بازدید 7307

درآمد ۳۶ هزار میلیارد تومانی دولت با توسعه CNG

معاون اسبق وزیر نفت گفت: اگر با کاهش ۵۰ درصدی قیمت CNG، ۲۰ میلیون متر مکعب تقاضای مصرف CNG را افزایش دهیم و معادل آن بنزین صرفه‌جویی و صادر شود، ۳۶ هزار میلیارد تومان برای دولت درآمد به همراه دارد.
کد خبر: ۹۴۷۸۵۶
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۳:۴۶ 31 December 2019
به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، اصغر ابراهیمی اصل معاون اسبق وزیر نفت با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت CNG در کشور گفت: یکی از راهکار‌های کسب درآمد برای دولت توسعه جایگاه‌های CNG است. ما به ظرفیت ۴۰ میلیون متر مکعب در روز ایستگاه فروش CNG احداث کرده‌ایم. از طرفی ناوگان اتومبیل ما شامل ۱۷ میلیون اتومبیل خصوصی و ۳.۴ میلیون اتومبیل تاکسی، تاکسی اینترنتی، وانت و خودرو‌هایی است که شبکه‌­ی توزیع مواد غذایی، دارو و سبزیجات و میوه را به عهده دارند. از این تعداد ۳.۴ میلیون، ۲ میلیون و ۶۳۰ هزار تا از آن‌ها دوگانه سوز نیست.

وی همچنین اظهار داشت: دلیلش هم این است که مسئولین ما به اشتباه قیمت CNG را افزایش دادند. اگر دولت قیمت CNG را که همه جای دنیا یک ششم پایین‌­ترین نرخ سوخت است را برا این مبنا محاسبه و تعیین کند؛ یعنی الان اگر گازوئیل ۳۰۰ تومان است باید CNG متر مکعبی ۵۰ تومان باشد. اگر این اتفاق بیفتد مصرف از بنزین به سمت CNG شیفت پیدا می‌کند.

ابراهیمی‌اصل افزود: متاسفانه طی یک تصمیم غلط، قیمت CNG را از سال ۹۲، ۴۱۴ تومان به ازای هر متر مکعب در نظر گرفتند. در نتیجه عملاً دیگر کسی سراغ CNG نرفته است. اگر دولت بیاید CNG را ۲۰۰ تومان کند، ۱۵۶۲ میلیارد تومان اینجا ظاهراً پول از دست می­دهد، ولی ۲۰ میلیون متر مکعب CNG مشتری پیدا می­کند.

معاون اسبق وزیر نفت ادامه داد: اگر ۲۰ میلیون متر CNG مصرف شود در سال ۷.۳ میلیارد متر مکعب مصرف CNG افزایش می‌یابد که معادل آن بنزین صرفه­‌جویی می­شود، بنزین را با نرخ ۵۰ سنت اگر صادر کنیم؛ ۳۶ هزار میلیارد تومان پس از کسر این عدم النفع تثبیتی که برای CNG دادیم برای دولت می­ماند. دولت ۳۶ هزار میلیارد تومان پول را به دست می‌آورد نه در گران کردن بلکه در ارزان کردن.

*ظرفیت توسعه CNG در کشور ۱۳۰ میلیون متر مکعب است

وی خاطرنشان کرد: در این فضای روانی تحریم بین‌­المللی اگر دولت بیاید قیمت CNG را به نصف تقلیل بدهد؛ تمام ناوگان موجود که اکثرا بنزین سوز هستند؛ همه از CNG استفاده می­کنند. الآن روزانه ۴۰ میلیون متر مکعب ظرفیت عرضه CNG داریم که ۱۶ میلیون متر مکعب آن استفاده می‌شود. اگر برنامه‌ریزی کنیم که ۲۰ میلیون متر مکعب دیگر هم مصرف شود، ۳۶ هزار میلیارد تومان درآمد برای کشور ایجاد می­کند.

ابراهیمی‌اصل در پایان اشاره کرد: کشور پتانسیل این را دارد که تا ۱۳۰ میلیون متر مکعب CNG استفاده کند در این صورت میتوان کل بنزین را به کشور‌های همسایه صادر کرد. آمریکا هم قطعا نمی­تواند جلویش را بگیرد؛ برای اینکه با خط لوله بنزین را به عراق، به آذربایجان، به ارمنستان، ترکمنستان، افغانستان، پاکستان صادر میکنی و در کشور خود آن‌ها مخازن وجود دارد و از طریق مخازن از شبکه­‌ی خط لوله یا با تانکر در پمپ بنزین­‌ها می­رود؛ بنابراین یک عقلانیتی باید در وزارت نفت حاکم بشود که منافع را سیاسی و حزبی نبیند. منافع را ملی و استراتژیک ببیند آن وقت وضع مملکت بهتر می‌شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر