بازدید 22165

مخالفت شهاب‌حسینی با انصراف از چشنواره فجر

در پی اعتراض جمعی از هنرمندان به اتفاقات رخ داده اخیر و انصراف آنها از سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، شهاب حسینی، بازیگر سینما، با این اقدام مخالفت کرد و آن را ضربه‌ای به عرصه فرهنگ، هنر و سینمای کشور دانست.
کد خبر: ۹۵۲۲۲۴
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۷ 16 January 2020

 

به گزارش تابناک به نقل از خبرآنلاین،پس از انصراف مسعود کیمیایی از حضور در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، بسیاری از هنرمندان سینما، نسبت به این تصمیم، واکنش‌های موافق و مخالف نشان دادند.

شهاب حسینی، تنها بازیگر ایرانی که موفق به کسب جایزه از جشنواره کن شده است، از جمله سینماگرانی است که موافق انصراف هنرمندان از جشنواره فیلم فجر نیست و این کار را باعث دوری و دو دستگی بیشترِ جامعه هنری می‌داند.

او در این زمینه پیامی را منتشر کرد و در آن نوشت:

« دوستان هموطنان، همدردان. مردم رنجیده و رنجدیده. روحمان آزرده و دلمان شکسته می‌دانم.
اعتمادمان سلب شده و حال عمومی ما را به این روز درآورده. در همین سرزمین زیستم و چون شما نیک می‌دانم.
اما این را نیز می‌دانم که روزگار امروز محصول غلبه همیشگی احساسات، بر عقل و منطق ما در همه ادوار تاریخ و در همه سطوح اجتماعی و فرهنگی است.
وارث یکی از بزرگترین گنجینه‌های تاریخ و ادبیات در جهان هستیم در حالی که در زندگی روزمره‌مان نهادینه نشده و نمودی ندارد.
برخورد احساسی ما درباره آینده شخصی و اجتماعی‌مان مانع از درخشش آفتاب آگاهی و عقلانیت در زندگی‌مان شده.
تا آنجا که اول عمل می‌کنیم، بعد فکر می‌کنیم و چه بسیار که فکر نکرده عمل می‌کنیم. فرمانی در دست احساسات برخاسته از عجله در همه چیز، در تصمیم گیری، قضاوت، اظهارنظر، گرایش و واکنش.
وقت آن نرسیده که بیش از پیش از چاشنی تامل و تفکر و تعقل بهره ببریم؟
درباره سیاست‌های کلان مملکتی چون از دانش کافی برخوردار نیستم، صاحب نظر هم نیستم و بعید می‌دانم نظر شخصی‌ام، تاثیر چندانی بر روند وقایع داشته باشد. هرچند عیان است نسبت به دو دهه قبل، بیشتر از غلبه احساسات بر منطق رنج می‌بریم. اما در حیطه حرفه‌ای خود گاهی ناگزیر از ذکر مطالبی هستم.
در احوالات مواج و گل آلود. کم نیستند موج سواران و ماهیگیران آب گل‌آلود. با عشق و ارادت به تمامی خانواده‌های داغدار وقایع اخیر به خصوص عروجیان هواپیمای مسافربری، لازم به ذکر می‌دانم، سقوط سهمگین دیگری تهدیدمان می‌کند و آن، سقوط از مرز استانداردهای رفتاری در جامعه است که این روزها در انواع مختلف شاهد آن هستیم؛ از صفحه تلویزیون گرفته تا سطح و عمق جامعه در فضاهای حقیقی و مجازی.
دوستان! شاید در حال حاضر شرایط فعلی متناسب این مطلب نباشد اما عملکرد تعدادی از همکاران که بعضا در پشت آن انگیزه‌های شخصی فراوان موج می‌زند، این واکنش را طلب می‌کند.
جشنواره فیلم فجر جدای از نام و مناسبت برگزاری آن، به لحاظ تکنیکی، همواره تنها جشنواره رسمی کشور تلقی می‌شده که شاید کلیه سیاست‌های سینمایی سال بعد از خود را اعم از نوبت اکران آثار، سیاست‌های تولید، روش و خط مشی سینما را رقم می‌زده و از این بابت همواره مورد توجه سینماگران در بخش‌های مختلف و محلی جهت ارائه، کشف، رشد و پیگیری فعالیت حرفه‌ای قلمداد می‌شده. لذا حضور در آن همواره برای فیلمسازان داخلی حائز اهمیت بوده.
هر ساله هم شاهد استقبال گسترده مردم و خاصه مخاطبین سینما بوده و طی سال‌هایی که از آن گذشته، رقم زننده بخش قابل توجهی از تاریخ سینمای ایران بوده که مسلما مانند بسیاری جشنواره‌های دیگر در دنیا متولیان دولتی داشته.
حال تعدادی از همکاران بنای اعلام انصراف از جشنواره گذاشته‌اند.
با احترام به تصمیم شخصی آنان، نسبت به آن نقدی دارم که عرض می‌کنم. اولا این حرکت دامن زدن به افتراق جامعه به خودی و ناخودی است و این در حالی است که جامعه و مردم بیش از هر زمان دیگری به همبستگی و دلداری یکدیگر نیازمندند.
این رفتار حتی در میان هنرمندان و طرفداران و مخاطبینش نیز شکاف عمیق و شاید جبران ناپذیری ایجاد کند که به صلاح هیچ کس نیست.

مخالفت شهاب‌حسینی با انصراف از چشنواره فجر
و این تصور که کسانی که ترجیح به انصراف نمی‌دهند، همدرد و شریک حال مردم و جامعه نیستند و موضعی مغایر با مردم دارند، سخت اشتباه است.
حق یک فیلم با تمام مشقات و مشکلاتی که در راه ساخته شدن دارد، هست که دیده شود و در مناسبتی رسمی مورد ارزیابی قرار گیرد. این موضوع از بابت انگیزه تمامی عوامل یک فیلم با سرنوشت هنر سینمای کشور، ارتباط مستقیم دارد.

 


چه بسا که طی دهه‌های گذشته، چنانچه نیم تمرکز سیاسی و نظامی کشور را اگر صرف ساختن فرهنگ سینما به قدرت هماوردی با هالیوود می‌کردیم، شاید امروزه با تکیه بر غنای تاریخی و فرهنگی و ایمانی که از آن برخورداریم، نیمی از جهان را به مرام و آیین خویش درآورده بودیم.
بماند!
در نهایت قربانی شدن فرهنگ و هنر دست کمی از فجایع ندارد.
دوم اینکه جشنواره تماما امکان بدل شدن به یادواره‌ای برای تقدیم شدن آثار به از دست‌رفتگان مدت اخیر و زنده نگه‌داشتن یاد آن‌ها را داراست و تریبونی برای بیان رسای احساسات و همدردی با دردمندان.
یادواره‌ای که رنگ و بوی یاران از دست رفته را به خود بگیرد و تبدیل به مراسمی برای گرامیداشت و زنده نگه‌داشتن شکوه یادشان باشد.
لذا این بنده کوچک بدین وسیله این حرکت را تایید نمی‌کنم و آن را گامی در جهت همدردی تلقی نمی‌نمایم.
هنر و فرهنگ حق مردم هر سرزمین است و در هر محفلی و تحت هر عنوانی که مجال بروز و ظهور پیدا کند، تاثیرگذار جامعه خویش خواهد بود، ای کاش نیت های‌مان هم خالص باشد و بنا به صلاح شخصی خود فی‌المثل ترس از بزخورد تحقیرآمیز مخاطب با فیلم‌مان به سیاق و روال ادوار گذشته، پشت احساسات پاک مردم قایم نشویم.
اوست یگانه حی و حاضر و ناظر.
هم قصه نانموده داند،
هم نامه نانوشته خواند.»

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۴۱
انتشار یافته: ۲۸
معلوم كرد ماهيت خودش رو.............
درود بر شرف و عقل شهاب حسینی هر بار شوق پرواز را را میبینم اشک در چشمانم جمع میشود انشالله روز قیامت همنشین شهید بابایی باشی
احسنت به این قسمتِ حرفت:
« چنانچه نیم تمرکز سیاسی و نظامی کشور را اگر صرف ساختن فرهنگ سینما به قدرت هماوردی با هالیوود می‌کردیم، شاید امروزه با تکیه بر غنای تاریخی و فرهنگی و ایمانی که از آن برخورداریم، نیمی از جهان را به مرام و آیین خویش درآورده بودیم.»
تو هم بیا با ما زندگی کن. همین جا ،با تمام خوبی ها و بدی هایش.
نفستان از جای گرم در می آید. برادر بی خیال شو و حالت را بکن، با ما چه کار داری.
تو ، قبل از نصیحت بزرگوارنه خواهر بزرگمان سرکار علیه خانم زینب ابوطالبی؛
به ندا دل ایشان گوش کردی و جمع کردی و رفتی؛
بگذار و بگذر!
آقرین بر سرلشگر بابائی
شهاب حسینی جان واقعا کاش برخی کمی از فهم شما را داشتند. لزوم اتحاد بیش از هر زمانی در کشور احساس می شود.
آفرین به منطق ودرایت شما
کسی که سالی چند میلیارد درامد داره مالیات نمیده و هر وقت بخواد میره امریکا دلیلی نداره با مردم باشه ....
فقط احسنت
آقا شهاب شما دیگه چرا ... خانه از پای بست ویران است
اگر واقعا وطن پرستی و ادعای ایرانی بودن داری الان در خارج از ایران زندگی نمیکردی . و شاید با ممنوع الکار شدن نگرانی هزینه زندگی در آن سوی آبها رو نتوانی تامین کنی!!!؟؟
سلام شهاب حسینی
ما چقدر تورو دوست داریم
تو چقدر هنرمندی
دوستات که گفتن در جشنواره شرکت نمی کنند چقدر هنرمندند
جشنواره فجر چقدر هنرمندانه است
دوست دار همه هنر بندان ایران
دیوی
هنرپیشه ای هنرمند و کم حاشیه ... احسنت ... احسنت که نان به نرخ روز خور نیستی و میدانی صلاح کشورت در اتحاد است بر علیه دشمنان ...
درود بر این بازیگر فرهیخته وموضع گیری درست وبه جای او.
خودش کجاس
به نظرم حرفش درسته. از فقر فرهنگی شدید حتی در سینماگران رنج می بریم.
دمت گرم
آقای حسینی، هنر این سرزمین آغشته به خون است. از انقلاب بگیر تا دفاع مقدس. و تا اکنون. اگر هنرمندان درد جامعه را به تصویر میکشیدند و رسالت خود را به خوبی انجام میدادند الآن این اتفاق ها نمی افتاد. هنر شد اختلاس و خوب پول خوردن.
بیش از این هم از چنین افراد نباید انتظارداشت.. ایشان هم همانند افرادی نظیر حاتمی کیا که در مراسم سال قبل خود را با افتخار سلبریتی نظام معرفی نمود .صرفا در جهت منافع خود به هر ذلتی تن میدهند.فقط اظهار عبارت (ضربه به عرصه فرهنگ وهنر وسینمای کشور) از دهان ایشان خیلی حرف زیاد وغیر قابل هضم میباشد
آقاي حسيني نظر شما محترم اما بيشنهاد ميكنم قدري تامل و تفكر كنيد. بي گمان هنرمندان فرهيخته اي كه دست به اين عمل در خور تقدير زدند اگر نه بيشتر از شما حداقل در حد شما بر اين اوضاع وقوف دارند و با دليل و نه از روي احساس و عجولانه - تصميم گرفته اند. لذاست كه قدري تفكر كنيد شايد نتيجه ديگري نيز به ذهنتان برسد.
با سلام. واقعاً حرفهاى ايشان را بايد با زر نوشت. همه چيز را خيلى عالى بيان كردهاند.
شما مثل اینکه هنوز و از آنور آبها حقوق بگیر این سازمان هستید!!! یا اینکه از سر عاقبت اندیشی این زا می گویید چون می دانید که بالاخره باید روزی تان را از این خوان به دست آورید.
دردو بر هنرپیشه فهیم جناب اقای شهاب حسینی .کاملا باایشان موافقم درحال خاضر جامعه بیش از هرچیزی به یکدلی واتحاد وارامش نیاز دارد .هررفتار برخواسته از حس خشم چه از طرف امثال اقای کوشکی چه از طرف هنرمندان دعوت کننده به تجمع یا انصراف از فجر هردو موجب اشفتگی بیشتر جامعه میگردد .لطفا همه مرهمی باشیم بر رنجهای همدیگر . شهریاران بود وخاک مهربانان این دیار مهربانی کی سرآمد، شهریاران راچه شد
درودبرشرف شماونگاه پرمعنی شمابه این موضوع.افتخاراین سرزمین هستی وخداوندحافظ ونگهدارتان باشدان شاالله
بی خود نیست که سوپر استاری برای اینکه نظرت فرا ملیه و جناحی برخورد نکردی به امید اینکه بی هنران هم مطلبت را درک کنند یک عده از این افراد کسانی هستند که چون هیچوقت در جشنواره شاخص نشدن حالا عقده گشایی میکنند و چهار نعل به آن میتازند اما ایران همیشه کشور هنر پرور بوده خیلی زود جای این بی هنران پر خواهد شد وبازی را اینها خواهند باخت
چه پیام پرباری!
عالی بود...
ببینیم نگاه ایشان اگر خدای نکرده داغی چنین دیده بود همین بود و نظرش همین یا خیر. به قول آقای دکتر مهرآیین بحران جامعه ی امروز ما نه استبداد هست و نه فقر ، بحران جامعه ی ما بحران " شفقت " هست ، که در جناب شهاب حسینی سراغش رو نمی بینم.
جناب شهاب حسینی ابتدا باید بگویم متن زیبایی نوشته اید اما متاسفاده با شناختی که از شما و ادبیات شما دارم الزاما باید بگویم این متن از ادبیات شما سر چشمه نگرفته و بعبارتی عاریه ای میباشد.
از آن که بگذریم برادر من همواره در هر عرصه و دوران افرادی بوده و هستند که بجای حمایت از حق مسلم مردم خط شکنی کرده و سعی در برهم زدن کمترین حمایت را از مردم تحت رنج با الفاظ و ادبیات قانع کننده ای نظیر آنچه بنام شما نوشته شده دارند.
کسانی که سعی میکنند در میان حکومتیان برای خود جایگاهی بسازند چون سمت حکومتیان را قوی تر و مستحکمتر میبینند. اما غافل از انکه پشت کردن به مردم چند صبایی بیش دوام نخواهد آورد....
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر