بازدید 11216
۸

سخنگوی دولت درباره سانحه هوایی: عذرخواهی می‌کنیم

سخنگوی دولت گفت: اقدام روز شنبه ستادکل نیروهای مسلح در صدور بیانیه‌ای که با صداقت و مسئولیت‌پذیری این حادثه را به‌عهده گرفتند و اعلام کردند که ناشی از یک خطای انسانی بوده؛ قابل تقدیر و شروع خوبی است که قطعاً با شفافیت تا انتها ادامه خواهد یافت.
کد خبر: ۹۵۱۴۱۸
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰ 13 January 2020

به گزارش  تابناک به نقل از تسنیم، علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری با خبرنگاران گفت: در هفته‌ای که گذشت هنوز از داغ سردار قاسم سلیمانی فارغ نشده بودیم که داغ دیگری بر سرمان آوار شد.

وی ادامه داد: از همه مصیبت‌بار این بود که بعد از سه روز فهمیدیم سقوط هواپیما توسط آتش پدافند خودمان به‌صورت غیرعامدانه بوده است، این اتفاق قطعاً از یک خطا بوده است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: از صمیم قلب کنار خانواده آنها عزادار هستیم، دغدغه این حادثه هولناک این است که چه کنیم دیگر این اتفاق نیفتد، دغدغه دیگر این است اعتماد عمومی ازدست‌رفته را چگونه به‌دست آوریم، واقعاً و صادقانه دروغگویی در میان نبود، دروغ جعل عامدانه واقعیت و لاپوشانی است اما ما دروغ نگفتیم، ما نیاز به همدلی داریم، همه کسانی که در آن روزها و در اوج جنگ روانی سخن می‌گفتند به‌استناد اطلاعات همان زمان بود، ریشه موضع‌گیری‌ها در بی‌اطلاعی و بی‌اطلاع گذاشتن‌ها بود.

وی بیان داشت: آنچه من نیمه‌شب پنجشنبه بیان کردم مبتنی بر مشاهده جنگ روانی گسترده آمریکا علیه ملت ایران و از سوی دیگری مبتنی بر اطلاعاتی بود که در اختیار کل دولت بود مبنی بر اینکه موشک هیچ نقشی در این حادثه نداشته است. حالا الآن قصد ندارم در این مجال از تماس‌های مکرر و اقداماتی که تا نیمه‌شب ادامه داشت سخن بگویم اما فرجام همه پرسش‌ها بر این قرار گرفت که موشکی اصابت نکرد.

ربیعی گفت: روز جمعه نتایج تحقیقات نهایی‌شده ستادکل نیروهای مسلح در دبیرخانه شورای امنیت ملی بررسی شد و به اطلاع رئیس‌جمهور رسید و پس از آن جلسه‌ای در دفتر رئیس‌جمهور تشکیل شد، همه بهت‌زده، ناراحت و نگران بودند.

وی افزود: هیچ یک از مقامات دولت از جمله شخص رئیس‌جمهور تا عصر روز جمعه از علت اصلی سقوط هواپیما که همان آتش پدافند غیرعمدی خودی بوده مطلع نبودند و تا آن ساعت همان‌گونه که سردار حاجی‌زاده هم عنوان کردند صرفاً بر اساس اطلاعات و داده‌های موجود همان موقع اظهار نظر می‌کردند.

سخنگوی دولت ابراز کرد: به‌هرحال از عصر روز جمعه که رئیس‌جمهور از موضوع مطلع شدند دستور تشکیل شورای‌عالی امنیت ملی را داد که منجر به صدور بیانیه ستادکل نیروهای مسلح و بیانیه رئیس‌جمهور در این خصوص شد. از همان ساعت رئیس‌جمهور تأکید کردند که به‌سرعت به مردم اطلاع‌رسانی شود.

ربیعی گفت: همین‌جا از همه ملت ایران، افکار عمومی و روزنامه‌نگاران عزیز عذرخواهی می‌کنم. واقعیت این است که دولت خود گرفتار این چرخه معیوب اطلاع‌رسانی و کسب اطلاعات است. برخی انتقاد می‌کنند که "چرا قبل از اعلام موضع تحقیق بیشتری به‌عمل نیاوردی؟" اما واقعیت این است که پیش از اظهار نظر از همه مسئولان ذی‌ربط استعلام کردم و آنها هم همگی براساس اطلاعاتی که داشتند اطمینان دادند که موشکی در کار نبوده است.

وی بیان داشت: اقدام روز شنبه ستادکل نیروهای مسلح در صدور بیانیه‌ای که با صداقت و مسئولیت‌پذیری این حادثه را به‌عهده گرفتند و اعلام کردند که ناشی از یک خطای انسانی بوده که این قابل تقدیر و شروع خوبی است، قطعاً با شفافیت تا انتها ادامه خواهد یافت، با این حال نمی‌توان منکر شد که غم و اندوه بزرگی بر دل‌های بازماندگان آن عزیزان و همچنین تمام ملت ایران نشست و متأسفانه بر اثر تعلل و کوتاهی در اطلاع‌رسانی بموقع این حادثه، ضربات و لطمات جبران‌ناپذیری به سرمایه اجتماعی همه ما وارد شد.

سخنگوی دولت با عذرخواهی از مردم خاطرنشان کرد: دولت در اولین جلسه خود تصمیم گرفت تحقیقات کاملی درباره علت وقوع اشتباه یگان پدافندی و ابعاد آن حادثه از جمله روشن شدن اینکه ناشی از یک خطای انسانی یا یک نقص ساختاری، تشخیص قصور و تقصیر در مسئولیت‌های مربوطه و همدردی و همراهی و رسیدگی به خانواده‌های جان‌باختگان به‌عمل بیاید.

ربیعی با بیان ایراد در اطلاع‌رسانی گفت: یکی از مباحث مهم و مورد بحث بررسی ساختارهای اطلاع‌رسانی و یافتن نواقص است که انتظار می‌رود بعد از این ماجرا به‌نحوی سیستم‌هایمان را ارتقا دهیم که احتمال خطای انسانی در آنها به صفر برسد و ساختارهای اطلاع‌رسانی دقیق و بهنگام در مواقع مهم و حیاتی اصلاح شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۲۱
انتشار یافته: ۸
آقای ربیعی عذر خواهی شما و دیگر آقایان فرزندان این مرز و بوم را زنده نمیکند ای کاش حداقل چند نفرتون استیفا می دادید تا مردم بفهمند شماها هم احساس دارید
من دروغ گفتم. مسئولیتش با من و عمه من
چطور روت میشه بیای بازم با مردم صحبت کنی!!!!
آقای ربیعی برای عذرخواهی دیر شده است. شما روز اول چرا انهدام هواپیما با موشک را تکذیب کردید؟ متاسفانه دولت روحانی قبل از هر بررسی و تحقیق اول تکذیب میکند. برای دریافت حقوقهای نجومی هم اول رئیس جمهور و نوبخت نکذیب کردند بعد که چند تا از حقوق بگیران نجومی در بدنه دولت لو رفت گفتند که تحقیق میکنیم و بعد که قطعی شد گفتند باید پول را به خزانه برگردانند.آیا بهتر نیست قبل از هر تکذیبی اول بگویید که بررسی و تحقیق میکنیم؟ البته الان که ریاست جمهوری روحانی رو به خاتمه است ولی کلا این موضوع برای همه جوانب حکومت صدق میکند.
آقای سخنگوی دولت تقصیر دولت فقط کتمان حقیقت نیست شبی که ایران پایگاه آمریکایی ه راا موشک باران کرد شما مگر خبر نداشتید؟ چرا پس پروازها رو ۴۸ ساعت کنسل نکردید تقصیر اصلی شما اینست
ضمن اینکه سپاه وقتی چنین تجهیزاتی را در اطراف فرودگاه بکار می گیرید آیا نباید امکاناتی هم داشته باشد تا چنین خطایی صورت نگیرد؟!!!
نتیجه اینکه اگر اون افسر اگر یک اشتباهی مرتکب شده باعثش اشتباه ده ها مسئول دیگر است که اینقدر به جان مردم بی توجه هستند
زحمت نکشید. عذر خواهی چرا ؟ یه وقتی ازتون یه چیزی کم میشه. بهتره همین جور بشینید و هیچ نگی. یه وقتی دیدی رییس تون جمعه از خواب بلند شد دید نباید عذرخواهی کنه
تمنا میکنم اختیار دارید،شرمنده میکنید
عذرخواهی کافی نیست استعفا بدهید !!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان