بازدید 13467

بدقولی‌ جدید خودروسازان به مشتریان

بدعهدی‌ خودروسازان کشور به ویژه در تحویل محصولات ثبت‌نامی همچنان ادامه دارد و هر چند وقت یک‌بار اطلاعیه‌ای عجیب تر از قبل در این مورد صادر می‌کنند.
کد خبر: ۹۵۳۶۲۹
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۴ 22 January 2020

بدعهدی‌ خودروسازان کشور به ویژه در تحویل محصولات ثبت‌نامی همچنان ادامه دارد و هر چند وقت یک‌بار اطلاعیه‌ای عجیب تر از قبل در این مورد صادر می‌کنند.

به گزارش «تابناک» به نقل از دنیای اقتصاد، اینکه خودروهای ثبت‌نامی در تاریخ مقرر تحویل نمی‌شود و گاهی حتی مشخصات محصول (مثلا رنگ) نیز تغییر می‌کند، دیگر برای مشتریان ایرانی عادی شده و چندان تعجب آور نیست. این در حالی است که طی امسال خودروسازان، دو اقدام عجیب دیگر را به لیست بدعهدی‌های خود اضافه کرده‌اند. مورد نخست، به عدم تحویل خودروهای ثبت‌نامی با وجود تکمیل وجه مشتریان مربوط می‌شود.

داستان از این قرار است که خودروسازان طی چند ماه گذشته برای برخی مشتریان (ثبت‌نام‌کنندگان در طرح‌های پیش فروش) دعوت‌نامه ارسال و از آنها خواسته‌اند نسبت به تکمیل وجه پیش خرید خود اقدام کنند. طبق عرف، پس از ارسال دعوت‌نامه و تکمیل وجه، خودروسازان باید تا ۳۰ روز کاری نسبت به تحویل محصولات ثبت‌نامی اقدامات لازم را انجام دهند. این در شرایطی است که برخی مشتریان به «دنیای اقتصاد» می‌گویند با وجود تکمیل وجه و گذشت چند ماه، هنوز خودرو آنها تحویل نشده است.

یکی از این مشتریان می‌گوید: شهریور سال گذشته برای خرید ساینا ثبت‌نام کردم؛ اما در موعد مقرر موفق به دریافت آن نشده است. وی می‌افزاید: مرداد امسال برای بنده دعوت‌نامه ارسال شد، بنابراین نسبت به تکمیل وجه اقدام کردم. این مشتری تاکید می‌کند:با وجود آنکه بیش از چهار ماه از تکمیل وجه من می‌گذرد، سایپا هنوز خودرو بنده را تحویل نداده و وقتی به نمایندگی نیز مراجعه می‌کنم، می‌گویند خودرو نداریم و شاید بعد از عید تحویل دهیم.

با توجه به اظهارات این مشتری (به‌عنوان یکی از مشتریان معترض به عدم تحویل خودرو از سوی خودروسازان) این پرسش پیش می‌آید که وقتی قرار نیست خودرویی تحویل شود، چرا از مشتریان می‌خواهند نسبت به تکمیل وجه اقدام شود؟ اگر هم تکمیل وجه صورت می‌گیرد، پس چرا خودرو را تحویل نمی‌دهند؟

اما مورد دوم به جایگزینی خودروهای ثبت‌نامی مربوط می‌شود. اینکه به خصوص در دوران تحریم، خودروهای ثبت‌نامی (پیش‌فروشی) جایگزین شوند، موضوع عجیب و غریبی برای مشتریان ایرانی نیست، اما نکته این ماجرا هم به «تکمیل وجه» برمی‌گردد. معمولا وقتی قرار است خودرویی به دلیل مشکلات تولید، جایگزین شود، این اقدام تا قبل از تکمیل وجه صورت می‌گیرد، حال آنکه در حال حاضر اتفاق دیگری رخ داده است. بر این اساس، ایران خودرو اخیرا اعلام کرده توان تحویل دنا پلاس و سمند سورن را ندارد و مشتریان می‌توانند به جای این دو محصول، پژو پارس دریافت کنند. این در حالی است که از مشتریان دنا و سورن پیش تر خواسته شده تا نسبت به تکمیل وجه اقدام کنند. در واقع، ایران خودرو پس از تکمیل وجه مشتریان این دو محصول، طرح جایگزینی را به آنها پیشنهاد داده است.

هرچند با توجه به تحریم صنعت خودرو ایران از سوی آمریکا و مشکلات داخلی اقتصاد، تاخیر در تحویل و حتی جایگزینی برخی محصولات (مونتاژی‌هایی که شرکت‌های مادر آنها از ایران رفته و تامین قطعه انجام نمی‌دهند) تا حدی پذیرفتنی است، اما اقدامات اخیر خودروسازان برای مشتریان قابل هضم نیست. اینکه از مشتریان خواسته شود تکمیل وجه کنند و سپس ماه‌ها بگذرد و خودرویی تحویل نشود، یا محصول ثبت‌نامی تغییر کند، به هیچ وجه با اصول مشتری مداری همخوانی ندارد. این‌گونه بدعهدی‌ها طبعا منجر به بی‌اعتمادی و بغض بیشتر مشتریان نسبت به خودروسازان کشور خواهد شد، موضوعی که گویا چندان اهمیتی برای متولیان صنعت خودرو در ایران ندارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۲۳
پس این همه چرت و پرت تو اخبار اعلام میشه تولید دوبرابر شده و فلان و بهمان چیه
نکته جالبتر اینکه مثلا سمند سورن ندارن به مشتری پیش ثبت نامی بدهند ولی اگر شما بخواهید هیمن امروز میتوانید صد دستگاه سمند سورن از مثلا نمایندگی فروش ازاد و به قیمت روز تهیه کنید !!از کجا این ماشین ها میاد مطمنا کار امریکا و اسرائیل نیست !!!!
مردم ایران لایق این رفتار هستند.
اقا دلال هستند انشاالله ریشه دلالی وباعث بوجود آمدن دلالی خشک بشه مردم عادی چگونه می توانند خودروی 100 میلیون به بالا بخرند اینها بیشترشان دلال هستند
خودروي يا بهتر بگوييم لگنته رانتي و انحصاري توسط عده اي خاص همين هست قيمت و هزينه توليدي خودرو 10 ميليون تومان هست به 100 ميليون مي فروشند و مشخص نيست به حساب کدام حکومتي يا سازمان يا نهاد خاص مي رود کاش که ما هم کافر بوديم و بنز و بي ام و و خودرو با امنيت قسطي سوار مي شديم.
"این‌گونه بدعهدی‌ها طبعا منجر به بی‌اعتمادی و بغض بیشتر مشتریان نسبت به خودروسازان کشور خواهد شد، موضوعی که گویا چندان اهمیتی برای متولیان صنعت خودرو در ایران ندارد."
شما بفرمایید چه چیز این مردم مظلوم، برای متولیان کشور اهمیتی دارد که خودروسازان اینگونه نباشند؟؟؟!!!
فکر کنم حق این مردمه.مید.نند که اینا بدقولن و هردفعه هم از ماشین یک چیز کم می کنند.
خودرو باید 60 روز بعد از تکمیل وجه تحویل شود که 60 روز به حداقل 120 روز تبدیل شده
سود تاخیر باید 30 روز بعد از صدور سند توسط خودروساز به مشتری پرداخت گردد که شده 120 روز
در این کشور چه چیزیه درسته که خودرو سازی درست باشه
ممنون از شما بابت پیگیری اما خواهش میکنم جدی تر و در یک تیتر خاص با نظرات کامل پیگیری کنید و مراتب بخصوص بد عهدی سایپا و عدم پیگیری های سازمان حمایت مصرف کننده از شکایت را به اطلاع جناب آقای رییسی ریاست محترم قوه قضاییه برسانید چون وزیر محترم صمت که فقط حرف میزنه ....شما بعنوان رسانه پر مخاطب دفاع کنید از حق مظلوم
تو این مملکت خیلی چیزها قابل هضم نیست.
برگشتیم به دوران طلایی قاجار.
بیچاره قانون مرد.
حاکمیت رانت و دروغ و فامیل بازی.
همینه که هست، ناراحتن، می تونن از مملکت برن!!!
مگر اعتمادی مانده که سبب بی اعتمادی شود ؟
مردم در سایه بازار غیر رقابتی ناگزیر به خرید محصولات بی کیفیت و نا ایمن هسند
تابی جون پس فکر کردید الکی به ما میگن جهان سومی ویا با ما قصد وغرضی دارند ؟!!!!! بر اساس همین شاخصه هاست که کشوری متمدن وبا فرهنگ وپای بند به اصول ودیگری جهان سومی میشود
بعد از دوسال ثبت نام خودرو اخرش انصراف دادم
میگن خارج خودروسازها اول خودرو رو میدن بعد کم کم پول شو می گیرن!!!
حقشونه. تقریبا دو سال هست همه جا دارن میگن ثبت نام نکنین ولی اینا فکر میکنن زرنگن و اگه ثبت نام کنن قله های موفقیت رو فتح کردن. حالا هم عواقبش رو بپذیرن. اگه پولشون رو بخورن هم حقشونه
دو شرکت بزرگ دولتی که براحتی و علنا کلاهبرداری می کنند و هیچ کس هم پیدا نمیشه جلوی اینها رو بگیره. اسفند سال گذشته موعد تحویل خودرو بوده هنوزم ندادند شکایت هم کردم هیچی به هیچی
لیاقت مردمی که برای خرید تابوت های این تابوت سازها،صف می کشن همینه،خلایق هر چه لایق.
سلام
من خودرو استپ وی نوشته بودم بعد از دو سال ندادند و بعد جایکزین نوشتم الان با پرداخت وجه و سپری شدن دو ماه انرا هم ندادند و پاسخ هم نمیدهند کلاهبردار هستند
انگار تا حالا خوش قول بوده اند؟ وقتی واردات رو یا کلا ممنوع کنند یا درمقاطعی هم که آزاد شد 4برابر قیمت خودرو روش مالیات ببندند وهیچ نهادی هم روی این شرکتهای به اصطلاح خودروساز نظارتی نکند که چه میسازند وبا چه شرایطی به خلق الله میفروشند نتیجه اش هم این میشود که 2 شرکت کلاهبردار 20 میلیون ترکیب حلبی وپلاستیک ضایعاتی را به اسم خودرو به مردم بفروشند ونه تنها تریلیونها تومان پول مردم رابالا بکشند که به قول خودمسئولان به اندازه یک جنگ هم مردم رابه کشتن داده اند والبته اقای نعمتزاده وزیر سابق صنعت ومنفعت هم فرمودند که هرکس خودروی داخلی نخرد ضد انقلاب است.
من هم مثل این اقا بعد از 5 ماه تکمیل موجود خودروی تیبا را دریافت نکردم واقعا مدیران سایپا حق الناس می کنند من ازشون نمی گذرم و پولم را حتی اگه سودش را بدهند ( که من نمی خواهم) حرام است اصلا مدیران سایپا حقوقی که برای خانواده اشان می برند حرام اندر حرام است متاسفانه این دامن کارمندان و کارگران انها را نیز می گیرد و کلا همه اشون حرام خوارند. در کشور ما که اسلامی است.
با سلام بنده در اردیبهشت 98 سایپا 151 ثبت نام نمودم که قرار بود 30 روزه تحویل شود ولی در عرض 10 روز خودروی بنده آماده شد پس همیشه هم بدقولی نیست و خوش قولی هم در بین خودروسازان وجوددارد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر