بازدید 7071

پیام ظریف به جامعه جهانی درباره یکچانبه‌گرایی آمریکا

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پیامی به جامعه جهانی هشدار داد: اگر کشورها در مقابل یکجانبه‌گرایی آمریکا مقاومت نکنند، هزینه‌های بیشتری خواهند پرداخت.
کد خبر: ۹۵۰۴۷۸
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۵ 10 January 2020

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پیامی به جامعه جهانی هشدار داد: اگر کشورها در مقابل یکجانبه‌گرایی آمریکا مقاومت نکنند، هزینه‌های بیشتری خواهند پرداخت.

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، در پی خودداری آمریکا از صدور ویزا برای وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، متن سخنان تنظیم شده محمد جواد ظریف برای شرکت در نشست شورای امنیت سازمان ملل، توسط توسط نماینده ایران در این سازمان قرائت شد.

در بخشی از این متن، با اشاره به یکجانبه گرایی مخرب آمریکا و آثار زیانبار آن بر قواعد و هنجارهای بین المللی، از ترور بزدلانه قهرمانانی که کابوس گروه‌هایی نظیر داعش بودند، به عنوان یک نمونه از اقدامات این کشور یاد شده است.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: از زمان روی کار آمدن رژیم جدید آمریکا و در تعارض اساسی با منشور ملل متحد، تهدیدها و حملات افزون‌تری متوجه مردم ایران و سایر کشورها شده است و حالا آمریکا حتی به تقلید از جنایت جنگی داعش، میراث فرهنگی تمدن هزاران ساله ایران را تهدید می‌کند.

در سخنرانی ظریف آمده است: اقدام ۸ ژانویه ما علیه یک پایگاه هوایی در عراق که از آن حملات بزدلانه علیه شهید سلیمانی صورت گرفته بود، اقدامی متناسب در پاسخ به یک حمله تروریستی و منطبق بر حق ایران در دفاع مشروع بر اساس ماده ۵۱ منشور سازمان ملل بود.

وزیر امور خارجه با اشاره به خروج آمریکا از موافقتنامه‌های مهم بین المللی، برجام و تلاش برای مجازات کشورهایی که قطعنامه ۲۲۳۱ را اجرا می‌کنند‎‏، از آن‌ها به عنوان اقداماتی بی سابقه و اهانتی کاملاً آشکار به شورای امنیت یاد کرد.

وی ضمن اشاره به برخی اقدامات مخرب آمریکا در زمینه اقتصادی، از جمله تررویسم اقتصادی علیه ایران که موجب مشکلات جدی در دستیابی مردم عادی از جمله به دارو شده، اعلام کرد هیچ کشوری از جمله متحدان اروپایی آن، از شر این گونه اقدامات مخرب آمریکا در امان نیست.

ظریف افزود در چنین شرایطی، منفعل بودن، سر فرود آوردن در مقابل یکجانبه‌گرایی آمریکا در روابط دوجانبه، وجه المصالحه قرار دادن اصول منشور برای منافع کوتاه مدت، یا حتی تلاش برای رهایی از ضررهای آنی ناخواسته، موجب تشجیع بی قانونی یکجانبه گرایانه و قلدری علیه خود آن‌ها خواهد شد.

وزیر امور خارجه تاکید کرد برای تقویت چندجانبه گرایی، نباید یکجانبه گرایان مورد تشویق قرار گیرند.

ظریف، تقویت چندجانبه گرایی را مستلزم اراده سیاسی جدی دولت‌ها و سندی در حمایت از ارزشها، اصول و چندجانبه گرایی مندرج در منشور دانسته و اعلام کرده است چنین سندی باید شامل تعهد مجدد به منشور، عدم دخالت در امور داخلی و خارجی کشورها و ممنوعیت تهدید یا استفاده از زور، رد اقدامات قهری یکجانبه شامل تحریم‌ها به عنوان اقداماتی غیرقانونی و نیز شناسایی ایجاد مانع در زمینه تجارت نیازهای اساسی بشر به عنوان عملی کیفری باشد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اعلام تعهد مجدد کشورمان به چندجانبه گرایی و اصول منشور ملل متحد، طرح صلح هرمز کشورمان برای تقویت صلح و امنیت در منطقه خلیج فارس را در این راستا دانسته و ابراز امیدواری کرده است با همکاری سایر کشورها اهداف آن محقق شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر