بازدید 33337

هشدار جدی رهبر انقلاب به ترامپ و عقب‌نشینی رئیس‌جمهور آمریکا

حضرت آیت الله خامنه‌ای هیجان ضد امریکایی در بغداد و سراسر عراق را نتیجه طبیعی جنایات‌ امریکا برشمردند و افزودند: رئیس جمهور امریکا در مطلبی گفته ما این مسائل را از چشم ایران می‌بینم و به آن پاسخ خواهیم داد. اما باید به آن‌ها گفت: اولاً غلط می‌کنید، زیرا این موضوع ربطی به ایران ندارد. ثانیاً باید منطقی باشید و بفهمید که علت اصلی این قضایا چیست. البته آن‌ها منطقی نیستند...
کد خبر: ۹۴۸۲۵۲
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰ 01 January 2020

روز گذشته سفارت آمریکا در بغداد صحنه اعتراض جدی مردم این کشور بود. به دنبال حمله آمریکا به مواضع حشدالشعبی و هدف قرار گرفتن مواضع این نیرو که به عنوان نیروی بسیج مردمی عراق شناخته می‌شود، مطابق با آخرین آمار ۲۵ نفر کشته و ۵۱ نفر زخمی شده اند. دو روز پس از این اقدام آمریکایی ها، شما زیادی از مردم معترض عراق خود را به منطقه الخضراء رسانده و به سفارت ایالات متحده حمله کردند تا بدینوسیله اعتراض خود را نشان بدند.

به گزارش «تابناک»، حشدالشعبی عراق در تمامی شهرها، مناطق دور افتاده و به ویژه در مرز‌های مشترک با سوریه به طور کامل تحرکات و هماهنگی آمریکایی‌ها را با هسته‌های خاموش داعش رصد و مانع از جولان آنان شده و همین مساله واشنگتن را به شدت عصبانی کرده، چون دیگر نمی‌تواند برنامه‌های خود را در شاهراه غرب آسیا پیش ببرد.

چرا آمریکا به حشدالشعبی حمله کرد؟

در نیمه اول امسال آمریکایی‌ها برای به نتیجه رساندن پروژه انحلال، راهبرد حمله هوایی به پایگاه‌های حشدالشعبی را با همکاری صهیونیست‌ها و بدون این که مسئولیتی بپذیرند در پیش گرفتند، اما زمانی که نخست وزیر عراق اعلام کرد که حشدالشعبی جزیی از نیرو‌های مسلح این کشور است، با شکست روبه رو شدند.

این رویه مدتی متوقف شد تا اینکه افراد مسلح ناشناس روز جمعه ششم دی ماه با شلیک دو راکت به پایگاه نظامی «K ۱» در شمال غربی کرکوک حمله کردند. این پایگاه محل استقرار نیرو‌های عراقی و آمریکایی است که حمله به آن بهانه‌ای به دست آمریکا داد تا پایگاه‌های نیرو‌های عراقی را بمباران کنند.

آمریکایی‌ها که نمی‌خواهمد در منطقه غرب آسیا حذف و گروه مغلوب باشند، از وضعیت نابسامان و به وجود آمده در عراق استفاده کرده و سه روز پیش، نبرد غیر مستقیم با حشدالشعبی را به یک جنگ مستقیم تمام عیار تبدیل کردند تا گام جدیدی را برای پروژه انحلال این سازمان بر دارند شامگاه یک شنبه (هشتم دی ماه) آمریکایی‌ها دست به یک قمار بزرگ زدند و مواضع و پایگاه‌های نیرو‌های تیپ ۴۵ بسیج مردمی را در منطقه «القائم» در غرب استان الانبار هدف قرار دادند و ده‌ها تن از رزمندگان را شهید و زخمی کردند.

عراقی‌ها پاسخ محکمی به آمریکا دادند

پیکر شهدای حشدالشعبی روز گذشته در میان حضور گسترده مردم عراق در بغداد پایتخت، تشییع شد، همزمان با تشییع پیکر این شهدا شمار زیادی از مردم عراق با حضور در مقابل سفارت آمریکا در بغداد ضمن سر دادن شعار‌های مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسراییل، خواستار اخراج سفیر این کشور از عراق شدند. تظاهرکنندگان با برپایی چادر‌هایی اعلام کردند به تحصن خود تا اجرای مطالبات مردم عراق ادامه خواهند داد. معترضان خشمگین همچنین اقدام به شعار نویسی روی دیوار سفارت و شکستن دوربین‌های مداربسته و کیوسک‌های نگهبانی اطراف سفارت کردند.

به دنبال شدت یافتن حملات به سفارت آمریکا در بغداد، این سفارتخانه با صدور بیانیه‌ای از شهروندان آمریکایی خواست به سفارت نزدیک نشوند. همچنین «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه و ساعاتی بعد از تجمع و حمله مردم خشمگین عراق به سفارت آمریکا در بغداد، در توئیتی مدعی دخالت ایران در این اقدام شد. او یک بار ایران را تهدید کرد و همچون روال سابقش در تهدید جمهوری اسلامی بلافاصله از این موضع و دیدگاه خود عقب نشینی کرد.

پاسخ توئیتری رهبر انقلاب به سخنان ترامپ

پس از موضع گیری‌های متناقض توئیتری دونالد ترامپ علیه ایران به خاطر آنچه او مشارکت ایران یا نیرو‌های وابسته به ایران در حمله به سفارتخانه امریکا در بغداد می‌نامد، اکانت تویئتری آیت الله خامنه‌ای، یکی از توئیت‌های دونالد ترامپ را در این باره کوت کرده و پاسخی به دونالد ترامپ داده است که البته برخی از کاربران توئیتری به مزاح آن را یک مذاکره توئیتری نامیده اند.

رئیس جمهور آمریکا در توئیتی نوشته بود: «ایران مسئول کشته‌ها و یا هر نوع آسیبی است که به تاسیسات ما در عراق وارد شود. آنان بهای گزافی را برای این کارشان خواهند پرداخت؛ این یک هشدار نیست، بلکه یک تهدید برای ایران است».

دقایقی پیش اکانت توئیتری آیت الله خامنه‌ای با کامنتی این توئیت، ترامپ را به اصطلاح کوت کرد و در پاسخ به آن نوشت: «توئیت می‌زنند و می‌گویند ایران مسئول وقایع عراق است؛ اما شما هیچ کاری نمی‌توانید بکنید؛ اما اگر منطقی باشید که البته نیستید؛ می‌بینید که این جنایت‌های شما در عراق، افغانستان و ... است که ملت‌ها را از شما متنفر کرده است».

در ادبیات فعالان توئیتری کوت کردن (quote) به این معناست که یک کاربر توئیت دیگر را با نوشتن نظری بر آن، در صفحه خودش بازنشر کند.

تهدید در مقابل تهدید

رهبر انقلاب همچنین در سخنانی که امروز در جمع پرستاران عنوان کردند، با اشاره به اظهارات رئیس جمهور امریکا در مقصر دانستن ایران به عنوان عامل اصلی قضایای روز سه شنبه عراق و تهدید ملت ایران، تأکید کردند: این گونه سخنان، بی ربط و غیرمنطقی است، چرا که مردم منطقه به‌ شدت از آمریکا متنفرند. همه بدانند جمهوری اسلامی به‌ دنبال جنگ نیست، اما با هرکس که منافع، مصالح، عزت، عظمت و پیشرفت ملت ایران را تهدید کند، بدون ملاحظه مقابله و ضربه سختی به او وارد خواهد کرد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای هیجان ضد امریکایی در بغداد و سراسر عراق را نتیجه طبیعی جنایت‌های امریکا برشمردند و افزودند: رئیس جمهور امریکا در مطلبی گفته ما این مسائل را از چشم ایران می‌بینم و به آن پاسخ خواهیم داد. اما باید به آن‌ها گفت: اولاً غلط می‌کنید، زیرا این موضوع ربطی به ایران ندارد. ثانیاً باید منطقی باشید و بفهمید که علت اصلی این قضایا چیست. البته آن‌ها منطقی نیستند.

چرا ترامپ عقب نشست، اما رهبری بازهم پاسخ دادند؟

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا که به دلیل دنبال شدن استیضاحش در مجلس نمایندگان آمریکا آن هم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری این کشور به شدت تحت فشار است. همچون رویه سابقش ابتدایی‌ترین و دم دستی‌ترین تحلیل را درباره حمله به سفارت این کشور در عراق انتخاب کرد و ایران را مسئول این موضوع دانست، اما گویا پس از آنکه از مشاوران خود کسب اطلاع کرده نظیر آنچه پیشتر هم اتفاق افتاده بود، خیلی زود از سخنان خود عقب نشینی کرده است.

رئیس جمهور آمریکا که احتمالا این گزینه به او یادآوری شده است که چنین موضع خصمانه‌ای در شرایط فعلی به نفع او و کشورش نخواهد بود و قطعا مقامات عالی رتبه جمهوری اسلامی همچون رهبر انقلاب اینگونه درشت سخن گفتن و تهدید کردن را بی پاسخ نخواهند گذاشت، از موضعش عقب نشست، اما بازهم پاسخ درشأنی دریافت کرد. آن هم این بود، اگرچه جمهوری اسلامی ایران را به سمت جنگ نمی‌بریم، اما شما (آمریکایی ها) «غلط می‌کنید» اقدامی علیه ایران انجام بدهید؛ چون جمهوری اسلامی با کشور معارض صریح برخورد می‌کند و در مقابل تهدید ملاحظه‌ای نخواهد داشت.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل