بازدید 5308

تصویب اف‌ای‌تی‌اف به رقابتی‌تر شدن انتخابات کمک می‌کند

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این که تصویب اف‌ای‌تی‌اف می‌تواند به رقابتی‌تر شدن انتخابات کمک کند گفت: باید امید مردم به آینده بیشتر شود و در این صورت میزان مشارکت در انتخابات افزایش پیدا می‌کند.
کد خبر: ۹۴۷۶۵۹
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۶ 30 December 2019

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این که تصویب اف‌ای‌تی‌اف می‌تواند به رقابتی‌تر شدن انتخابات کمک کند گفت: باید امید مردم به آینده بیشتر شود و در این صورت میزان مشارکت در انتخابات افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش ایسنا، مصطفی کواکبیان در نشست خبری با اشاره به برگزاری سیزدهمین کنگره حزب مردمسالاری در پنجشنبه هفته جاری با شعار احیای مجلس در راس امور لازمه تصویب جمهوریت نظام گفت: ما ۵ اصل را در انتخابات پیش رو به عنوان اصول اساسی و بنیادی حزب مردم سالاری در نظر داریم. اولین اصل مشارکت جدی در انتخابات و قهر نکردن با صندوق‌های رای است و این که اهل تحریم انتخابات نیستیم. دومین اصل آن است که علاوه بر این که مردم را به حضور در پای صندوق‌های رای تشویق می‌کنیم لیست انتخاباتی هم خوهیم داشت؛ البته مشروط به این که در سراسر کشور حداقل ۲۰۰ نفر داوطلب واجد شرایط و تایید شده از سوی نهادهای اجرایی و نظارتی وجود داشته باشند.

وی افزود:‌ اصل سوم ما این است که لیستمان با هماهنگی و انسجام درون جبهه اصلاحات تنظیم خواهد شد؛ مبنای ما وحدت با سایر اهداف اصلاح طلب است. در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات ۳۰ حزب اصلاح طلب داریم که لیست ما با هماهنگی آنها تنظیم و ارائه می‌شود. اولویت چهارم آن است که لیست ما از میان کاندیداهای عضو احزاب اصلاح طلب باشد که اگر این افراد در بین کاندیداهای نهایی وجود نداشته باشند ممکن است اشخاص اصلاح طلب را در لیست قرار دهیم. آنها باید مقبولیت عمومی بالاتری نسبت به سایر داوطلبان داشته باشند. اولویت پنجم مقابله با برنامه‌های برخی افراطیون که انتخابات و مجلس را قبول ندارند است. دیدید برخی با پلاکاردهایشان گفتند لیاخوف کجایی؟ این یعنی آنها با وجود اصل مجلس رابطه چندانی ندارند.

کواکبیان در توضیح گفت: این افراد وابسته به آن تفکری هستند که رای مردم را زینتی، فرمایشی، نمایشی و فقط برای کوبیدن بر دهان استکبار جهانی لازم می‌دانند و الا برای مردم حق تعیین سرنوشت قائل نیستند.

دبیر کل حزب مردم سالاری با بیان این که ما ۵ اولویت را برای مجلس یازدهم قائل هستیم گفت‌: در وهله اول باید مجلس را به جایگاه واقعی خود برگردانیم و در راس امور بودن مجلس به طور جدی احیا شود. ما هر چه از اول انقلاب فاصله گرفتیم عواملی باعث شدند که مجلس دورتر از شاخصه‌های موجود در قانون اساسی باشد؛ یعنی همان مجلسی که امام آن را در راس امور می‌خواندند؛ البته که مباحثی در مجلس دهم مطرح شد که در راس امور بودن مجلس را تضعیف کرد. نمونه‌ی آن تشکیل شورایی در مجمع تشخیص مصلحت است که آنها معتقدند باید مصوبات مجلس توسط این دوران تایید شود و عملا شورای نگهبان دومی برای تطبیق مصوبات با سیاست‌های کلی ایجاد کردند. ما معتقدیم به این موضوع نیازی نیست و شورای نگهبان می‌تواند همچون قبل این کار را انجام دهد. اگر مجلس هم بر مصوبات خود اصرار داشت مجمع تشخیص تکلیف نهایی را مشخص کند نه این که از عمد بخواهد دخالت کند. آن هم با این عنوان که آن مصوبه با سیاست‌های کلی منافات دارد.

وی افزود: وجود شورای جدیدی به نام شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه را ما قبول داریم چون باید بین سه قوه بخصوص در شرایط تحریمی هماهنگی وجود داشته باشد اما این به مفهوم کنار گذاشتن مجلس نیست که این شورا در قانونگذاری دخالت کند. در این باره موارد زیادی دیده شده که نمونه بارز آن بحث افزایش قیمت بنزین بود. بدون آن که مجلس در جریان باشد تصمیم گرفته شد.

کواکبیان گفت‌: شوراهای دیگری مثل شورای انقلاب فرهنگی و شورای فضای مجازی هم وجود دارد که در قانون اساسی به آن اشاره‌ای نشده است باید حدود و ثغور کارهای آنها مشخص شود؛ از طرف دیگر شورای نگهبان مصوبات مجلس را بعد از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌پذیرد حال این که باید اولویت را به مصوبات مجلس داد. درباره‌ی شورای عالی امنیت ملی هم ما قبول داریم که باید در مباحث دفاعی و نظامی و امنیتی پاسخ دهد اما می‌توان حدود و ثغور آرا در مجلس آینده را تبیین کرد.

این نماینده مجلس اولویت دیگرشان را برای مجلس یازدهم توجه به مباحث اقتصادی و معیشتی مردم عنوان و اظهار کرد: ‌ما از لحاظ خواسته‌های اقتصادی رتبه‌های خوبی در سطح جهان نداریم . مثلا از لحاظ شاخص فلاکت چهارم هستیم. حال این که ما پنجمین کشور ثروتمند جهان می‌باشیم. در بحث مقابله با فساد هم رتبه‌ی ۱۳۰ را داریم. درباره‌ی رشد سرمایه‌گذاری مهار تورم، گرانی میزان نقدینگی و رشد نرخ ارز و سکه و تولید ناخالص ملی هم باید اقداماتمان به سمتی برود که به اهداف سند چشم انداز ۲۰ ساله برسیم. ما باید در سال ۱۴۰۴ کشور اول منطقه و کشور دهم دنیا باشیم که اگر موضوع معیشت مردم و اقتصاد ملی را جدی نگیریم به این چشم انداز نمی‌رسیم.

کواکبیان راس تحریم‌ها و تنش زدایی در روابط بین‌الملل را از دیگر اولویت‌ها برای مجلس یازدهم دانست و ادامه داد: تثبیت عملی حقوق شهروندی و اصول مربوط به حقوق ملت و فصل سوم باید به عنوان یک اولویت دنبال شود که متاسفانه از آن غفلت شده است. ما در مباحث اجتماعی و فرهنگی معضلات، مشکلات و گرفتاری‌هایی نیاز داریم که باید درباره‌ی آن طرح‌های راهبردی ارائه کنیم. معتقدم به جای تصویب ۲۰۰ قانون می‌توان ۱۰ قانون را تصویب کرد که ثمرات عملی برای مردم داشته باشد.

این عضو هیات رئیسه فراکسیون امید در پاسخ به سوالی درباره‌ی انتقاداتش از هیاتهای اجرایی به دلیل رد صلاحیت‌های صورت گرفته گفت: نمایندگان در اواخر مجلس نهم حضور دادستان‌ها را در هیات‌های اجرایی قانونمند کردند . لذا این هیات‌ها بیشتر دولتی تعبیر شود. گلایه ما این است که چرا حدود ۱۰۰ نفر از چهره‌های شاخص اصلاح طلب در مرحله‌ی هیات‌های اجرایی رد صلاحیت شدند؟ مشخصا از حزب مردمسالاری ۸ نفر رد صلاحیت شدند که یکی از آنها آقای قنبری معاون پارلمانی شهردار تهران و عضو شورای مرکزی حزب مردم سالاری است. ما به عنوان کمیته تعامل با دولت پیگیر هستیم تا حقی از کسی تضییع نشود و همه بر اساس قانون در معرض انتخاب مردم قرار گیرند.

کواکبیان در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که آیا اصلاح طلبان برای انتخابات لیست‌های جداگانه‌ای خواهند داد گفت: یکی از اصول اساسی ما ارائه لیست واحد است. ما به دنبال چند لیست نیستیم . حتی برای رقیب آرزو داریم که آنها هم به یک لیست برسند. هر چند وضعیت بین رقبا خراب‌تر است و آنها اختلافات بیشتری دارند.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص تحلیل‌اش از انصراف برخی از نمایندگان اصلاح طلب برای نام نویسی در انتخابات گفت: جنگ روانی و تبلیغاتی زیادی در انتخابات صورت گرفته حتی عده‌ای از دوستان اصولگرا را توهم و توطئه برداشته که آنها رئیس و هیات رئیسه مجلس آینده را تعیین کردند و دیگر نیازی نیست ما در مجلس بعدی حضور داشته باشیم. چنین چیزی وجود ندارد.

کواکبیان با بیان این که هر کسی برای ثبت نام نکردن در انتخابات دلیلی دارد گفت: مثلا من از آقای فتحی نماینده تهران سوال کردم که چرا ثبت نام نکرد، پاسخ داد روحیه‌اش بیشتر به کارهای دانشگاهی می‌خورد. یا این که افراد دیگر سفیر شده و یا برنامه‌هایی برای انتخابات بعدی دارند. اگر قرار است این سوال از اصلاح طلبان پرسیده شود باید از آن طرف هم بپرسیم که چرا آقای لاریجانی نیامد و بگوییم او هم ترسیده و رای نیاورده است؛ به هر حال انگیزه‌های مختلفی برای حضور در انتخابات وجود دارد؛ معتقدم آنهایی که در این دوره ثبت نام کردند خود را در شرایط سخت در معرض انتخاب قرار دادند وقتی موجی راه بیفتد و سوار آن شده و رای بیاوریم هنر نکرده‌ایم. هنر آن است که احساس کنید کار سخت بوده و خود را در معرض انتخاب قرار دهیم. فکر نمی‌کنم هیچ یک از اصلاح طلبان به خاطر ترس از رای نیاوردن در انتخابات ثبت نام نکرده باشند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر علت ثبت نام نکردن چهره‌های اصولگرا در انتخابات گفت: هر کسی انگیزه خاصی دارد مثلا آقای توکلی که ثبت نام نکرده دلیلش می‌تواند کسالت باشد. ایشان دیگر توکلی زمان وزیر کار نیست . البته که در مجمع تشخیص حضور دارند. من نمی‌خواهم کسی را قضاوت کنم. ولی می‌توان گفت که دلیل افراد برای ثبت نام نکردن ترس از رای نیاوردن نیست.

رئیس دوره شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در پاسخ به سوالی در خصوص ایراد وزارت کشور به این شورا و وجود مباحثی مبنی بر نداشتن مجوز این شورا برای فعالیت گفت: اشکال دوستان وزارت کشور این است که فکر می‌کردند ما تحت عنوان شورای هماهنگی جبهه اصلاحات می‌خواهیم فعالیت انتخاباتی انجام دهیم. آنها می‌گویند که ما از کلمه شورا استفاده نکنیم. ما در ۳۰ حزب خود دو جبهه ثبت شده داریم؛ یکی جبهه هماهنگی اصلاحات و دیگری اصلاح طلبان ایران اسلامی. پس یعنی ما زیادی قانونمند هستیم. شورای هماهنگی جبهه اصلاحات هم از سال ۷۷ کارش را انجام داده، سابقه ۲۱ ساله دارد و قبل از آن تحت عنوان شورای هماهنگی جبهه خط امام بود. باز هم تاکید می‌کنم اگر بخواهیم لیست دهیم کلمه شورا را نمی‌آوریم و تحت عنوان جبهه هماهنگی اصلاحات وارد میدان می‌شویم. نمی‌دانم که چرا اینقدر به کلمه شورا آلرژی دارند.

وی درباره‌ی طرح سرا گفت‌: این طرح مربوط به شورای سیاست‌گذاری است و ربطی به شورای هماهنگی ندارد. ما در شورای هماهنگی طرح پارلمان اصلاحات را مطرح کردیم که هر حزبی یک تعداد نیرو از مرکز و استان معرفی کند و در قالب پارلمان اصلاحات شورای مرکزی منتخب شود تا بتوانیم بر اساس آن لیستی تنظیم کنیم. برخی از احزاب همکاری نکردند؛ آنها می‌گویند این طرح را باید به بعد از انتخابات موکول کرد.

این عضو هیات رئیسه فراکسیون امید در پاسخ به سوال دیگری درباره‌ی عملکرد فراکسیون امید گفت: باید گزارش مبسوطی در این باره داد. البته تلقی افکار عمومی آن است که اکثریت مجلس دهم با اصلاح طلبان بود که این تلقی باطل است. ما اکثریت فراکسیونی را داشتیم. اما در مجموع مجلس دهم در اختیار اصولگرایان بود. مستقلین و ولایی با هم کار می‌کردند. نمونه آخر کارهای مشترکشان این بود که ذوالنور برای لاریجانی رای جمع کرد یا این که دوستان مستقلین برای رای آوری مصری در نایب رئیسی مجلس تلاش می‌کردند. اینها نشان داد که ما اکثریت مجلس نیستیم که نتوانستیم یک بار رئیس داشته باشیم. البته معتقدم انتقاداتی به فراکسیون وارد است شاید می‌توانستیم برخی از طرح‌ها و مباحث دیگر را جدی‌تر پیگیری کنیم.

کواکبیان ادامه داد: نباید اصلاح طلبان مجلس دهم را تنها در قالب آقای عارف دید . خیلی از اعضای امید در فراکسیون های مختلف از جمله فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی، شفافیت، محیط زیست و حقوق شهروندی فعالیت کردند یا این که مجمع نمایندگان تهران در این دوره اقداماتی انجام داد که در طول ۴۰ سال اخیر نشده بود. نمایندگان تهران در هر منطقه‌ای جلساتی را تشکیل داده و پیگیری هایی را انجام می‌دادند. البته بعضی‌ها تعمد دارند که بگویند مجلس بی خاصیت است؛ آنها دو دسته‌اند؛ عده‌ای که اساسا انتخابات را در مجلس قبول نداشته و عده‌ای دیگر خارج نشین بوده و می‌گویند مجلس بی رونق و بی خاصیت است و نباید در انتخابات شرکت کرد. متاسفانه در این بین گاهی افراد مشهور و بعضا سلبریتی‌ها در فضای مجازی به این موضوع دامن می‌زنند و بعد در نتیجه گیری اساس کار پارلمان را زیر سوال می‌برند.

کواکبیان با تاکید بر این که باید فراکسیون امید گزارشی از عملکردش ارائه دهد افزود: البته عده‌ای از دوستان کنار گود نشسته و تنها انتقاد می‌کنند . آنها باید در مجلس می‌بودند تا بهتر شرایط ما را درک می‌کردند.

کواکبیان در پاسخ به این پرسش که با توجه به ثبت نام نکردن عارف در انتخابات مجلس اگر اصلاح طلبان اکثریت را در مجلس یازدهم در دست گیرند چه کسی رئیس فراکسیون خواهد شد ، گفت: ما رئیس کم نداریم شما غصه نخورید.

این نماینده اصلاح طلب مجلس در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که برخی از اصلاح طلبان رد صلاحیت شدنشان را عامل سرخوردگی جامعه می‌دانند، گفت‌: اگر ما بتوانیم لیست ۳۰ نفره‌ای برای تهران داشته باشیم جای خوشبختی است. بنده موافق ایجاد یاس و نامیدی نیستم. این کار توسط هر فردی انجام شود مغایر منافع ملی است. ما افرادی هستیم که می‌خواهیم به مردم در نظام خدمت کنیم. اشکالات فراوانی وجود دارد اما نمی‌توان گفت: به خاطر اشکالات در انتخابات قهر کنیم. فکر می‌کنید با قهر کردن وضعیت بهتر می‌شود؟ من چنین تلقی ندارم. معتقدم نباید مایوس شویم. البته که مردم ما هم پیش بینی ناپذیر هستند و خیلی نمی‌توان آنها را ارزیابی کرد. ولی این را می‌دانم که ایجاد امید در جامعه موثر است. تصویب اف‌ای‌تی اف می تواند در رقابتی‌شدن انتخابات کمک کننده باشد چون مردم امیدشان به آینده بیشتر می‌شود اگر امید افزایش پیدا کند به دنبال آن میزان مشارکت هم زیاد می‌شود.

این عضو هیات رئیسه فراکسیون امید درپاسخ به سوالی مبنی برارزیابی‌اش از پیشنهاد برخی از چهره‌های اصلاح طلب برای استعفای روحانی گفت: معتقد به استعفای روحانی نیستم دو سال بیشتر به پایان دولت باقی نمانده و دولت باید طرح‌ها و برنامه‌هایش را اجرایی کند. در این باره دو نگاه وجود دارد. عده‌ای که سخن از استعفای دولت را مطرح می‌کند به تعبیر خودشان با این اتفاق به پایان نظام می‌رسید که قطعا آقای عبدی چنین نظری را نداشته است نظر دیگر آن است که وقتی دولت نمی‌تواند در برخی از موارد اقداماتی را انجام دهد چرا مانده است؟ حال این که معتقدم باید به دولت برای برداشتن موانع داخلی و خارجی کمک کرد.

وی با تاکید مجدد بر این که مخالف استعفای دولت و برکناری‌اش است افزود: باید ترمیم و اصلاح صورت گیرد و امکانش طوری باشد که دولت به مردم پاسخ دهد؛ من طرفدار استیضاح وزیر کشور بودم که با این اتفاق دولت تمام نمی‌شد. اما از آن سو اگر به رئیس دولت بگویید کنار برو طبق قانون باید شورای ریاست جمهوری که متشکل از رئیس قوه قضاییه، رئیس مجلس و یکی از فقهای شورای نگهبان تشکیل شود. قطعا این موضوع مد نظر پیشنهاد دهندگان نبود . به همین دلیل باید این خط را دنبال کرد که دولت پاسخگو باشد. در این اواخر ارتباط دولت با مردم کم شده باید مشکلات را برای مردم تصریح کرد. خوب نیست که رئیس دولت بگوید او هم صبح جمعه افزایش قیمت بنزین را فهمیده است. این حرفها صورت خوشی ندارد.

کواکبیان افزود: به جای آن که بگوییم دولت برکنار شده و استعفا دهد بگوییم باید پاسخگو باشند و مشکلات را برای مردم تسریع کند و آنها را امیدوار کرده تا در انتخابات مجلس آینده سرنوشت خود را تعیین کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نماینده‌ای از تهران و هیات‌های اجرایی رد صلاحیت شده‌اند گفت: در تهران هیچ نماینده‌ای در هیات‌های اجرایی رد صلاحیت نشد. در کل کشور ۱۰ یا ۱۲ نماینده فعلی در مرحله هیات‌های اجرایی صلاحیتشان احراز نشد که ۳ نفر آنها گودرزی نماینده ممسنی و اکبری و پارسایی نماینده شیراز بودند. ۴۰ نفر هم از نمایندگان فعلی ثبت نام نکردند.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که چه برنامه‌هایی برای پایش کاندیداها دارید تا همچون دوره‌ی قبل با ارقام میلیاردی فعالیت تبلیغاتی نکنند گفت: من در ایام انتخابات مجلس دهم عضو هیات رئیسه شورای سیاست‌گذاری بودم. ما هیچ پولی را رد و بدل نکردیم. رقم ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومانی را هر کدام از کاندیداها برای تبلیغات گرفتند که آن هم به دلیل گستردگی شهر تهران رقم معمولی است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار