بازدید 3618
اقتصاد در گذر زمان

از "وزیر مالیه شدن میرزا احمدخان قوام ‌السلطنه" تا "شکایت برای دارایی بلوکه شده ایران"

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و هشتمین روز دی ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۵۲۴۳۴
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰ 18 January 2020

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و هشتمین روز دی ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

28 دی 1291، علاءالسلطنه پس از دو هفته مطالعه همکاران خود را به شرح زیر انتخاب و طی تلگرافی به ناصرالملک در لندن معرفی کرد. سلطان عبدالمجید میرزا عین ‌الدوله وزیر داخله، میرزا حسن خان وثوق ‌الدوله وزیر امور خارجه، میرزا حسن خان مستوفی ‌الممالک وزیر جنگ، میرزا احمدخان قوام ‌السلطنه وزیر مالیه، میرزا اسماعیل خان ممتاز الدوله وزیر عدلیه، میرزا صادق خان مشیرالدوله وزیر علوم و اوقاف، میرزا حسن خان موتمن ‌الملک وزیر تجارت و فوائد عامه.

28 دی 1333، نمایندگان موسسه صنعتی «جورج فرای» آمریکا وارد تهران شدند تا براساس قراردادی که بین سازمان برنامه و اداره اصل ۴ با موسسه مزبور منعقد شده بود، مطالعات خود را برای توسعه و احیای کارخانه‌ های صنعتی ایران آغاز کنند.

28 دی 1337، سازمان برنامه برای خرید تلکس ۳۰ میلیون ریال به وزارت پست و تلگراف اعتبار داد.

28 دی 1343، ضرابخانه منحل و وظایف آن به بانک‌ مرکزی انتقال یافت.

28 دی 1346، قرارداد فروش ماهی و خاویار به شوروی امضا شد.

28 دی 1356، به دنبال سخنرانی یکی از وعاظ، در شهرهای مشهد، تبریز و کرمانشاه معامله با بانک صادرات تحریم شد. گفته شده بود که اکثر سهام این بانک مربوط به بهائیان است و از مردم خواسته شد موجودی‌ های خود را از این بانک خارج کنند.

28 دی 1357، کلیه کارکنان خارجی شرکت نفت اخراج شدند.

28 دی 1371، مجتمع عظيم پتروشيمي اصفهان، افتتاح شد و 13 هزار نفر به طور مستقيم و غيرمستقيم مشغول به كار شدند.

28 دی 1389، محمد رویانیان، رییس ستاد حمل‌و‌نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور از پایان عرضه گازوئیل ۱۶۵ ریالی و بنزین ۱۰۰ تومانی از اول بهمن خبر داد و گفت بنزین ۱۰۰ تومانی فقط برای ذخیره‌های موجود در کارت‌های سوخت است و دیگر سهمیه بنزین ۱۰۰ تومانی و گازوئیل ۱۶۵ ریالی اعلام نمی‌شود؛ رویانیان همچنین از تخصیص یک سهمیه ۶۰ لیتری بنزین ۴۰۰ تومانی برای بهمن ماه خبر داد و در عین حال تاکید کرد که سهمیه بنزین ۴۰۰ تومانی که برای دی‌ماه اعلام شده است، در کارت‌ها باقی می‌ماند و نمی‌سوزد.

28 دی 1390، بانک مرکزی به دارندگان ارزهای بدون فاکتور تا ۱۵ بهمن ماه فرصت داد تا نسبت به تعیین وضعیت ارز خود اقدام کنند. بر اساس اعلام معاون نظارتی بانک مرکزی، دارندگان ارز بدون مدرک برای آنکه مشمول جرایم قانون قاچاق کالا و پولشویی نشوند باید تا نیمه بهمن از بین دو گزینه سپرده‌گذاری ارزی در بانک‌ها یا فروش آن به این شبکه بر اساس نرخ بازار فرعی یکی را انتخاب کنند.

28 دی 1393، پیشنهاد انحلال سازمان هدفمندکردن یارانه‌ ها و تغییر نحوه توزیع یارانه در دستور کار بررسی کمیسیون تلفیق قرار گرفت. در گزارش کمیسیون برنامه و بودجه به کمیسیون تلفیق پیشنهاد شده بود که سازمان هدفمندکردن یارانه ‌ها منحل شود و وزارت رفاه مسوولیت ‌های آن را بر عهده گیرد.

28 دی 1394، شرکت پیام ‌رسان مالی جهان یا سوئیفت، پس از اجرایی شدن برجام، طی یک بیانیه رسمی از اعلام همکاری مجدد با نهادهای مالی و بانک‌های ایرانی پس از ۱۴۰۰ روز خبر داد.

28 دی 1395، حسن روحانی رئیس‌ جمهوری در نهمین نشست خبری ‌اش که همزمان با اولین سالگرد اجرایی شدن برجام برگزار شد به منتقدان برجام یک بار دیگر پاسخ داد و ضمن لوکس خواندن نقدهایی که از جانب منتقدان برجام صورت می ‌گیرد، گفت: نقد لوکس خیلی جا ندارد. کسانی که نقد می‌ کنند باید به‌ خوبی به مردم بگویند که اگر برجام نبود، چه اتفاقی می ‌افتاد و امروز همه کارگرانی که در نفت و گاز تلاش می‌ کنند و با دستان پرتوان آنها امروز صادرات و تولید نفت ‌مان به قبل از تحریم رسید، چگونه این شرایط فراهم می‌ شد؟ او با تاکید بر اینکه برجام متعلق به همه ملت و از جمله اقشار مستضعف است، گفت: اگر ۲۷ دی پارسال برجام اجرایی نمی‌ شد، فرضا تحریم‌ ها تصاعدی بالا می‌ رفت و وضع نفت ما ادامه پیدا می ‌کرد، کل درآمد نفتی کشور امسال ۳۲ الی ۳۳ هزار میلیارد تومان بیشتر نبود.

28 دی 1396، بانک مرکزی ایران برای آزادسازی ۹/ ۴ میلیارد دلار از دارایی ایران نزد موسسه مالی کلیراستریم لوکزامبورگ به دادگاه شکایت کرد.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر