بازدید 18583
رئیس کل اسبق بانک مرکزی مطرح کرد؛

بانک مرکزی با ساخت زورخانه و باشگاه تفریحی موجب رشد نقدینگی شد/ یک تومان به ۸ تومان نقدینگی تبدیل می‌شود/ انتقاد از تولد دلار جهانگیری در شب شوم/ آیا عملیات بازار باز موفق خواهد شد؟

طهماسب مظاهری گفت: من روز‌های اول دولت آقای روحانی برای ایشان نوشتم که اگر بخواهید سیاست سرکوب نرخ ارز را دنبال کنید، روزی خواهد رسید که نخواهید توانست این نرخ ارز را ثابت نگه دارید و آن روز این نرخ یک جهش انفجاری خواهد داشت و به اصطلاح انگلیسی اُورشوت خواهد کرد و همه منافع سیاسی، اقتصادی و ... که با ثابت نگه داشتن نرخ ارز به دست آورده اید، باید از دست بدهید.
کد خبر: ۹۵۳۱۷۲
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۶ 20 January 2020

بانک مرکزی با ساخت زورخانه و باشگاه تفریحی موجب رشد نقدینگی شد/ یک تومان به ۸ تومان نقدینگی تبدیل می‌شود/ انتقاد از تولد دلار جهانگیری در شب شوم/ آیا عملیات بازار باز موفق خواهد شد؟

تابناک اقتصادیطهماسب مظاهری گفت: من روز‌های اول دولت آقای روحانی برای ایشان نوشتم که اگر بخواهید سیاست سرکوب نرخ ارز را دنبال کنید، روزی خواهد رسید که نخواهید توانست این نرخ ارز را ثابت نگه دارید و آن روز این نرخ یک جهش انفجاری خواهد داشت و به اصطلاح انگلیسی اُورشوت خواهد کرد و همه منافع سیاسی، اقتصادی و ... که با ثابت نگه داشتن نرخ ارز به دست آورده اید، باید از دست بدهید.

به گزارش تابناک اقتصادی، طهماسب مظاهری از جمله سیاستمدارانی است که در دولت هشتم و بین سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۳ وزیر امور اقتصاد و دارایی بوده است. وی همچنین در دولت نهم و از شهریور ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۷ یک سال ریاست کل بانک مرکزی ایران را بر عهده داشته است. مظاهری به دلیل سمت‌های سطح اول اقتصادی که در دولت‌های گذشته داشته است، می‌تواند نظرات جامعی را در مورد وقایع اخیر اقتصادی داشته باشد. ایشان در حاشیه نشست شکل دهی آینده سیاستگذاری پولی و مالی طی مصاحبه‌ای با خبرنگاران به سؤالات گوناگون اقتصادی آن‌ها پاسخ داد که در ادامه به این گفت‌وگو اشاره خواهد شد.

علت رشد نقدینگی چیست؟

مظاهری در پاسخ به این پرسش گفت: رشد نقدینگی با پنج منشا اصلی در ارتباط است.

یک منشا آن وام‌ها و اعتباراتی (خط اعتباری) است که بانک مرکزی به دولت یا بانک‌ها پرداخت می‌کند. هر یک تومنی که بانک مرکزی به عنوان تسهیلات و یا خط اعتباری به دولت یا بانک‌ها می‌دهد، با ضریب ۷ در سال گذشته و ۸ در سال جاری به نقدینگی تبدیل می‌شود. به عبارت بهتر هر یک تومن تسهیلات و خط اعتباری پرداختی به دولت یا بانک‌ها به ۷ یا ۸ تومن نقدینگی تبدیل می‌شود.

منشا دوم رشد نقدینگی، افزایش دارایی‌های خارجی بانک مرکزی است. وقتی بانک مرکزی ارزی را از دولت یا بخش خصوصی خریداری کند، باید پول آن را پرداخت کند. هر یک تومان از این پول نیز به ۷ یا ۸ تومان نقدینگی تبدیل می‌شود.

منشا سوم رشد نقدینگی، هزینه‌های بانک مرکزی است؛ هزینه‌هایی که برای بانک مرکزی جهت پرداخت حقوق و مزایا یا ساخت ساختمان و ... انجام می‌دهد، موجب رشد نقدینگی خواهد شد؛ برای نمونه در همین دوره آقای روحانی بانک مرکزی باشگاه بزرگی را در خیابان پاسداران ساخت و همچنین یک زورخانه نیز در دوران سیف توسط بانک مرکزی ساخته شد که این موجب رشد نقدینگی می‌شود.

منشا چهارم رشد نقدینگی، ناشی از اقتصاد و سرعت گردش پول است. در واقع وقتی پولی در اقتصاد کشور به گردش درمی‌آید، این نیز یک افزایش نقدینگی متناسب با رشد اقتصادی و گردش پول به وجود می‌آورد.

منشا پنجم رشد نقدینگی سرمایه گذاری خارجی است. اگر سرمایه گذاری خارجی به صورت ارز وارد مملکت شود و این ارز را به بانک مرکزی بفروشد، مشابه همان خرید ارزی است که بانک مرکزی از دولت انجام می‌دهد و موجب رشد نقدینگی می‌شود.

مظاهری ادامه داد: حالا اگر رشد نقدینگی از ناحیه سرمایه گذاری خارجی و یا اقتصاد و سرعت گردش پول باشد، این باعث رونق و رشد اقتصادی می‌شود، به شرطی که این رشد نقدینگی برابر یا دو تا سه درصد بالاتر از رشد اقتصادی باشد.

بانک مرکزی با ساخت زورخانه و باشگاه تفریحی موجب رشد نقدینگی شد/ یک تومان به ۸ تومان نقدینگی تبدیل می‌شود/ انتقاد از تولد دلار جهانگیری در شب شوم/ آیا عملیات بازار باز موفق خواهد شد؟

وی گفت: در دولت آقای احمدی نژاد و بعد از آن دولت آقای روحانی، رشد نقدینگی بیشتر از رشد اقتصادی بود؛ مثلا رشد اقتصادی در دولت آقای روحانی، خوش بینانه به صورت متوسط سه درصد بوده است و این در حالی بوده که رشد نقدینگی در همین دولت به صورت متوسط حدود ۲۵ درصد بوده است. این باعث شده است تا یک نرخ تورم بالای ۲۰ درصد را به صورت متوسط به جامعه در این سال‌ها تحمیل کنند.

مظاهری افزود: من روز‌های اول دولت آقای روحانی برای ایشان نوشتم که اگر بخواهید سیاست سرکوب نرخ ارز را دنبال کنید، روزی خواهد رسید که نخواهید توانست این نرخ ارز را ثابت نگه دارید و آن روز این نرخ یک جهش انفجاری خواهد داشت و به اصطلاح انگلیسی اُورشوت خواهد کرد و همه منافع سیاسی، اقتصادی و ... که با ثابت نگه داشتن نرخ ارز به دست آورده اید را باید از دست بدهید.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی گفت: آخرین خطا در زمینه ثابت نگه داشتن نرخ ارز به آن شب شوم ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ و متولد شدن ارز ۴۲۰۰ تومانی بازمی‌گردد. در آن زمان که این نرخ تصویب شد همه با هم مسابقه داشتند که چه کسی مصاحبه و این نرخ را اعلام کند که سرانجام آقای جهانگیری برنده شد و این ارز هم به نام ارز جهانگیری لقب گرفت، ولی الان کسی حاضر نیست که تعیین این نرخ را بپذیرد و همه می‌گویند من نبودم! متاسفانه در سال ۱۳۹۹ همچنان می‌خواهند این سیاست اشتباه را تکرار کنند و درس نگیرند.

آیا عملیات بازار باز موفق خواهد شد؟

مظاهری در پاسخ این پرسش گفت: دو دیدگاه در مورد نقدینگی و رشد آن وجود دارد که در دو سر طیف قرار گرفته است. دیدگاه اول معتقد است، نرخ رشد نقدینگی را کاهش دهند و به رشد اقتصادی برسانند و دیدگاه دوم این که رشد نقدینگی همچنان ادامه یابد و چاپخانه بانک مرکزی فعالیت کند. این دو دیدگاه، دیدگاه افراطی هستند و نه می‌شود نقدینگی را صفر کرد و نیاز‌های دولت را پاسخ نداد و نه می‌شود جلوی رشد نقدینگی را نگرفت.

وی افزود: دیدگاه سوم همین اجرای عملیات بازار باز است که یک حد تعادل بین دو دیدگاه است. عملیات بازار باز یک سیاستی است که می‌تواند به رشد نقدینگی به میزان ضرورت کمک کند و در عین حال این سیاست یک ابزاری است که می‌تواند از رشد نرخ سود بانکی و رشد نرخ سود بین بازار‌های بانکی به صورت بی رویه و رقابتی جلوگیری کند. به عبارت بهتر، این سیاست می‌تواند جلوی جنگ نرخ سود بین بانک‌ها برای نگه داشتن سپرده‌ها را بگیرد.

مظاهری ادامه داد: این جنگ نرخ سود بانکی باعث افزایش نرخ سود در بازار می‌شود. به عنوان مثال چند سال قبل دولت مقداری اوراق قرضه به تعبیری چاپ کرد و در بازار سرمایه برای فروش قرار داد. دولت برای اینکه بتواند منابعی را از این طریق جذب کند، باعث شد تا نرخ سود بانک‌ها افزایش یابد و نرخ بازدهی مورد انتظار در بازار سرمایه بالا رود و این خود خسارتی را به بار آورد.

وزیر سابق اقتصاد گفت: حالا اگر می‌خواهیم عملیات بازار باز موفق باشد، باید اولاً راه حلی را پیدا کنند که دولت از استفاده بی رویه از منابع سیستم بانکی و منابع بازار سرمایه منع شود و ثانیاً دولت بتواند از آن مقدار منابعی که برای چرخیدن چرخ اقتصاد مملکت و ادامه فعالیتش لازم است، استفاده کند.

وی افزود: البته این ابزار عملیات بازار باز تازه تدوین شده است و از جزئیات آن آگاه نیستیم و باید به این ابزار فرصت داد و اگر نقصی دارد، باید اجازه اصلاح داد تا به نقطه مطلوب برسد. این ابزار می‌تواند جزو آثار ماندگار و یک یادگاری خوب از دوره آقای همتی بر ریاست کل بانک مرکزی باشد.

آیا هم اکنون موقع تغییر نرخ سود بانکی است؟

مظاهری در پاسخ به این پرسش هم گفت: باید نرخ سود بانکی در قالب بانکداری بدون ربا تعیین شود و اگر قانون بانکداری بدون ربا ملاک عمل باشد، دولت نباید در تعیین نرخ سود بانکی دخالت کند و این امر باید به عهده بانک‌ها و بازدهی اقتصاد جامعه باشد. در این زمینه توصیه به دولت این است که این موضوع تعیین نرخ سود بانکی را به بانک مرکزی و بانک‌ها واگذار کند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۱
بعنوان مطلع عرض می کنم که زمان آقای مظاهری در بانک مرکزی زمانی برای هدر رفتن ارز کشور بود که بعدا به بانک های عامل غالب کردند.
باشگاه بانک مرکزی از مدت های طولانی بوده و مربوط به زمان دولت روحانی نیست.
آقای مظاهری در باره کارشناسی رسمی خود روی مسجد بانک مرکزی و سالن اجلاس چسبیده به آن توضیح نداده است. مدت کوتاه آقا یمظاهری در بانک مرکزی تنها توجه به امور کارشناسی در پروژه های عمرانی بانک بوده که مورد علاقه ایشان است. لذا بخش عمده ای از نظرات کارشناسی ایشان در حوزه پول و نقدینگی نادرست است.
بحث خرید ارز توسط بانک مرکزی اگر از محل بودجه باشد طبق قانون بانک مکلف به فروش آن در بازار به نرخ روز است لذا دارایی های ارزی بانک مرکزی از این محل افزایش نخواهد یافت . خرید ارز از بانک ها یا بخش خصوصی هم طی سال به بانک های عامل برای واردات و ثبت سفارش پرداخت می شود زیرا در مقوله ثبت سفارش بانک ها و مشتریان ارز ندارند. پس این موضوع درست نیست.
ازچندروزدیگر سودسپرده های بانکی افزایش وبازاردلار وطلا خاموش میشود بازارمسکن هم که به مرگ طبیعی تا۴ سال دیگر زنده نخواهدشد
سود بانكي را كم ميكنند ولي با فرمولهاي من دراوردي وام را تا 50درصد به مردم تحميل ميكنند
حفظ ارزش پول و بالا بردن ازش آن اصلی ترین وظیفه بانک مرکزی است آیا ارزش پولی ملی در حال برگشت است ؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
قدرت برابری ریال با سایر ارزها را ان وقت کی تعیین می کند؟؟؟؟
چین عمدا پول ملی اش را ارزشش را انداخته تا سایر کشورها از چین کالای بیستری بخرند
و برعکس کشورهایی مانند امارات و عمان و یا کویت ارزش پول ملی شان را با پشتوانه نفتی ان قدر بالا برده اند که واردات بصرفه است در انها.
چرا آدزس غلط میدید آقای مظاهری

نقدینگی از زمانی شروع با بالارفتن کرد که به 50 درصد بودجه کشور و درآمد نفتی رو به اسم کارانه به جیب پزشکا ریختن و اونها هم این پول ها را وارد بازار دلالی برای طلا، ارز، مسکن، زمین، لوازم خانه و .... کردند و نتیجه اون این شده که حالا دارید میبینید

البته پرداخت های بی حساب حقوق های نجومی ماهانه بالای 50 میلیون تومن تا 500 میلیون تومن به کارکنان شرکت نفت، مدیران دولتی، اعضای هیات علمی دانشگاه ها، وزرا، نمایندگان مجلس و .... هم بی تاثیر در این فرایند شوم نبود

و شما دوستان من میبینید این افرادی که این حقوق ها و کارانه ها را دریافت میکنند به اندازه یک کارگر ساده یا یک کشاورز هم برای کشور بازدهی نداشتند و اقتصاد ایران را نابود کردند.

ما در شرایط تحریمی و وضعیت جنگی قرار داریم و در این شرایط چرا باید یک فرد بالای 30 میلیون تومن حقوق بگیره در حالی که هیچ بازدهی نداره و یک فرد زحمت کش باید زیر 2 میلیون تومن حقوق بگیره

دیگه آزمون و خطا بسه

ببینید کشورهای مثل آلمان، سوند، نروژ و سویس چگونه عدالت اجتماعی را برقرار کردند و شکاف طبقاتی رو از بین بردند و شما هم اگر واقعن به دینتان اعتقاد دارید همان راه رو برید.
خدا دوباره به ما ملت رحم کنه !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
سلام. کاملا موافقم. اما اعضای هییت علمی وزارت علوم در مجموع شاید کمتر از کارمندان بعضی وزارت خانه ها دریافتی داشته باشند.
پیشبینی:
اروپا پرونده ایران رابه شورای امنیت میبرد
ایران از ان پی خارج میشود
کشورهای اروپایی رسما ازبرجام خارج میشوند
ایران رسما ازبرجام خارج میشود
اف ای تی اف تصویب نمیشود
ایران وارد لیست سیاه اف ای تی اف میشود
دلار ترمز میبرد و ۲۰ هزارتومان را رد میکند
سقوط تاریخی ومستمر بورس اغازمیشود ودیگر ازتبلیغات یکسویه شبانه روزی وعددسازی هم کاری برنمیاید !!!!
پاسخ ها
۴۵۶
| Germany |
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
دوست عزیز دلارو چند خریدی؟

حتی اگه همه پیشبینی های شما درست از آب در بیاید بعد از افزایش قیمت ارز ارزش سهام ها هم بالاتر خواهد رفت همچنانکه شاهد افزایش شاخص بورس بخاطر جهش ارزی سال گذشته هستیم با یک تا خیر چند ماهه!
مسولين ما همين قدر بلدند زورخانه درست كنند بلد نيستند كارخانه اي درست كنند كه هزاران كارگر در ان مشغول كارشوند( از كوزه همان تراود كه دراوست )
آدرس غلط ندهید . ساخت یک زورخانه چه میزان نقدینگی را اضافه می کند؟!!!!! رشد نقدینگی که شما به چاپ اسکناس واقعی و یا مجازی می گویید . عمدتا به خاطر تحریم ها و کاهش فروش نفت هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
رشد نقدینگی یعنی خلق پول و اگر به تولید نرود می شود تورم کشور ما
ان کسی که به شما تحریم گفته سیاسی کاری کرده
بسکوت اقتصادی! حیف وقت که بزاری نظر این بخونی! کمد ساخت ورزشگاه باعث تورم میشه مثل اینه که بگی یه سطل ماست رودخونه رو پراز دوغ میکنه!
وقتی سخنان آقای مظاهری در باره اقتصاد ‌ ... رشد نقدینگی . رشد اقتصادی . تورم . سود . بازار ارز و اوراق قرضه ..... بانک مرکزی . .....وقتی مطالعه میکنم . میبینم واقعا که کشورهای اروپایی پیشرفت کردند اولا علوم اقتصادی را باور کردند و اجرا کردند . یعنی کشور را بخاطر ایده و نطریات یک گروه یا شخص سرنوشت اقتصاد و سیاست پیوند نزدند . اجازه ندادند نطریه پردازی خللی در امور اقتصادی ایجاد کند .
به ساخت باشگاه و زورخانه و این که کار درست یا غلطی بوده کاری ندارم. ولی آیا واقعا ساخت یک باشگاه و زورخانه ولو بسیار بزرگ و لوکس، در مقیاس ملی آن قدر تاثیر گذار هست که منشاء سوم رشد نقدینگی در کشور ذکر شده؟
ذکر چنین مواردی، اعتماد مخاطب به کلیت نظرات مصاحبه شونده رو کم می کنه.
کنترل ارز موفق بوده و انتقادی بر ان وارد نیست
در سال ۷۴ و بحران اقتصادی ان زمان مدام شایعه کرده بودند که بیل کلینتون ۱ دلاری را با ۱ هزار تومانی در دستانش گرفته و عکس گرفته و کلی داستان سرایی!!!!!!
ان زمان دلار ۶۰۰ تومانی را با فشار و تبلیغات ۴۳۰ تومان کردند و منابع ارزی را مفت در اختیار واردات کالاهای لوکس قرار دادند و الان را ببینید ارزش دلار چند تا ۱۰۰۰ تومانی شده؟؟؟؟؟
همان زمان اگر میگذاشتند بازار راه خودش را پیدا کند اقتصادمان واقعی تر میبود و نه دستوری که منابع ارزی کشور را نصف قیمت بدهند دست واردات.
الان هم همان وضع و بازارهای منجمد و دستوری اقتصادمان‌را نابود خواهد کرد چرا چون سیاست مداران وارد نرخ گذاری ارز کشور شده اند و دلشان نمی خواهد ارزش ارز فلان‌عدد باشد و مثل جلسه تعیین ارز ۴۲۰۰ میخواسته اند بیشتر نظر رییس جمهور را در تعیین ۴۲۰۰ تومانی تامین کنند که همان زمان ارزش ارز ۶۵۰۰ تومان بود و از ان زمان تا الان منابع ارزی را با ادعای کالاهای اساسی مفت از دست داده اند و کالاها با نرخ ۲ برابر تا ۳ برابر ارز ازاد به دست مردم میرسد
ما نان 5 ریالی م یخواهیم ..دلار 7 تومانی میخواهیم .......ماشین 35 تومانی میخواهیم .اینها نان اب برای مردم نمیشوند توجیح نفرمایید این قد راین کشور ثروت دارد اگر بین 10 میلیون تقسیم نمی شد الان همه در رفاه بودند...
با سلام
...مشکل تورم ناشی از نگرش حاکم به نظام بانکی و بانکداری است.
بزرگترین مشکل، اختراع و ابداع بانکداری به اصطلاح بدون رباست و تا زمانیکه این نگرش اصلاح نشود، اصلاح در نظام بانکی محال است.
عملیات بازار باز زیر قانون عملیات بانکی بدون ربا، یک طنز مضحک است.
عملیات بازار باز، نیازمند مولفه ها و پیش نیازهای مهمی چون استقلال بانک مرکزی و بهره مندی از اختیاراتی است که با وجود نگرش حاکم به هیچ وجهی در اختیار بانک مرکزی قرار نمی گیرد.
این بانکها این همه ثروت و ملک را از کجا آورده اند ؟ غیر از اینه که سپرده های مردم را گرفتند و با آن املاک خریدند و تورم ایجاد کردند؟
در سال 87 ثبت نام حج عمره با 500 هزار تومان سپرده گذاری بلند مدت با نرخ سود 20% انجام دادند در آن زمان نرخ تبدیل دلار حدود 1000 تومان بود یعنی مردم 500 دلار در بانک سپرده گذاری کردند. اکنون مجموع سپرده و سود بیش از 10 ساله آن کمتر 2/5 میلیون تومان میباشد . بانکها که قطعاً یا در بورس سرمایه گذاری کرده یا املاک خریده اند .
نرخ ارز و املاک طی این دوره بیش از 12 برابر شده ولی مبلغ سپرده مردم نزد بانکها بعلاوه سود آن 4 برابر . یعنی یک سوم نرخ تورم . نتیجه کاهش ارزش سپرده های مردم مستضعف وسیعتر شدن شکاف طبقاتی بود که اتفاق افتاد .
...
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان