بازدید 5964
۱
عقب نشینی گام به گام تورم

تورم دی ماه 38.6 درصد گزارش شد

نرخ تورم نقطه به نقطه در دی ماه 1398 به مسیر نزولی خود بازگشته است به گونه ای که در این ماه نرخ تورم نقطه به نقطه 26.3 درصد گزارش شده است. این عدد یعنی اینکه خانوارهای کشور در دی ماه سال جاری به طور میانگین 26.3 درصد بیشتر از دی ماه سال گذشته برای خرید یک "مجموعه کالا و خدمات یکسان" هزینه کرده اند. نمودار زیر روند نرخ تورم نقطه به نقطه از فروردین ماه سال گذشته تا دی ماه سال جاری را نشان می دهد.
کد خبر: ۹۵۳۵۳۶
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۴ 21 January 2020

نرخ تورم همواره به عنوان یکی از سه نرخ مهم در اقتصاد شناخته می شود و طبق تعریف عبارت است از افزایش سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات مشخص در یک بازه زمانی معلوم. این نرخ که به عنوان سیاسی ترین نرخ در اقتصاد شناخته می شود بعد از خروج آمریکا از برجام روند صعودی به خود گرفته بود و هر روز سفرهای مردم را کوچکتر از قبل می کرد.

به گزارش تابناک اقتصادی، روند صعودی نرخ تورم که از اردیبهشت ماه 1397 آغاز شده بود تا آنجا پیش رفت که در شهریور ماه 1398 این نرخ عدد 42.7 درصد را نیز لمس کرد. پس از شهریور ماه 1398 آرام آرام دولت و بانک مرکزی توانستند نرخ تورم افسارگسیخته را کنترل کنند و به مسیر نزولی باز گردانند. از این ماه به بعد روند نزولی نرخ تورم بعد از 17 ماه متوالی صعود آغاز شد به گونه ای که در ماه های مهر، آبان و آذر به ترتیب نرخ تورم توسط مرکز آمار ایران، 42 درصد، 41.1 درصد و 40 درصد گزارش شد.

قبل از بررسی نتایج گزارش نرخ تورم در دی ماه سال جاری باید گفت مرکز آمار ایران برای محاسبه نرخ تورم، سبدی از کالاها و خدمات را در نظر می گیرد که در این سبد 475 قلم کالا و خدمت وجود دارد.

مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش خود پیرامون نرخ تورم که در روز جاری منتشر شد، اعلام کرد که نرخ تورم 12 ماهه منتهی به دی ماه سال جاری به 38.6 درصد کاهش یافته است. نمودار زیر روند نرخ تورم در 22 ماه گذشته را نشان می دهد. همان گونه که ملاحظه می شود نرخ تورم در 22 ماه گذشته، در اردیبهشت ماه در کمترین مقدار خود (8 درصد) و در شهریور ماه 1398 در بیشترین مقدار خود (42.7 درصد) بوده است.

تورم دی ماه 38.6 درصد گزارش شد

مطابق با گزارش اخیر، نرخ تورم نقطه به نقطه هم که در اردیبهشت ماه سال جاری به رقم بی سابقه 52.1 درصد رسیده بود، روند کاهشی خود را از خرداد ماه سال جاری آغاز کرد و این روند کاهشی تا آبان ماه 98 ادامه یافت اما  در آذر ماه سال جاری با اندکی افزایش نسبت به ماه قبل به 27.8 درصد رسید. نرخ تورم نقطه به نقطه دوباره در دی ماه 1398 به مسیر نزولی خود بازگشته است به گونه ای که در این ماه نرخ تورم نقطه به نقطه 26.3 درصد گزارش شده است. این عدد یعنی اینکه خانوارهای کشور در دی ماه سال جاری به طور میانگین 26.3 درصد بیشتر از دی ماه سال گذشته برای خرید یک "مجموعه کالا و خدمات یکسان" هزینه کرده اند. نمودار زیر روند نرخ تورم نقطه به نقطه از فروردین ماه سال گذشته تا دی ماه سال جاری را نشان می دهد. 

تورم دی ماه 38.6 درصد گزارش شد

همچنین نرخ تورم ماهانه نیز در دی ماه سال جاری 0.8 درصد گزارش شده است که این نوع نرخ تورم در مقایسه با ماه قبل کاهش 2.4 درصدی را تجربه نموده است.

هر چند که نرخ تورم سالانه در حال کاهش است اما این کاهش های جزئی در نرخ تورم هنوز هم نتوانسته است که قدرت خرید به شدت کاهش یافته خانوارهای ایرانی در چند ماه اخیر را جبران کند. باید منتظر ماند و دید که عملیات بازار باز که از ابتدای هفته جاری اجرای آن توسط بانک مرکزی با هدف مدیریت نقدینگی و کنترل نرخ تورم آغاز شده است چگونه می تواند در جهت کاهش نرخ تورم موثر واقع شود. 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
تورم که اینقدر فراتر از سود بانکی است ،چطور میتوان آن چیزی که بانکها به سپرده گذاران میدهد سود دانست
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر