بازدید 5873

«آلودگی هوا» مغز کودکان را کوچک‌تر می‌کند

قرار گرفتن در معرض آلودگی ناشی از دود خودرو‌ها در ۱۲ ماه نخست پس از تولد، با کوچک کردن بخش‌های خاصی از مغز، در بینایی، شنوایی و قوای حرکتی کودکان اختلال ایجاد می‌کند.
کد خبر: ۹۵۴۳۴۰
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۴ 25 January 2020

 

 

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، نتایج به دست آمده از یک مطالعه جدید نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض سطح بالایی از دود خودرو‌ها در سال اول زندگی چنان تأثیر عمیقی بر رشد کودک دارد که بخش‌هایی از مغز کودکانی که در نزدیکی خیابان‌های پرتردد زندگی می‌کنند، تا سن ۱۲ سالگی در مقایسه با همسالان خود سه تا چهار درصد کوچکتر است.

به گفته تراویس بکویث مولف ارشد این مطالعه از مرکز پزشکی بیمارستان کودکان سینسیناتی، تاثیر آلودگی ناشی از استنشاق دود خودرو‌ها بر روی رشد مغز مشابه تأثیر قرار گرفتن در معرض سرب است. اگرچه این میزان از کوچک شدن مغز در مقایسه با آنچه در بیماری‌های نورودژنراتیو، چون پارکینسون و آلزایمر رخ می‌دهد ناچیز است، اما برای تأثیر گذاشتن بر پیشرفت فرآیند‌های مختلف جسمی و روانی کفایت می‌کند.

محققان در این مطالعه تأثیر ذرات ریزی که از اگزوز خودرو‌ها در هوا آزاد می‌شوند را بر روی نوزادانی که تا ۴۰۰ متری یک خیابان اصلی زندگی می‌کردند، بررسی کرده و سپس آن را با وضعیت گروه دیگری از نوزادان که محل زندگی آن‌ها بیش از یک مایل (۱.۶ کیلومتر) با یک بزرگراه اصلی فاصله داشت، مقایسه کردند.

نتایج این مطالعه نشان داد که سطح بالای آلودگی حجم ماده خاکستری مغز را کاهش می‌دهد، ماده‌ای که در توانایی فرد در کنترل حرکات خود و حواسی، چون بینایی و شنوایی وی نقش دارد.

محققان به افرادی که در نزدیکی بزرگراه‌ها و خیابان‌های پرتردد زندگی می‌کنند، توصیه می‌کنند تا با ورزش و خوردن غذا‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان مانند بلوبری، اسفناج و شکلات تلخ سلامت مغز خود را حفظ کنند.

این مطالعه در مجله PLOS ONE منتشر شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر