بازدید 7907

۲۰ میلیارد دلار ارزش منابع معدنی دریاچه نمک قم است

رییس سازمان برنامه و بودجه قم گفت: ۲۰ میلیارد دلار ارزش افزوده برآورده شده از استحصال منابع معدنی دریاچه نمک بوده که پیش شرط استفاده از آن احداث مسیر دسترسی است.
کد خبر: ۹۴۸۵۲۸
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۳ 02 January 2020
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، محمود نوربخش روز پنجشنبه در جلسه شورای معادن استان قم بیان کرد:برای احداث راه دسترسی به دریاچه نمک ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

وی اضافه کرد: این اعتباری در حالی مورد نیاز است که تا چند سال گذشته با ۴۰ میلیارد تومان مسیر دسترسی این دریاچه از استان قم ممکن بود.

وی بیان داشت: برای احداث مسیر دسترسی دریاچه نمک باید مطالعات یکپارچه استان به سرانجام نهایی برسد و توجیه و یا عدم توجیه اقتصادی این مسیر مشخص گردد.

وی ابراز کرد: در این طرح مطالعاتی باید مشخص شود که این مسیر دسترسی توسط بخش خصوصی یا دستگاه‌های اجرایی انجام بگیرد.

نوربخش خاطرنشان کرد: همچنین باید مشخص گردد که اولویت بهره برداری از این دریاچه منابع معدنی یا ظرفیت‌های گردشگری باشد.

رییس سازمان برنامه و بودجه قم ابراز کرد: بیش از ۷۰ درصد از طرح‌های مطالعاتی استان در رابطه با ردیاچه نمک در حوزه ظرفیت‌های معدنی است.

معاون فنی اداره کل محیط زیست استان قم بیان کرد: ۶ میلیارد متر مکعب در فاز نخست نسبت به بهره برداری از شورآبه‌های این دریاچه نمک طرح‌های مطالعاتی صورت گرفته است.

سید احمد شفیعی عنوان کرد: برداشت از املاح این معدن طبیعی باید به صورت مدار بسته انجام بگیرد تا روش استحصال به پایداری محیط زیست آسیب نرساند.

وی گفت: در بهره برداری و استحصال از منابع معدنی این دریاچه باید مباحث کارشناسی مد نظر قرار گرفته و نگرانی‌های کنونی از بین برود.

دریاچه نمک در ناحیه شرقی قم و در حد فاصل سه استان قم، سمنان و اصفهان قرار گرفته و بزرگترین دریاچه فصلی و فراشور کشور است که حدود ۲۰۰ هزار هکتار وسعت داشته و یک سوم آن در محدوده جغرافیایی قم قرار گرفته است. این دریاچه دارای ساختار زمین شناختی کم نظیر شامل پوسته نمکی و حاشیه باتلاقی است که در سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی و تخصیص نیافتن حقابه آن به یکی از کانون‌های فعال ریزگرد‌ها در منطقه تبدیل شده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی