بازدید 4790

تلاش اوکراین برای کاهش تنش در روابط با روسیه

در راهکار جدید امنیت ملی اوکراین، علاوه بر توسعه روابط راهبردی با اتحادیه اروپا، آمریکا و ناتو، بر لزوم اتخاذ تدابیری برای کاهش تنش با روسیه و در عین حال احیای حاکمیت بر مناطق جدایی طلب شرق کشور و کریمه، تأکید شده است.
کد خبر: ۹۵۲۵۷۷
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۷ 18 January 2020

به گزارش تابناک به نقل از خبرگزاری «نووستی»، طرح راهکار جدید امنیت ملی اوکراین که روز جمعه در نشست شورای امنیت ملی و دفاع این کشور ارائه شد، شامل اقداماتی برای کاهش تنش در روابط با روسیه است.

بخش مطبوعاتی دفتر ریاست جمهوری اوکراین در بیانیه‌ای در این رابطه یادآور شده است: «در راهکار جدید امنیت ملی پیشنهاد شده تا تدابیری به منظور کاهش احتمال تشدید درگیری با فدراسیون روسیه و تنش در روابط دوجانبه اتخاذ شود.»

بر اساس این اطلاعات، این سند همچنین خواستار توسعه روابط راهبردی با اتحادیه اروپا، ایالات متحده و کشورهای عضو بلوک ناتو که به عنوان "شرکای اصلی خارجی" اوکراین شناخته می شوند، شده است.

پیش‌نویس راهکار امنیت ملی اوکراین توسط یک گروه از کارشناسان این حوزه تهیه و به ویژه در ماه دسامبر سال گذشته در مقر ناتو در بروکسل ارائه شد که در آنجا ارزیابی مثبتی در باره آن صورت گرفت.

این سند همچنین "احیای صلح و حاکمیت اوکراین بر سرزمین‌های دونتسک و لوگانسک که به طور موقت به اشغال نیروهای جدایی طلب درآمده، اجرای مجموعه‌ای از اقدامات بین المللی در عرصه حقوقی، سیاسی-دیپلماتیک ، بشردوستانه و اقتصادی برای "بازگرداندن شبه جزیره کریمه به اوکراین" را نیز مورد تاکید قرار داده است.

به گفته "آلکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت و دفاع اوکراین، پایه و اساس اصلی این سند در برنامه‌ انتخاباتی "ولادیمیر زلنسکی" رئیس جمهوری اوکراین تنظیم شده بود ، که "توسط اکثریت قریب به اتفاق مردم کشور مورد حمایت قرار گرفته و از جمله دلایل پیروزی وی در انتخابات است.

رئیس جمهوری اوکراین نیز در نشست روز جمعه شورای امنیت و دفاع ملی این کشور یادآور شد که سند راهکار امنیت ملی کشور، "جنبه مشورتی-رایزنی" دارد و دستور داد تا ظرف یک هفته پیش‌نویس سند راهکار امنیت ملی تهیه شده و سپس باید تلاش کرد تا به تصویب پارلمان برسد.

جهت گیری‌های دارای اولویت در سیاست جدید امنیت ملی اوکراین در این طرح "تضمین استقلال و حاکمیت کشور، توسعه اجتماعی، توسعه سرمایه انسانی، حمایت از حقوق، آزادی‌ها و منافع قانونی شهروندان اوکراین، همگرایی کامل با اروپا و یورو-آتلانتیک و البته احیای تمامیت ارضی کشور" نام برده شده است.

منبع: تسنیم
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر