بازدید 13196
بودجه ۵.۵ برابری هم راه به جایی نبرد؛

ریزش دوباره سقف بر سر دانش آموزان؛ این بار در میناب!

زنده و بی سواد یا مرده و باسواد؟ سوالی که پیش روی بسیاری از ایرانیانی است که دلبندانشان در مدارس فرسوده تحصیل می‌کنند. در امثال همین مدرسه که ساخت ۱۳۴۸ بود و ناگفته پیداست که سال‌ها در صف بازسازی قرار دارد، اما حتی به قدر مرمت و مقاوم سازی هم از بودجه و رسیدگی بهره‌مند نشده است!
کد خبر: ۹۴۹۱۲۸
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۴ 05 January 2020
تابناک اجتماعیاین عنوان خبری است که در واپسین روز‌های سال گذشته منتشر شد و در نوع خود به غایت مسرت بخش بود، هرچند حالا نشانه‌های خوبی از آن مخابره نمی‌شود: «افزایش ۵.۵ برابری بودجه نوسازی مدارس»

به گزارش «تابناک»؛ از سیل و زلزله و دیگر بلایای غیرمترقبه گرفته تا زمانی که قرار است برای اسکان انبوه مسافران نوروزی و تابستانی برنامه ریزی شود، همواره مدارس گزینه نخستی هستند که به ذهن می‌رسند. سازه‌هایی که از دورافتاده‌ترین روستا تا بطن شهر‌های شلوغ که هتل و حتی بوستان و پیاده روی قابل چادر زدن ندارند، یافت می‌شوند.

این در حالی است که نیم نگاهی به وضعیت این سازه‌ها در نقاط مختلف، تا حد زیادی این پیش فرض را تغییر می‌دهد، چون بسیاری از مدارس کشورمان اوضاع و احوال خوبی ندارند و شماری از آنها، کانون خطراتی بزرگ هستند که هر آن ممکن است از قوه به فعل برسند و فاجعه بیافرینند؛ مثل رویدادی که ساعاتی پیش در میناب رقم خورد.

مدرسه «پور ولی» روستای راونگ از توابع بخش مرکزی این شهرستانِ استان هرمزگان، عصر روز گذشته میزبان دانش آموزانی بود که قرار است آینده را بسازند، اما آنقدر در مراقبت از حالشان کوتاهی می‌شود که با ریزش بخش‌هایی از سقف کلاس، در آستانه بدورد حیات قرار می‌گیرند.

البته شکر خدا این رویداد فرجامش تلخ نبود و تنها آرامش روحی و روانی دانش آموزان، اولیای مدرسه و والدین دانش آموزان را از ایشان گرفت و کاری کرد که در سردترین روز‌های سال، این سوال در روستا و مناطق مجاور داغ شود که فرزند بی سواد، اما زنده بهتر است یا دانش آموز در حال سواد آموزی و مرده؟!

سوالی بزرگ که پیش روی بسیاری از ایرانیان در گوشه و کنار کشور است که دلبندانشان در مدارس فرسوده تحصیل می‌کنند. در امثال همین مدرسه که ساخت ۱۳۴۸ بود و ناگفته پیداست که سال‌ها در صف بازسازی قرار دارد، اما حتی به قدر مرمت و مقاوم سازی هم از بودجه و رسیدگی بهره‌مند نشده است.

یک مدرسه از انبوه مدرسه‌هایی که در صفی عریض و طویل جاخوش کرده اند و معلوم نیست آیا روزی نوبت بازسازی و نوسازی و یا حتی ایمن سازی شان خواهد رسید یا قرار است به نوبت در صف اخباری قرار گیرند که از ریزش سقف بر سر دانش آموزان منتشر می‌شود؟

رویدادی که به کرات در کشورمان رخ می‌دهد و منحصر به میناب نیست؛ هرچند در همین خطه هم مسبوق به سابقه است و تکرارش موجب شکل گیری واکنش خاصی نشده. اتفاقی که چند روز پیش یک نمونه از آن در تهران رقم خورد و منجر به جراحت چند دانش آموز شد، دیروز در مدرسه پور، ولی رخ داد و امروز و بعد هم تکرار خواهد شد و معلوم نیست همیشه به خیر بگذرد.

این در حالی است که در واپسین روز‌های سال گذشته و پس از سال‌ها انتظار، خبری منتشر شد که حکایت از افزایش ۵.۵ برابری بودجه نوسازی و بازسازی مدارس در کشور داشت؛ افزایشی که ظاهرا بی اثر بوده است. موضوعی که جا دارد در این روز‌ها که بررسی بودجه در دستور کار است، مورد بررسی و موشکافی قرار گیرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۳۳
فعلا که حواس همه جای دیگه است ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۵
ایکاش این حجم گسترده از ثروت کشور
برای ساخت مدارس جهت تربیت نسل جدید و بیمارستان برای مداوای بیماران و ساخت کارخانه ها و نوسازی و طراحی اتومبیلهای استاندارد و بالا بردن رفاه مردم و توسعه کشور هزینه می کردند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۵
اشتباه منفی دادم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۵
داداش حواس خود معلمین جای دیگه هست صدتا از این دانش آموزان بمیرن فکر نکنم تشیع بشن
دیگه هر جور که حساب کنی دکتر روحانی قول درست کردن سقف مدارس رو نداده بود. مگر اینکه برجام بره کلاس اول شاید اون موقع یه فکری کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۵
تازه اون قول هایی هم که داده بود برای زمان صلح بود (یعنی فصل 7 منشور سازمان ملل)
سال ها است که آموزش و پروش آمار بازسازی و یا ساخت صدها مدرسه جدیدرا میدهد واقعا کی قرار است این ها تمام شود و دیگه مدرسه کپری و یا گلی و یا سنگی و یا چادری نداشته باشیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۵
اکریت مدارس در قبل از انقلاب ساخته شده و فرسوده شده است
و اکثر مدارسی که پس از انقلاب ساخته شده بدست خیرین مدرسه ساز بوده است
متاسفانه هزینه های بالای سازمانها و ارگانها و نهادهای که هیچگونه امار و بیلانی از کادکرد خود به مجلس و دولت نداده و نمی دهند
و هزینه های هنگفت
اجازه نوسازی زیر ساختهای لازم اموزشی درمانی و بهسازی کارخانه جات را نداده و نمی دهد
مگه رئیس جمهور محترم بابرجام بی فرجام اون جا ها را نوسازی نکرده
پاسخ ها
شری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۵
رییس جمهور کیلو چنده؟
تابناک! برادر من. یا مطلبی رو بزار جرات داشته باشی نگهش داری! یا مطلبی را نمیتونی نذار! این تیری اجتماعی را هم بردار مثل اون تیتری که در مورد انتصاب معاون وزیر بهداشت که همسرش را استخدام کرده بود! با خودت چند چندی؟
اي مسئوليني كه با پول بيت المال عاغازاده هاتون رو فرستادين امريكا . كلاهتون رو بگذاريد بالاتر .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۵
انشاءالله جناب حداد عادل و همسر گرامی و فرزند دلبندشان دلشان رحم بیاید و به آموزش و پرورش یادآوری کنند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۵
ایکاش جناب حداد عادل . فقط امسال !؟
بودجه 6 میلیارد تومانی بنیاد سعدی شان را که هر ساله از ردیف بودجه دولت می گیرند
را امسال استثنا قایل شده
و صرف بازسازی همین مدرسه تخریب شده در میناب کنند
بسیاری از مدارس کشورمان اوضاع و احوال خوبی ندارند و شماری از آنها، کانون خطراتی بزرگ هستند ، طفلکهای معصوم ! شما آینده سازان این کشور خواهید بود ولی هزاران تاسف که در کشاکش وقایع به کل فراموش شده اید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۵
برای ساختن اینده یک کشور باید بالاترین و بیشترین انرزی و سرمایه را صرف اموزش و تربیت و پرورش و فرهنگ کودکان ان کشور گردد
متاسفانه نهادها اکثریت بودجه های فرهنگی کرده اند
پ
وقتی در جنوب لبنان پارک ومدرسه لاکچری می سازیم .بهتر از این نمیشه
وقتی دولت آموزش و پرورش را کالای مصرفی بداند که بودجه را می بلعد نتیجه اش همین است . آموزش و پرورش یک کشور بزرگترین کارخانه تولیدی است و محصول آن مغز است برای تفکر و اندیشیدن درست . چه جایی در یک کشور بهتر و امن تر از این برای سرمایه گذاری و برداشت بهترین محصول در آینده ؟
كمي از ريخت پاشها كم كنيد به مدارس برسيد
بهتره حضرات؛ مدرسه ای را که 50 سال پیش ساخته شده بازسازی کنند که بر سر طفلان معصوم آوار نشه !!!!!!
اموزش و پرورش همش بودجه میگره ولی خبری نیست نه از افزایش حقوق معلمان و حق التدریسی ها نه از بازسازی مدارس همش حرف و همش توقع و همش تهدید این چه وزارتخونه ای هستش
من شعار های دکتر روحانی رو مرور کردم دیدم هیچ قولی در رابطه با بازسازی و نوسازی مدارس مناطق محروم نداده.پس هیچ طلبی بابت این موضوع ازش نداریم و فقط میمونه قول هایی که داده و بهشون عمل نکرده!
برو بابا جان من سالها در مدارسی بدتر از این درس دادم نوسازی کجا بود
برو بابا جان من سالها در مدارسی بدتر از این درس دادم نوسازی کجا بود
تقصیر آمریکاست
جالبه که در یک سری پست های خاص، مثبت و منفی نظرات رو برداشتید ولی مثلا این پست داره! شما که نظرات رو به شدت فیلتر می کنید دیگه مثبت منفی ها رو هم یه چیزی بر حسب علاقه تون بزنید حداقل ظاهرسازی بشه.
اندوه لبنان كشت ما را
مرگ بر آمریکا
فعلن جنگ
بروید در غنا بیمارستان بسازید. در ونزویلا مسکن مهر، در سنگال کارخانه خودرو، در عراق بارگاه و قدمگاه و ...، در سوریه شهرک مسکونی و کارخانه سیمان و نیروگاه برق.
تعمیر سقف مدرسه رو زمان صلح انجام میدن الان جننننننگه!
ما در شرایط کنونی مملکت نیاز به وحدت داریم
لطفا مطالبی را بگذارید که نتیجه اش تعریف و تمجید از مسئولین عزیزمان باشد
جالبه تابی
نه تنها جیگر درج مطالب رو نداری و سانسور می کنی، تو مثبت و منفی کامنت ها هم دست می بری
واقعاً که.................
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل