بازدید 3083

مهم‌ترین اخبار انرژی در سالی که گذشت

کد خبر: ۹۴۷۷۰۱
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۱ 30 December 2019

از میان تمامی اخبار مهمی که امسال در بازار نفت وجود داشت، اصلی‌ترین موضوع فراوانی عرضه نفت و عدم تقاضای کافی بود.

به گزارش ایسنا، این موضوع در واقع درست بوده اما دیدگاه بسیاری از فعالان بازار این است که کندی رشد تقاضا، عامل اصلی تاثیرگذار بر بازار بوده و به نوبه خود به ترندهای کربن‌زدایی مانند گسترش خودروهای برقی منجر شده که اندکی از تقاضا برای نفت کاسته است.

این دیدگاه به حدی روی بازارهای نفت تاثیرگذاشته که اکنون نسبت به اخباری که تا یک دهه پیش باعث صعود سرسام آور قیمت‌ها می‌شد، واکنش چندانی نشان نمی‌دهد.

اما واقعیت این است که بخش تقاضا همچنان قوی مانده است. گزارش سالانه شرکت BP که در ژوئن منتشر شد، نشان داد تقاضای جهانی برای نفت سالانه ۱.۴ میلیون بشکه در روز رشد داشته و این رشد ۱.۵ درصدی، بالاتر از میانگین ۱۰ ساله نرخ رشد ۱.۲ درصد است.

رشد تقاضا برای نفت اخیرا تا حدودی آهسته شده اما آژانس بین‌المللی انرژی پیش بینی کرده که تقاضا برای نفت در سال ۲۰۱۹ به میزان یک میلیون بشکه در روز و در سال ۲۰۲۰ به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز رشد خواهد کرد. اما تولید نفت شیل آمریکا در مقایسه با تقاضا، با نرخ سریع‌تری رشد کرده و به عاملی تبدیل شده که باعث ابهام بازارهای نفت شده است.

بر اساس گزارش فوربس، بسیاری از رویدادهای مهم امسال پیش از رونق نفت شیل می‌توانستند تاثیر بلندمدتی روی بازارهای نفت داشته باشند اما اکنون به سرعت فراموش می‌شوند. تا زمانی که نفت شیل آمریکا با روند فعلی رشد کند، عرضه جهانی کافی به نظر خواهد رسید و روند صعودی قیمت‌های نفت به مشکل خواهد خورد. و اگر نفت شیل آمریکا به مدت پنج تا ۱۰ سال دیگر رشد کند، خودروهای برقی احتمالا تقاضا برای نفت را کمتر خواهد کرد و قیمت‌های نفت هرگز روند صعودی سابق را پیدا نخواهد کرد.

این موضوع، زیربنای همه اخبار مهم امسال بازار نفت بوده است. با این حال فوربس در مقاله ای به مرور مهمترین اخبار بازار نفت در سال ۲۰۱۹ پرداخته که به این ترتیب است:

۱- حمله به تاسیسات نفتی آرامکو

حملات پهپادی و موشکی که اواسط سپتامبر به بزرگترین میدان نفتی و تاسیسات پالایش نفت ابقیق عربستان سعودی صورت گرفت، ۵.۷ میلیون بشکه در روز تولید نفت این کشور را فلج کرد که معادل بیش از پنج درصد تولید نفت جهان و قابل توجه‌ترین حمله‌ای بود که تاکنون علیه زیرساختهای نفتی این کشور اتفاق افتاد. با این حال فراوانی نفت شیل و اقدام سعودی‌ها در استفاده از ذخایر نفتی باعث شد تبعات شدیدی نداشته باشد و قیمت نفت برای مدت کوتاهی ۲۰ درصد افزایش پیدا کرد اما پس از انجام تعمیرات تاسیسات آسیب دیده، به سرعت به سطح عادی بازگشت.

۲- عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو

شرکت آرامکوی سعودی بالاخره در اوایل دسامبر عرضه اولیه عمومی سهام خود را انجام داد. سهام این شرکت در آغاز با ارزش ۱.۷ تریلیون دلار معامله شد اما به سرعت به دو تریلیون دلار صعود کرد البته این افزایش موقتی بود و دوباره با کاهش روبرو شد.

۳- کاهش تولید اوپک برای تقویت قیمت نفت

اوپک در واکنش به رشد تولید نفت شیل آمریکا، تولید نفت خود را محدود نگه داشته است. به نظر می‌رسد این تنها استراتژی بوده که برای این گروه منطقی بوده است. این گروه امسال به همراه روسیه و چندین کشور غیراوپک که به گروه اوپک پلاس معروف هستند، دو دور کاهش تولید انجام داد و قرار است در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ تولیدش را به میزان ۱.۷ میلیون بشکه در روز محدود کند.

۴- تولید نفت آمریکا به رکورد ۱۲.۸ میلیون بشکه در روز صعود کرد

این خبر به دلیل تاثیری که روی بازارهای نفت دارد، می‌توانست مهمترین خبر سال بازار نفت باشد. اگر افزایش عظیم تولید نفت آمریکا در یک دهه گذشته نبود، وضعیت بازار به کلی متفاوت بود. رکورد جدید ۱.۲ میلیون بشکه در روز بالاتر از رکورد سال ۲۰۱۸ بود و آمریکا را در اکتبر به صادرکننده بزرگ نفت و فرآورده‌های نفتی تبدیل کرد.

۵- تصمیم نروژ برای توقف سرمایه گذاری در سوخت فسیلی

نروژ اوایل سال ۲۰۱۹ اعلام کرد صندوق بازنشسگی جهانی دولت (GPFG) سرمایه گذاری در برخی از سوختهای فسیلی را متوقف خواهد کرد. اعلام این خبر با توجه به بزرگی ثروت این صندوق و این حقیقت که نروژ خود یک تولیدکننده نفت و گاز است، از نظر نمادین مهم بود. با این حال آنچه که مورد بی‌توجهی قرار گرفت این موضوع بود که این صندوق عمده سرمایه گذاریهای نفت و گاز خود را حفظ خواهد کرد. این اقدام دنباله رو اقدامات مشابهی است که در گوشه و کنار جهان انجام شده است.

علاوه بر این پنج خبر مهم، اخبار قابل توجه دیگری هم وجود داشتند از جمله:

۶- پیروزی شرکت آمریکایی اکسون موبیل در شکایت تغییرات جوی

۷- خرید شرکت آنادارکو توسط اکسیدنتال

۸- تبدیل شدن منطقه پرمیان تگزاس به بزرگترین منطقه تولیدکننده نفت جهان

۹- توافق جدید سبز برای تبدیل آمریکا به یک کشور دارای منابع انرژی فاقد آلایندگی و ۱۰۰ درصد تجدیدپذیر در مدت ۱۰ سال

۱۰- توجه جهانی به کمپین گرتا تانبرگ، فعال محیط زیستی ۱۶ ساله سوئدی

۱۱- فرارفتن ظرفیت تجدیدپذیرها از زغال سنگ در آمریکا

۱۲- آسیب دیدن بازار اتانول آمریکا از جنگ تجاری با چین

۱۳- راه اندازی نخستین نیروگاه هسته‌ای شناور جهان از سوی روسیه

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان