بازدید 4660

بدهی ۱۰۳ میلیاردی پالایشگاه شازند در حوزه عوارض آلایندگی

کد خبر: ۹۴۷۶۵۶
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۳ 30 December 2019

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: پالایشگاه اراک بابت سنوات گذشته خود 103 میلیارد تومان بدهی عوارض آلایندگی دارد.

سید مهدی مقدسی امروز یکشنبه در جلسه کار گروه کاهش آلودگی هوای اراک بیان کرد: طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک باید براساس قانون هوای پاک بروزرسانی شود.

وی گفت: همواره در روزهای بحرانی آلودگی هوا موضوع سهم آلایندگی از صنایع و منابع آلاینده مطرح می شود، پالایشگاه اراک بابت سنوات گذشته خود 103 میلیارد تومان بدهی عوارض آلایندگی دارد و سوال اینست که چرا تاکنون دیوان محاسبات پالایشگاه را مجبور به پرداخت این عوارض نکرده است.

وی تصریح کرد: شهر اراک تاکنون از این سهم عوارض محروم بوده است و اگر این رقم طی 2 سال اخیر پرداخت شده بود مشکلات امروز وجود نداشت. یکی از مهمترین دغدغه های امروز مردم بحث آلودگی هواست و اگر تکالیفی برای صنایعی چون پالایشگاه تعریف می شود باید براساس قانون هوای پاک باشد و محیط زیست نیز در این رابطه مطالبه گری داشته باشد.

مقدسی با اشاره به طرح توسعه نیروگاه گفت: هر گونه طرح توسعه در نیروگاه یا دیگر صنایع باید بر مبنای مطالعات و ملاحظات زیست محیطی باشد و قبل از هر اقدامی باید پژوهش صورت گیرد.

به گزارش ایسنا، علی اکبر کریمی نیز در این جلسه با اشاره به ماده 18 قانون هوای پاک بیان کرد: براساس این ماده قانونی وزارت نفت موظف است برای تولید سوخت کشور از جمله بنزین، نفت گاز، نفت کوره و نفت سفید مطابق استانداردهای ملی مصوب اقدام کند.

وی تصریح کرد: پالایشگاه امام خمینی(ع) شازند سهم بسزایی در تولید سوخت کشور دارد، سوال اینجاست که آیا در پالایشگاه این استانداردهای ملی در تولید مدنظر قرار دارد یا خیر و آیا در محدوده استان مرکزی و شهرستان های اطراف پالایشگاه مانند اراک، خنداب و شازند سوخت با کیفیت به صورت کامل عرضه می شود؟

کریمی با اشاره به وجود گزارشاتی مبنی بر سوزاندن LPG در فلر بیان کرد: وزارت نفت تاکنون در بحث بازیافت فلر در محیط های پالایشگاهی و غیرپالایشگاهی اقدامی نکرده است.

وی با اشاره به وضعیت مصرف آب در سه صنعت بزرگ در شهرستان شازند که از منابع زیرزمینی استفاده می کنند، افزود: آب سد کمال صالح در ماه هایی از سال سرریز می کند، پیشنهاد می شود این صنایع ضمن پرداخت بها ملزم به برداشت از این آب شوند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک مصوب هیات وزیران در سال 1386 است، تصریح کرد: حدود 12سال از عمر این مصوبه می گذرد و پیشرفت های خاص و مشخصی را در اجرای آن نمی بینیم. از طرفی پایش آلودگی هوای اراک به صرف گزارش مرکز پایش در یک مقطع کوتاه نتیجه درستی نخواهد داشت و باید برای روند بلندمدت برنامه ریزی و سیاستگذاری کرد.

وی بیان کرد: نمونه ای از مباحثی که به نتیجه نرسیده است وضعیت ایرالکو و انتقال آندسازی است که هیچ کس از جمله این شرکت، مسئولان استان و حتی دستگاه قضا در خصوص این انتقال پاسخگو نیستند. وکیلی آمد سر شرکت را کلاه گذاشت، مبالغ هنگفتی از جیب شرکت که پول بیت المال است را برد و هنوز تکلیف آن روشن نشده است و مسلما در این جلسات باید به این موضوع رسیدگی شود.

کریمی تاکید کرد: اینکه کارگروه طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک به کارگروه استان تبدیل شود درست نیست، اراک 40 درصد جمعیت استان را به خود اختصاص داده است که هنوز مصوباتی که مختص آن است اجرایی نشده است. باید این طرح مورد بازنگری قرار گیرد و اقدامات به سرانجام برسد.

نماینده مردم اراک در پایان افزود: این جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای شهر اراک است، اما نه شهردار و نه فرماندار اراک در این جلسه حضور ندارند که جای تاسف است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر