بازدید 4348
اقتصاد در گذر زمان

از "بسته شدن دفاتر تجاری انگلیس در ایران" تا "ارسال CFT به مجمع تشخیص مصلحت نظام"

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی سی امین روز دی ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۵۲۹۹۷
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰ 20 January 2020

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی سی امین روز دی ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

30 دی 1330، كليه كنسولگريها و دفاتر تجاري انگليس در ايران بسته شد.

30 دی 1343، کمیسیون تثبیت نرخ ها وابسته به شهرداری تهران بهای هرکیلوگرم گوشت گوسفند را 89 ریال و بهای گوشت گاو را هر کیلوگرم شش تومان تعیین و اعلام کرد که در صفحه اول روزنامه ها چاپ شد. این نرخ ها با اندکی تغییر فصلی، تا سال انقلاب ـ به مدت 13 سال ـ به همان صورت و تقریبا ثابت بود. این کمیسیون چندی بعد کورس تاکسی دربَست ـ از هر نقطه به نقطه دیگر شهر را 2 تومان (20 ریال) تعیین کرد.

30 دی 1357، دکتر منوچهر رزم آرا وزیر بهداری ضمن تشریح موارد متعدد سوء استفاده های مالی در کشور گفت شرکت آمریکایی «ای.دی.اس» صد میلیون دلار از بودجه وزارت بهداری را به یغما برده است. وی افزود وضعیت بهداشت و درمان کشور اسفبار است.

30 دی 1384، سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا اعلام كرد اين وزارتخانه در بودجه سال مالي 2006 ميلادي خود مبلغ 5 ميليون دلار كمك به افراد و مؤسسه هاي غيردولتي ايران پيش بيني كرده تا بتوانند زمينه هاي تغيير رفتار ايران را فراهم كنند.

30 دی 1389، محمد نهاوندیان، رییس اتاق ایران به عنوان رییس اتاق «اکو» انتخاب شد.

30 دی 1391، یک مقام ارشد صندوق بین ‌المللی پول اعلام کرد در نیمه نخست سال ۲۰۱۳ میلادی، هیاتی به ایران اعزام خواهد کرد تا وضعیت اقتصادی این کشور و تاثیر تحریم ‌های غرب بر آن را ارزیابی کند.

30 دی 1393، در یک نظرسنجی از ۲۸۸ تشکل اقتصادی، عناصر مخل کسب ‌و کار شناسایی شد. ارزیابی ‌ها نشان می ‌دهد که مشکلات مربوط به تامین منابع مالی، دغدغه اصلی فعالان اقتصادی در سال گذشته بوده است؛ به‌ طوری‌که «مشکل دریافت تسهیلات از بانک ‌ها»، «ضعف بازار سرمایه در تامین مالی تولید و نرخ بالای تامین سرمایه از بازار غیررسمی» و «بی ‌تعهدی شرکت‌ها و موسسات دولتی به پرداخت بدهی خود به پیمانکاران» به‌ عنوان مهم‌ ترین عناصر مخل کسب‌ و‌کار که در یک چرخه قرار دارند، معرفی شده ‌اند.

30 دی 1394، طی خبری اعلام شد اثر فوری برجام بر تجارت خارجی ایران نمایان شد. در این خبر آمده بود: شواهد جدید نشان می ‌دهد برای گشایش ۱۰ میلیون یورو اعتبار اسنادی (ال‌سی)، فعالان اقتصادی پیش از اجرای برجام مجبور بودند به ‌دلیل کار با واسطه ‌ها، ۷۵ هزار یورو هزینه کنند که این میزان با لغو تحریم‌ ها به ۵۰ یورو کاهش یافته است.

30 دی 1395، در جریان ریزش ساختمان قدیمی پلاسکو در تهران 16 آتش نشان و 6 شهروند جان خود را از دست دادند.

30 دی 1396، امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از پیگیری واگذاری بنگاه‌های اقتصادی در ارتش و سپاه خبر داد. وی در پاسخ به اینکه آیا دولت برای پیگیری واگذاری ‌ها در ارتش و سپاه به وزارت دفاع مسوولیتی داده است، اظهار کرد: مسوولیت این کار از طرف مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا به ستاد کل نیروهای مسلح واگذار شده و ستاد کل در کل نیروهای مسلح این موضوع را دنبال می‌کند تا این نیروها از کارهای اقتصادی غیرمرتبط به هر دلیل، خارج شوند.

30 دی 1397، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT)، بر مصوبه قبلی خود اصرار کرده و لایحه CFT جهت حل اختلاف بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان