بازدید 12478

آمریکا در چه شرایطی از خاک عراق خارج می‌شود؟

تصویب پیش نویس قانون خروج نیرو‌های آمریکایی در پارلمان عراق و حمله موشکی سپاه پاسداران به یکی از بزرگ‌ترین پایگاه‌های آمریکا در خاک این کشور، باعث شده تا ناظران سیاسی خروج آمریکا از خاک این کشور را در آستانه ببینند. البته بر خلاف این عقیده برخی کارشناسان مسائل خاورمیانه معتقدند که عراق برای آمریکا اهمیت ویژه‌ای دارد و از خاک این کشور به راحتی خارج نخواهد شد.
کد خبر: ۹۵۰۴۰۰
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۵ 09 January 2020

به گزارش  تابناک به نقل از فرارو، به فاصله یک هفته آمریکا در عراق، مورد دو حمله قرار گرفت. حمله اول از سوی پارلمان عراق و پس از ترور سردار سلیمانی و ابو مهدی مهندس معاون سازمان حشدالشعبی بود که منجر به تصویب پیش نویس قانون خروج آمریکایی‌ها از خاک این کشور شد. اما حمله دوم و به فاصله ۳ روز اتفاق افتاد. در حالی که آمریکایی‌ها فکرش را هم نمی‌کردند که ایران به سرعت و قاطع پاسخ بدهد، سپاه پاسداران با شلیک ده‌ها موشک بالستیک، پایگاه عین الاسد آمریکا را مورد هدف قرار داد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا درمورد تصویب قانون اخراج نیرو‌های آمریکایی از عراق در پارلمان این شکور ، عراق را به اعمال تحریم‌های گسترده از سوی واشنگتن تهدید کرده بود و گفت که " ما نیروهایمان را از عراق بیرون خواهیم کشید، اما اول عراق باید هزینه پایگاه هوایی آمریکا را بپردازد. "

در روز‌های قبل نیز خبرگزاری رویترز مدعی شده بود که ارتش آمریکا در نامه‌ای رسمی به دولت عراق اطلاع داده است که آماده ترک خاک این کشور است. در متن این نامه آمده بود: "ما به تصمیم دولت شما برای خروج نیرو‌های خارجی احترام می‌گذاریم و ارتش ایالات متحده نیرو‌های خود را در روز‌ها و هفته‌های آینده خارج خواهد کرد. "

اما چیزی نگذشت که "مارک اسپر" وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که این کشور هیچ برنامه‌ای برای خروج از عراق ندارد.

با این حال پس از حمله موشکی سپاه پاسداران به پایگاه عین الاسد نیز، بسیاری از نیرو‌های نظامی سایر کشور‌ها که سال‌های قبل به عنوان ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش در عراق مستقر شده بودند پس از این حملات، خاک عراق را به مقصد کویت ترک کردند. نیرو‌های ایتالیا، کرواسی، آلمان، اسلواکی اولین گروه‌هایی بودند که عازم کویت شدند.

آنچه که در حال حاضر مقامات ایرانی و برخی مقامات عراقی دنبال می‌کنند، خروج کامل نیرو‌های آمریکایی از خاک این کشور است.

آمریکا در چه شرایطی از خاک عراق خارج می‌شود؟
جاوید قربان اوغلی دیپلمات ارشد پیشین وزارت امور خارجه و تحلیلگر مسائل بین الملل در گفتگو با فرارو گفت: "خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق در درجه اول بسته به تصمیم دولت این کشور دارد. مصوبه‌ای هم که در پارلمان عراق تصویب شد آنچنان محکم نبود. به این دلیل که دو نیروی اصلی پارلمان یعنی نمایندگان اهل سنت و کرد، هچکدام در این جلسه حاضر نشدند و عدم حضورشان به این معنا بود که آن‌ها مخالف این طرح هستند. "

وی ادامه داد: "اگر اجرای این مصوبه جدی شود، طبیعی ست که این دو جریان فعال و اصلی عراق به میدان خواهند آمد. کرد‌های عراق که متحد اصلی آمریکایی‌ها هستند ونیروی‌های اهل سنت هم در شرایطی که اکثریت کشور در دست نیرو‌های شیعه است، آن‌ها به شکل طبیعی این گونه تصور می‌کنند که در غیاب یک قدرت منطقه‌ای که بتوانند به آن تکیه کنند، مجبورند که به یک قدرت بین المللی اتکا کنند که آمریکایی‌ها هستند و در منطقه حضور دارند. "

قربان اوغلی افزود: "مسئله پروسه خروج نیرو‌های آمریکایی از طریق قانونی و مصوبه پارلمان عراق به نظر می‌رسد که اتفاق نخواهد افتاد و اگر احتمالی برای خروج وجود داشته باشد به این زودی‌ها انجام نمی‌شود. "

وی تصریح کرد: "مضاف براین موضوع، باید متن توافق نامه امنیتی که در سال ۲۰۱۱ بین آقای نوری مالکی و مقامات آمریکایی منعقد شد را مورد بازبینی قرار داد و دید که در مفاد این توافق نامه چه شرایطی پیش بینی شده است. چنانچه در شرایط پیش بینی شده، خروج آمریکایی‌ها برای عراق هزینه سنگینی را به دنبال داشته باشد. در چنین حالتی عراق با وضعیت موجود، توان پرداخت آن را نخواهد داشت. "

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر