بازدید 19872
گزارش سال 2019 سازمان شفافیت بین المللی منتشر شد:

جایگاه ایران در شاخص فساد کجاست؟

طبق روال هر ساله، سازمان بین المللی شفافیت گزارشی را پیرامون وضعیت فساد در بین کشورهای دنیا تهیه و منتشر نموده است. این گزارش که مربوط به سال 2019 می باشد نشان می دهد که در بین کشورهای منطقه منا امارات با کسب نمره 71 از 100 توانسته است در رتبه 21م دنیا قرار بگیرد و رتبه اول این منطقه را به خود اختصاص دهد. بعد از امارات، قطر با کسب نمره 62 و رتبه 30م دنیا در جایگاه دوم این منطقه قرار گرفته است.
کد خبر: ۹۵۴۴۶۲
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۹ 25 January 2020

از دیدگاه اقتصادی فساد یکی از عوامل بازدارنده رشد اقتصادی محسوب می شود و این پدیده شوم آثار منفی کمی و کیفی بسیاری بر تخصیص بهینه منابع و در نتیجه بر رفاه عمومی دارد. اندازه گیری و مقایسه فساد، به دلیل آنکه این پدیده در خفا اتفاق می افتد اندکی مشکل است اما موسساتی در سطح بین المللی هستند که فساد را به روش های مختلفی در کشورهای سرتاسر دنیا اندازه گیری می کنند و نتایج آن را منتشر می نمایند. یکی از این موسسات، سازمان بین المللی شفافیت می باشد.

به گزارش تابناک اقتصادی، سازمان بین المللی شفافیت، یکی از مهمترین شاخص ها در زمینه فساد یعنی شاخص ادارک فساد را هر ساله تهیه و منتشر می کند. این سازمان، سازماني غيردولتي است كه در سال 1993 تأسيس و مقر اصلي آن در آلمان و هدف از ایجاد آن مبارزه با فساد است. شاخص CPI (شاخص ادراک فساد) به وسيله لامبدورف در ژوئن 1995 براي اولين بار تهيه و در سال 1996 به صورت رسمي منتشر شد.

شاخص ادارک فساد، میزان فساد موجود در میان مقامات دولتی و سیاستمداران را نشان می دهد. به عبارت بهتر این شاخص نشان می دهد که وضعیت فساد در بخش عمومی هر کشور چگونه است؟ گزارش های تهیه شده توسط سازمان بین المللی شفافیت بر پایه معیارهایی چون بررسی مدیریت دولتی در کشورها، شرایط دسترسی شهروندان به خدمات عمومی، ساختار حقوقی و قضایی حاکم در کشورها و موقعیت بخش خصوصی می باشد.

به تازگی سازمان شفافیت بین المللی، گزارش مربوط به سال 2019 را منتشر نموده است. در این گزارش هر چقدر نمره یک کشور به صفر نزدیکتر باشد اقتصاد آن کشور فاسدتر است و هر چقدر این نمره به صد نزدیکتر باشد اقتصاد آن کشور از فساد به دور است. نمره ایران نسبت به سال گذشته، با دو نمره کاهش از 28 به 26 تنزل یافته است. این نشان می دهد که در سال 2019 در مقایسه با سال گذشته فساد در ایران بیشتر شده است. همچنین جایگاه ایران در سال 2018 در بین 176 کشور دنیا 138 بود که این جایگاه با هشت پله افزایش در سال 2019 در بین 180 کشور دنیا به 146 تنزل یافته است.

جایگاه ایران در شاخص فساد کجاست؟

 در نمودار زیر روند نمره و رتبه ایران در شاخص ادارک فساد از سال 2003 تا سال 2019 را ملاحظه می کنید.

جایگاه ایران در شاخص فساد کجاست؟

نمودار نشان می دهد در حالی که از سال 2013 به دلیل کاهش فساد در ایران، نمره ایران در حال رشد و متعاقب آن رتبه ایران در حال تنزل بوده است اما دوباره در سال 2018 رتبه ایران با بیشتر شدن فساد و کاهش نمره، ارتقا یافته است و همین روند در سال 2019 نیز ادامه پیدا کرده است.

همچنین طبق این گزارش، ایران در میان 16 کشور منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (منا) نیز جایگاهی بهتر از رده دوازدهم را به دست نیاورده است. به عبارت بهتر می توان گفت در سال 2019 اقتصاد ایران در بین 16 کشور منطقه منا بعد از کشورهای سوریه، یمن، لیبی و عراق پنجمین اقتصاد فاسد منطقه منا را داراست. در بین کشورهای منطقه منا امارات با کسب نمره 71 از 100 توانسته است در رتبه 21م دنیا قرار بگیرد و رتبه اول این منطقه را به خود اختصاص دهد. بعد از امارات، قطر با کسب نمره 62 و رتبه 30م دنیا در جایگاه دوم این منطقه قرار گرفته است.

جایگاه ایران در شاخص فساد کجاست؟

با توجه به اینکه در بند 19 سیاست های اقتصاد مقاومتی به موضوع  شفاف سازی اقتصاد و سالم ‌سازی آن و جلوگیری از اقدامات، فعالیت‌ ها و زمینه های فسادزا در حوزه‌ های پولی، تجاری، ارزی و  غیره اشاره شده، مبارزه با فساد باید به صورت جدی تری دنبال شود تا روند رو به رشد سال های اخیر ایران در شاخص های بین المللی فساد، دوباره تکرار شود و جایگاه ایران در دنیا بدین لحاظ ارتقا یابد. البته اشاره به این نکته ضروری است که در حدود یک سالی که آیت الله رئیسی در راس قوه قضائیه قرار گرفته است، مبارزه با فساد به صورت جدی تری دنبال می شود اما هنوز تا رسیدن به جایگاه مطلوب در این شاخص فاصله بسیاری وجود دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۶
شک نکنید که ما از نظر فساد رتبه اول هستیم!!!!
ما رکورد زدیم
رتبه اولللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللل
تو را به خدا اينقدر متواضع نباشيد و شكسته نفسي نفرمائيد
ما در اين زمينه با فاصله خيلي زيادي از نفر دوم مدال طلا را بر گردن خود داريم
تابی جون خیلی بی انصافی خیلی،کشور ما از لحاظ فساد صفر صفره و فساد فقط در آمریکا و عربستان و اسرائیل و دشمنان ما هست.
پس فکر می کنید برای چی اکثر مسوولان با شفافيت مالی مخالفند
دولت سوید یکی از کشورهایی هست که خود را از بهرینها در سلامت اقتصادی معرفی می کند. در سطح جامعه به نظر صحیح است. وقتی در عمق مسایل دقت کنیم نتیجه اینکه فساد سیستماتیک وجود دارد ولی پنهان هست.
دولت و بخش خودی ملت (نژاد بلوند) به این درک و فهم رسیده اند که اگر تصویر منفی از این کشور مخابره شود بر خلاف منافع ملی هست. مثلا سرمایه گذاری خارجی یا صادرات کاهش می یابد.
بخش غیر خودی جامعه که خارجیها باشند از این مسایل دور نگه داشته می شوند و اختیاری ندارند.
احساس فساد از خود فساد در کشور بیشتر است. متاسفانه در این زمینه خودزنی می کنیم. خودمون خیلی اصرار داریم که فاسدیم!
البته این به این معنی نیست که فساد اقتصادی ما خیلی کمه ولی لزومی نداره بزرگنمایی بشه. در سکوت اصلاح کنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ما اصلا فساد نداریم فساد چیه
اختلاف 34 پله ای با اولین رتبه از آخر قابل قبول نیست و مسئولین باید تلاش بیشتری بکنن.
شاخص را بر چه اساسی است؟ توضیح کامل نیست... آیا بزرگ بودن اقتصاد بخش دولتی، به معنای قساد است؟ یا ... متاسفانه شاخص بی معنی است
هدف این شاخص اندازه گیـری آن چیزی است که مردم درباره فساد تصور می کنند و این طور نیست که شاخصی برای شناسایی واقعیتهای مربوط به سطوح عملی و کنونی فساد ارائه کند. در حالی که این موسسه در تهران دفتری ندارد، چگونه به ارزیابی پرداخته؟
در کشور ما، فساد هست اما احساس فساد به مراتب بیشتر است...
اون جدول رو سانسورچی گفته اضافه کن به وسط نقشه جهان
فساد یعنی همین، پوشش دهی به زشتی ها
ايران-يك كشور مسلمان وبا ادعاي الگو براي ديگر كشورهاي مسلمان با CPI=26 و رتبه146از نظر رانت و فساد دولتي !!!!!
يعني چي ؟
اشكال كار كجاست؟
كارگزاران دولتي چگونه انتخاب مي شوند ؟
ملاك انتخاب چيست؟ كه اين همه رانت و فساد داريم !!!!وسال به سال هم بدتر مي شود!!!!
آيا وقت آن فرا نرسيده كه ملاك هاي انتخاب را تغيير دهيم.؟
انشاله با تلاش دلواپسان و مسئولين تا ٢٠٢١ بعنوان رتبه اول در كتاب گينس ناممان ثبت خواهد شد. تا روي دشمنان خودمون رو كم كرده وجهاني بشيم
ما رکورد زدیم !
مایه شرمندگی مسوولین
ما رکورد زدیم , اگر هم توسط مسئولین کم کاری شده قول میدهند بزودی رکوردی بزنند که مانند رکورد رضازاده چند سال طول بکشه رکوردمونو بشکنند !
در ایران دو نوع فساد داریم ، یکی فساد شخص و مسئولین و کارمندان دولت ، اما دومی که مهمتر است فساد سیستماتیک است مثل زمین خواری به اسم تعاونی فلان وزارتخانه.
ضمن تشکر
از سه مقوله فقر فساد و تبعیض دو مقوله شاخص فقر و شاخص فساد مطالب خوبی منتشر کرده اید. جا دارد در مقوله شاخص تبعیض هم مطلبی منتشر بفرمایید
در جهان یکم هستیم .شک نکنید 85 میلیون جمعیت دزد وار داریم کنار هم زندگی میکنیم ...
146 رو از کجا درآوردین؟ اون چیزی که مردم با پوست و استخونشون حس میکنن اینه که شاخص فساد در ایران دقیقا روی صفره و رتبه اش تو دنیا از بین 180 کشور دنیا ، 180 هستش
دقت بفرمایید هر چی ادعا بیشتر رتبه بدتر
كدام فساد توهم گرفته ايد من كه شبكه خبر را گوش ميكنم هيچ مشكلي در كشور وجود ندارد حتي حاضرم بروم درشبكه خبر زندگي بكنم
موضوع اینه که میخواییم درست شه یا نه
در نا کجا.!!!
هم اینکه از ورود به FATF خودداری میکنیم مشخص است که چقدر قصد داریم که با فساد مقابله کنیم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل