمنان امریکا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
تو که الان تو ترکیه هستی چکارت به ایران. به کشور متبوعت بگو لشکرشو از لیبی ببره بیرون بعد بیا ذرت پرتاب کن
علی
| Turkey |
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
چون من‌باتو خیلی فرق دارم من دلم واسه مردم و کشورم میسوزه مثل تو و امثال تو کاسب تحریم و جنگ و ویرانی نیستم
هدف اصلی ترامپ ، اخراج ایران از بازار نفت و پر کردن جای نفت ایران با نفت تولید آمریکاست . چرا دهها میلیارد دلار سهم ایران از پول فروش جهانی نفت ، به جیب ایران بره و به جیب شرکت های آمریکایی نره ؟؟؟؟

بقیه سر و صداها و اقدامات ترامپ مثل خروج از برجام و لشکرکشی به خلیج فارس و ترور سردار سلیمانی و توییت های تهدید آمیز ترامپ و همکارانش هم فقط برای گرد و خاک و منحرف کردن اذهان مردم دنیا از داستان نفته و تمام .. نه جنگی در کاره نه فشار سیاسی به نظام برای تغییر ماهیت چون خودشون هم خوب میدونن که ما خطری براشون نداریم و نمی تونیم هم برای کشوری که هزاران کلاهک هسته ای داره خطری داشته باشیم و شعارها و تندروی های ما هم فقط به نفع شرکت های اسلحه سازی آمریکاست و تمام ..

هر چه تولید نفت شل آمریکا بیشتر بشه کشورهای نفتی بیشتری قربانی سیاست های تحریمی آمریکا و اخراج از بازار نفت خواهند شد همانطور که ونزوئلا و ایران قربانی این سیاست کثیف شدند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
حرف حساب رو زدید فقط این وسط مردم بدبخت میشن چون آقازاده ها با شکم سیر میخوابن
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
هدف بوش پسر از حمله به عراق و به آشوب کشیدن خاورمیانه با جنگ و تروریسم و کشدار کردن پرونده هسته ای ایران ، بالابردن قیمت نفت و توجیه پذیر کردن سرمایه گذاری در صنعت نفت شل آمریکا بود و متاسفانه ما هم با تندروی در بحث هسته ای ، ناخواسته در زمین آمریکا بازی کردیم
وقتی سرمست از نفت 140 دلاری بودیم حواسمون نبود چه بلایی قراره بعدا سرمون بیاد و الان ، همون وقته . عربستانی ها زودتر متوجه این بازی کثیف شدند و سعی کردند قیمت نفت را پایین (زیر 40 دلار) بیارن که شرکت های تولید کننده نفت شل ورشکست بشن ولی متاسفانه ترامپ با خروج از برجام و ما هم با موشک پرانی های بعد از برجام دوباره با افزایش دادن قیمت نفت ، ناجی شرکت های تولید کننده نفت شل شدیم
ایران دیگه نخواهد توانست نفت بفروشه و باید برای همیشه از بازار نفت خداحافظی کنه مگه اینکه بمب هسته ای بسازیم و بعد از ساخت بمب هسته ای با آمریکا و اسراییل معامله کنیم و در ازای فدا کردن گروه های نیابتی و تضمین امنیت اسراییل بخشی از بازار نفت را از آمریکا پس بگیریم
وزیر امور خارجه ایران عین الاسد و صدها برنامه ای که به آمریکا ضربه وارد شده را هیچوقت فراموش نمیکند آمریکا و اسرائیل ۴۰ سال است که با کابوس ایران زندگی میکنند
پاسخ ها
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۸
كابوس اينه كه مردم هر روز فقير و فقير تر مي شوند
ان شاءالله خون سردار دلها وابومهدی المهندس وهمرزمان شهیدشان دودمان ترامپ وپمپئو وامریکائیها را در سراسر جهان در هم خواهد پیچید
شما می‌توانید بزرگ‌ترین ارتش جهان را داشته باشید، اما اگر آمادگی استفاده از تجهیزات نظامی برای رسیدن به اهداف استراتژیک خود نداشته باشید، ارتش بزرگ به چه دردی می‌خورد؟
این سخنان یعنی آماده کردن افکار عمومی امریکا و جهان برای جنگ.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
شاید هم بمب هسته ای
بنده خدا
| Spain |
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
افکار عمومی جهان بعد از حمله ایران به عین الاسد آماده بود واسه جنگ!!! ولی اینها وجودشو نداشتن!!! فقط دفع الوقت میکنن و هی میگن نمیزاریم ایران به بمب اتمی برسه!!! اینو کردن بهانه واسه توجیه ضعف و ترسشون. مثلا ایران بخواد بسازه چه غلطی میکنین؟؟؟!!! همون کاری رو میکنین که بعد از حمله به عین الاسد کردین!! ترامپ میاد میگه چیز مهمی نیست! تا من رییس جمهور هستم نمیزارم ایران آمریکا رو بمباران هسته ایی کنه!!!!! خخخخخخخخخخخ
هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند به یاری خدا اطمینان دارم
پاسخ ها
سامان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
چرا فکر میکنی خدا طرف شماست؟؟
سردار سلیمانی 600تا از سربازات رو کشت؟ چرا؟ مگه تو لشکر داعش بودن؟ خوب کاری کرد. ما هم راهش رو ادامه میدیم
ما اگر منافع ملی تعریف نکنیم، و سر آن همه ملت را متحد نکنیم، قبل از اینکه ترامپ و پمپئو این کشور را غارت کنند، خودمون از داخل میترکیم. دیگه به اونا زحمت نمیدیم.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
همین گزاره ساده و مهم رو بعضی ها و متاسفانه نمی فهمند. پاشنه آشیل مملکت هم همینه و زمانی خواهند فهمید ک خیلی دیر شده هرچند الان هم دیر شده.
ایران که داشت در قالب برجام مثل یک کشور عادی رفتار می کرد، این رئیس جمهور بود که همه چی رو بهم ریخت و ایرانی ها رو گرفتارتر از قبل کرد. حالا با ترور شهید سلیمانی اگه یک درصد هم امید به مذاکره یا تغییر رفتار ایران بود باید دیگه خوابشو ببینید.
ترامپ احمق کاری کرد که احتمال جنگ بین دو کشور بسیار بیشتر از مذاکره و سازش باشه. این مردک تروریست که قبل از انتخاب شدنش شعار پاره کردن برجام رو میداد آخرش باطن کثیف خودشو رو کرد و کاری کرد بعد از اوباما تقابل و دشمنی بین ایران و آمریکا به بیشترین حدش در طول 40 سال گذشته برسه.
اینها با این رفتارشون چطور شعار مذاکره و کاهش تنش میدن و بعضی ها هم قبول می کنن؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
واقعا هیچ شده ایران مثل یک کشور نرمال رفتار کنه؟؟
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
اینکه روی موشک ها بنویسیم مرگ بر اسراییل یعنی درست است !!!
جناب آقای ظریف میخواهد با این افراد مذاکره کند. حرفها و دیپلماسی آقای ظریف تا حالا چه سودی برای ایران داشته است. مثل اینست که ایشان نمیخواهد بفهمد که سیاست رژیم ایالات متحده یک ایرانی مثل امارات و عربستان است. زیر دست نشین غرب و ایالات متحده و اسرائیل. هر روز و شب سیاستمداران غربی این را میگویند ولی متاسفانه بعضی ها دلشان را به مذاکره خوش میکنند و فکر میکنند که میتوانند با مذاکره به خواستهای ایران دست یابند. اگر اینطور بود که هیچ کشوری زیر زور غرب نمیرفت.
کشور نرمال یعنی چه؟ یعنی نروژ که آن نخست‌وزیر سابق این کشور رءیس ناتو، معروف به طوطی US است فرقی هم نمی کند اوباما یا ترامپ باشد. بایست صراحت داشت ایران هیچ راهی جز مقاومت حداکثری ندارد. ایران در توافق برجام مرتکب اشتباه شد که بر سر تمامی اختلافات دو کشور مذاکره به منظور توافقی قابل تضمین که در کنگره و سنای این کشور به تصویب برسد نکرد. اینکه دولت ها در آمریکا می توانند چنین معاهده ای را به تصویب برسانند مشکل خودشان است نفوذی های بی بی را از کنگره و سنا بیرون بریزند. اما اشتباه ترامپ و فرقه حامی او که دستوراتش از اسرائیل با هزینه های دلار نفتی گاو شیرده اجرا می شود این بود که از یک توافق بین اللملی خارج شدند بجای اینکه آنرا تعمیم و گسترش دهند. پس آنها مرتکب اشتباه راهبردی شدند و ایران در این نزاع که بی بی آتش بیار معرکه آن بود بی تقصیر است و چاره ای جز مقاومت حداکثری نیست. جنگ جنگ است آنها با تحریم های تدریجی و. مرگ خاموش که پیامدهای آن از جنگ نظامی بیشتر است و ایران هم با توانایی های خودش. این جنگی است که ترامپ شروع کرده و و مقصر آنها هستند. بد ترین حالت و گزینه چشم انداز این حماقت جز یک جنگی فراگیر در منطقه که نه از اسرائیل و نه از عربستان وجبی سالم نماند است. خدا را چه دیده اید شاید حکمت اینست که زمان پایان دادن به اشغال فلسطین با این حماقت یک جوروهایی مرتبط شده و سرزمین های از دست رفته بایست به مام وطن باز گردند.
ايكاش بعضي از كامنت گذاران ، كمي ادبيات فارسيشان را قوي مي كردند. واقعا" بعضي از آن ها چرت وپرت مي گويند .
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
کامنت گذار محترم ادبیات شما ضعیف است. فکر میکنی که چرت و پرت است چون نمیفهمی
این رییس جمهور ناقص العقل آمریکانیز مانند دیگر اسلاف خود با کوله باری از جرم جنایت کثافت و پرونده سیاه میرود. در پیشگاه خداوند خودش و فرمانبرداران و هوادارانمنطقه ایش باید پاسخ جنایاتشان در یمن سوریه عراق افغاتستان فلسطین روهینگیا کشمیر و ..... روبدن !!!!چطوری ؟؟؟؟؟؟
۱-بحث بیرون کردن ما برای گرفتن سهم ما از بازار نفت جدی و آمریکا هدفش همینه و واقعا دیگه به نفت خاورمیانه کاری نداره
۲-حضور کشورهای اروپایی و ژاپن و کره تو خلیج فارس و تنگه هرمز واقعا برای ما گرون تموم شده و خطرناک که دولت فعلی آمریکا موفق به انجامش شده
۳-همانقدر که ما اسرائیل رو تهدید میکنیم آمریکا بیشتر و بیشتر نمیفهمه ایران هیچ چیزی در مقابلش نداره جز تهدید اسرائیل
۴-در صورت بروز یه جنگ ما که از ۱۲ یا ۱۳ موشک شلیک شدمون ۲ تاش تو خاک خودمون خورده فرض کنید با شلیک ۱۲۰ تا موشک چند تا موشک به خودمون شلیک میکنیم
۵-فرض محال تو این جنگ اسرائیل و کل ۴۵ هزار نیروی نظامی آمریکا رو نابود کردیم بعد چی داریم چه چیزی برای تهدید داریم چه عاملی برای ادامه حیات؟
۶-بنده هم به شدت معتقدم مذاکره راه به جایی نمیبره باید قوی شد ولی نه مثل امروز و نه فقط در بعد نظامی که اون هم البته خلاصه شده در موشک های بالستیک ما باید با نگاه به داخل راهی برای تقویت همه جانبه اقتصادمان پیدا کنیم
۷-اخر فیلم مختار رو یادتون به والله قوی نشیم مثل اون چند هزار نفر که گردنکشان رو زدن بدون ترحیم اگر قوی نشیم در همه زمینه ها هممون رو گردن میزنن بدون هیچ ترحمی
انشاالله ویروس بدتر از کرونا بگیره درد گرفته "ترام"
حتي اگر با تمام دنيايتان به ميدان بياييد با تمام ايمانمان در مقابلتان خواهيم ايستاد.
و ايمان كامل داريم كه حق پيروز است.
شما _باطل_ همانند كف روي آب در حال غل غل هستيد كه اين غل غل هم بزودي در زلال جريان حق محو خواهد شد.
امریکا ئیان بعد از جنگ دوم جهانی فقط بابلوف وترساندن حکام دست نشانده خود که هرز گاهی هجمه ای به انها م میکردند خواب خوش و راحتی را برای خود فراهم کرده بودند و لیکن الان فرق کرده است اوضاع ، کشورهائی نظیر افغانستان یمن > لبنان > فلسطین > ایران > عراق > پاکستان وبسیاری از مردم حجاز وکشور های میناتوری خلیج فارس اماده هستند تا شمارا دردریا وخشگی وهوائی تا نزدیک های مرزهایتان شمارا تعقیب کنند . اقای پمپئو
واقعیتش رو بخواهید زمانه ما دوره ای است که یکعده با اطلاعات ناقص با صدای بلند به این ایده رسیدن که مشکل ما با آمریکا و اسراییل چیست؟ دو دسته درخواست و در واقع تز اصلی دارند اول درخواست رفاه و آسایش از منابع نفتی دوم دیگی که برای من نجوشد سر سگ در آن بجوشد! تز اول متعلق به قشر نصف و نیمه تحصیل کرده داخل کشور بدون اعتقادات وطنپرستی و غیرت دینی است یعنی مهم نیست که کشور مستعمره باشه وابسته باشه یا نباشه! مفعول باشد یا فاعل! چیزی که مهمه رفاه خودشون و زن و بچه و لهو و لعبشوته! انسانهایی که فقط دنبال زندگی راحت هستند البته با چشم طمع به فروش نفت و گاز و منابع داخلی! چون نه حوصله زحمت کشیدن دارند نه سواد تولید و اختراع و توسعه، مثل قاطبه قشر متوسط مملکت! قشر اختلاسگر و دزد و رانتخوار هم شامل زرنگهای این گروه هستند گروه دوم آنهایی هستند که مهاجرت کردند ولی همچنان بدلیل مشکلات کشور مقصد و احساس حقارت شهروند درجه دوم و عدم موفقیت شغلی و مالی، هنوز نیم نگاهی به خاطرات شیرین ایران و گاز و برق و آب و بنزین مجانی و کباب و کله پاچه و جیگر ایرانی دارند و کل تلاششون فروختن اطلاعات ایران به غربیها جهت در هم شکستن دولت مستقر هست حتی اگر به قیمت نابودی و تجزیه ایران تمام بشه! یکجور انتقام از گذشته خودشون میخان بگیرن! حالا این میان خدا رو شکر هنوز عده ای عاقل و دارای مطالعه وجود داره که حاضره تا آخرین قطره خون مقابل این دو جماعت جوکر داخلی و لوزر خارجی و نوکر آمریکا بیاسته! تا زمانی که اینها هستند غمی نیست... فقط نکته اش اینه که این جماعت فهمیده اکثرا جماعت ساکت و کم سر و صدایی هستند که فقط در مراسماتی چون تشییع جنازه سپهبد سلیمانی خودشون رو نشون میدن....
چقدر جالبه، آرزوی همه ما ایرانیها داشتن یک دولت نرمال مثل نروژ هستیم،یعنی میشه!!!
پاسخ ها
کیوان
| United States of America |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۸
متاسفم برات بدجایی دنیا اومدی اینجا اون نرمالی که شما دنبالشی هرگز نمیشه.
سلام چرا اجازه نمی دهید دولت منتخب در مورد مسائل خارجه تصمیم بگیرد در ضمن کمی آشنایی با زندگی ترامپ درمیاید ایشان انسان موفقیست
از قدیم گفته اند اگر سگی به سمتت پارس کرد به او حمله کن. می ترسد و عقب می نشیند . این حرفها واق واق یک سگ هار است که باید او را با چوب دفع کرد
مردم ایران الان جنگ و در گیری نمی خواهند و آینده بهتر می خواهند. خوب با این همه تحریم و تهدید آمریکا چگونه میسر است.
از عهد کوروش کبیر تا الان ایرانیها نتوانستند زندگی عادی داشته باشند و این قصه سر دراز دارد.
ترامپ ملعون از جان ملت ایران چه میخواهی؟
حرف زور
نظراتونو خوندم فقط چرت بود اولندش ایران و باکسورای مثله عراق سوریه تصورنکنید ک مثه اونا باشه تمدن ایران کجا اوناکجا دومندش اگه ایران امنیت داره خداجوری ایران درست کرده ک ازلحاظ دفاعی خیلی قوی و سومین کشور دفاعی جهان. کسی نمیتونخ به ایران حمله کنه وبتونه ایران به این راحتی بگیره پس خیال بافی نکنید وباکشورای دبگه هم ایزان مقایسه نکنید
بنظرم اگر توان مقابله مناسب را نداریم نباید دست به خود کشی اقتصادی بزنیم. شاید خدا هم راضی نباشد. ما تاریخ اسلام را داریم. مگر چند امام با خلفای زمان خود جنگیدند؟؟ و چند امام بیعت کردند؟؟ بصورت کلی فرض کنیم در میدان نبرد تن به تن با شمشیر هستیم. اگر من شمشیر زنی باشم که بگویم تحت هیچ شرایطی عقب نمی نشینم و جا خالی نمی دهم احتمال شکستم بسیار است ولی اگر در برخی ضربات جا خالی داده و سپس خودم ضربات قوی تر بزنم مطمینم برد با من است. در ارتباط با آمریکا بنظرم او در حال زدن ضربات پیاپی در پیکره اقتصاد ما و ما در حال نوش جان تمامی ضربات هستیم. و به واسطه آن تولید مثل، طلاق، سن ازدواج و ... ما در حال خوبی نیست که با توجه به اسلامی بودن مردم باید در وضع بسیار بهتری باشد. باید مراقب باشیم که در زمین آن ها گل بخودی نزنیم. واقعا راه درست چیست؟
مذاکره با سازش تمام می شود لاکن دعوا با جنگ و ویرانی.
به نظر من ایران باتحریم کردن عبور رو مرور نفتکشهای آمریکا در خلیج فارس و تنگه هرمز با تحریم‌های آمریکا مقابله مثل بکنه چون آب از سر ما گذشته وقدرت نظامی هم داریم.
نایجه هر عملی یک عکس العمله ایران هم با توجه به تغییر تاکتیکهای آمریکا تاکتیکاشو عوض میکنه به ما میگن ایران نه عربستان و سایرین.
ایالات متحده کشوری بدون پیشنه تاریخی و غاصب است
با قاتلان قاسم سلیمانی ملاقات می‌کنیم نه برای مذاکره
مثل اینکه آمریکاییها یه سیلی محکم میخواهید
من امروز ساعت 8 صبح امتحان ترم دانشگاه داشتم الان ساعت 11/5 ظهر از خواب بیدار شدم . موندم لباس بپوشم برم دانشگاه . یا دوباره بخوابم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
آخر من نمی دانم ایران با کدام دولت دشمن نیست ؟
دولت مصدق دولت نرمال از نظر شما آمریکاییها نبود اگه گاو شیرده برا شما باشیم نرمالیم
افرادی که دچار ترس میشوند
مطمئن باشند در تسلیم، ترس و نابودی بیشتر است
مرگ بر آمریکای مردم فریب. مرگ بر آمریکای غارتگر ودزد. مرگ بر ترامپ مرگ بر پمپئو.
غلط کردی
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان