بازدید 13364

گروه‌های مرجع از جمله سینماگران ایران، مانع از رادیکال شدن فضا شوند

همه گروه‌ها کمک کنند، کشور در مقاطع خاص از جمله این ایام با تعادل و آرامش حفظ شود. این دقت نظر در سایه بهره برداری از ظرفیت‌های نقاد در هر سو با ظرافت و بدون رویکردهای رادیکال است که فضای عمومی یا فضای نخبگان را به التهاب نکشد.
کد خبر: ۹۵۱۸۲۴
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۸ 14 January 2020

گروه‌های مرجع از جمله سینماگران مانع از رادیکال شدن فضا شوندپس از آنکه ادبیات ناپسندی در فضای نقد برخی رفتارهای شماری از سینماگران در برخی برنامه‌های تلویزیونی مطرح شد، در تداوم رویدادهای اخیر، خانه سینما و کانون کارگردانان سینما و همچنین رئیس سازمان سینمایی و دبیر جشنواره فجر واکنش نشان دادند؛ واکنش‌هایی که انتظار می‌رود در آنها، ثبات و آرامش ایران در نظر گرفته شده و گروه‌های مرجع از جمله سینماگران مانع از رادیکال شدن فضا شوند.

به گزارش «تابناک»؛ پس از واکنش‌های برخی سینماگران نسبت به ماجرای سقوط هواپیما و همچنین درباره جشنواره فجر، در چند روز گذشته در تلویزیون و همچنین برخی بسترهای آنلاین به برخی سینماگران توهین شد که در یک مورد این توهین جنبه‌های ناموسی یافت. این توهین‌ها منجر به واکنش حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی و ابراهیم داروغه‌زاده دبیر جشنواره‌ فیلم فجر شد و در نهایت اکنون خانه سینما و کانون کارگردانان سینما در این زمینه بیانیه‌هایی داده اند که لحن بیانیه خانه سینما و کانون کارگردان تند و غیرمنتظره بود.

گروه‌های مرجع از جمله سینماگران ایران مانع از رادیکال شدن فضا شوند

همزمان با شتاب شکل‌گیری زنجیره کنش‌ها و واکنش‌ها طی روزهای اخیر، تسری یک چالش به همه عرصه‌ها و چند وجهی شدن مسائل، شرایط را پیچیده ساخت اما فراموش نکنیم که با وجود همه نقدهای موجود، باید این ملاحظه را در هر مرحله‌ای مدنظر داشت که یک سلسله اقدامات ناخواسته تاثیر منفی بر ثبات و آرامش عمومی نگذارد. در این زمینه نقش گروه‌های مرجع از جمله سینماگران کشورمان در این عرصه حساس کلیدی است و انتظار می‌رود مراقب حفظ پیوند نقد و مطالبه‌گری با میانه‌روی و حفظ یکپارچگی ملی در سطح جامعه باشند.

همچنین این انتظار وجود دارد اشخاصی که کنترلی بر کلام خود ندارند و ادبیات‌شان به خصوص در فضای رسانه ملی به عنوان دستگاه اطلاع رسانی کشور، التهاب آفرین است و حتی وقتی از کشور دفاع می‌کنند، با دفاع بد برای کشور هزینه‌ درست می‌کنند، از تریبون‌های عمومی از جمله صداوسیما دور نگه داشته شوند و اگر قرار است نقدی به یک عملکرد سینماگری نیز وارد شود، بیان این نقد به اشخاصی سپرده شود که قدرت تشخیص کلمات مناسب را داشته باشند و این تعابیر به جای کمک به وضع، یک چالش و تنش جدید را به وجود نیاورد.

وقتی تیر کلام از چله کمان حنجره خارج می‌شود، می‌تواند بر خطایی بنشیند و آن را متوقف کند و یا عامل یک اشتباه را چنان هدف قرار دهد که گروه دیگری اقدامات شدیدتری در حمایت از آنکه هدف قرار گرفته، در پیش بگیرند. بنابراین باید در نظر گرفت، مدیریت فضای افکارعمومی با دقت عمل ویژه و در نظر گرفتن همه ملاحظات صورت پذیرد و همه گروه‌ها کمک کنند، کشور در مقاطع خاص از جمله این ایام با تعادل و آرامش حفظ شود و این دقت نظر در سایه بهره برداری از ظرفیت‌های نقاد در هر سو با ظرافت و بدون رویکردهای رادیکال است که فضای عمومی یا فضای نخبگان را به التهاب نکشد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۱۶
الان دقیقا رفتار جعفر پناهی درمیشیان و هدیه تهرانی کجای این خبر تفسیر میشه!؟
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
وقتی وارد جنگ سیاسی می شوید پی همه چیز را به تن تان بمالید.
چون خود این سینماگران یا از عمد در این فضا قرار می گیرند یا از این ها سو استفاده می کنند
کشور می از مقطع حساس خارج میشه؟
اما..... مشهد چی؟ اونم می تونید ....
#تحریم# فجر# 98# کارگردان ها#بازیگران#تهیه کنندگان# تماشاگران#
بگذارند این قضیه هم با آرامش به فراموشی سپرده شوند
در زمینه نقش گروه‌های مرجع از جمله سینماگران کشورمان باید بگویم که اولا، سینماگران مرجع نیستند و نباید باشند. چون احساسات آنها بر عقلانیت غلبه دارد. ثانیا کدام کشور دنیا را سراغ دارید که سینماگران خود را در جایگاه مرجع امور سیاسی قرار دهند؟ کسی برای آنها تره خرد نمیکند. تابناک خیلی سلبریتی زده است!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
شرایط کشور بحرانی هست.اگر روی واقعیات سرپوش گذاشته بشه ممکنه تصمیمات اشتباهی گرفته بشه.بحران مدیران نالایق داره بیداد میکنه.کشور بجای شایسته سالاری داره خانوادگی اداره میشه.نمونه اش صدا و سیما که باید صدای معترضان رو منعکس کنه.
یک سوال خسته نشدید می گید مقطع حساس کنونی ؟
از فردا هنربندان خودی فعال می شونند نگران نباشید
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
خسته نمی شوید هر روز غذا می خورید ؟ ندیدن خطر بیخ گوش که هیاهوی آن جهان گیر است ، چه نامی دارد ؟ !
فرد توهین کننده لطفا در رسانه ملی اعلام کند ... کردم ، یک بارم که شده رسانه ملی سمت مردم باشه
پی نوشت : ... = اشتباه
مشکل اینه که یه نفر که خودش روتو گروه ارزشی قرار می ده ، عملا خودش رو در قبال قانون رویین تن می دونه و می دونه هر کاری بکنه یا حرفی بزنه ، هیچ مجازاتی تهدیدش نمی کنه و عملا بقیه افراد رو شهروند درجه ۳ یا ۴ می بینه.
یکی می گه هر کی مثل ما فکر نمی کنه از ابران بره ، اون یکی فحش ناموس میده ، یکی مثل سعید مرتضوی واسه کاراش صدهزار تومن جریمه میشه !! اون یکی سفارت عربستان رو اتیش می زنه و جایزه هم می گیره .....
چرا به میلی نمی‌گویید توهین نکند !؟
خیلی عقبی تابی فضا خیلی وقته رادیکالی ،نمونش هم خدگودت که مدتهاست کامنتهای منو که نه توهین نه افترا و فقط انتقاد چاپ نمیکنی و شدی بلندگوی یکسری معلوم الحال حتی مثبت منفی هم برداشتی واقعا متاسفم
همه که عوام نیستند برای عکس یادگاری یا امضا از آن بازیگر یا کارگردان هل کنند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل