بازدید 17359

پولدار‌ها در تور مالیاتی

کد خبر: ۹۵۰۳۳۲
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۱ 09 January 2020
روزنامه همشهری : از سال آینده خانه‌های بالاتر از ۱۰ میلیارد تومان و خودرو‌های شخصی سواری و وانت دوکابین بالاتر از یک میلیارد تومان به‌صورت پلکانی مشمول مالیات می‌شوند

شرایط جنگ اقتصادی، تغییر رویکرد بودجه ۹۹ را نیز به امری اجتناب‌ناپذیر تبدیل کرده که طی آن دولت تمهیداتی برای این کار اندیشیده است؛ هرچند به عقیده کارشناسان این تمهیدات به‌گونه‌­ای که در لایحه پیشنهادی دولت گنجانده شده، نمی‌تواند مشکلات اساسی را در تأمین منابع برطرف کند. به گزارش همشهری، یکی از خصوصیت‌های عمده لایحه بودجه سال آینده، افزایش ۵۴ درصدی درآمد‌های ناشی از وصول مالیات است که باید ۶۸ هزار میلیارد تومان از خلأ موجود در منابع بودجه عمومی را پر کند. البته دولتمردان می‌گویند: این افزایش درآمد‌های مالیاتی قرار نیست بار مالیاتی مؤدیان فعلی و شناسنامه‌دار را سنگین‌تر کند و باید از مسیر گسترش چتر مالیاتی محقق شود.

مالیات بر ثروت‌های لوکس

گسترش چتر مالیات‌ستانی و جلوگیری از معافیت‌ها و فرار‌های مالیاتی از مسائلی است که همواره در سال‌های اخیر تکرار شده؛ اما در اغلب موارد عقیم باقی مانده است. به‌عنوان‌مثال دریافت مالیات از خانه‌های خالی یکی از مواردی است که از سال ۹۴ و با مصوبه مجلس الزامی شده، اما نه‌تن‌ها دولت به عملیاتی کردن آن همت نکرده، بلکه اصلاً در لایحه بودجه نیز شناسایی درآمد دندان‌گیری از این محل پیش‌بینی نشده است. امسال، اما درحالی که بحث الزام دریافت مالیات بر ثروت و مجموع درآمد داغ شده، در لایحه بودجه ۹۹ نیز ردیفی برای دریافت مالیات از صاحبان خودرو‌ها و خانه‌های لوکس پیش‌بینی شده است. اگر این مسئله در صحن علنی مجلس نیز به تأیید نمایندگان مجلس برسد و به قانون تبدیل شود، خودرو‌های سواری و وانت گران‌تر از یک میلیارد تومان و خانه‌های با ارزش بالاتر از ۱۰ میلیارد تومان باید به‌صورت سالانه و پلکانی مالیات بپردازند.

مالیات بر خانه‌های ۱۰ میلیاردی

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۹ با اشاره به مصوبه اخذ مالیات از ثروت‌های لوکس در سال آینده، گفت: بر این اساس واحد‌های مسکونی و انواع خودرو‌های سواری و وانت دو کابین که ازنظر ارزش مشمول این قانون شوند، از سال آینده مشمول مالیات هستند. هادی قوامی در نشست خبری کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۹ معیار اول قانون برای دریافت مالیات بر ثروت‌های لوکس را مشمول واحد‌های مسکونی با ارزش روز معادل ۱۰ میلیارد تومان و بیشتر عنوان کرد و افزود: ضریب دریافت مالیات از این خانه‌ها نسبت به مازاد ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان «یک در هزار»، نسبت به مازاد ۱۵ تا ۲۵ میلیارد تومان «دو در هزار»، نسبت به مازاد ۲۵ تا ۴۰ میلیارد تومان «سه در هزار»، نسبت به مازاد ۴۰ تا ۶۰ میلیارد تومان «چهار در هزار» و نسبت به مازاد ۶۰ میلیارد تومان به بالا «پنج در هزار» خواهد بود. نکته قابل‌توجه این است که طبق این قانون، خانه‌های در حال ساخت، خانه‌های شخصی در سال اول تملک و املاک دولتی مشمول این مالیات نخواهند شد.
به گزارش همشهری، براساس این مصوبه، اگر خانه‌ای ۱۵ میلیارد تومان ارزش داشته باشد صاحب این واحد مسکونی باید سالانه ۵ میلیون تومان بابت مازاد ۵ میلیارد تومانی ارزش این خانه مالیات پرداخت کند و طبق فرمول صاحب خانه‌ای که ارزش روز آن به ۲۵ میلیارد تومان برسد، باید سالانه ۲۵ میلیون تومان مالیات بپردازد. همچنین اگر خانه‌ای ۶۰ میلیارد تومان ارزش داشته باشد صاحب آن باید سالانه ۱۵۰ میلیون تومان مالیات بر دارایی پرداخت کند و مالیات متعلق به خانه ۷۰ میلیارد تومانی به ۲۰۰ میلیون تومان در سال خواهد رسید.

دست‌انداز مالیاتی برای خودرو‌های میلیاردی

بخش دوم مالیات بر ثروت‌های لوکس به‌خودرو‌های سواری و وانت دو کابین شخصی با ارزش بالاتر از یک میلیارد تومان اختصاص دارد. این مالیات بر ارزش روز خودرو‌ها اعمال خواهد شد و با تداوم روند صعودی افزایش قیمت خودرو، احتمالاً در سال آینده بخش زیادی از خودرو‌های وارداتی را شامل خواهد شد. طبق گفته سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۹، با اجرای قانون مالیات بر ثروت‌های لوکس، خودرو‌های گران‌تر از یک میلیارد تومان باید نسبت به مازاد یک تا یک و نیم میلیارد تومان، نیم درصد از ارزش روز خودرو را به‌عنوان مالیات بپردازند و این ضریب به‌صورت پلکانی برای خودرو‌های گران‌تر تغییر خواهد کرد؛ به‌گونه‌ای که خودرو‌های گران‌تر باید نسبت به مازاد یک و نیم تا ۳ میلیارد تومان، یک درصد و نسبت به مازاد ۳ میلیارد تومان به بالا، یک و نیم درصد از ارزش روز خودرو را به‌عنوان مالیات بپردازند. طبق قانون پرداخت، این مالیات به‌صورت سالانه الزامی است؛ اما خودرو‌های دولتی، خودرو‌های شخصی در سال اول تملک و خودرو‌های مونتاژ شده یا به فروش نرسیده در نمایندگی‌های مجاز از این قاعده مستثنا شده‌اند. براساس مفاد این قانون، مالکان خودرو‌های سواری و وانت دو کابین شخصی تا ارزش یک میلیارد تومان از مالیات معاف هستند، اما صاحب یک خودروی ۱.۵ میلیارد تومانی باید سالانه ۲.۵ میلیون تومان بابت مازاد ۵۰۰ میلیون تومانی این خودرو مالیات بپردازد. همچنین براساس ضرایب قانون مالیات بر خودروی لوکس، صاحب خودروی ۳ میلیارد تومانی باید سالانه ۱۷.۵ میلیون تومان و صاحب خودروی ۵ میلیارد تومانی باید سالانه ۴۷.۵ میلیون تومان مالیات پرداخت کند. به گزارش همشهری، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۹ می‌گوید: حدود ۶۲ هزار خودروی بالای یک میلیارد تومان در کشور وجود دارد. بر این اساس اگر میانگین ارزش این خودرو‌ها ۱.۵ میلیارد تومان درنظر گرفته شود و مالیات ۰.۵ درصدی بابت مازاد ۵۰۰ میلیون تومانی ارزش این خودرو‌ها وصول شود، دولت به ۱۵۵ میلیارد تومان درآمد خواهد رسید. اگر میانگین قیمت همه این خودرو‌های لوکس ۳ میلیارد تومان محاسبه شود، طبق ضرایب این قانون، کل مالیات متعلقه به آن‌ها هزار و ۸۵ میلیارد تومان خواهد بود. همچنین اگر به فرض میانگین قیمت همه این ۶۲ هزار خودرو ۵ میلیارد تومان درنظر گرفته شود، کل مالیات وصولی از این محل به ۲ هزار و ۹۴۵ میلیارد تومان خواهد رسید که کلاً معادل ۱.۵ درصد از کل درآمد‌های مالیاتی در لایحه بودجه سال ۹۹ خواهد بود.

چراغ سبز به واردات خودرو‌های هیبریدی و معدنی

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه مجلس گفت: در لایحه بودجه سال آینده مقرر شده واردات خودرو‌های سبک و سنگین با اولویت هیبریدی و ماشین‌آلات معدنی با منشأ ارز خارجی طبق قوانین و مقررات انجام شود. به‌عبارت‌دیگر، این خودرو‌ها بدون تخصیص ارز از داخل کشور و فقط با مشخص شدن منشأ ارز آن می‌تواند وارد کشور شود؛ این در حالی است که طبق قوانین فعلی، واردات هر نوع خودرو حتی با منشأ ارز خارجی نیز ممنوع است. از دیگر خبر‌های نشست دیروز کمیسیون تلفیق بودجه این بود که مقرر شده طلب ۵۰ هزار میلیارد تومانی سازمان تأمین اجتماعی از دولت، در قالب واگذاری سهام و حقوق مالکان، تأمین خوراک با قیمت ترجیحی برای شرکت‌های تحت پوشش و واگذاری خانه‌های سازمانی دولتی پرداخت شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار