بازدید 34928
پیمانه اقتصادی؛

وضعیت رهن و اجاره آپارتمان‌های نقلی در تهران/ بلومبرگ: ونزوئلا اکنون فقط یک میلیارد دلار ذخیره ارزی دارد/ ارزان ترین و گران ترین محصول ایران خودرو در بازار/ قیمت دلار در صرافی‌های بانکی

این پیمانه تیتر‌هایی همچون سرمایه‌های خود را روی یک دارایی مشخص صرف نکنید، عملیات بازار باز یک شبه بورس است، گران‌ترین شهر‌های جهان برای اجاره خانه، بازار اوراق مسکن؛ حال و هوای صعودی «تسه» ها، قیمت منطقی هر شانه تخم مرغ برای مصرف کنندگان؟ و رشد ۳۲ درصدی سرمایه گذاری خارجی در ۹ ماهه نخست امسال را در بر دارد.
کد خبر: ۹۵۳۸۸۴
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۵ 23 January 2020

تابناک اقتصادیتابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون سرمایه‌های خود را روی یک دارایی مشخص صرف نکنید، عملیات بازار باز یک شبه بورس است، گران‌ترین شهر‌های جهان برای اجاره خانه، بازار اوراق مسکن؛ حال و هوای صعودی «تسه» ها، قیمت منطقی هر شانه تخم مرغ برای مصرف کنندگان؟ و رشد ۳۲ درصدی سرمایه گذاری خارجی در ۹ ماهه نخست امسال را در بر دارد.

سرمایه های خود را روی یک دارایی مشخص صرف نکنید

فردین آقا بزرگی، کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر بازگشت شاخص به مدار اصلی اظهار کرد: شرکت‌های بنیادی یکی از اهرم‌های حفظ و صعود بازار سرمایه بوده و همیشه نقش کلیدی در این بازار ایفا می‌کنند. به همین دلیل نباید از عکس‌العمل بازار نسبت به تحولات سیاسی اخیر ناراحت بود، چون این کاهش و بازگشت دوباره به مدار رشد، باعث اصلاح قیمتی سهام شرکت ها شده است. به بیان دیگر این اتفاق یادآوری به سهامدارانی بود که رفتارهای هیجانی در پیش گرفته بودند. البته واکنش های بموقع فعالان بازار سرمایه حاکی از عمق بازار و افزایش شناخت دارد. آقا بزرگی با بیان اینکه در شرایط فعلی جذابیت معاملاتی و کسب سود منطقی از وجوه تمایز بورس نسبت به دیگر بازارهاست، افزود: نوسان نرخ دلار طی چند سال اخیر نشان داد که بهتر است میزان نقدینگی موجود در کشور به سمت بازارهای جذاب و البته سودمند حرکت کند و  از آنجا که بار دیگر رکود در برخی بازارها حاکم شده، به عقیده بنده باز هم بورس بازار مناسبی برای سرمایه گذاری و حفظ ارزش پول است. همچنین توصیه می شود که سرمایه گذاران، دارایی‌های متنوع و متعدد را انتخاب کرده و سرمایه های خود را روی یک دارایی مشخص صرف نکنند، بلکه سبد سهام داشته باشند تا ریسک خود را کاهش دهند. جزئیات بیشتر

عملیات بازار باز یک شبه بورس است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به سیاست فعلی بانک مرکزی گفت: عملیات بازار باز بانکی در واقع به بانک مرکزی اجازه می‌دهد تا با خرید و فروش اوراق قرضه دولتی در بازار آزاد، برای گسترش یا انقباض میزان پول در سیستم بانکی اقدام کند. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه عملیات بازار باز در واقع یک شبهه بورس بوده که منتهی به کنترل نقدینگی می شود، افزود: عملیات بازار باز بانکی به سبک کردن بار بانک مرکزی منجر می شود. وی با بیان اینکه عملیات بازار باز می‌تواند اهداف متفاوتی را دنبال کند، تصریح کرد: در بسیاری کشورها مهم‌ترین وظیفه بانک مرکزی کنترل نرخ تورم است که این کنترل از طریق عملیات بازار باز صورت می‌گیرد، در حالی که در برخی دیگر از کشور که نرخ برابری ارز را کنترل می‌کنند، عملیات بازار باز با هدف کنترل نرخ ارز صورت می‌گیرد.

حضرتی با تاکید بر اینکه کنترل نرخ بهره و قیمت ارز از نتایج استفاده از مکانیزم جدید از سوی بانک مرکزی است، گفت: بانک مرکزی با دخالت غیر مستقیم نسبت به کنترل اوراق اقدام کرده و به این ترتیب ضمن ساماندهی بازار وضعیت نیز تحت کنترل قرار می گیرد. وی با بیان اینکه اقدام به معامله و همچنین قیمت ارز در عملیات بازار باز بانکی دستوری از طرف بانک مرکزی نیست، افزود: قیمت ارز در این بازار خود به خود با عرضه و تقاضا تعیین می شود و بانک مرکزی به عنوان مسئول مراقبت می کند که کار از چارچوب خارج نشود؛ به عبارتی مسیر صحیح طی می شود. حضرتی با اشاره به تاثیرات مثبت عملیات بازار باز بانکی بر اقتصاد کشور به ویژه در شرایطی که اقتصاد ایران تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا زیر فشار زیادی قرار دارد، گفت: اجرای این عملیات می‌تواند تا حدود زیادی وضعیت اقتصادی کشور را بهبود ببخشد؛ از این روی، باید حامی آن باشیم. /ایبنا

وضعیت رهن و اجاره آپارتمان‌های نقلی در تهران

نگاهی به بهای پیشنهادی رهن و اجاره آپارتمان‌های مسکونی تا ۶۰ مترمربع در محله‌های مختلف تهران نشان می‌دهد حتی در محله‌های کمتر برخوردار نیمه جنوبی نیز بسیاری از موجران اصرار به دریافت اجاره‌بهای حداقل یک میلیون تومانی از مستاجران دارند و ارزش اجاری ملک خود را به نحوی که به نفع اجاره بالاتر باشد، بین مبلغ ودیعه و اجاره تقسیم کرده‌اند؛ برای نمونه، ارزش رهن یک واحد آپارتمان ۶۰ مترمربعی واقع در محله زاهد گیلانی در خیابان پیروزی با سن بنای بیش از ده سال و فاقد پارکینگ به‌ عنوان یکی از نیازهای ضروری آپارتمان‌های این منطقه با توجه به بافت متراکم آن محله، حدود ۸۰ میلیون تومان محاسبه شده است. این در حالی است که موجر این آپارتمان را با اجاره یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی و رهن ۲۵ میلیون تومانی فایل کرده است. به این ترتیب، بخش قابل توجهی از ارزش اجاری این آپارتمان قرار است به شکل اجاره ماهانه دریافت شود.

وضعیت رهن و اجاره آپارتمان‌های نقلی در تهران/ بلومبرگ: ونزوئلا اکنون فقط یک میلیارد دلار ذخیره ارزی دارد/ رارزان ترین و گران ترین محصول ایران خودرو در بازار/ قیمت دلار در صرافی‌های بانکی

در مورد برخی از آپارتمان‌ها نیز این نسبت ۵۰ – ۵۰ تعریف شده است. به‌عنوان مثال رهن ۵۰ میلیونی و اجاره یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی عرف بازار اجاره آپارتمان‌های نقلی است که سبب شده فایل‌های متعددی با این نسبت رهن و اجاره در بازار کنونی موجود باشند. در عین حال با توجه به اینکه استطاعت مستاجران آپارتمان‌های نقلی برای پرداخت اجاره محدود است، موجران باید این واقعیت را نیز در قیمت‌گذاری لحاظ کنند و بر این اساس مطالبه اجاره‌بهای بیش از ۲ میلیون تومان برای آپارتمان‌های نقلی توسط موجران، می‌تواند به طولانی شدن روند یافتن متقاضی توسط واسطه‌ها بینجامد. /دنیای اقتصاد

گران‌ترین شهرهای جهان برای اجاره خانه

واحد اطلاعات دویچه بانک در گزارش جدید خود از وضعیت مسکن در شهرهای مختلف جهان به بررسی بازار اجاره پرداخت.

این گزارش که با اندازه گیری هزینه های مسکن در ۵۶ شهر مختلف جهان تهیه شده است، هزینه اجاره را برابر با متوسط هزینه اجاره یک آپارتمان دوخوابه در محدوده مرکز شهر تعریف کرده است.

در ادامه با گران ترین شهرها آشنا می‌شوید؛

۱- هنگ‌کنگ

متوسط هزینه اجاره یک آپارتمان دوخوابه در مرکز شهر در سال ۲۰۱۹: ۳۶۸۵ دلار

تغییر قیمت نسبت به سال قبل: یک درصد کاهش

۲- سان فرانسیسکو - آمریکا

متوسط هزینه اجاره یک آپارتمان دوخوابه در مرکز شهر در سال ۲۰۱۹: ۳۶۳۱ دلار

تغییر قیمت نسبت به سال قبل: یک درصد کاهش

۳- نیویورک- آمریکا

متوسط هزینه اجاره یک آپارتمان دوخوابه در مرکز شهر در سال ۲۰۱۹: ۲۹۰۹ دلار

تغییر قیمت نسبت به سال قبل: ۲ درصد افزایش

۴- زوریخ- سوئیس

متوسط هزینه اجاره یک آپارتمان دوخوابه در مرکز شهر در سال ۲۰۱۹: ۲۵۳۸ دلار

تغییر قیمت نسبت به سال قبل: ۹ درصد افزایش

۵- پاریس- فرانسه

متوسط هزینه اجاره یک آپارتمان دوخوابه در مرکز شهر در سال ۲۰۱۹: ۲۴۵۵ دلار

تغییر قیمت نسبت به سال قبل: یک درصد کاهش

۶- لندن- انگلیس

متوسط هزینه اجاره یک آپارتمان دوخوابه در مرکز شهر در سال ۲۰۱۹: ۲۳۳۸ دلار

تغییر قیمت نسبت به سال قبل: سه درصد کاهش

۷- بوستون - آمریکا

متوسط هزینه اجاره یک آپارتمان دوخوابه در مرکز شهر در سال ۲۰۱۹: ۲۲۰۱ دلار

تغییر قیمت نسبت به سال قبل: ۲ درصد افزایش

۸- دوبلین - ایرلند

متوسط هزینه اجاره یک آپارتمان دوخوابه در مرکز شهر در سال ۲۰۱۹: ۲۰۱۸ دلار

تغییر قیمت نسبت به سال قبل: یک درصد کاهش

۹- سیدنی - استرالیا

متوسط هزینه اجاره یک آپارتمان دوخوابه در مرکز شهر در سال ۲۰۱۹: ۱۹۶۹ دلار

تغییر قیمت نسبت به سال قبل: چهار درصد کاهش

۱۰- توکیو - ژاپن

متوسط هزینه اجاره یک آپارتمان دوخوابه در مرکز شهر در سال ۲۰۱۹: ۱۹۰۳ دلار

تغییر قیمت نسبت به سال قبل: ۹ درصد کاهش

بازار اوراق مسکن؛ حال و هوای صعودی «تسه»ها

بهای هر ورقه امتیاز تسه دی‌ماه ۹۷ (تسه ۹۷۱۰) در معاملات دیروز رشد ۸/ ۲ درصدی را ثبت کرد و به سطح ۴۵ هزار و ۴۵۱ تومانی رسید. در معاملات این روز هجدهم مرحله از اوراق ۲۳ مرحله‌ای وام مسکن با رشد قیمت به کار خود پایان دادند. به این ترتیب، متوسط قیمت کل امتیاز‌های «تسه» در روز سه‌شنبه عددی معادل ۴۴ هزار و ۹۰۰ تومان بود. این رقم در جریان معاملات دیروز ۹/ ۰ درصد افزایش پیدا کرد و به سطح ۴۵ هزار و ۳۰۰ تومان رسید. شدت نوسان قیمت اوراق وام مسکن در روز‌های کاری این هفته به نحو ملموسی کاهش یافت و حتی در میانه هفته شاهد اصلاح اندک قیمت‌ها هم بودیم. با این حال، فضای مثبت حاکم بر فرابورس طی روز گذشته به «تسه»‌ها هم سرایت و زمینه را برای رشد قیمت‌ها فراهم کرد.

بلومبرگ: ونزوئلا اکنون فقط یک میلیارد دلار ذخیره ارزی دارد

بلومبرگ به نقل از منابع آگاه خود در بانک مرکزی ونزوئلا مدعی شده که ذخایر ارزی این کشور تقریبا تمام شده و این کشور اکنون تنها ۸۰۰ میلیون دلار ذخیره ارزی به شکل نقد و ۲۰۰ میلیون دلار به شکل دارایی های نقدشونده دارد. در صورتی که این ادعا صحیح باشد، ذخایر ارزی ونزوئلا اکنون کمتر از ثروت نفر ۲۱۵۴ در رده بندی ثروتمندان جهان خواهد بود! 

تمام شدن ذخایر ارزی می‌تواند بحران اقتصادی ونزوئلا را که به گفته صندوق بین‌المللی پول "بدترین بحران اقتصادی جهان معاصر" است تشدید کند.

قیمت منطقی هر شانه تخم مرغ برای مصرف کنندگان؟

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران تخمگذار گفت: با توجه به کاهش قیمت تخم مرغ درب مرغداری ها، قیمت منطقی هر شانه ۳۰ تایی این محصول برای مصرف کنندگان حداکثر بین ۱۸ تا ۱۹ هزارتومان است. اکنون نرخ هر کیلوگرم تخم مرغ  درب واحدهای تولیدی کشور به طور میانگین بین هفت هزارو ۵۰۰ تا هشت هزار و ۴۰۰ تومان خریداری می شود بنابراین با توجه به هزینه حمل و نقل و شبکه توزیع باید با قیمت حداکثر ۱۹ هزارتومان درب مغازه ها به فروش برسد. این در حالی است که اتحادیه سراسری مرغداران تخم گذار برای عرضه تخم مرغ  با نرخ های مناسب به دست مصرف کنندگان با میادین میوه و تره بار و فرشگاه های زنجیره ای توافق کرده است تا نرخ این محصول در میادین کمتر از ۱۸ هزارتومان و در فروشگاه های زنجیره ای حداکثر ۱۹ هزارتومان به فروش برسد. طبق این توافق ما هر شانه سی تایی تخم مرغ بسته بندی را می توانیم با نرخ ۱۸ هزار و ۲۰۰ تومان به دست فروشگاه های زنجیره ای برسانیم. ترکاشوند تصریح کرد: با وجود اینکه میادین میوه و تره بار طبق توافق تخم مرغ از ما خریداری می کنند؛ اما فروشگاه های زنجیره ای از این موضوع استقبال نکرده اند. به گفته وی، طبق مصوبه تنظیم بازار قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ هفت هزار و  ۷۴۰ تومان تعیین شده بود. /ایرنا

رشد ۳۲ درصدی سرمایه گذاری خارجی در ۹ ماهه نخست امسال

وزیر امور اقتصادی و دارایی از رشد ۳۲ درصدی جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ۹ ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد. فرهاد دژپسند در مراسمی گفت: در ده ماهه نخست امسال، میزان صادرات غیرنفتی نیز ۲۰ درصد رشد داشته و حجم تجارت خارجی ما مانند سال گذشته بوده است. 

ارزان ترین و گران ترین محصول ایران خودرو در بازار

 ردیف

نوع خودرو

قیمت خودرو کارخانه

قیمت خودرو بازار

1

قیمت سمند ال ایکس

66،770،000

88،000،000

2

قیمت سمند EF7

69،773،000

101،000،000

3

قیمت دنا(تیپ1)

83،600،000

129،000،000

4

قیمت پژو 405

63،158،000

83،000،000

5

قیمت رانا 

67،440،000

94،000،000

6

قیمت پژو SLX

67،888،000

96،000،000

7

قیمت دانگ فنگ H30(بدون رینگ)

توقف تولید

167،000،000

8

قیمت پژو 206 تیپ 2(فول)

67،283،000

94،000،000

9

قیمت پژو 206 تیپ 5(فول)

83،690،000

118،000،000

10

قیمت پژو 206 V8 صندوقدار

80،303،000

119،000،000

11

قیمت دنا پلاس توربو (تیپ 1)

توقف فروش

182،000،000

12

قیمت پژو 207 دنده‌ای

96،730،000

138،000،000

13

قیمت پژو 207 اتوماتیک(بارینگ)

حاشیه بازار

181،000،000

14

قیمت پژو2008

114،994،000

395،000،000

15

قیمت پژو پارس

78،338،000

106،000،000

16

قیمت پژو 405 دوگانه سوز

65،578،000

 104،000،000

رکوردزنی سودآوری هیوندای

شرکت هیوندای موتور کره جنوبی به تازگی اعلام کرد، سود عملیاتی فصلی این شرکت به بالاترین میزان خود در سه سال گذشته رسیده است. این خودروساز پیش‌بینی کرد که حاشیه سودآوری آن طی سال ۲۰۲۰ با شتاب بیشتری رشد خواهد کرد. عامل اصلی رشد فروش فصلی هیوندای نیز شاسی‌بلند‌هایی نظیر کونا و پالیسید هستند. این عملکرد که موجب افزایش ارزش سهام هیوندای نیز شد، نشان از اقدامات اخیر هیوندای در مسیر بازسازی اعتبار و بازگشت به روزهای اوج خود است. به نظر می‌رسد تمرکز مقامات خودروساز کره‌ای بر خطوط تولید شاسی‌بلندها جواب داده است. در فصل انتهایی سال ۲۰۱۹، فروش شاسی‌بلندهای هیوندای سهم ۴۲ درصدی از محصولات این برند را داشته است که نسبت به سهم ۳۷ درصدی فروش شاسی‌بلندهای هیوندای در مدت مشابه سال ۲۰۱۸، ۵درصد رشد داشت. هیوندای همچنین اعلام کرد که حاشیه سودآوری خود را در سال جاری به ۵درصد افزایش می‌دهد، سودی که در سال ۲۰۱۹، ۵/ ۳ درصد بود.

قیمت دلار در صرافی‌های بانکی

در شروع معاملات آخرین روز هفته، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به رقم 12900 تومان از مردم خریداری و به قیمت 13000 تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود که نسبت به روز‌ گذشته، 50 تومان گران تر  شده است. همچنین در این صرافی ها، هر اسکناس یورو به نرخ 14400 تومان از مردم خریداری و به قیمت 14500 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود که نسبت به روز چهارشنبه، 50 تومان رشد داشته است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۵
ونزوئلا را مسخره نکنید
پاسخ ها
007
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۳
مسئولان محترم و مرتبط کلاتونو بزارید بالاتر
جناب رئیسی جان امام رضا به این قضیه خودرها ورود کن. چرا اینهمه دزدی در ایران خودرو و سایپا اخه تاکی باید این ظلم بپذیریم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۳
دیگه همه جا که اجازه ورود نی
خويي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۳
اين دوستمان مگر حرف بدي ميزند كه منفي ميدهيد هم وطن عزيز
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۳
حالا اونجاهایی که مثلا ورود کردن چه اتفاقی افتاده
بلومبرگ: ونزوئلا اکنون فقط یک میلیارد دلار ذخیره ارزی دارد) ذخیره ما (100 میلیارد)که در همین چند سال با تلاشهای دولت روحانی و در سایه برجام جمع شد کی تمام میشه ایا فکری برای بعد از ان شده فرصت خیلی کمه الان تقریبا 60 میلیارد است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۳
ونزودلا به خاطر بدهی های خارجی زیاد به این روز افتاد
در ضمن ایران صادراتش از وارداتش بیشتر است و به مرحله ونزوئلا نمی رسد و این میزان پول در حساب ارزی در کشور در دولت ها همیشه بوده و الان هم هست و بالای 100 میلیارد دلار است و نه 60 میلیارد
ترا قسم به شرفتان بس کنید زیرا با این قیمتهایی که هر ماه اعلام میکنید بر طبل گرانی میزنید . ...
سران ونزوئلا بسیار کوچکتر از آن هستند که بتوانند تغییری در این جهان ایجاد کنند ولی موضوع این است که با شعارهای گنده و تهدید جهان بزرگترین تولید کننده نفت دنیا را به این فلاکت انداخته اند مسلما همانطور که دنیا هیتلر را سرکوب کرد در صورت هر گونه اقدامی آنان نیز سرکوب خواهند شد ولی موضوع این است که تا آن زمان کشورشان را نابود خواهند کرد
بابا یک کمی واضحتر بنویسید! قیمت آپارتمان در گرانترین شهرها برای یک ماهه، یک ساله یا دوسال؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۴
کرایه بر اساس ماهیانه است
ولی دستمزد آنها ۵ برابر کرایه یک ماهه اجاره مسکن شان است
همیشه هزینه هارابایدبصورت درصدی ازدرآمدبنویسیدتامعلوم بشه که وضعیت معیشتی چطوره.مثلااگه درآمدبه فرض ده هزاردلارواجاره خانه هزاردلارهم باشه،میشه ده درصدکه خیلی چیزخاصی نیست.امااگه شماهزاردلاردرامدداشته باشی وهفتصددلارشوبدی کرایه خونه،میشه هفتاددرصدکه اسفباره.
ایران هم به زودی با این سیاستهای غلط بهبدتر از ونزویلا خواهد شد
سلام چرا همیشه فقط قیمتهای مناطق شرقی تهران رو منتشر میکنید؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر