«بورس تابناک» در گفت‌وگو با کارشناس بازار سرمایه بررسی کرد؛

با تصمیم هیجانی، دارایی‌های خود را حراج نکنید/ «نه به فروش هیجانی سهام» سرلوحه سهامدار باشد

با توجه به اینکه هیجان زدگی سهامداران، مهمترین عامل افت شاخص کل بورس بوده است، شاید بهترین راه در این روز‌ها این است که با توجه به نبود خریدار و صف‌های فروش تشکیل شده برای بیشتر نمادها، سهامداران پنجره‌های معاملاتی خود را ببندند و چند روزی را استراحت کنند تا شرایط عادی به بورس بازگردد.
کد خبر: ۹۴۸۹۳۲
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰ 04 January 2020

سقوط 15 هزار واحدی شاخص کل بورس، آیا باید بورس تعطیل می شد؟

تابناک اقتصادیساعات اولیه بامداد سیزدم دی ماه ۱۳۹۸ خبری تکان دهنده مبنی بر هدف قرار گرفتن دو خودروی حشد الشعبی و ترور فرماندهان ارشد نظامی در نزدیکی‌های فرودگاه بغداد توسط آمریکای خونخوار و جنایت کار منتشر شد.

به گزارش «بورس تابناک»؛ هر چقدر زمان به جلوتر می‌رفت، خبر‌های نگران کننده تری در حال انتشار بود. سرانجام صبح جمعه هر آنچه دوست نداشتیم، صحت داشته باشد، اتفاق افتاد. سردار بزرگ اسلام، پشت و پناه مردم ایران، شهید حاج قاسم سلیمانی به درجه رفیع شهادت رسید. شهادتی که کمترین سهم و خواسته او از سال‌ها مجاهدتش بود. طبیعتاً پیش بینی می‌شد که این حادثه تلخ و غم انگیز بازار‌های اقتصادی دنیا و ایران را تحت تاثیر خود قرار دهد. یکی از بازار‌هایی که بسیار احتمال سقوط آن داده می‌شد، بازار بورس ایران بود، به همین دلیل از روز گذشته، زمزمه‌هایی مبنی بر اینکه باید برای جلوگیری از سقوط شاخص کل بورس، این بازار سه روز تعطیل شود به گوش رسید.

با آغاز فعالیت بورس ـ همان گونه که پیش بینی می‌شد ـ در همان دقایق ابتدایی بیشتر نماد‌ها با صف فروش مواجه شدند و شاخص کل بورس سقوط ۱۵ هزار واحدی را تجربه و به کانال ۳۶۸ هزار واحدی ورود کرد. شاخصی که این ماه‌ها به شکستن رکورد‌های جدید و ورود به کانال‌های بالاتر عادت کرده بود.

به هر صورت، صبح امروز شنبه چهاردهم دی ماه جلسه فوق‌العاده شورای‌عالی بورس برگزار شد و این شورا ضمن محکوم کردن حمله تروریستی به کاروان سردار سپاه اسلام و گرامیداشت یاد سپهبد شهید سردار حاج قاسم سلیمانی، اعلام کرد، فرآیند و عملیات اجرایی روزانه بازار سرمایه کشور متوقف نمی‌شود.

این شورا تاکید کرد: بخش‌های مختلف بازار سرمایه با دقت و هشیاری به مسیر خود ادامه می‌دهند و همه تلاش خود را برای تداوم فعالیت‌های روزانه بازار سرمایه به کار خواهند برد. شورای‌عالی بورس با اشاره به نقش صندوق حمایت و تثبیت بازار سرمایه اعلام کرد: در صورت لزوم، صندوق تثبیت بازار از سرمایه‌گذاران بازار سرمایه حمایت خواهد کرد. همچنین بازیگران حقوقی بازار نیز از فرآیند داد و ستد روزانه حمایت خواهند کرد.

حالا پرسش بسیاری از سهامداران این است که آیا تصمیم شورای عالی بورس مبنی بر عدم تعطیلی بورس، تصمیمی درست بود؟  پیش بینی ها در مورد آینده بازار بورس ایران چیست؟

فردین آقابزرگی از کارشناسان بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس تابناک ضمن عرض تسلیت به خاطر شهادت جانگداز سردار بزرگ اسلام گفت: بازار سرمایه به هر حال فراز و نشیب های خاص خود را دارد و رفتارهای طبیعی بازار متاثر از فعل و انفعالات اقتصادی، سیاسی و روانی است. در حال حاضر با این اتفاق ناگوار که رخ داد و با توجه به احساس نگرانی هایی که برای اهالی بازار سرمایه و به خصوص بورس بازان پیش آمده، موجب شده است تا رفتاری اجتناب ناپذیری از آن ها سر بزند که این رفتارها در قالب عرضه یا فروش سهام دیده می شود.

آقا بزرگی ادامه داد: اما از لحاظ ابعاد کارشناسی، توصیه به سهامداران و فعالان بازار و کسانی که اصرار به فروش در این روزها دارند، این است که این موضوع را در نظر بگیرند که این حادثه تلخ موجب افزایش قیمت نفت، کامودیتی ها و حتی پیش بینی افزایش نرخ ارز خواهد شد که این عوامل در گذشته، جز عوامل بسیار موثر در افزایش شاخص کل بورس و رونق بازار سرمایه بوده اند. لذا باید سهامداران از رفتارهای هیجانی و فروش سهام خود در این شرایط اجتناب کنند و پیش بینی من این است که شرایط حال حاضر نهایت دو روز به طول خواهد انجامید و بلافاصله ریزش ها جبران خواهد شد؛ بنابراین، پیشنهاد می شود که سهامداران رفتار هیجانی نداشته باشند و به عنوان یک فعال بازار سرمایه از سهامداران می خواهم به عنوان یک وظیفه ملی در صف های فروش ورود پیدا نکنند. این بهترین پیشنهاد برای فعالان بازار است که حداقل برای حفظ و نگهداری محل کسب و کار خود تلاش کنند.

آقابزرگی در مورد پیشنهاد تعطیلی سه روزه بازار هم با اشاره به تصمیم درست شورای عالی بورس مبنی بر ادامه فعالیت بازار گفت: نادرست ترین کار ممکن این بود که در کار بازار سرمایه وقفه ایجاد شود. هر چند این ضایعه بسیار بسیار پررنگ تر از مسائل گذشته چون هدف قرار گرفتن پهباد آمریکایی و ... بود؛ اما تعطیلی بازار می توانست اثرات نامطلوب تری به همراه داشته باشد. دلیل این موضوع نیز این است که ایجاد وقفه در ورود سفارش ها حتی بعد از بازگشایی می توانست التهابات بیشتری ایجاد کند. حتی تهدید توقف نمادهای معاملاتی می توانست نقدشوندگی سرمایه سهامداران را مقداری مخدوش کند. لذا یکی از بدترین تصمیمات ممکن می توانست تعطیلی بازار سرمایه باشد که شورای عالی بورس خوشبختانه در این زمینه تصمیم بسیار درستی را اتخاذ نمود.

شایان ذکر است که یاسر فلاح، مدیر روابط عمومی بورس دقایقی قبل نیز طی یادداشتی در شبکه مجازی اینستاگرام با هشتگ "نه به فروش هیجانی سهام" نوشت: همه در سوگ سردار محبوبمان هستیم. انسجام و هم افزایی خوبی در بازار سرمایه به وجود آمده است. هماهنگی های بی نظیری در حمایت از فرآیند بازار شکل گرفته است. اگر همه در کنار هم باشیم، نشان خواهیم داد، هشتاد میلیون قاسم سلیمانی هستیم. سهامداران حقیقی هم برای حمایت از بازار سرمایه همدل شده اند.

به هر صورت، با توجه به اینکه هیجان زدگی سهامداران مهمترین عامل افت شاخص کل بورس بوده است، شاید بهترین راه در این روزها این است که با توجه به عدم وجود خریدار و صف های فروش تشکیل شده برای بیشتر نمادها، سهامداران پنجره های معاملاتی خود را ببندند و چند روزی را استراحت کنند تا شرایط عادی به بورس بازگردد. همان گونه که فردین آقابزرگی نیز اشاره نمود، این حادثه تلخ بر روی عوامل دیگری از جمله قیمت نفت، کامودیتی ها و نرخ ارز ممکن است تاثیر بگذارد که این عوامل خود می توانند از عوامل رونق بازار بورس در آینده باشند.

سقوط 15 هزار واحدی شاخص کل بورس، آیا باید بورس تعطیل می شد؟

در مجموع با توجه به موارد بالا می توان چند پیشنهاد و توصیه به سهامداران نمود؛

• از رفتار‌های هیجانی بپرهیزید، چون برندگان اصلی بازار کسانی هستند که از این رفتار‌های هیجانی دوری کنند.

• مناسبترین راهکار برای جلوگیری از تصمیمات هیجانی بستن پنجره‌های معاملات و فاصله گرفتن از بازار و استراحت می‌باشد، بازار مسیر خود را ادامه خواهد داد و توجهی به تصمیمات هیجانی نخواهد کرد بنابراین دارایی‌های خود را متاثر از چند پیشنهاد هیجانی حراج نکنید.

• با سقوط امروز شاخص کل بورس به کانال ۳۶۸ هزار، این شاخص به مقدار خود در هشتم دی ماه ۱۳۹۸ بازگشته است و همان گونه که ظرف شش روز شاخص به قله ۳۸۴ هزار واحد رسید و امروز نیز یکباره افت کرد و به کانال ۳۶۸ هزار واحد رسید؛ بنابراین، می‌توان پیش بینی نمود که با فروکش کردن هیجانات بازار دوباره شاخص کل روند طبیعی خود را طی کند.

• در پایان اشاره به این نکته ضروری است که در گذشته نیز اتفاقاتی چون حمله تروریستی به مجلس، هدف قرار گرفتن نفتکش ها، هدف قرار گرفتن پهباد متجاوز آمریکایی به مرز‌های ایران، حمله موشکی به آرامکو و ... وجود داشته که در همه این حوادث، بازار سرمایه با نوساناتی مواجه شده است، اما دوباره این بازار بعد از مدتی به روند عادی خود بازگشته و مسیر صعودی خود را ادامه داده است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹۶
صبر کنید درست میشه بازار هیجانی شده هیچکس فرشنده نباشه
پاسخ ها
ناشناس
| Lithuania |
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
توصیه یک اقتصاددان:
تابیش ازاین سرمایه هایتان بربادنرفته سهام خودرابفروشید
ناشناس
| Lithuania |
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
دوران سودهای باداورده بورس بسررسید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
تازه اولشه اخراین هفته گام پنجم کاهش تعهدات هم برداشته میشه و بعدازانهم نوبت اف ای تی اف هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
افتاب لب بومه
بورس کارش تمومه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
بالاخره سقوط تاریخی بورس شروع شد
amin
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
بازی برعکس شده و صحیحه
در بالاگرفتن مناقشات جنگی

بورس و مسکن سقوط میکنن

دلار و سکه و طلا میره بالا

سقوط شدید مسکن درراه است
قمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
تابناک جان
بارها گفتم بورس ۳۰درصد حباب تورمی دارد یعنی اصلا رونق اقتصادی در کار نیست فقط حمله غول نقدینگی ویرانگر و تورم زای ناشی از دلارجهانگیری به بورس باعث رشد شاخص‌شد
الان این غول از ترس سایه جنگ در حال فرار از بورس است
و این روند تا خوابیدن حباب ۳۰درصدی ادامه می یابد مگر گردانندگان غول نقدینگی که عمدتا بانکها هستند را مهار کنید
ناشناس
| France |
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
شوک بازار به اتفاقات سیاسی و نظامی طبیعیه اما مطمئن باشید هیچ جنگی در کار نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
نیازبه جنگ نیست عدم تصویب اف ای تی اف برای تداوم سقوط بورس کافیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
بیشتر له مافیای بانکی ربط داره تا فتف
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
ناشناس آخر
لطفا آدرس غلط نده ایران الان گروگان مافیای داخلی است نه عدم تصویب فتف و تعهدات دیگه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۵
دیروز بورس بزرگترین سقوط تاریخ ۵۰ ساله حیات خودراانجام داد(۱۷۰۰۰واحدفقط دریک روز) دریغ ازیک جمله بافونت کوچک درجراید ! صداوسیما که کلاشتردیدی ندیدی!!!!
نه به جنگ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
جنگ نمیشه،
بهشت پارس (آينده )
تنها سهم گروه زراعت كه امروز منفي نشد و با صف خريد بسته شد
امروز در آينده حجم بالاي 11 ميليون سهم معامله شد كه از مجموع 14 سهم ديگر گروه زراعت بيشتر حجم بيشتري زد.
شركت بهشت پارس با نماد آينده با افتتاح رسمي خود در بهمن ماه صادرات محصولات كشاورزي به كشورهاي اوراسيا را آغاز خواهد كرد.
بورس هرچی خورده بود داره پس میده !!!
این تازه اولشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
نگاهت اشتباهه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
بیشتر از شصت درصد از قیمت ها حبابه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۵
یکشنبه ۱۵ دی
دیروز بورس بزرگترین سقوط تاریخ ۵۰ ساله حیات خودراانجام داد(۱۷۰۰۰واحدفقط دریک روز) امروزهم تنها یک دقیقه پس ازشروع به کارتالار بورس ۵۰۰۰ واحد دیگرهم فروریخت همه فروشنده اند !!!
این تو بمیری دیگه از اون تو بمیری ها نیس ،
مردم قاره آمریکا از کانادا و تگزاس گرفته تا جنوب برزیل دارن با نگرانی به مرگ فکر میکنند ، اونوقت تو میگی مثل حمله به نفتکش و پهباد دوباره همه چیز برمیگرده به حالت عادی ،
انگار هنوز داغی و متوجه نشدی چه اتفاقی افتاده ،
آمریکایی ها خودشون رو گناهکارانه بابت ترور یه ژنرال بلند پایه کشوری و آغاز جنگی فاجعه بار که می‌تونه به جنگ جهانی سوم منتهی بشه آماده میکنند ، چرا که نفروشند !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
جو خیلی گرفته است. مطمئنا بورس بدون شما روند بهتری را طی خواهد کرد. شما بفروش برو دلار یا طلا بخر.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
ردم قاره آمریکا از کانادا و تگزاس گرفته تا جنوب برزیل دارن با نگرانی به مرگ فکر میکنند ، اونوقت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
حالت خوبه ؟؟
ناشناس
| France |
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
مردم آمریکا نگران هستن؟؟؟؟ این خبرهای فیک و جعلی رو از کجا گیر می آرید؟ ۹۹ درصد مردم آمریکا اصلا نمی دونند ایران توی کره زمینه یا یکی از قمرهای مشتریه خودت برو توی ایتترنت ببین کجا چنین چیزی که گفتی وجود داره
روندریزش بیسابقه وتاریخی بورس (حدود۱۷ هزارواحد فقط دریک روز) بعدازاعلام اجرای گام چهارم کاهش تعهدات برجامی و به احتنال بسیارزیاد عدم تصویب اف ای تی اف شدت خواهدیافت
پاسخ ها
یاری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
ربط نده الکی به اف ای تی اف و برجام
اتفاقا وقتی نذاشتن اسکناس دلار وارد کشور بشه میفهمیم
سلام
یکیاز این کارشناسان بفرمایید بجز این است که این یک طبل توخالی بیش نیست که با یک تکانه یا وحشت ناک بالا میرود و یا وحشتناک پایین .
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
طبیعت بازار سرمایه همین است بازار سرمایه امنیت می خواهد وقتی سایه جنگ وجود داشته باشد بازار سرمایه ای وجود نخواهد داشت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
یک ماه 80 هزار واحد رفته بالا حالا دو روز هم 20 هزار واحد بیاد پایین. هیچ تاثیری در دراز مدت نداره. مگر اینکه یک جنگ گسترده و واقعی شکل بگیره.
سلام بی خطرترین وکم ریسک ترین سپرده بانکی باسود ۲۰ درصد روزشمار است این توصیه رابپذیرید که ضررنخواهید کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Lithuania |
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
اونم اگه تقی به توقی بخوره بلوکه میشه وقابل برداشت نییت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
نزول خوری و ربا گرفتن از بانک ها ورشکسته کشور ۲۰ در صد سود بانک ها از کجا پرداخت میکنند یا دلار و سکه گران کنند یا بورس دستکاری کند مگر راهی دیگر هست برای بانک ها که همه خبر دارن ورشکسته هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
دلار در یک روز 5 درصد بالا و پایین میشه شما یک سال صبر می کنی تا بانک بهت 20 درصد سود بده؟!
ناشناس
| France |
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
بانک ها همه ورشکسته هستند گول این بهره ها را نخورید
بورس بای بای
چرا حقوقی میخره؟؟؟؟ دقیقا از کی داره میخره؟؟ اوننم در حجمی که اول صف فروش ها موفق به فروش شدن
اینها کیا بودن؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
اینها کسانی هستند که دید کوتاه مدت یک هفته ای ندارند، بلکه دید بلند مدت چندساله دارند.
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
حقوقی ها می دونند اتفاقی نمی افته و چند روز بعد روال عادی شروع می شه به همین دلیل الان دارند می خرند تا سود خوبی نصیبشون بشه
ناشناس
| France |
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
وقتی حقوقی ها می خرند چون عموما از تصمیمات کلان هم اطلاع دارند پس بدونید قرار نیست جنگی یا درگیری بشه بنابراین بازنده مردم عادی و سهامداران خرد بودن که احساسی به قیمت کم سرمایه خودشنو فروختن
ازاین به بعد همینه وازعددسازی هم کاری برنمیاد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
عددسازی چیه؟ مثبت می شه می گویید حباب و عددسازی است و چرا هر روز مثبت است. سه ماه مثبت است حالا دو سه روز هم منفی.
اصغر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
زیباترین بورس تاریخ کره زمین . زلزله بیاد میره بالا . اغتشاش بشه میره بالا . کل بورسهای کشورهای جهان سقوط آزاد کنن میره بالا . جنگ فراگیر بشه دیگه عین سفینه فضایی میره بالا . سفته بازهای سهام هجوم ببرن برای فروش سهام و صفهای بسیار طویل فروش ، شدیدتر میره بالا !!! شده کارتون سوپرمن در زمان قدیم که وقتی از زمین میکند و پرواز میکرد میگفت : بالا بالا بالاتر . فقط این بورسی که قراره تا بی نهایت مدام بالا و بالاتر بره فقط دو روز ، دو روز حقوقیها از حمایت و شاخص سازی و روزانه 3000 میلیارد 3000 میلیارد خرید سهام بادکرده دست بردارن تا ببینی چطور 300 هزار واحد ول میکنه . پدر کل اقتصاد رو درآوردین با این بورس مصنوعی . صنعت عظیم ساختمان رو ورشکسته کردین . کل اقتصاد دچار رکود وحشتناک و فریز معاملات شده چون نقدینگی فقط بلوکه شده تو سفته بازی یکمشت شرکت . بجاش این وسط یکمشت کارگزار و دلال بورس تا تونستن صفا کردن و جیبها رو پر
روزی که روزنامه ۶ در صد سود بردی چرا درخواست تعطیل نکردی روز ضرر از سود حبابی رسید ناراحت شدی خودتون خوب میدانید قیمت ها واقعی نیست و ۶۰ در صد حبابی است و کانال واقعی کانال ۲۳۰ هزاری نا ۳۴۰ هزار
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
60 درصد حباب؟؟؟؟ یعین به نظرت قیمت نون و شیر و ماست و برنج و ینها هم که گرون شده ۶۰ درصد حبابه؟پول ملی ارزشش کم شده قیت ملک و زمین و مواد الیه هر شکرتی خب بالا رفته دیگه یعین انتظار داری ارزش سرمایه شرکت ها به قیمت ۲۰ سال پیش باشه؟
من سهام کمی دارم ولی صبح بستم دیگه چک نکردم فقط واسه حمایت واسه کم کردن تنش ها بیشترازهمه نگران ایران وخیلی هم بابت ترور سرداری که همه زندگیش دفاع از ایران بود وجونش رو گذاشت متاثرم
فروشنده ها دارن تروریسم اقتصادی امریکایی رو پیش می برند . چهار تا فروشنده کلان اعدام بشن بورس درست میشه .
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
فروختن مال و سرمایه که جرم نیست اما تحلیلشون اشتباه بوده که فروختن
جنگ شوخی نیست امروز ایت الله علم الهدی فرمودن راه مذاکره بسته شد همه ملت منتظر حمله همه جانبه علیه آمریکا جنایت کار همه بسیجیان لباس رزم بتن کردن
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
هیچ جنگی در کار نخواهد بود
چه حالی داره شاهد دودشدن سرمایه سهامدارن بورس بودن (:
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
یک دو هفته دیگه که این جو شعار دادن ها و چنین می کنیم و چنان می کنیم گذشت خواهی دید که دوباره بورس بالا می ره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
بکی دوهفته دیگه راهم میبینیم
شب درازاست وقلندربیدار !!!
اگه امریکا کل پالایشگاههای ایران را بزنه قیمت سهام انها چی میشه
بهتره بفروسم
فقط دلالهای ارز و سکه اند که ار ریزش بورس خوشحال میشن چون اگر مردم عادی بدانند با نابودی بورس این حجم از نقدیندگی دوباره سر از بازار دلار در میاره و باعث کاهش قدرت ریال میشه هیچ وقت به شادمانی نمی پرداختن. بورس تنها جاییه که افزایش قیمت سهامش نه تنها بار تورمی نداره بلکه طرحهای توسعه شرکتها و افزایش تولیدشان رو همین سهامدارا بر عهده دارند(آورده نقدی به هنگام افزایش سرمایه از جمله اونهاست) به عنوان کسی که ده سال در این بازار بوده میگم این هیجان فروش هم میگذره ولی پشیمانیش برای فروشندگان عجول باقی میماند.
لازم به ذکر در آمریکا حدود 90 درصد مردمشان چه مستقیم چه غیر مستقیم(از طریق صندوقهای سرمایه گذاری)سهام در بورس دارند درحالیکه تعداد کدهای فعال با معامله یکبار در ماه بنا بر گفته مسئولان در ایران فقط 450 هزار نفر بوده.
با آرزوی افزایش دانش اقتصادی همه عزیزان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
تازمانیکه بورس نورچشمی موردحمایت بی چون وچراست وبقیه بازارها موردغضب هستن مابرعلیه بورس کامنت میدیم
کدام جنگ جو گیر شدید اگه تا 16دی ایران کامل از برجام خارج شد و فعالیتهایش را با قدرت شروع کرد میشه احتمال داد جنگی بشه وگرنه عمرا لطفا سهمایتان را نفروشید
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
هیچ جنگی در کار نیست
سهام وآوا +5 رو ثبت کرد. دوستان نگران برای این سهم چه تحلیلی دارند؟
کدام تصمیم هیجانی؟!!!!! این دیگه زدن کشتی و پهباد نیست.وقتی قراره ایران تلافی کنه یعنی این مسئله فعلا ادامه دار هست.
اگه قراره جنگ بشه مسکن اولین چیزی هست که قیمتش یک سوم می شود آیا شده نه ....پس الکی منفی ندهید در ضمن من فکر میکنم جنگ ما نیابتی باشه خودمون مستقیما وارد نمیشیم پس عزیزان داراییایتان را حراج نکنید وگول یک عده را نخورید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
حداکثریک ماه دیگه کل سرمایه ات دودمیشه میره هوا این خط اینم نشان
حواستان باشه حرفه ای ها وسهامداران بزرگ می خوان بازار را خراب بکنند وسهم ها را ارزان جمع کنند پس عجول نباشید وارزان نفروشید....اسلام میگه در مشکلات صبر کنید خدا با صابران هست .
1- پاسخ کوبنده ایران به آمریکا ظرف روزهای آینده و انتظار جامعه نسبت به این پاسخ
2- عدم تصویب fatf
3- گام پنجم تعهدات برجامی ایران

اینها یعنی بورس فعلا سود نمی سازد تا رسیدن به آرامش و برگشت اعتماد به بازار
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
هیچکدام از اینهایی که گفتی اتفاق نمی افتد
فروش یا عدم فروش 4تا سهم دردی از مردم دوا نمیکند
نباید تصمیم احساساتی گرفت، آمریکا تهدید کرده به منافعش حمله بشه تمام صنایع نفت ایران را میزنه و این یعنی فاجعه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
پس در نتیجه ایران سعی نمیکنه با امریکا درگیر بشه.
اینکه بورس را به لطف خدا یادگرفتم

و می تونم گلیممو از آب بیرون بکشم توی هر بازاری همه را از لطف خداوند کریم می دانم.
اما اکنون

دو کس در درون من دو ندای متفاوت دارند

عقل بورسی من می گویید با توجه به تنش های پیش رو و وضعیت نامعلوم بورس تمامی سهامم را بفروشم

چون تقریبا همشو توی سود هستم با ضرر 20 درصدی و بیشتر هم بدهم برود باز هم ضرر نکرده ام

پیش بینی بورس
پیش بینی بورس


ولی عقل دیگری به من حکم می کند که تا ده روز آینده اصلا وارد بورس نشوم و اصلا نه نماد ببینم و نه شاخص

چون من نمی خواهم کسب کارم فقط سرشار از منیت باشد و فقط من ، الباقی همه به درک

من نمی خواهم در خوشحالی دشمنان سرزمینم با شنیدن ریزش بورس سهیم باشم

چون می دانم روزی دست خداست

همانطور که به لطف او با اینکه می دانستم(متاسفانه با سیاست های غلط سیستم فشل دولتی ) دلار گرون می شود روزی که 3800 تومان بود و دقیقا قبل از جهش آن

ولی اصلا نتوانستم به خودم بقبولانم در این موج سوار شوم که در این مطلب شرح کامل انرا داده ام

چرا دلار گرون شد مگه صاحب نداره
چرا دلار گرون شد مگه صاحب نداره
اخه یه چیزبگو بشه یکدفعه سه چهار برابر شد بشتابید برای خرید دلار
virgool.io


توضیح اینکه نه رانت دارم، و نه کار دولتی و نه خیلی سرمایه دارم ولی به لطف خدا کسب کار خودم دارم

اما محبت اهلبیت و شهدا روزی که خداوند نصیبم کرده


به لطف خدا دوباره جبران خواهد شد همانطور که در قضیه دلار هر انچه می خواستم با کاسبی منفعت طلبانه و رزذیلانه بدست بیاورم . خداوند از مجرای دیگر نصیبم نمود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
انشا میخونی؟
ناشناس
| Canada |
۰۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۵
تو خوبی
جنگ نخواهد شد
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
صد در صد نخواهد شد
کلا طی هفته گذشته قیمتهای جهانی کامودیتی ها نزولی بودند.اونوقت شما میگید رشد کردند!!!
ضمنا شاخص خیلی رشد کرده...باید برگشت بزنه
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
چرا برگشت بزنه؟ الان قیمت خانه شما نسبت به ۵ سال پیش رشد کرده برگشت می زنه؟ممکنه نوسان کنه اما به قیمت قبل برنمی گرده بورس هم همینه
میشه بگید از لحاظ علمی و منطقی تو این زمان کوتاه چه اتفاقی افتاده بود که با این جهش غیر منطقی روبرو شد ؟
ولی با این حبر اخیر منطقیه که افت شدید بکنه تا زیر شاخص 200 هزار
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
خیلی از مردم از سود بانک ها ناامید شده بودند موسسات مالی هم که پول مردم را می خوردند و سرمایه بر باد می رفت طلا و دلار هم که دردسرهای خودش را دارد پس بخشی از مردم به سوی بورس جذب شدند وقتی تقاضا زیاد باشد قیمت بالا می رود و وقتی قیمت بالا رفت شاخص بورس رشد می کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
از لحاظ علمی ومنطق وقتی دلار سه برابر شد، مسکن و طلا و سکه هم سه برابر شد. ارزش دارایی شرکتهای بورسی هم حداقل سه برابر شد. پس سهام شرکت هم که نماینده ارزش دارایی شرکتهاست حداقل سه برابر شد. درضمن شرکتها تولید محصول دارند و سود دهی. پس ارزش سهام انها بسیار بالاتر از سه برابر خواهد شد. افتاد؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
فیلسوف بزرگ جناب حشمت فردوس ارزش دارائی شرکت اگه سه برابر بشه دلیلی نداره ارزش سهمش هم سه برابر شه یه کلاس نحلیل بنیاری برو بعد سهام بخر مه اینطوری داغ نکنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
منظورم از برگشت اصلاح بود نه ریزش...به هرحال بورس باید رشد منطقی داشته باشه..اما یکماه اخیر رشد شتابی داشت و باید اصلاح وکمی استراحت کند
مردم احساسی سرمایه هایشان را حراج کردند اما حقوقی ها با کاهش قیمت خریدند وقتی حقوقی ها می خرند یعنی مطمئن هستند قیمت ها بالا می رود و هیچ جنگ یا درگیری نظامی هم بین ایران و آمریکا اتفاق نخواهد افتاد
بزرگترین اشتباه این شش سال مدام باد کردن شاخص مصنوعی بورس برای کشوندن نقدینگی بود . قبل از همه بخش املاک از نقدینگی خالیه خالی شد و همه رفت تو بورس جونمی . اما رکود املاک کل اقتصاد رو با خودش وارد رکود شدید کرد که شش ساله پدر همه رو درآورده . حالا هم تو هر شرایط و بحرانی باید بورس جونمی سر پا نگهداشته بشه ولو با خالی کردن صندوق ذخیره ملی برای خرید یکمشت سهام پاره و سهام باد کرده . تدبیر جان سیاست اقتصادیت ماهه ماه !!!! حالا که اینطوره لااقل میزان افزایش شاخص رو روزانه بکن 400 هزار تریلیارد شاید یه خورده سفته بازها راضی بشن
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
متاسفانه اطلاعات شما از بورس صفر است آیا قیمت خانه شما با شش سال پیش یکی است؟ خب وقتی که شرکتی مثل ذوب آهن صدها هکتار زمین و کلی مواد
اولیه دارد و کلی ماشین آلات دارد قیمت روز آنها هم بالا می رود
و این باعث بالا رفتن ارزش ذاتی سهم این شرکت می شود همانطور که ارزش ذاتی خانه شما در این شش سال بالاتر رفته است همانطور که قیمت پراید در این شش سال بالاتر رفته است. و این یعنی رشد شاخص بورس در اثر بی ارزش شدن پول چطور نمی گویی قیمت پراید حبابه اما قیمت شرکت ها حبابه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
ناشناس ۱۵:۲۴ اشتباه امثال شما این است که فکر میکنین که همه شرکتهای بورسی بر اساس سرمایه دارایشان رشد کرده اند!!!!!در حالی که اکثرا رشد بی معنی قیمت داشته اند در واقع سهام دار پول داده و کارمند بی کار خریده!!!!
امروز حقوقیها بشدت از سهم ها حمایت کردند و سنگین خرید کردند. این یعنی اینکه جای نگرانی نیست. بازنده ها فروشنده های ترسو و بی تجربه هستند که به زودی پشیمون می شن و متضرر اصلی اونها هستند.
اگر رییزشی در کار باشه هیچ وقت حقوقی ها نمیخرن....امروز حقوقی ها جارو کردن...سر فروشنده ها کلاه رفت
هر طور فکر کنید بازار سرمایه و بورس محکوم به صعود و رشد است. چون اگر بر فرض نقدینگی از بورس به بیرون برود وارد بازار ارز میشود و ارز گران میشود. وقتی ارز گران شود، ارزش شرکتهای بورسی هم متناسب با ارز بالا میرود و مجدداً سهام شرکتهای بورسی جذاب و مستعد رشد میشوند و دوباره نقدینگی را به سمت بورس جذب میکنند. بنابراین بورس رشد خواهد کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
شتر در خواب بیند پنبه دانه
بورس یعنی:
ب: بازار
و: ورشکسته
ر: روبه
س : سقوط
بازار بورس ایران نه بالا رفتنش منظقی است و نه پایین امدنش ! هیچ کس هم به این افراد حقیقی و حقوقی اموزش درستی نمیدهد متاسفانه در این روند موارد حقوقی هم گاهی شیطنت می کنند
یک حرف حسابی انهم از روی علم وتجربه: بورس تابع شرایط سیاسی است بگونه ای که اگر باد تندی بوزد گویند طوفان در راه است و،،،، همه میدانیم مسکن قیمت ان دیوانه وار بالا رفت وبه این خاطر در رکود عمیق است و هیچ معامله سنگینی درمسکن نمیشود وچهارسال رکود برای ان قطعی است یقینا شاخص بورس هم نزولی خواهد شدتا مدتی که شرایط سیاسی درست شود چه بایدکرد؟؟ بهترین وکم ریسک ترین کار سپرده بانکی ولو باسود۲۰ درصد شش ماه مانده به رونق مسکن بیرون اوردن پول ازبانک وخرید مسکن برای دوره بعدی که جهش خواهد نمود
بورس رو ایجاد کردن که سرمایه ملت رو توش جمع کنن و هر چقدر بیشتر بتونن این کار رو بکنن موفق تر هستند، ولی واقعیت این است که واقعاً آیا سهام کشور ما ارزش دارد؟ ثبات و پیشرفت و به روز بودن تنها بخشی از ماجراست که صنایع و بورس ما اینطور نیست، برای جمع آوری نقدینگی که در دست ملت است یا باید بانکها انجام میدادند که نتوانستند و یا بورس که این وظیفه رو عالی انجام داد.
بورس عجیبه
رشد اقتصادی منفی ۹ ولی بورس رشد مستمر!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۵
چون همش عددسازیه
بازار بورس حمایت تولید داخل را دارد و بی شک محکوم به صعود می باشد ولی ریخت و پاش امروز احساسی عمل کردن سهامداران بود .
صبح امروز یکشنبه ۱۵ دی تنها۵ دقیقه بعدازشروع به کارتالاربورس شاخص کل ۵۰۰۰ واحد فروریخت ولی ظرف ۳۰ دقیقه ۵۰۰۰ واحد منفی تبدیل شد به ۷۰۰۰ واحدمثبت !!! وکلا نمودارروند رابه گونه ای تغییردادند که حتی اثر ریزش اولیه ۵۰۰۰ واحدی هم دیگر دیده نمیشود !!!!
هيجاني چيه مرد حسابي نمي بيني كشور را دارن به طرف جنگ مي برند به فنا رفتيم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار