بازدید 23598

درآمد دولت با مالیات ۱ درصدی از سود سپرده‌های کلان

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس با تاکید بر ضرورت اخذ مالیات از سود سپرده‌های کلان بانکی گفت: اگر صرفا ۱ درصد از سود سپرده‌های بالای یک میلیارد تومان مالیات اخذ شود، دولت می‌تواند ۳۲۰۰ میلیارد تومان درآمد داشته باشد.
کد خبر: ۹۵۳۰۴۲
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۴ 20 January 2020

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس با تاکید بر ضرورت اخذ مالیات از سود سپرده‌های کلان بانکی گفت: اگر صرفا ۱ درصد از سود سپرده‌های بالای یک میلیارد تومان مالیات اخذ شود، دولت می‌تواند ۳۲۰۰ میلیارد تومان درآمد داشته باشد.

به گزارش «تابناک»، هادی قوامی سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره دریافت مالیات از سود سپرده‌های کلان بانکی گفت: در کشور ایران متاسفانه سود سپرده­‌های بانکی معافیت مالیاتی دارد. در همین راستا در کمیسیون تلفیق مجلس پیشنهاد دادیم که سپرده­‌های پایین یک میلیارد تومان، همچنان معافیت مالیاتی داشته باشند، ولی از سپرده­‌های بیش از یک میلیارد تومان، یک درصد از سود سپرده و نه اصل سپرده، در سال مالیات اخذ شود.

وی ادامه داد: مثلا فردی که ۱۰ میلیارد تومان سپرده در بانک دارد، یک میلیارد تومان آن معاف و بابت ۹ میلیارد تومان باقی مانده، اگر سود سپرده ۲۰ درصد باشد، سالانه یک میلیارد و هشتصد میلیون تومان دریافت می­‌کند. یک درصد از سود آن که ۱۸ میلیون تومان می‌­شود را باید مالیات دهد که رقم زیادی هم نمی‌باشد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس درباره درآمد دولت در صورت اخذ مالیات از سود سپرده‌های کلان بانکی، اظهار داشت: ۸۰ درصد سپرده­‌های بانکی، رقم­‌های بزرگ است و در حال حاضر نظام بانکی سالانه ۴۰۰ هزار میلیارد تومان سود بابت سپرده‌­ها به مردم پرداخت می­کند. ۸۰ درصد این مبلغ، می­‌شود ۳۲۰ هزار میلیارد تومان. یک درصد این رقم ۳۲۰۰ میلیارد تومان می­‌شود. یعنی دولت می­‌تواند از راه اجرای این طرح سالانه ۳۲۰۰ میلیارد تومان درآمد داشته باشد که عدد قابل توجهی است.

قوامی با بیان اینکه نمایندگان مجلس باید دولت را ملزم به دریافت مالیات از سود سپرده‌های کلان بانکی کنند، گفت: نمایندگان مجلس باید اهمیت این موضوع را درک و اجرای آن را پیگیری کنند.

وی افزود: البته بانک مرکزی مخالف دریافت مالیات از سود سپرده‌های بانکی است، زیرا بر این باور هستند که دریافت مالیات از سود سپرده‌ها، فرار سرمایه از کشور را به دنبال دارد. درحالی که این چنین نیست و این کار رونق تولید را هم به همراه خواهد داشت.

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس در پایان تاکید کرد: اخذ مالیات از سپرده‌­های بانکی در همه دنیا اجرا می­‌شود و ما باید همان طور که تصویب کردیم از مسکن و خودرو‌های لوکس مالیات بگیریم، از این بخش هم مالیات دریافت کنیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳۱
انتشار یافته: ۳۰
شما اول نرخ سود بانکی را با لاتر از تورم محاسبه کنید . بعد مالیات بگیرید .
در شرایطی که نرخ تورم 60 در صد و سود سالیانه بصورت دستوری 18 درصد است . در حقیقت دارید جیب سپرده گذارانتان را خالی میکنید که !!!

ذز همه جای دنیا میزان تورم پایین تر از میزان سود سپرده گذاری است !!
سپرده گذاران مالیات خود را با توجه به افت ارزش ریالی سپرده های خود (حداقل به میزان یک چهارم) خیلی وقت پیش پرداخت کرده اند . ببینم با این کارتون میتونید مردمو وادار کنید سپرده هاشونو از بانکها خارج کنند؟
اگر می توانید و جراتش را دارید بگیرید
با این کار افرادی که سپرده بالای یک میلیارد دارن، رقم سپردشونو به زیر یک میلیارد کاهش میدن و در عوض توی بانکها و سپرده های مختلف پخش میکنن! این که میشه بد از بد تر! باید ترتیبی داده بشه که به مجموع سپرده های هر شخص مالیات بخوره!
400هزار میلیاد تومان سود در سال بانکها پرداخت میکنند ؟؟؟؟؟؟ فاجعه نیست ؟؟نه اصلا نبست ...... خیلی بالاتر از فاجعه است
و بازهم کسر بودجه و دست کردن در جیب مردم به عوض پیدا کردن راه حل و حل کردن مشکلات و صلح با دنیا و خروج از تحریم ها. امروز هم اینکار را کردید بعدش میخواهید چه کار کنید هر چی فشارها بیشتر بشود باید فشار را به مردم بیشتر بکنید؟ مبادا خودتان فشاری تحمل کنید؟؟؟؟؟
این آشفته بازار اقتصادی رو از این بدتر نکنید

دولت با همکاری بانکها می تواند از این سپرده ها در راه اندازی کسب و کارهای خوب استفاده کند و سود ببرد، اما متاسفانه دولت محترم هم دنبال راه های راحت برای کسب درآمد است.

تصویب این موارد یعنی خروج سرمایه های از بانکها، افزایش قیمت ارز و طلا و زمین و ...
این شروع مالیات هست و سال‌های بعد زیاد خواهد شد و اگر این نقدینگی ها پول از بانک‌ها خارج شود و به سوی دلار برود دلار 40 هزار تومان خواهد شد. بعضی ها بفکر اختشاش در ایران هستند
آخه چه کسی بانک دو میلیارد پول میزاره که سود بیست درصد بگیره؟کسی که سرمایه داره پولش تو بازار و بورسه نه بانک..با تورم سی دچهل درصدی اصلا سرمایه دار پولشو بانک نمیزاره...حتما آخرش میخوان از سپرده های چندملیونی مردم تو بانک سود بگیرن
بالاخره پول اختلاسا و غرامتها بايد يه جور از جيب مردم دربياد ديگه!
دنبال راهکار حل خروج از بن بست اقتصادی فقط از جیب مردم هستید ؛ظالم به معنای واقعی ؛مالیات تنفس هم بگیرید اون پولدار 18میلیون مالیات را از حلقوم قشر ضعیف و متوسطی که دیگر وجود ندارد بیرون میکشد و فقط به ما ظلم میشود.
جلوی اختلاس ها رو بگیرید, بدعت گذاری که بعدا به سپرده ۵۰ هزار تومانی هم گسترش داده خواهد شد پیشکش!
این کار مجلس به فرار سرمایه ها از بانک و ایجاد تورم چند باره و مضاعف در جامعه منجر میشود.
نه اونا گناه دارند، کارمندها رو بچزونید فقط...
سود سپرده ها به منزله جبران بخشی از بار تورم است که البته خود دولت باعث و بانی همان تورم قلمداد میشود. به دیگر سخن دولت با خلق پول از جیب ملت میخورد و با اخذ مالیات از سود سپرده های بانکی نیز مجددا از جیب ملت میخورد! یعنی خوردن دوبر دوسر و دوزیر
اگر ملاک افزایش درآمد بدون در نظر گرفتن پاک و اخلاقی بودن است ؛ چاره کار راحتتر است ؛ دزدی سر گردنه! هم دردسر کمتری دارد و هم درآمد بیشتری !
درست مثل اخذ مالیات از سکه های پیشفروش بانک مرکزی که در قرارداد معاف از مالیات قید شد و پس از تحویل سکه ها ناگهان مشمول مالیات گردید.
جناب آقای قوامی سخنگوی محترم کمیسیون تلفیق
باسلام
کاملا تحلیل شمابرای زمان حال یاامروزدرست میباشدبفرمائید حقوق مردم معتقد ایران که در بازه زمانی سالهای 96تاامروز سپرده گذاری آنها بیشترشده وکمترنشده وبرای ثبات اقتصادی کشورسرمایه های خودراازبانکها خارج ننموده وواردبازهایی همچون خریدارز،ملک وخودرو نشده اند وبعبارتی ارزش سرمایه شان یک سوم تایک چهارم شده اکنون بایدتبیه هم بشوندبنظربنده بایدازکسانیکه ازبانکها وام های کلان گرفته اندوبه سرمایه های بادآورده ازطریق خریدارز،ملک ،خودرو و.... رسیده اندمالیات اخذشودنه کسانیکه به کشورخدمت کرده و اقتصادکشوررادچار تلاطم نکرده اند
عجععععععععععععععععععععععععععب!!!!!!!!!!!!
حضرت آقا بهره بانکی که بسیار پاینتر از نرخ تورم است نامش سود نیست که شما برای آن کیسه میدوزید، مثل اینکه مجددا دنبال بهم زدن وضعیت اقتصاد کشور هستید
باز هم دزدی از جیب مردم. آقا یک میلیارد تومان کلان نیست هزاران تریلیون تومان چپاولات آشکار کلان است ......
این رو مدتها قبل بدبخت رائفی پور می گفت و این کار نشناس ها توجه نمی کردند. گفت بجای گرون کردن بنزین از این مولدارهایی که پول مفت سود بانکی می گیرند مالیات بگیرید. قبل از گرون شدن بنزین گفته بود.
گرفتن مالیات از سپرده و ریختن پول آن در جیب دارایی چطوری به رونق تولید کمک میکنه؟؟؟؟؟؟؟
این یک روش درست و عادلانه است زیرا انهایی که چنین پس اندازهای دارند قطعا از قشر سوپر مرفع هستن و گرفتن مالیات از این قشر یعنی عدالت اجتماعی 100درصد ولی گرفتن مالیات از سپرده های اندک و خرد عین بی عدالتی است زیرا عده بسیاری از این سودهای اندک زندگی میکنند انهم به سختی حالا اگر بخوان مالیات هم بدن دیگر واویلاست
با سلام آقای هادی قوامی با عرض پوزش اولا سود 14 درصد میباشد نه 20 درصد دوما 14 درصد سود داده میشود و بیش از 40 درصد تورم داریم یعنی شخصی که به ناچار پولش را در بانک سپرده در حال حاضر 26 درصد خسارت دیده حالا شما باز هم میخواهید خسارت ایشان را بیشتر کنید در ضمن 40 درصد تورم روزانه میباشد و 14 درصد سود سالانه
خوبه !
ولی دیگه کسی پولش رو سپرده نمیکنه و تبدیل به دلار درخارج از کشور میکنه!
ادم دلش میخواد لپشه بکشه .خوب برادر عزیز.این مبلغی که اون بیچاره توی بانک سپرده گذاری کرده.مازاد مبلغی میباشدکه به موجب مالیاتهای چند گانه وضع شده .از قبیل مستقیم.غیر مستقیم.ارزش افزوده .و..........توسط سایرکمسیونهای مجلس منتصب .قبلا از ان گرفته شده.و اخذ مالیات از چنین مواردی دیگه وجاهت قانونی نداره!!!! لذاپیشنهاد میگردد.اولا تعدادشون رو زیادتر کنید که دیگه کسی توی صف زیاد منتظر نشه .درثانی اشتباه به ارضتان رسوندن.80در صد سپرده های بانکی .درشت است؟!!!!! وقاهت هم حدی داره
ظاهراً وضع اقتصادی اینقدر خراب شده که دوستان به هرجایی که فکرشون میرسه دست میندازن تا فرجی حاصل بشه ، در حالیکه به جای این کارها و صنار سی شاهی جمع کردن ها ، باید به فکر ارتباط درست و گسترده با دنیا باشیم و صادرات خود از جمله نفت و گاز و پتروشیمی ، خصوصاً فرآورده های نفتی را توسعه داده و زمینه بسط صادرات غیرنفتی در زمینه هایی که استعداد آنرا داریم مثل زعفران ، فرش ، خرما و ... را فراهم کنیم تا منابع ارزی دهها میلیارد دلاری به دست آوریم که اونوقت خواهیم دید مالیات بر سود سپرده و ماشین و خانه و ارزش افزوده و امثال آن ، در مقابل درآمد های ارزی فوق ، هیچ است. مجدداً عرض میکنم راهکار اصلی فقط ارتباط گسترده با جهان است ولاغیر.
دریافت مالیات از سپرده های کلان غیر ممکن است چون این پول ها متعلق به سردمداران و صاحب نفوذ هاست امکان ندارد دولتی بتواند از آنها مالیات بگیرد
موافقم
اما بشرطی که دولت با شفاف سازی قابل راستی آزمایی ، درآمدهای مالیاتی و غیر مالیاتی را خرج آبادانی و پیشرفت کشور کند ، نه اختلاس و باج دادن به دوستان منجمله خودروسازها و کمک های برون مرزی در شرایط زندگی سخت داخلی و ...
اما بعید بدونم چون دربحث بنزین هم همه دولتمردان اومدند و با ریای تمام اعلام کردند که تمام درآمد حاصله بدون اینکه یک ریال کم باشد بصورت یارانه معیشتی به خود مردم برمیگردد ، درحالیکه حدود ۱۰٪ برگشت و مابقی که بقولی حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان بود بابت کسری بودجه هزینه کرد شد ،
ما فقط شفافیت واقعی و قابل راستی آزمایی برای عوام مردم میخواهیم نه یارانه بنزینی معیشتی و نه سبد کالا .
بنظرم دولت سهمیه رو حذف کنه ، یارانه معیشتی ۵۵ تومن رو هم حذف کنه و بنزین تک نرخی ۱۵۰۰ تومان رو در بودجه سال آینده اعلام کنه.
با شفاف سازی قابل راستی آزمایی توسط دولت اعتماد رفته مردم به حاکمیت نم نم بازسازی خواهد شد .
پول خود بخود ساعتی ارزشش را از دست میدهد مالیات برای چی؟
آقای نماینده چه چیز این مملکت مثل دنیاست که مالیات سپرده ها مثل اونها باشه
میخواهید این چندرغازی هم که مردم تو بانک گذاشتن بره تو بازار مسکن و طلاو دلار یا بشه آپارتمات تو ترکیه و اسپانیا و...قطعا" در این حالت باعث بالا رفتن تولید ترکیه و .. میشه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر