بازدید 4645
۱

چرخش علی‌نژاد: نمی‌گویم پیروزی بزرگ بود اما عزت ایران حفظ شد

کد خبر: ۹۵۴۱۰۵
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۸ 24 January 2020

سرپرست معاون وزیر ورزش با چرخش موضع فاتحانه دیروز در برنامه تلویزیونی در مورد مذاکرات روز گذشته در مقر کنفدراسیون فوتبال آسیا همه توضیحات را ارائه کرد که نشان می دهد نمی توان این مذاکرات و نتایجش را پیروزی بزرگ نامید.

به گزارش تابناک ورزشی، مهدی علی‌نژاد که میهمان برنامه تلویزیونی ورزش و مردم بود، در مورد شرایط نماینده‌های فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا و سفر به مالزی اظهار داشت: از روز جمعه تا شب گذشته ورزش ایران هفته طوفانی را سپری کرد. نامه ای از AFC آمد که کمیته مسابقات مصوب کرده که مسابقات نمایندگان ایران در دوره گروهی نباید در ایران برگزار شود و برای این موارد موضوعات امنیتی را بهانه کردند. با کمک همه ارگان‌ها و دستگاه‌های مربوطه ورود کرده و اعلام کردیم که خارج از ایران بازی نمی‌کنیم. در این راستا لابی‌ها را هم آغاز کردیم.

وی ادامه داد: پس از کش و قوس‌های فراوان روز دوشنبه نامه دیگری برای ما آمد و اعلام کردند که کمیته اجرایی هم حکم کمیته مسابقات را تایید کرده است. مصوبه هیأت رئیسه هم این بود که بازی‌های نماینده‌های ایران باید خارج از خانه باشد. دو پیشنهاد هم دادند که بازی‌های پلی‌آف خارج از خانه برگزار شود و بازی‌های اول تا سوم گروهی خارج از خانه باشد و سایر بازی‌ها را ما میزبانی کنیم به شرطی که در ماه مارچ شرایط را بررسی کنند.

معاون وزیر ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: ما تجریه بازی با عربستان را داشتیم. 5 سال پیش کنفدراسیون فوتبال آسیا چنین برخوردی با ما داشت و گفتند که در ایران امنیت نیست. ممکن بود در ماه مارچ هم پس از بررسی شرایط بگویند که ایران امنیت ندارد و نمی‌توان میزبان تیم‌های حریف باشد. ما محکم ایستادیم و گفتیم که هر اتفاقی که رخ دهد باید برای هر 4 باشگاه ایرانی مشترک باشد. ضمن اینکه هنوز هیچ تصمیم قطعی برای دیدارهای 4، 5 و 6 باشگاه‌های ایرانی گرفته نشده است.

علی‌نژاد گفت: ما سر صحبت‌های خود ایستادیم و از طرفی هم لابی‌ها را آغاز کردیم. در این مسیر وزارت ورزش، وزارت امور خارجه، مجلس شورای اسلامی و دستگاه‌های مسئول بسیار کمک کردند تا گفت‌وگوها در بالاترین سطح انجام شد. ما در نهایت به مذاکره حضوری رسیدیم. برای این کار روز چهارشنبه راهی مالزی شدیم و جلسه‌ای 2 ساعته را برگزار کردیم. در ابتدای جلسه ما موضع خود را اعلام کردیم و گفتیم که در ایران امنیت داریم و شما هیچ سندی برای بهانه‌های خود ندارید. ضمن اینکه ما با پرواز خود را به مالزی رسانده‌ایم پس هیچ مشکلی وجود ندارد؛ همچنین هیچ تظاهراتی هم در ایران نیست. بنابراین در خواست کردیم که همه چیز به شرایط عادی گذشته بازگردد.

وی ادامه داد: دبیر کل AFC گفت ما رابطه بسیار خوبی باهم داریم که اگر اینگونه نبود پس از اعلام انصراف رسمی شما 4 تیم دیگر را جایگزین نماینده‌های ایران می‌کردیم و جریمه‌های مالی را هم برای شما در نظر می‌گرفتیم، اما حالا ما در حال مذاکره با شما هستیم. وی اعلام کرد که از ایران خواسته‌ایم که دو بازی پلی‌آف را خارج از ایران برگزار کند و پس از آن نامه دوم را بررسی می‌کنیم. ما گفتیم که اگر در آن زمان میزبانی ایران تایید نشود تکلیف چه خواهد بود؟ گفتیم که اگر تضمین می‌دهید که ایران در دور برگشت میزبان باشد می‌توانیم درخصوص پلی‌آف صحبت کنیم.

معاون وزیر ورزش و جوانان عنوان کرد: تماس‌هایی از سوی دبیرکل کنفدراسیون فوتبال آسیا با برخی مسئولان برقرار شد و بعد از نیم ساعت وی اعلام کرد که ایران می‌تواند بدون پیش شرط در خانه از حریفانش میزبانی کند. ما یک هفته پای حق خود ایستادیم تا میزبان باشیم، این مهمترین دستاورد ما است. حرف ما تغییری نکرد و در نهایت به هدف‌مان هم رسیدیم. دو بازی در پلی‌آف دادیم و حدود 10 تا 12 بازی مرحله گروهی را گرفتیم. وقتی AFC اعلام می‌کند که میزبانی‌ها درخانه خواهد بود یعنی شرایط را برای تیم ملی هم تضمین کردیم.

علی‌نژاد گفت: آنها می‌خواستند در ادامه برنامه‌های خود به تیم ملی هم برسند، اما ما مقابل آنها ایستادگی کردیم. حاضر بودیم جریمه و محرومیت را بپذیریم، اما زیر بار حرف زور نرویم. به هر حال مذاکره با بیانیه دادن متفاوت است. در مذاکره هر دو طرف در موضوعاتی کوتاه می‌آینده و به جمع‌بندی می‌رسند. در تهران بودیم که AFC بیانیه‌ای صادر و روی نامه دوم خود تاکید کرد. ما بلافاصله تماس‌هایی برقرار کردیم و گفتیم هیچ پیش‌شرطی را قبول نداریم. بعد از یک ساعت بیانیه AFC تغییر پیدا کرد و گفتند که ایران می‌تواند در خانه میزبان باشد.

وی با بیان اینکه ما می‌دانستیم که بررسی شرایط یعنی گرفتن میزبانی از ایران، اظهار داشت: حالا شرایط به گونه‌ای خواهد بود که ما می‌توانیم در خانه از حریفان‌مان میزبانی کنیم. گروهی که برای مذاکره به مالزی رفته بود هیچ سمتی و مسئولیتی در AFC نداشت، اما یک گروه بزرگ به مدت یک هفته در دیپلماسی ایران نقش داشتند. عزم بزرگی بود و رسانه‌ها هم در این مسیر بسیار به ما کمک کردند. تاج رایزنی‌های خود را انجام داد و چند همراه هم داشت، اما کمیته اجرایی AFC نظر تاج را نپذیرفت. بیانیه AFC برخلاف خواسته ما منتشر شد. بعد از اینکه ما حرف از پیروزی بزرگ زدیم بلافاصله واکنش نشان دادند. برای اولین بار دبیر کل AFc از موضع کمیته مسابقات و هیأت اجرایی عبور کرد.

سرپرست معاون وزیر ورزش و جوانان عنوان کرد: AFC مجموعه منظم و بزرگی است. آنها برای جلسه‌ای که داشتیم حتی محل نشستن ما را هم از قبل مشخص کرده بودند. رایزنی فرهنگی سفارت هم ما را در این جلسه همراهی کرد، اما اعلام کردند که چون حضور وی از قبل هماهنگ نشده است، نمی تواند در جلسه حاضر باشد، اما همین مجموعه برای موضوع ایران دچار چالش شد. در نهایت منافع ایران حفظ شد و نشان دادیم که کشور امنی هستیم. دیدار نماینده‌های ایران در پلی‌آف در خارج از خانه به معنی این نیست که ما شرایط آنها را پذیرفتیم، بلکه به این معنی است که تعامل کردیم تا مشکل حل شود.

علی‌نژاد با بیان اینکه خاکریزی گذاشتیم که دلیل بنای آن همدلی مردم بود، تصریح کرد: باید از رسانه ملی تشکر کنم که در این مسیر بسیار تاثیرگذار بود. وقتی آنها شرایط تیم های پرسپولیس و سپاهان را پذیرفتند یعنی مشکلی برای سایر نماینده‌های ایران هم وجود ندارد. اگر ما این دو پلی‌آف را نمی‌دادیم چگونه باید پس از آن جواب هواداران استقلال و شهرخودرو را می‌دادیم؟ آن زمان متهم نمی‌شدیم که وزارت ورزش پرسپولیس است؟ ما کار رنگی نمی‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه توافق خوبی انجام شد، اظهار داشت: من نمی‌گویم به پیروزی بزرگی دست پیدا کردیم، بلکه معتقدم که توافق خوبی بود که عزت ایران را حفظ کرد. مقابل جریمه‌های احتمالی هم ایستادیم و به رنگی بودن هم متهم نشدیم. یک هفته کار کردیم و به هدف خود رسیدیم. 5سال پیش هم روندی را آغاز کردیم و تا امروز با همان رویه جلو آمدیم. حالا اتفاقاتی در حال رخ دادن است که به نظر می‌رسد باید به آینده امیدوار بود. در سطوح عالی دو کشور ایران و عربستان رایزنی‌هایی در حال صورت گرفتن است که می‌تواند شرایط فوتبال را هم ایده‌آل کند.

سرپرست معاون وزیر ورزش و جوانان با اشاره به کرسی‌های بین‌المللی، خاطرنشان کرد: باید برای هر موضوعی پلن و برنامه داشت. من در ووشو این کار را کردم. اگر این کرسی‌ها را نداشتیم شاید قهرمان جهان هم نمی‌شدیم. برخی‌ها می‌گویند که نباید زیر بار می‌رفتیم ، اما شرایط تیم‌ها را هم باید درنظر گرفت. اگر مذاکرات ما در فرودگاه تهران نبود شاید بیانیه AFC اصلاح نمی‌شد. باید از سلطانی‌فر هم تشکر کنم که در راس تیم مذاکره کنند بسیار تلاش کرد. تیم استقلال قرار نبود به دبی برود، اما در لحظه آخر برنامه‌ها تغییر کرد و اگر تلاش‌های وزیر ورزش نبود شاید در صدور ویزا هم مشکلاتی ایجاد می‌شد.

علی‌نژاد در مورد اظهاراتش در مجمع فدراسیون دوچرخه‌سواری، گفت: من حرف خاص نزدم؛ فقط گفتم که منابع دولتی محدود است. افرادی که مسئولیت می‌گیرند باید از بخش خصوصی استفاده کنند. طبیعی است وقتی رشته‌ای مدال‌آور می‌شود بیشتر مورد توجه قرار می‌‌گیرد. در هفته گذشته درگیر فوتبال بودیم و امیدوارم از شنبه این فرصت را داشته باشیم تا شرایط سایر رشته‌ها را هم بررسی کنیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
عجب نرمش قهرمانانه ای
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر