بازدید 4049

بهمن در توچال جان یک نفر را گرفت

کد خبر: ۹۴۷۲۳۸
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۱ 28 December 2019

سقوط بهمن در ارتفاعات توچال باعث مرگ یک کوهنورد و مصدومیت یک مرد میانسال شد.

به گزارش ایران، مرتضی سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر درباره جزئیات این حادثه گفت: ساعت 11:45 دقیقه صبح جمعه سقوط بهمن از ایستگاه 5 به 2 بین دکل‌های ۲۴ و ۲۵ اعلام شد و نیروهای ما بلافاصله به منطقه اعزام شدند و کار امداد‌رسانی را آغاز کردند.

وی در ادامه تصریح کرد: برخی از شاهدان عینی از حضور 2 نفر و برخی از گرفتار شدن 4 نفر زیر بهمن خبر دادند. گروه‌های امدادی دقایقی بعد موفق شدند مردی 45 ساله را زنده از زیر برف خارج کنند. سلیمی اظهار داشت: در ادامه جست و جوها ساعتی بعد مردی 63 ساله نیز از زیر برف خارج شد اما نبض نداشت و امدادگران کار احیای قلبی ریوی(CPR) را آغاز کردند اما نتیجه نداد و با تأیید مرگ این مرد جسد او به پائین کوه منتقل شد.

رئیس سازمان امداد و نجات خاطرنشان کرد: جست و جوی منطقه با استفاده از نیروهای زبده و سگ‌های زنده یاب ادامه یافته و تا به یقین نرسیدیم که فرد دیگری زیر برف مانده عملیات را متوقف نکردیم.

محل حادثه خارج از مسیر پیاده روی بود

در همین رابطه هم جلال ملکی - سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران- به «ایران» گفت: در پی تماس‌های مردمی مبنی بر حرکت حجم زیادی از برف از ایستگاه ۵ ارتفاعات توچال، تیم امداد و نجات ویژه کوهستان سازمان آتش نشانی تهران به محل اعزام شدند. همچنین یک گروه از سمت ولنجک و یک گروه با تله‌کابین باری به ایستگاه 5 رفتند تا با راپل به سمت محل حادثه حرکت کنند. محلی که در گزارش‌ها اعلام شده بود خارج از مسیر دسترسی پیاده‌روی بود اما یک مرد میانسال که در همان ابتدا خود را به نقطه امن رسانده بود در اظهاراتش عنوان کرد یک نفر که همراهش بوده زیر برف مانده که موفق شدیم آن فرد را از زیر برف خارج کنیم و به نیروهای امدادی تحویل دهیم اما این فرد جان باخت.

هویت جانباخته بهمن

حمید مساعدیان، رئیس امداد و نجات فدراسیون کوهنوردی نیز گفت: این کوهنورد ۶۳ ساله «علاء‌الدین جمالی» نام داشت که به علت خطای عبور از مسیر پرشیب و پرخطر بهمن گیر، دچار حادثه شد. بهمنی که در توچال ایجاد شد زیر شیب 25 درجه بوده است و یکی از کوهنوردان به اشتباه برای میانبر از این شیب اقدام به صعود کرده بود.

دو کوهنورد، همراه هم بوده و با فاصله از هم حرکت می‌کردند. اگر این فرد مسیر طبیعی را طی می‌کرد مشکلی برای او ایجاد نمی‌شد اما به‌دلیل اینکه زود به مقصد برسد تصمیم گرفته که از مسیر میانبر اقدام به صعود کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر