بازدید 9878
دکتر تهمورث بشیریه، حقوقدان و یکی از نویسندگان این لایحه در گفت‌وگو با «تابناک» مطرح کرد؛

لایحه‌ای که برای جمعیت چشمگیر مبتلایان به اختلالات روانی تهیه شد

هم اکنون بنا بر اعلام سازمان بهداشت جهانی، ۳۴۰ میلیون تن در جهان مبتلا به افسردگی، ۴۵ میلیون تن مبتلا به اسکیزوفرنیا و ۴۳ میلیون تن مبتلا به دمانس هستند و این آمار نشان می‌دهد، شمار بسیاری از مردم در جوامع مختلف به نوعی از اختلالات روانی رنج می‌برند که دارای نیاز‌های ویژه بوده و نیازمند توجه خاص هستند.
کد خبر: ۹۵۲۴۳۲
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۵ 18 January 2020
لایحه ای که برای جمعیت چشمگیر مبتلایان به اختلالات روانی تهیه شد
 
 
لایحه ای که برای جمعیت چشمگیر مبتلایان به اختلالات روانی تهیه شدبا توجه به میزان افراد مبتلا به اختلالات روانی در جامعه و هزینه‌‏های اجتماعی و اقتصادی سنگین ناشی از این گونه بیماری ‏ها برای فرد و خانواده و جامعه و با عنایت به وجود خلأ قانونی در مورد نحوه شناسایی این بیماران و رعایت حقوق آنان در مراحل مختلف بستری، درمان و ترخیص، در راستای ارتقای سلامت روان جامعه و رفع موانع تنش ‏آفرین در زندگی فردی و اجتماعی، ترویج آموزش ‏های اخلاقی و معنوی و قانون گذاری جامع برای حمایت‏ از این قشر از افراد جامعه، «لایحه حمایت از حقوق افراد مبتلا به اختلالات روانی» در راستای حمایت از حقوق شهروندی افراد دچار اختلال روانی در ۳۸ ماده در جلسه ۲۴ آذر ۱۳۹۸ به تصویب رسید.

به گزارش «تابناک»؛ هم اکنون بنا بر اعلام سازمان بهداشت جهانی، ۳۴۰ میلیون تن در جهان مبتلا به افسردگی، ۴۵ میلیون تن مبتلا به اسکیزوفرنیا و ۴۳ میلیون تن مبتلا به دمانس هستند و این آمار نشان می‌دهد، شمار بسیاری از مردم در جوامع مختلف به نوعی از اختلالات روانی رنج می‌برند که دارای نیاز‌های ویژه بوده و نیازمند توجه خاص هستند.

همچنین باید توجه داشت که ترس و وحشت از این بیماران، کناره گیری از آنان و برچسبی که جامعه به این افراد می‌زند، سبب شده تا به نوعی شهروند دسته دوم محسوب شوند و دیواری بین آنان و جامعه به وجود آید، در صورتی که با درمان‌های جدید و خدماتی که به این افراد ارائه می‌شود، برگشت آنان به جامعه و زندگی عادی امکان پذیر است.

به گفته حریرچی، معاون وزیر بهداشت با وجود پیشرفت علم پزشکی و درمان‌های جدید که بهبود این بیماری‌ها را امکان پذیر کرده است، قوانینی برای حمایت از این گروه بیماران برای برگشت زندگی عادی وجود ندارد.

قائم مقام وزارت بهداشت به نبود زبان مشترک و ارتباط بین متخصصان حوزه سلامت و حقوق اشاره کرد و گفت: به طور مثال، از سال‌ها پیش از پیروزی انقلاب اسلامی قرار بوده که بیمارستان روانپزشکی قضائی در کشور تأسیس شود، اما پس از گذشت سال‌ها، هنوز از تأسیس این گونه بیمارستان‌ها خبری نیست.

حریرچی با اشاره به برخی مشکلات حقوقی بیماران روانپزشکی نیز گفت: مثلاً قوانین مربوط به «بستری اجباری»، در عمل قابل اجرا نیست، چون ۹۰ درصد این بیماران عملاً اجباری، بستری می‌شوند و فقط ۱۰ درصد آنان با دستور مقام قضائی بستری شده اند که برای همین ۱۰ درصد بیماران نیز نقش روانپزشک قانونی دیده نشده است.

وی به وجود برخی از واژه‌ها در قوانین حقوقی در خصوص این بیماران اشاره کرد که پشتوانه علمی و تخصصی ندارند و افزود: به عنوان مثال، به کارگیری واژه «جنون» برای مشخص کردن وضعیت بیماری یک فرد و در پی آن، اجرای قوانینی که مربوط به این افراد می‌شود، چگونه و براساس چه معیار و تشخیص کارشناسی و تخصصی صورت می‌گیرد؟

«حریرچی» همچنین اجرای قانون «قیمومیت» برای این افراد را از مشکلات حقوقی این قشر از جامعه ذکر کرد و افزود: هم اکنون، اجرای قانون قیمومیت، اجرای نظر صفر یا صد قاضی است؛ در صورتی که شرایط بیمار، نسبی بوده و با توجه به درمان‌های جدید، پیشرفت پزشکی و خدماتی که به این بیماران ارائه می‌شود، شرایط بیماران روانپزشکی ثابت نمی‌ماند بلکه می‌تواند رو به بهبودی برود، در حالی که زمانی برای اتمام اجرای قانون قیمومیت مشخص و بر اساس تغییر در وضعیت بیمار، تغییری در اجرای حکم ایجاد نمی‌شود.

دکتر تهمورث بشیریه حقوقدان، استاد دانشگاه، وکیل دادگستری و یکی از نویسندگان این لایحه درباره ضرورت‌های تهیه چنین لایحه‌ای به «تابناک» گفت: «درباره تهیه این لایحه چند مطلب مدنظر بوده؛ خلا قانونی که ما در این زمینه داشتیم و همچنین فقدان یک زبان مشترک میان متخصصان علوم روانشناسی و حقوقدانان از موضوعات مهمی بوده که مورد توجه قرار داشت. بحث دیگر حمایت از افراد آسیب پذیر و قوانین مرتبط با آن بود. همچنین سازمان بهداشت جهانی انتظار داشت تا چنین اقدامی انجام شود و بحث نوآوری و روزآمد کردن مسائل هم بوده و به خاطر تحولات و پیشرفت‌هایی که در علم ایجاد شده نیاز بوده برخی مسائل بازنگری شود؛ مسائلی مانند حجر و بازبینی‌های دوره‌ای مربوط به آن.»

وی در ادامه خاطرنشان کرد: «یک درصد جامعه ما دچار اختلال حاد روانی است؛ یعنی چیزی حدود ۸۰۰ هزار تن بوده و اگر این افراد را با اعضای خانواده در نظر بگیرید، یعنی حدودا جمعیت ۴ میلیونی را تشکیل می‌دهند و این‌ها فقط کسانی هستند که از ابتلا به اختلال روانی ـ مستقیم یا غیر مستقیم ـ متاثر می‌شوند و این غیر از اختلالات روانی دیگر است که درصد بیشتری از افراد جامعه به آن مبتلا هستند. به هرحال این لایحه در صورتی که تصویب شود، حداقل ده میلیون تن از جامعه را می‌تواند تحت تاثیر قرار دهد. البته این آماری که من ارایه می‌دهم، دقیق نیست، ولی به هر حال افراد زیادی را در بر می‌گیرد.»

وی درباره روند تهیه لایحه و همچنین نکاتی که باید در حین تصویب در مجلس توجه شود گفت: «جرح و تعدیلات بسیار و چندین باره در دولت و کمیسیون‌های مربوطه روی لایحه انجام و سعی شده تغییرات حداقلی انجام شود و شاید با توجه به اینکه بنده هم از طراحان این لایحه بوده ام، چندان مورد پذیرش ما نبوده، اما به هر حال این موارد انجام شده است. دور از انتظار نیست که در مجلس این اتفاق یعنی تغییر قانون رخ دهد، به ویژه اینکه در مجلس آتی ترکیبش با مجلس فعلی فرق خواهد کرد. به خصوص اینکه برخی از نمایندگان مجلس فعلی را ما در جریان گذاشته و صحبت کرده ایم، اما با تغییر آن‌ها احتمال تغییر این قانون در مجلس بیشتر می‌شود؛ لذا توقع ما این است که با توجه به کار تخصصی و کارشناسی که بسیار زیادی صورت گرفته لطفا خیلی این لایحه را دچار تغییر نکنند و اجازه بدهند این قانون هرچه زودتر تصویب شود.»

 

وی درباره مهمترین اقدامات این لایحه خاطرنشان کرد: «در تعریف و واژگان آمده، سعی شده زبان مشترک میان حقوقدانان و روانپزشکان ایجاد شود و از اصطلاحات تخصصی هر دو دور شویم. دوم اینکه در بحث حجر بازنگری و سعی شده نگاه صفر و یکی به آن نداشته باشیم. سعی کرده ایم که آن را کنار بگذاریم و همچنین بازبینی‌های دوره‌ای یا بحث بستری‌های اجباری یا ضرورری را داریم که بازبینی دوره‌ای را در آن مطرح کردیم. در مورد بیمارانی که مرتکب برخی از جرایم می‌شوند، راهکار‌هایی در نظر گرفته شده که باید در گزارش پزشکی قانونی بیاید، چون در محاکمه آن‌ها موثر است و همچنین تاسیس بیمارستان روانپزشکی قانونی در آنجا دیده شده است. در این لایحه، افزایش تکالیف بیمه‌ها را داشتیم و همچنین حفظ حقوق افراد مبتلا به اختلالات روانی و اینکه نباید از هیچ یک از حقوق خود به دلیلی ابتلا به اختلالات روانی محروم شوند و ضمانت اجرا‌هایی که برای این قانون در نظر گرفته شده است.»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۱۳
یه ساله که وقتی بچها ازم میپرسن خوبی؟ میگم نه مگه خلم
شلیک با تفنگ بادی به سیبل کاغذی رفع افسردگی میکند... دارت،بیلیارد و کلا تمرکز روی یک نقطه باعث رفع مشکلات روانی انسان میشود.باقی صحبتها برای کلاس گذاشتنه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
مدیتیشن
ناشناس
| France |
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
خب این مشکل هم که بسرعت حل شد
شما خودتان مردم و جوانان را. روانی کردید برای همه بچه های تحصیل کرده که برنامه ندارید از انها استفاده درست نمی کنید دو سال از عمرشان را با کارهای بی مورد تلف می کنید اینهاست که انها را روانی نی کند
خداقل فرصت دهید در این شرایط خدمت را بخرند و بروند پی کارشان و در عوض انها که هستند حقوق بگیرند اقایان وقتی خودشان خرشان از پل می گذرد بادشان می افتد قانون ایراد دارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
یا همه یا هیچ کس. خرید خدمت تبعیض است
استاد دانشگاه
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
متاسفانه برنامه علمی کشور تولید مقاله با استفاده از دانشجوست. علمی که مورد استفاده کشور رار نگرفته و دانشجویی که به مهره سوخته تبدیل می شود. البته اساتید هم ترفیع میگیرند. در یک جلسه خصوصی که با اعضای گروه خودمان داشتیم با سابه ترین استاد که در وزاذت علوم هم سمتی بالا دارد گفت باید دانشجو بگیریم تا تعداد دانشجوهای بیکار زیاد شود و اعتراض کنند. به خدا قسم چیزی که یادم میاید همین هست. امیدوارم خدا اینجور افراد را با بچه خودشان مبتلا کند
این آمار یک درصدی را از کجا آورده اند؟ با توجه به عدم مراجعه بسیاری از ایرانیان به روانپزشک به دلایل واهی مانند اینکه انگ روانی به آنها میزنند هیچ آمار دقیقی اصولا نمیتواند تا این مرز دقت وجود داشته باشد
باورتون میشه خیلی از اینا توی اداراتند حتی در حد مدیر کل و معاون وزیر
و چه بلایی سر سازمان و کارمنداشون میارن خدا داند و بس.
هیچ کمکی به این بیماران نمیشه تازه اگه بودجه ای برای این بیماران در نظر گرفته شده چهار تا کارمند بنام مدد کار اچتماعی از خودشان استخدام میکنند که حقوقی دریافت کنند. احساس سوختن به تماشا نمیشود....آتش بگیر تا بدانی چی میکشم.
براي مصارف خانه كلي امروز بايد خريد كنم ولي جيبم خاليه حق دارم روان پريش باشم يا نه
جماعتی که دور سفیر انگلیس جمع میشن باید در ارجحیت باشند که وضعشون از نظر مخ و مخچه واقعأ خرابه
در ایران تعداد افرادی که از نوعی رفتارهای ناهنجار رنج می برند کم نیست که شاید ناشی از برخی اختلالات خفیف یا شدید روانی باشد. اما اصل مهم برای رفع این چالش، شناسایی اینگونه افراد به ویژه در دوران کودکی و نوجوانی و ریشه یابی دلایل شکل گیری رفتارهای ناهنجار و پیش گیری و درمان از طریق مشاوره و ... است. در چنین شرایطی اگر لایحه مذکور تنها به حمایت از برخی بیماران حاد یا بیمارانی که به اختلال خود اظهاری داشته اند، اکتفا کند، کافی نیست و مشکلات بسیاری در این حوزه همچنان باقی خواهد ماند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل